Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46
Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
C-farkun (1998 CDI automaatti) vaihdelaatikko vuotaa/tulee kylmänä öljyä runsaasti ulos. Laatikko pitää saada alta pois ja pajalle purettavaksi. Tarvitseeko erikoisavaimia ja mitä? Onko irtiotossa jotain todella tärkeää?
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Torx hylsyjä...ja pitkiä jatkoja ja kardaani mutka/nivel....otat turbiinin kiinnitys pultit 6 vauhtipyörän/vetolevyn etu puolelta ja pyörittelet konetta että tulee ne sieltä esille.
Tota miksi otat askin pois?
Yleensä vuotaa täyttöputken tyvestä...harvinaista kylläkin,
Öljypohjantiiviste mutta tiiviste liimaa hieman pintaan asentaessa.
Voi tulla pistokkeen tyvestäkin ja uusi pistoke tällöin.
Itse tehtynä banjo liitin löysällä...kun tehty huuhtelu vaihto.
Itse perus askissa en usko olevan vuotoja ...akseli stefa turbiinin päästäkin harvinaista ja takapään stefan voi vaihtaa paikallaan
Nistä kohdin tulee öljyä?
Tota miksi otat askin pois?
Yleensä vuotaa täyttöputken tyvestä...harvinaista kylläkin,
Öljypohjantiiviste mutta tiiviste liimaa hieman pintaan asentaessa.
Voi tulla pistokkeen tyvestäkin ja uusi pistoke tällöin.
Itse tehtynä banjo liitin löysällä...kun tehty huuhtelu vaihto.
Itse perus askissa en usko olevan vuotoja ...akseli stefa turbiinin päästäkin harvinaista ja takapään stefan voi vaihtaa paikallaan
Nistä kohdin tulee öljyä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Korjaamolla olivat pikaisesti todenneet, että todennäköisesti öljy tulee turpiinin ja laatikon välistä?. Oulun MB osa epäili, olikohan joku akselin stefa, kun näissä menee. Kun ei raski kokonaan korjauttaa, niin otetaan laatikko pois ja viedään laatikko korjaukseen. En ole vielä edes alla käynyt, mutta käyttäjän mukaan vuotaa runsaasti kylmänä.
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Sen vaihto nyt on saman tapainen homma kuin kampiakselin etu stefan vaihto....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Jos pystyt sen lootan irroittaa, osaat vaihtaa sen muutaman euron turbiinistefankin
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Lieneekö siellä muitakin vaihdettavia tiivisteitä/stefoja? Varmaan koneen puoleltakin pitää tarkistaa mahdollinen öljy kosteus/ Stefan vaihtotarvis.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Eikä tarvitse edes niitä Etorxseja 6kulmaiset hylsyt ajaa saman asian,
takaisin päin laitelessa varmistua että turbin on kunnolla laatikossa ennen kun nostaa koko paketin paikalleen
takaisin päin laitelessa varmistua että turbin on kunnolla laatikossa ennen kun nostaa koko paketin paikalleen
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Purku alkanut ehtoolla ja kokeilin ensin käyttää autoa ja paikallistaa vuotoa ollessani auton alla. Näin että öljyä tulee vallattomasti turbiinin vierestä eli varmaan siitä on se stefa rikki. Vähän huolettaa laatikon ylimpien kiinnityspultien irroitus. Kannattaako turpiinin pulttien jälkeen irrottaa tuentaa, jotta kone kallistuisi. Onko silloin helpompi saada yläpultit irti? Vai miten? Hommasin kuitenkin laatikkotukin.
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Yläpultit niin että askin takapää alas ja pitkillä jatkoilla ja mutkalla laatikon takaa ja kupeilta ylimmät auki.
Muista irroittaa turbiinin pultit irti 6kpl...sitten turbiini lopuksi paikalleen niin että 3 kontaktia menee pohjaan...pyörittäen ja öljypumppu menee hahloihin...voit tarkistaa vielä korkeuden että varmasti on pohjassa...sitten aski painaa perkuleesti eli varaudu siihen....manuaskit on todella kevyitä automaattiin nähden.
Muista irroittaa turbiinin pultit irti 6kpl...sitten turbiini lopuksi paikalleen niin että 3 kontaktia menee pohjaan...pyörittäen ja öljypumppu menee hahloihin...voit tarkistaa vielä korkeuden että varmasti on pohjassa...sitten aski painaa perkuleesti eli varaudu siihen....manuaskit on todella kevyitä automaattiin nähden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Laatikko käytetty irti ja alhaalla tunkin varassa. Stefa ja suodatin sekä pistorasia laitettiin uudesta. Ja laatikko paikalleen. Nyt jännätään loppuuko öljyn holvaus vai kutsutaankin romu-ukko....onneksi hommasin laatikkotunkin. Muuten siitä ei olisi tullut yhtään mitään....
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Jaahas, päivän työ hukkaan tai harjoituksen piiriin....pantiin lullaan öljyt ja käyntiin: öljyä tulee turpiinin ja laatikon välistä kuten ennenkin..stefa ei siis pidä joko sisä tai ulkopuolelta. Turpiinin akseli kulunut, varaosastefa epäkelpo, stefa pyörii kehällä, turpiinissa hiushalkeama, pumpun holkki kulunut...Sen kun tietäisi...avaukseen menee.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Nonni. Pumpun holkki ainakin oli lähtenyt omille teilleen ja kurkisteli Stefan takaa. Lähti käsin mukaan. Mitä löytynee pumpun seinän takaa?
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Vanhempaan laatikkoon ainakin löytyy sitä öljypumpun helaa ylikokoisena varaosana. Vaatii tietysti öljypumpun koneistusta ja varmaan uuden turbiinin.
Helpoin ja edullisin lienee laittaa vaihtolaatikko, noita pikkukoneen laatikoita löytyy käytettynä hyvinkin edullisesti. Minullakin on yksi tuolla varastossa jonka saa satasella. Ainakin varaosia tuosta saa jos haluaa oman laatikon korjata.
Helpoin ja edullisin lienee laittaa vaihtolaatikko, noita pikkukoneen laatikoita löytyy käytettynä hyvinkin edullisesti. Minullakin on yksi tuolla varastossa jonka saa satasella. Ainakin varaosia tuosta saa jos haluaa oman laatikon korjata.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Kiitos tiedosta. Tarkoitus tutkia ensin tuleeko tuosta kalua...tehdaskorjattu pumppu maksaa reilut 200, marmorilla uusi yli 600.
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Öljypumpun saa irti, purettua ja helan vaihdettua. Ei ehkä yksin sen takia kannata arvoituksellista romislaatikkoa hankkia, jos muuten soiva peli.
Pumpun hela ja Pumpun ylikokohela, joka edellyttää pumpun käyttämisen sorvissa - voi olla ylikokohela tarpeen kun ehkä vanha hela päässyt pyöriessään syömään pesän.
Pumpun tai sen helan vaihto ilman sorvausta vie ammattimieheltä tunnin, pari. Sorvin kanssa hieman enemmän. Hela maksaa parikymppiä.
Turbiinin kaulassa jos kynteen takertelevaa uraa, niin sekin menee kyllä vaihtoon.
Satasen purkuosalaatikkotarjous taitaa kannaltasi olla kuitenkin lyömätön
Pumpun hela ja Pumpun ylikokohela, joka edellyttää pumpun käyttämisen sorvissa - voi olla ylikokohela tarpeen kun ehkä vanha hela päässyt pyöriessään syömään pesän.
Pumpun tai sen helan vaihto ilman sorvausta vie ammattimieheltä tunnin, pari. Sorvin kanssa hieman enemmän. Hela maksaa parikymppiä.
Turbiinin kaulassa jos kynteen takertelevaa uraa, niin sekin menee kyllä vaihtoon.
Satasen purkuosalaatikkotarjous taitaa kannaltasi olla kuitenkin lyömätön
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46
Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?
Ratkaisu pilkistää: laatikkoon öljypumppu, turbiini, kyb-venttili, stefa, suodatin ja öljyt sisään. Ensivaikutelma näyttää siltä, että remontti taitaa päätyä positiivisesti. Kustannukset kokonaisuudessaan vajaa tonnin.