Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Minkätähden
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46

Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja Minkätähden »

C-farkun (1998 CDI automaatti) vaihdelaatikko vuotaa/tulee kylmänä öljyä runsaasti ulos. Laatikko pitää saada alta pois ja pajalle purettavaksi. Tarvitseeko erikoisavaimia ja mitä? Onko irtiotossa jotain todella tärkeää?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Torx hylsyjä...ja pitkiä jatkoja ja kardaani mutka/nivel....otat turbiinin kiinnitys pultit 6 vauhtipyörän/vetolevyn etu puolelta ja pyörittelet konetta että tulee ne sieltä esille.
Tota miksi otat askin pois?
Yleensä vuotaa täyttöputken tyvestä...harvinaista kylläkin,
Öljypohjantiiviste mutta tiiviste liimaa hieman pintaan asentaessa.
Voi tulla pistokkeen tyvestäkin ja uusi pistoke tällöin.
Itse tehtynä banjo liitin löysällä...kun tehty huuhtelu vaihto.
Itse perus askissa en usko olevan vuotoja ...akseli stefa turbiinin päästäkin harvinaista ja takapään stefan voi vaihtaa paikallaan

Nistä kohdin tulee öljyä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Minkätähden
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja Minkätähden »

Korjaamolla olivat pikaisesti todenneet, että todennäköisesti öljy tulee turpiinin ja laatikon välistä?. Oulun MB osa epäili, olikohan joku akselin stefa, kun näissä menee. Kun ei raski kokonaan korjauttaa, niin otetaan laatikko pois ja viedään laatikko korjaukseen. En ole vielä edes alla käynyt, mutta käyttäjän mukaan vuotaa runsaasti kylmänä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sen vaihto nyt on saman tapainen homma kuin kampiakselin etu stefan vaihto....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Jos pystyt sen lootan irroittaa, osaat vaihtaa sen muutaman euron turbiinistefankin :eh:
Minkätähden
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja Minkätähden »

Lieneekö siellä muitakin vaihdettavia tiivisteitä/stefoja? Varmaan koneen puoleltakin pitää tarkistaa mahdollinen öljy kosteus/ Stefan vaihtotarvis.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Eikä tarvitse edes niitä Etorxseja 6kulmaiset hylsyt ajaa saman asian,
takaisin päin laitelessa varmistua että turbin on kunnolla laatikossa ennen kun nostaa koko paketin paikalleen
Mökkillä
'
Minkätähden
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja Minkätähden »

Purku alkanut ehtoolla ja kokeilin ensin käyttää autoa ja paikallistaa vuotoa ollessani auton alla. Näin että öljyä tulee vallattomasti turbiinin vierestä eli varmaan siitä on se stefa rikki. Vähän huolettaa laatikon ylimpien kiinnityspultien irroitus. Kannattaako turpiinin pulttien jälkeen irrottaa tuentaa, jotta kone kallistuisi. Onko silloin helpompi saada yläpultit irti? Vai miten? Hommasin kuitenkin laatikkotukin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yläpultit niin että askin takapää alas ja pitkillä jatkoilla ja mutkalla laatikon takaa ja kupeilta ylimmät auki.
Muista irroittaa turbiinin pultit irti 6kpl...sitten turbiini lopuksi paikalleen niin että 3 kontaktia menee pohjaan...pyörittäen ja öljypumppu menee hahloihin...voit tarkistaa vielä korkeuden että varmasti on pohjassa...sitten aski painaa perkuleesti eli varaudu siihen....manuaskit on todella kevyitä automaattiin nähden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Minkätähden
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja Minkätähden »

Laatikko käytetty irti ja alhaalla tunkin varassa. Stefa ja suodatin sekä pistorasia laitettiin uudesta. Ja laatikko paikalleen. Nyt jännätään loppuuko öljyn holvaus vai kutsutaankin romu-ukko....onneksi hommasin laatikkotunkin. Muuten siitä ei olisi tullut yhtään mitään....
Minkätähden
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja Minkätähden »

Jaahas, päivän työ hukkaan tai harjoituksen piiriin....pantiin lullaan öljyt ja käyntiin: öljyä tulee turpiinin ja laatikon välistä kuten ennenkin..stefa ei siis pidä joko sisä tai ulkopuolelta. Turpiinin akseli kulunut, varaosastefa epäkelpo, stefa pyörii kehällä, turpiinissa hiushalkeama, pumpun holkki kulunut...Sen kun tietäisi...avaukseen menee.
Minkätähden
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja Minkätähden »

Nonni. Pumpun holkki ainakin oli lähtenyt omille teilleen ja kurkisteli Stefan takaa. Lähti käsin mukaan. Mitä löytynee pumpun seinän takaa?
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Vanhempaan laatikkoon ainakin löytyy sitä öljypumpun helaa ylikokoisena varaosana. Vaatii tietysti öljypumpun koneistusta ja varmaan uuden turbiinin.
Helpoin ja edullisin lienee laittaa vaihtolaatikko, noita pikkukoneen laatikoita löytyy käytettynä hyvinkin edullisesti. Minullakin on yksi tuolla varastossa jonka saa satasella. Ainakin varaosia tuosta saa jos haluaa oman laatikon korjata.
Minkätähden
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja Minkätähden »

Kiitos tiedosta. Tarkoitus tutkia ensin tuleeko tuosta kalua...tehdaskorjattu pumppu maksaa reilut 200, marmorilla uusi yli 600.
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Öljypumpun saa irti, purettua ja helan vaihdettua. Ei ehkä yksin sen takia kannata arvoituksellista romislaatikkoa hankkia, jos muuten soiva peli.
Pumpun hela ja Pumpun ylikokohela, joka edellyttää pumpun käyttämisen sorvissa - voi olla ylikokohela tarpeen kun ehkä vanha hela päässyt pyöriessään syömään pesän.

Pumpun tai sen helan vaihto ilman sorvausta vie ammattimieheltä tunnin, pari. Sorvin kanssa hieman enemmän. Hela maksaa parikymppiä.
Turbiinin kaulassa jos kynteen takertelevaa uraa, niin sekin menee kyllä vaihtoon.

Satasen purkuosalaatikkotarjous taitaa kannaltasi olla kuitenkin lyömätön :D
Minkätähden
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 26.10.2014 08:46

Re: Vaihdelaatikon irroitus, erikoisavaimien tarve?

Viesti Kirjoittaja Minkätähden »

Ratkaisu pilkistää: laatikkoon öljypumppu, turbiini, kyb-venttili, stefa, suodatin ja öljyt sisään. Ensivaikutelma näyttää siltä, että remontti taitaa päätyä positiivisesti. Kustannukset kokonaisuudessaan vajaa tonnin.
Vastaa Viestiin