m104 kampiakselin hihnapyörä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Tehtiin 10v sitten kansi remppa ja jäi löysään tuo hihnapyörä, tietysti on sorvannut ittensä aika heikkoon kuntoon. Saatiin kyllä useiden yritysten jälkeen pysyyn kiinni, mut nyt innostuin yrittämään vähentää tuota öljyn vuotelua ja purin pois jakopään kotelot. Tosiaan tuo hihnapyörä on tuollainen yksiosainen, eikä vastaan ole tullut moista varaosaa. Jossain viestiketjuissa oli kirjoiteltu et kyseinen osa maksaa 500e ylöspäin. Mahtaisko jollekkin jäänyt käytetty? Tuon yhden saksalaisen motonetin luettelossa oli kuva pelkästä keskiosasta, millainen vaihtoehto on myös tuossa autodatan räjäytyskuvassa.. pystyyköhän sellaisen jotenkin soveltaan?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Viilailin tuosta kampuran päästä isommat kohoumat pois, nyt ois hyvä päästä koettaan miten väljä ehjä siihen on. Mutta tuntuu osa olevan melkoisen vaikea löytää :thumbdown: Siihen pitäis käydä tuo osiin menevä mallikin, kun tuolla osanro. haussa lukee, et sen on korvannut tuo oe 104 030 1403, kun toi vanha on 104 030 1003.. Mitään isoo sijoitusta ei aikomus ollut tehdä, jos ei ehjää löydy laitan vanhalla, kun kerran kiinni oli pysynyt..
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Entäs sorvari tekee...jos ei muuten kokonaan niin varmaan toisen koneen ,mersun pyörä voi olla hyvin lähelle....jos ei jopa suoraan käypä kun onhan noita erilaisissa moottoreissa sekaisin...entäs jos on erinumerolla vaikka värinävaimennettu limppu joka käy?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

juu oon kyllä tuotakin miettinyt,mut kuinka tuo kumi mahtaa olla siihen laitettu ja miten paljon se vaikuttaa jos purkaantuu jotenkin sorvaillessa, siis jos vanhaan laittais uuden keskiön? no laittaisin kyllä mieluusti osan ku osan, mut ei mitään käryä mistä lähtis ees vertaileen. vois kyllä mittailla tuon ja laittaa tänne mitat jos joku innostuis vertaan omaansa yms.?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Ebaysta taisi löytyä käytetty, katotaan mitä tulee :clap: :clap:
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Dampperi ois nyt soviteltu, eikä rosojen viilailun jälkeen tuntuis kovin väljältä, toivoa on. Mutta kiilaura on kovasti väljistynyt ja aattelin jollain kemiallisella metallilla täyttää, jotta saa pysyyn oikeessa kohdassa asennuksen ajan. Eihän siinä muuta, mutta siinä ontuo asento tunnistin, mihin lie vaikuttaa eikös tuolla ole toinen toisessa päässä moottoria?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja Timo N »

juha.liuksiala kirjoitti:Dampperi ois nyt soviteltu, eikä rosojen viilailun jälkeen tuntuis kovin väljältä, toivoa on. Mutta kiilaura on kovasti väljistynyt ja aattelin jollain kemiallisella metallilla täyttää, jotta saa pysyyn oikeessa kohdassa asennuksen ajan. Eihän siinä muuta, mutta siinä ontuo asento tunnistin, mihin lie vaikuttaa eikös tuolla ole toinen toisessa päässä moottoria?
Poraa vielä siihen kampiakselin ja värinänvaimentimen rajapintaan akselin suuntainen poraus lieriösokalle ja se kovan lukitteen kanssa kiinni.
Itsellä pysynyt OM603:ssa yli 5 vuotta/150 000km
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi kemiallinen metalli on kuin auto kittiä..samanlaista työstää.
Se tappi siinä pyöräkehällä on diagnostiilla pistokkeesta luettavalla laitteella ja siitä saa kierrosnopeuden...jossakin kehällä lohkossa on induktiivinen anturikin...eli siitä nyt ei tartte välittää...kaiketi laturilta tulee sitten nopeus singnaali mittaristoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Kiitos vinkeistä, tuo anturi tosiaan huoletti eniten. Tosiaan se vanhakin dampperi satiin pysyyn, kun vaa uskallettin kiristää, niin luulisi uudenkin pysyvän. Aattelin käyttää tuota locktiten laakeri lukitetta akselille ja belzonen 1111 kiilauran fiksaamiseen. Mitenhän olis paras lukita kampiakseli kiristyksen ajaks, uskaltaako laatikon aukosta toisesta päästä k.akselia pidellä vastaan, vai voiko k.akseli vioittua? Onko tuohon virallista ohjetta yms. varmaa tietoa, kun ajattelin oikeen momenttiavaimella kiristää oikeaan kireyteen?
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kampiakseli ei viotu ..sieltä vauhtipyörän kehältä jos saisit hammaskehälle jotain joka estää pyörimästä konetta..laita vaikka hylsy joko paikalleen tai kantikkaain turbiini pultin ja kopan väliin.
Kovalla pultilla nimittäin jos vetää sen sieto rajalle kiinni niin saat aika tosissasi vääntää..tiukalle tulee.
Dieseleissä toi hihna pyörä on ongelmallisempi kuin bensassa kun työisku on reävämpi ja kiilapyörä on todella tiukemmalla...tiedän koneita jotka on pitänyt purkaa että vaihtavat ehjän kampiakselin kun oli hakannut kiilauran paskaksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: m104 kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Saatiin dampperi kirittyä momenttiin. Se kävi itseasiassa ihan mukavasti, mutta kiilan pysyminen asennuksessa meinasi tulla ongelmaksi. Ei tahtonut millään pysyä, siinä solkossa urassa taidettiin puolen kymmentä kertaa kalastella, sitä ö.pohjasta :thumbdown: ja asettelu yrityksiä oli useita, mutta siellä on, kiitos apumiehen vakaiden käsien :clap: piirtelin vielä varmuudeks maalitussilla selkeän merkin pulttiin ja dampperiin, niin näkee helposti mahdollisen löystymisen.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Vastaa Viestiin