w124 takaluukun imumoottori

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kukas on perehtynyt tai purkanut? Lakkasi imuttamasta. :clap: Kytkimet naksuu. Toinen kytkin oletettavasti sisävalolle?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Petromax kirjoitti:Kukas on perehtynyt tai purkanut? Lakkasi imuttamasta. :clap: Kytkimet naksuu. Toinen kytkin oletettavasti sisävalolle?
Johtosarja poiki saranankohdilta sanoisin.

Varsinkin jos tekee niin että kun avaa luukun ja kääntää puutikulla sen lukkosalvan ensimäiseen lukkoasentoon ja liikuttaa sit takaluukkua ja jos jossain kohtaa sähkömoottori vetää lukon kiinni on varmaa et vika on kuskinpuolen saranankohdalla johtonipussa.

Edit: Voi se vika siinä mikrokytkimessäkin olla. Omassa sisävalot temppuili ja vaihdoin sen kytkimen ni alko pelaamaan. Sen kytkimentoiminnan pystyy mittaamaankin ni ei turhaa vaihda.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Tuli tehtyä itselle niin sanotusti töitä. Imumoottori pelasi,mutta puhalsin painilmalla hiekkapuhalluksesta tulleita hiekkoja pois kotelosta. Ilmeisesti hiekkaa on päässyt johonkin väärään väliin. Koko paketti oli irti päivällä. Putsasin kaikki näkyvillä olevat osat ja rasvasin. Ei lähtenyt toimimaan. Pistokkeeseen tulee virta(punainen johto. Kaksi ruskeaa.Ilmeisesti maa ja toinen sisävaloon liittyvä. Täytyy tarkistaa ne vielä.
Olisko sitten voinut päästä hiekkaa mooottoriin tai sinne koteloon? Toisaalta, vaikka olisi vähän mennytkin olis varmaan moottori hieman kuitenkin äänellyt. Eli viimeksi toimi normaalisti,mutta tämän luukun avauksen ja paineilmapuhalluksen jälkeen ei toiminutkaan.Olisko voinut johto katketa samalla hetkellä.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja jackie »

Lainaan kanssa tätä ketjua omiin pohdintoihin. Miulla oli tossa maticki-faikussa tuo systeemi mykkä, joten otin purkuautosta taatusti toimivan paketin, johon vaihoin maticista lukkopesän ja asensin paikoilleen. Tuossa maticissapa se ei enää vejäkään luukkua kiinni asti, vaan ainoastaan "tuulihakaan". Onko tullu vastaavaa tilannetta eteen kelle, eli liekö siellä joku mikrokytkin möksähtäny, vai voikoha tuoki johtuu johtosarjasta?

Ja sit ku kaikki kuiteski kauhistelee sitä johtosarjan hintaa etukäteen, ni kerrottakoon et se tais olla alle 170€ Veholla, eli ei miusta ollenkaa pahan hintane :thumbup:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
pema
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: To 27.04.2006 09:16

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja pema »

Samanlainen juttu viikko sitten auto farkku oli pihalla tunnin niin kälkkä tuli kotiin ja sano että autossa surisee joku niin takaluukun moottori oli eikä loppunu vaikka löin luukun kovaa kiinni eikä moottori sammunu otin sulakkeen veke ja takas sama jatku ja löysäsin vastakappaletta niin veti kiinni mutta pari kertaa toimi ja sitten paukkuu sulake heti et ehkä oikari siellä piuhoissa eikä toimi keskuslukko mutta katellaan kun lämpenee ilmat.
124/500E/-92
124/320T/-95
169/170/-06
Ex:iä 190/-65
115/250/-71
123/300D/83
190D/-91/-92
124/-89/-91/-93/-94/-95
124/TD/300E/-93
C200D/-93/-94-/95/-96/-98/-02
210/200D/-99
207/209/409 pakuja
Chevy van-90
Hiaceja muutama
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Tänään töiden jälkeen pikainen mittaus. Pistokkeeseen tulee edelleen virta ja yhteen maa. Kolmas johto ei näytä mitään mittarilla.Olisko mikrokytkimeltä maa sisävalolle?
Joku nyt ei rulaa tässä. Myöskään sisävalo tavaratilassa ei syty,vaikka pitäisi luukkua avatessa.Kojetaulun katkaisimesta kyllä syttyy jatkova valo asennossa. Täytyy vielä syventyä asiaan paremmin. Toinen kytkin luulis olevan vain sisävalolle vai vaatiiko moottori molemmat mikrokytkimet? Täytyy varmaan irroittaa itse moottori ja katsoa onko kotelossa jotain.
Outo juttu,kun paineilmapuhalluksesta otti noin nokkiinsa...
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja jackie »

pema kirjoitti:Samanlainen juttu viikko sitten auto farkku oli pihalla tunnin niin kälkkä tuli kotiin ja sano että autossa surisee joku niin takaluukun moottori oli eikä loppunu vaikka löin luukun kovaa kiinni eikä moottori sammunu otin sulakkeen veke ja takas sama jatku ja löysäsin vastakappaletta niin veti kiinni mutta pari kertaa toimi ja sitten paukkuu sulake heti et ehkä oikari siellä piuhoissa eikä toimi keskuslukko mutta katellaan kun lämpenee ilmat.
Miulla teki TDT:ssä tuota surisemaan jäämistä välillä vielä joku aika sitten, kunnes lakkasi koko systeemi toimimasta. Tuo sulkija kyllä kuittaantui sillä konstilla, et jos auto oli sammuksissa, niin kääns virrat päälle, ja kaynnissä ollessa piti sit käyttää auto sammuksissa. Sisävalot ei oo takaluukkua käyttäessä toiminu koko sinä aikana kun tuo on miulla ollu. Olen melko varma, et vika on johtosarjassa, ja sellanen onkin jo uus varattuna.

Petromax kirjoitti:Tänään töiden jälkeen pikainen mittaus. Pistokkeeseen tulee edelleen virta ja yhteen maa. Kolmas johto ei näytä mitään mittarilla.Olisko mikrokytkimeltä maa sisävalolle?
Joku nyt ei rulaa tässä. Myöskään sisävalo tavaratilassa ei syty,vaikka pitäisi luukkua avatessa.Kojetaulun katkaisimesta kyllä syttyy jatkova valo asennossa. Täytyy vielä syventyä asiaan paremmin. Toinen kytkin luulis olevan vain sisävalolle vai vaatiiko moottori molemmat mikrokytkimet? Täytyy varmaan irroittaa itse moottori ja katsoa onko kotelossa jotain.
Outo juttu,kun paineilmapuhalluksesta otti noin nokkiinsa...


Ehkä tuo on vaan sattumaa et systeemit alko kränäämään puhaltelun jälkeen :roll: Talvella selvittelin kaverin/asiakkaan autosta vikaa, kun siinä palo pakkivalot jatkuvasti. Syylliseksi paljastui takaluukun johtosarja, eli onnistui saamaan pakkivaloille sieltä virtaa, koska nehän on yhteydessä takalasin pyyhkijään. Siinä oli ilmeni kaikenlaista muutakin jännää samassa rytäkässä, mutta uus johtosarja on nyt siihenkin oottamassa asennusta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja aziz »

Lainataas tätä keskustelua.
Omassa lakkasi tuo imutoiminto toimimasta ja imumoottorin boxista kuuluu vain surinaa hetken kunnes loppuu. Itse moottorista tuo surina ei kuulu niin kuin täällä on ollut epäilyksiä, vaan surina tulee moottorin kyljessä olevasta ohjainboxista, olisiko joku rele? Surina vaimenee, mutta jos mikrokytkimelle antaa uuden käskyn, niin surina taas voimistuu kunnes taas hiipuu. Testin aikana itsellä oli moottori irti pesästä, jotta pääsin selvittämään surinan lähteen, eikä moottori pyörähtänyt ollenkaan.
Testasin myös toisella lukkopaketilla ja sama surina jatkui silläkin. Tämä oli ehjästä autosta aikoinaan purettu.
Saranakohdasta johtosarjan olen uusinut jokunen vuosi sitten, joten en usko että olisi johtoja taas poikki.
Imumoottorin kolminapaisesta johtosarjasta yhdestä tulee akun jännite reipas 12v, yksi on maa, mutta yhdestä ainoastaa reipas 5 volttia. Paljonko tässä kolmannessa kuuluisi jännite, jutuista päätellen se liittyisi jotenkin sisävalojen ohjaukseen? Otin myös katosta takaverhoilua irti, jotta sain liitinkiskon näkyviin ja sieltä mitaten löytyi sama 5 voltin jännite kyseisestä johdosta.
Tämä imu lakkasi toimimasta vähitellen. Oireili välillä suristen, toisinaan imaisi normaalisti ja nyt ei toimi ollenkaan. Onko täällä kukaan selvittänyt tämän surinan aiheuttajaa ja korjannut tämän imun jälleen toimimaan?
Itseä jäi nyt häiritsemään tuo yhden johdon "alijännite", että minkälaisia virtoja siinä kuuluisi olla?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja aziz »

No niin, vian selvittelyn jälkeen vastaan tähän itselleni jos joku haluaa painia vielä saman surinaongelman kanssa.
Eli tuo yhden johdon reipas 5 volttia olikin ihan ok, koska lukituksen mennessä kiinni tämä jännite muuttui 12 volttiin. Ja niin kuin täällä taisi olla mainintaa, niin tämä johto antaa käskyn sammuttaa sisävalot takaosasta.
Ja tuo itse surina siis johtunee osittain poikkinaisesta virtapiuhasta saranan tienoilla. Tuosta johdosta tulee mittaamalla ihan kunnon jännite, mutta virran määrä ei ilmeisesti jaksa pyörittää imumoottoria. Vian varmistin ottamalla sisäverhoilun alla olevasta liitinkiskosta hyppyjohdolla suoraan virran moottorin pistokkeeseen ja surina lakkasi/imumoottori lähti pyörimään normaalisti. En jaksanut millään uskoa että johto olisi rikkinäinen, koska olen kertaalleen korjannut tinaten kaikki johdot saranakohdasta vajaa 10 vuotta sitten. Toki silloin jäi pieni epäilys, kun nuo liitokset jäivät vähän huonoon kohtaan ja ovat saattaneet nyt ajan kanssa murtua uudelleen.
Pajasta löytyi myös toinen imumoottoripaketti ja molempia testatessa surisivat samalla tavalla. Nuo tuli kertaalleen purettua sähköjen osalta, vaikka en kyllä uskonut, että molemmat olisivat rikki.
Ebaystä näyttää löytyvän tähän Febin leimoilla korjaussarja, joten sellainen laitettava tilaukseen. Tällä sarjalla nuo jatkokset pitäisi saada sitten parempaan paikkaan oven sisään, eivätkä jää tuohon saranan paikkeille.

Kuva tapahtuneesta:
Kuva
Video surisevasta paketista
Video toimivasta paketista hyppyjohdon kanssa
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hyvä hommeli kommentoit mikä vikana oli ja et läx pelaamaan.

Toi johtosarja näyttää olevan mallia jatkoabiko. Voi se ihan hyväkin olla mutta itte hieman vierastan tuollaista jatkostapaa. Paksuuttakin tuosta tulee lisää reippaasti mutta ilmeisesti mahtuu kuitenkin.

Tuo johdonvaihto on kokonaisuudessaan sitämyöten työläs että itte suosin alkuperäistä settiä. Siinähän osa johdoista on paksumpia ja joissain on tyyliin miljoona säiettä joten johto kestää taivuttelua ihan toiseen malliin verrattuna niihin missä on jotain 20kpl säikeitä. Olen joskus jorjannut tuon taittuvan kohdat silikonijohtimilla jotka ovat taipuisia ja niissä säikeet ovat ohuita ja niitä on paljon. Tuollaista johtoahan saa kyllä ostettuakin. Kunnollista liimakutistesukkaa ja tinajuotosliitokset sellaisiin kohtiin mistä johto ei taitu luukkua avatessa. Liimakutistesukkaa siksikin ettei kosteus pääsisi johdon sisään.

Samalla kun tuo osasto auki on niin kannattaa vaihtaa se pissapojan letku toisenpuolen saranan sisältä. Se menee kuitenkin poikki nm kummastakin matikista oli rikki. Taipuisaa nylokkiletkua olen nuissa käyttäny.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja aziz »

Jari Ke kirjoitti: Ma 01.04.2024 09:59 Hyvä hommeli kommentoit mikä vikana oli ja et läx pelaamaan.

Toi johtosarja näyttää olevan mallia jatkoabiko. Voi se ihan hyväkin olla mutta itte hieman vierastan tuollaista jatkostapaa. Paksuuttakin tuosta tulee lisää reippaasti mutta ilmeisesti mahtuu kuitenkin.

Tuo johdonvaihto on kokonaisuudessaan sitämyöten työläs että itte suosin alkuperäistä settiä. Siinähän osa johdoista on paksumpia ja joissain on tyyliin miljoona säiettä joten johto kestää taivuttelua ihan toiseen malliin verrattuna niihin missä on jotain 20kpl säikeitä. Olen joskus jorjannut tuon taittuvan kohdat silikonijohtimilla jotka ovat taipuisia ja niissä säikeet ovat ohuita ja niitä on paljon. Tuollaista johtoahan saa kyllä ostettuakin. Kunnollista liimakutistesukkaa ja tinajuotosliitokset sellaisiin kohtiin mistä johto ei taitu luukkua avatessa. Liimakutistesukkaa siksikin ettei kosteus pääsisi johdon sisään.

Samalla kun tuo osasto auki on niin kannattaa vaihtaa se pissapojan letku toisenpuolen saranan sisältä. Se menee kuitenkin poikki nm kummastakin matikista oli rikki. Taipuisaa nylokkiletkua olen nuissa käyttäny.
Hyviä huomioita, kiitos.
Katsoin ensin, että nuo olisivat kutistemallin abikoja. Mutta jos näin ei ole, niin sitten katkaisen nuo ja teen tinaten liitokset kutistesukan kanssa. Lähtiköhän kiskolta pari johtoa (+ ja -) hieman muita vahvempana luukulle päin, nehän voi tarvittaessa vaihtaa, jos tuon johtosarjan pääkaapelit uhkaavat jäädä liian ohkaisiksi.
Tuossa valmiissa johtosarjassa nyt on kuitenkin pääpointti se, että saan ehjät läpivientikumit ja tuo saranakohta asettuu sutjakkaasti tuon suojasukan kanssa. Ei tarvitse tuota lähteä alusta asti rakentamaan uudelleen.. Edellisen korjauksen jäljiltä ei istunut ihan täydellisesti ja alkoi tuo tila käydä ahtaaksi. Tosiaan silloin tein jatkokset tuohon saranakohtaan, mikä ei ollut hyvä ratkaisu. Nythän homma pitänee tehdä niin, että kaikki johtoliittimet luukut laitteista irti ja johtonippua vedetään luukun yläreunasta sen verran pihalle kuin on tarpeen. Liitokset asettuvat näin tuohon pystykarmin paikkeille, näin olen asian miettinyt.
Mikäs olisi paras kauppa etsiä noita silikonijohtoja? Tein joskus kauan sitten moottorin johtosarjan uusikisi, enkä silloin löytänyt kauppaa, josta olisi löytänyt mieluisia silikoneja, kun piti löytää ainakin 10 eri väristä johtoa. Taisin silloin ostella paremmin lämpöä sietäviä johtoja korvikkeena.
Toisen puolen letkut ovat vielä kunnossa. Pissapoikalaitteisto on ollut poissa pelistä niin kauan kuin auto on minulla ollut, eli reilut 10 vuotta, joten sillä ei niin väliä tässä kohtaa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 takaluukun imumoottori

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Silikonijohtoja löytyy esim täältä eri värisinä sekä paksuuksina

https://www.partco.fi/module/clerk/sear ... dule=clerk

Ja sit kutistesukka joka mun mielestä on aika hyvä näissä on tämä:
https://www.partco.fi/fi/1345-41-kutistemuovit-liimalla

Elikkäs nuista valitsee sopivan kokoista. Nuo ei muutu sillä tavalla jäykäksi sen jälkeen kun sukka on kutistettu lämmöllä. Mä käytän oikeastaan ainoastaan nuita mutta toki muitakin hyviä varmasti on.

Monet halvat on sellaisia että muuttuu todella koviksi ja tahtovat myös palaa tai sulaa ja savuavat helposti lämmitettäessä. Kaasukolvilla on helppo hoitaa kutistuksen vaatima lämpö jos sellaienn on. Mulla on käytössä tarkoitukseen tehty lämpöpuhallin joka kyl on erittäin hyvä. Liekkiä ei pitäisi käyttää.
Vastaa Viestiin