W126 280 SE -82 vakionopeussäädin
W126 280 SE -82 vakionopeussäädin
Tuli hankittua ko. ajoneuvo. Vakionopeussäädin ei kuitenkaan toimi. Olisiko jollain tietäjällä neuvoa, mistä vikaa lähtisi etsimään. Muuten kaikki laitteet toimivat, tämän kun saisi kuntoon, voisi olla erittäin tyytyväinen hankintaan. Kiitos etukäteen kaikille auttajille! PR
Re: W126 280 SE -82 vakionopeussäädin
Oletko katsonut missä kunnossa konkat on? Ne yleensä tuppaa vakionopeussäätimestä menemään.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: W126 280 SE -82 vakionopeussäädin
Olen koittanut tutkia järjestelmää, mutta sen sielunelämä ei ole auennut minulle. Viiksi on sähköinen, mutta minne siitä menee yhteys, ei käsitystä. Alipaineletkuja on siellä täällä, ja kaikki ne näyttävät olevan kiinni ja ehjiä. Vivustot ovat kiinni toisissaan ja niissäkään ei ole välyksiä. Olisiko jollain mahdollista kertoa mikä vaikuttaa mihinkin ja millainen sähköistys on, missä päin mikäkin vaikuttava komponentti on. Kiitos! PR
Re: W126 280 SE -82 vakionopeussäädin
Omassa 300SE:ssä alkoi toimimaan, kun käytin "älyboksin" mersuforumilaisella huollossa. Tosin siitä on jo yli 10v, etten usko kaverin enää täällä foorumilla olevan.
Ratin alta kun ottaa polvien kohdalta kaukalon/maton irti (muistaakseni parilla ruuvilla kiinni), niin sielttä löytyy boksi. Liittimistä irti ja tutkimaan miltä se näyttää sisältä. Joku sähköliike sen voisi tarkistaa ja mitata.
Ratin alta kun ottaa polvien kohdalta kaukalon/maton irti (muistaakseni parilla ruuvilla kiinni), niin sielttä löytyy boksi. Liittimistä irti ja tutkimaan miltä se näyttää sisältä. Joku sähköliike sen voisi tarkistaa ja mitata.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: W126 280 SE -82 vakionopeussäädin
Ohjeita korjaukseen: http://www.saunalahti.fi/jaaskela/Kuvat/tempomat.htm
W126:n ja W123:n systeemit ovat samanlaiset. Tuossa on kuvattuna alipainetoiminen säädin, joka oli varhaisemmissa malleissa. Uudemmissa on sähkötoiminen säädin.
Korjaus: yllä oleva ei päde w126:een, seuraavassa viestissä on tarkempaa tietoa.
W126:n ja W123:n systeemit ovat samanlaiset. Tuossa on kuvattuna alipainetoiminen säädin, joka oli varhaisemmissa malleissa. Uudemmissa on sähkötoiminen säädin.
Korjaus: yllä oleva ei päde w126:een, seuraavassa viestissä on tarkempaa tietoa.
Viimeksi muokannut Efraim, Pe 09.08.2019 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W126 280 SE -82 vakionopeussäädin
Kaikissa 126-malleissa oli sähköinen nopeusmittari, joten alipaine-tempoja ei 126-malleissa käytetty. Joissakin 123-malleissa oli vielä vakuumisysteemejä ihan viimeisinäkin vuosina, ja vastaavasti sähköisiä jo vuodesta -81 alkaen. Sähkö- ja vakuumitempon ohjainyksikkö on erilainen, joten ne eivät ole vaihtokelpoisa keskenään.
8:ssa vikatapuksessa 10:stä vika on ohjainyksikössä. Jenkeissä on firma nimeltään Programa Inc., joka myy kunnostettuja ohjainyksiköitä ja ne myös korjaavat omasi, jos lähetät sen sinne. Hintaluokka on muistaakseni n. 150 eur/boksi.
Servoviat ovat harvinaisempia. Jos laitteisto kiihdyttää maantiellä, kun nostat vivusta, muta ei jää päälle, vika on melko varmasti ohjainyksikössä.
____________
________________
8:ssa vikatapuksessa 10:stä vika on ohjainyksikössä. Jenkeissä on firma nimeltään Programa Inc., joka myy kunnostettuja ohjainyksiköitä ja ne myös korjaavat omasi, jos lähetät sen sinne. Hintaluokka on muistaakseni n. 150 eur/boksi.
Servoviat ovat harvinaisempia. Jos laitteisto kiihdyttää maantiellä, kun nostat vivusta, muta ei jää päälle, vika on melko varmasti ohjainyksikössä.
____________
________________
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
- Tiffany Twisted
- Vakiokalustoa
- Viestit: 96
- Liittynyt: To 28.05.2015 18:08
Re: W126 280 SE -82 vakionopeussäädin
Mulla on 1978 SL, jossa on alipainetoiminen vakkari ja Programasta USAsta ostettu korjattu vaihtoboxi.
Ei toiminut, ja vein boxin tutkittavaksi Lappeenrantaan Pulttikanava nimiseen paikkaan. Yksi kondensaattori oli jäänyt amerikan pojilta vaihtamatta ja yksi liitos oli tinaamatta. Luulen, että tästä eteenpäin toimitan elektroniset murheeni sinne. Ainakaan en osta korjattua siitä Amerikan pajasta.
Ei toiminut, ja vein boxin tutkittavaksi Lappeenrantaan Pulttikanava nimiseen paikkaan. Yksi kondensaattori oli jäänyt amerikan pojilta vaihtamatta ja yksi liitos oli tinaamatta. Luulen, että tästä eteenpäin toimitan elektroniset murheeni sinne. Ainakaan en osta korjattua siitä Amerikan pajasta.
Re: W126 280 SE -82 vakionopeussäädin
Tutkin silmämääräisesti tänään vakionopessäätimen ohjainboxin. Ei näyttäisi olevan lämmenneitä eikä irtonaisia komponentteja.
Se on siis jarrupolkimen kiinnitysraudassa. Kiinnitysmutteri on hyvin tiukassa, meni pyöreäksi, vaikka hylsä oli kuuskulmainen, taittelin kiinnitysreunat auki ja sisäosan sai helposti pois. Näyttää olevan VDOn tekemä. Piirilevyssä on numero X12329. Levyssä näyttäisi olevan neljä elektrolyyttikapasitoria. Hommaan ne uudet ja juotan paikoilleen. Katsotaan sitten, toimiiko. Jos jollakin olisi konkkien arvot tiedossa, tieto kelpaisi, ei tarvitsisi ottaa niitä pois ennen vaihtoa. Kiitos kaikille vastanneille!
Se on siis jarrupolkimen kiinnitysraudassa. Kiinnitysmutteri on hyvin tiukassa, meni pyöreäksi, vaikka hylsä oli kuuskulmainen, taittelin kiinnitysreunat auki ja sisäosan sai helposti pois. Näyttää olevan VDOn tekemä. Piirilevyssä on numero X12329. Levyssä näyttäisi olevan neljä elektrolyyttikapasitoria. Hommaan ne uudet ja juotan paikoilleen. Katsotaan sitten, toimiiko. Jos jollakin olisi konkkien arvot tiedossa, tieto kelpaisi, ei tarvitsisi ottaa niitä pois ennen vaihtoa. Kiitos kaikille vastanneille!
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: W126 280 SE -82 vakionopeussäädin
Kyseisessä poksissa kylmäjuotos, aikoinaan kaksi omaa korjannut ja molemmissa oli sama vika
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------