W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seuranta
W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seuranta
Toisessa ketjussa kirjoitin automaattivaihteiston öljynjäähdytyksen letkun vuodosta. Nyt pitäisi sen seurauksena vaihtaa automaattivaihteistoöljy koska sitä on vuotanut tuntematon määrä ulos vuodon aikana.
Vaihteiston tyyppi on 722.906
Ohjeissa sanotaan että vaihdon loppuvaiheessa tarkempi täyttö tehdään siten että samalla automaattivaihteistoöljy lämmitetään 45C:n käyttämällä autoa. Minulla ei ole Staria käytössä, joten onko jotain muuta keinoa todentaa vaihteistoöljyn lämpötilaa?
Vaihteiston tyyppi on 722.906
Ohjeissa sanotaan että vaihdon loppuvaiheessa tarkempi täyttö tehdään siten että samalla automaattivaihteistoöljy lämmitetään 45C:n käyttämällä autoa. Minulla ei ole Staria käytössä, joten onko jotain muuta keinoa todentaa vaihteistoöljyn lämpötilaa?
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Huonosti on muita keinoja. Arvailla voi vaikka infrapuna mittarilla
Star
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Jos on joku muu testeri niin ihan hyvin silläki kattoa vaihteistoäljyn lämpötilaa.. jos sillää vaa pääsee sinne ohjainlaitteelle. Infrapuna näyttää mun mielestä sen 5-10 astetta pieleen nii en luattaas siihe oikee..
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Torgue osaa näyttää vaihteison lämpötilan.
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Ei pitäis heittää paljoakaan jos auton antaa käydä tyhjää niin kauan että lämpee ja mittaa öljypohjasta.jussiur kirjoitti:Jos on joku muu testeri niin ihan hyvin silläki kattoa vaihteistoäljyn lämpötilaa.. jos sillää vaa pääsee sinne ohjainlaitteelle. Infrapuna näyttää mun mielestä sen 5-10 astetta pieleen nii en luattaas siihe oikee..
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Öljypohjasta, mutta niinpäin että lähdet lämmittämäön öljyä, eli ei niin että odotat että öljypohja jäähtyy ajolämpöisestä 45 asteeseen.AMikk kirjoitti:Toisessa ketjussa kirjoitin automaattivaihteiston öljynjäähdytyksen letkun vuodosta. Nyt pitäisi sen seurauksena vaihtaa automaattivaihteistoöljy koska sitä on vuotanut tuntematon määrä ulos vuodon aikana.
Vaihteiston tyyppi on 722.906
Ohjeissa sanotaan että vaihdon loppuvaiheessa tarkempi täyttö tehdään siten että samalla automaattivaihteistoöljy lämmitetään 45C:n käyttämällä autoa. Minulla ei ole Staria käytössä, joten onko jotain muuta keinoa todentaa vaihteistoöljyn lämpötilaa?
Lämpötila on maks 45 astetta, eli 40 jälkeen kun alkaa kattelee niin on aika hyvällä mallilla.
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Mikäli epäilyttää niin kurvaa tänne ylöjärvelle....yyvellä lisää
Star
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Sillee just ite kokeelin omaani nii kuus astetta oli tietokoneen arvosta alle. Eli silloo näytti koneella 44 ja 38 mittarilla. En tiiä johtuuko infrapunamittarista vai mistä mut niin se vaa mulla meniRRR77 kirjoitti:Ei pitäis heittää paljoakaan jos auton antaa käydä tyhjää niin kauan että lämpee ja mittaa öljypohjasta.jussiur kirjoitti:Jos on joku muu testeri niin ihan hyvin silläki kattoa vaihteistoäljyn lämpötilaa.. jos sillää vaa pääsee sinne ohjainlaitteelle. Infrapuna näyttää mun mielestä sen 5-10 astetta pieleen nii en luattaas siihe oikee..
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
En viitsi enää ajaa tolla kun öljyä valui sen vuodon yhteydessä niin paljon. Sen takia täytyy koittaa saada tämä kotitallissa hoidettua.
Ilmeisesti taitaa Sorsson ehdottama OBD2 lukija + Torque ratkaisu olla halvin, jos sillä sen lämpötilan pystyy seuraamaan. Tosin kun Googlailin, niin kehuivat Bluedriver merkkistä OBD2 lukijaa, joka on vähän kalliimpi kuin joka marketista löytyvät halvat lukijat. Taidan panostaa tohon, niin voi jostain muistakin autoista koittaa joskus jotain vikakoodeja lukea.
Nyt täytyy vielä keksiä joku hyvä pumppu, millä sen uuden vaihteistoöljyn saa pumpattua. Viralliset öljyntäyttöpumput näyttää olevan tosi kalliita, mutta luulisi että sen pystyy sinne pumppaamaan vaikka jollain puutarharuiskulla. Mitä muut ovat tähän käyttäneet?
Ilmeisesti taitaa Sorsson ehdottama OBD2 lukija + Torque ratkaisu olla halvin, jos sillä sen lämpötilan pystyy seuraamaan. Tosin kun Googlailin, niin kehuivat Bluedriver merkkistä OBD2 lukijaa, joka on vähän kalliimpi kuin joka marketista löytyvät halvat lukijat. Taidan panostaa tohon, niin voi jostain muistakin autoista koittaa joskus jotain vikakoodeja lukea.
Nyt täytyy vielä keksiä joku hyvä pumppu, millä sen uuden vaihteistoöljyn saa pumpattua. Viralliset öljyntäyttöpumput näyttää olevan tosi kalliita, mutta luulisi että sen pystyy sinne pumppaamaan vaikka jollain puutarharuiskulla. Mitä muut ovat tähän käyttäneet?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
joku teki vaihteistoöljyssä siten, että jos on esim joku kanisteri. Tekee letkulle reiän korkkiin ja vie sen letkun pohjalle asti. Sitten pieni reikä ja painaa paineilmaa siihen päälle, jolloin öljy nousee letkua pitkin ylös vaihteistoon. Sotkun todennäköisyys melkoinen.
pienkoneiden laatikoissa olen laittanut ihan isolla lääkeruiskulla ja siihen letku. Ongelma, että menee vain puoli desiä kerralla.
itse en saa torqueta näyttämään oikeaa lämpötilaa vaihteistolle, se näyttää jotain arvattua arvoa joka näyttää aina olevan moottorin lämpö.?
pienkoneiden laatikoissa olen laittanut ihan isolla lääkeruiskulla ja siihen letku. Ongelma, että menee vain puoli desiä kerralla.
itse en saa torqueta näyttämään oikeaa lämpötilaa vaihteistolle, se näyttää jotain arvattua arvoa joka näyttää aina olevan moottorin lämpö.?
W212 E350cdi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Kun tutkit millä sitten tutkitikin lämpö tilaa niin katso että moottorin ja laatikon lämpö on sitten eriAMikk kirjoitti:En viitsi enää ajaa tolla kun öljyä valui sen vuodon yhteydessä niin paljon. Sen takia täytyy koittaa saada tämä kotitallissa hoidettua.
Ilmeisesti taitaa Sorsson ehdottama OBD2 lukija + Torque ratkaisu olla halvin, jos sillä sen lämpötilan pystyy seuraamaan. Tosin kun Googlailin, niin kehuivat Bluedriver merkkistä OBD2 lukijaa, joka on vähän kalliimpi kuin joka marketista löytyvät halvat lukijat. Taidan panostaa tohon, niin voi jostain muistakin autoista koittaa joskus jotain vikakoodeja lukea.
Nyt täytyy vielä keksiä joku hyvä pumppu, millä sen uuden vaihteistoöljyn saa pumpattua. Viralliset öljyntäyttöpumput näyttää olevan tosi kalliita, mutta luulisi että sen pystyy sinne pumppaamaan vaikka jollain puutarharuiskulla. Mitä muut ovat tähän käyttäneet?
jos on tuossa vaihessa näytävät samaa ylensä kysessä on pieleen mennyt mittaus
hyvä konsti on semmoinen 1L muovi pullo(öljy pullo) missä korkissa letku tai ulos vedetävä putki sillä sitten puristelee öljyt laatikkoon ,
paine ilmassa suoraan öljyn kanssa samassa on se ikävä puoli että ilma sekoittu öljyyn mistä kuplat poistuu hitaasti=taso väärä,
sitten semoinekin huomion arvoinen juttu että auton pitää olla suorassa eli jos tunkilla nostelee niin tasan
Mökkillä
'
'
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Torguesta sen verran että sieltä pitää käydä ruksaamassa asetuksista lisäanturit/PID-arvoista sopiva vaihtoehto käyttöön niin saa sen vaihteiston lämpötilan näkyviin.
Itse olen täyttänyt 7g-tronikin niin että minulla on ollut riittävän pitkä silikoniletku ja sen toisessa päässä on 10mm esim kuparuputki (se passaa just hyvin siihen täyttöreikään eikä käytännössä vuoda) ja toisessa päässä jokin astia... sitten vaan pitää sitä astiaa ylempänä kun laatikko niin painovoima hoitaa homman.... ei nopea vaihtoehto mutta toimii... öljy kannattaa olla vähintään huoneenlämpöstä ettei mene tunteja sen valuttamiseen. Toki mitä korkeammalla voi astiaa pitää sitä vauhdikkaammin hoituu.
Itse olen täyttänyt 7g-tronikin niin että minulla on ollut riittävän pitkä silikoniletku ja sen toisessa päässä on 10mm esim kuparuputki (se passaa just hyvin siihen täyttöreikään eikä käytännössä vuoda) ja toisessa päässä jokin astia... sitten vaan pitää sitä astiaa ylempänä kun laatikko niin painovoima hoitaa homman.... ei nopea vaihtoehto mutta toimii... öljy kannattaa olla vähintään huoneenlämpöstä ettei mene tunteja sen valuttamiseen. Toki mitä korkeammalla voi astiaa pitää sitä vauhdikkaammin hoituu.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Itse käytin myös painovoimaa työntämään öljyt sisään suppilo + letku + adapteri menetelmällä. Lämpötilaa seurasin iCarsoftin lukijalla, tuskin kovin kriittinen homma tuo lämpötila on mutta tietty hyvä saada oikeahkoon ainakin.
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
En nyt muista, oliko ilmastoinnin salavalikoissa vaihdelaatikon lämpötilaa, mutta torquehan on näppärä siihen hommaan.
Juutuubissa ohjeet, mb secret ac menu, tohon valikkoon.
Juutuubissa ohjeet, mb secret ac menu, tohon valikkoon.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Nyt ehdin vihdoin tehdä tämän homman. Jotakin outoa tässä kuitenkin tapahtui.
Hommahan alkoi siitä että syylärin päästä vuosi vaihteistoöljyä x määrä maantielle. Nyt kun tyhjensin pannun, niin sieltä tuli 2 litraa ulos. Vaihdoin suodattimen ja puhdistin pannun ja laitoin uuden valkoisen putken siihen öljypropun aukon paikkaan.
Täytin 4 litraa uutta vaihteistoöljyä tallissa, jossa on 20C lämpötila ja vaihteistoöljy oli ollut siellä pitkään, joten senkin lämpötila oli 20C. Auto ei ollut käynyt yli viikkoon, eli siellä oleva öljy myös 20C.
Kun otin täyttöputken irti, ennen auton käynnistämistä, niin ulos tuli tasan 1 litra uutta vaihteistoöljyä. Käytin autoa öljyproppu auki kunnes vaihteistoöljy oli 45C. Tänä aikana sieltä ei tullut mitään ulos, jos pientä tihkuamista ei lasketa. Vaihteistoöljyn lämmittäminen kesti muuten varmaan puoli tuntia ja sinä aikana käytin vaihde vipua kaikissa asennoissa moneen kertaan.
Kysymys on, että paljonko sieltä olisi pitänyt tulla? Mikähän tälle ilmiölle on selitys kun uutta öljyä tuli 20 asteen lämpötilassa 1 litra ulos, mutta lämmetessään ei tullut enää mitään?
Hommahan alkoi siitä että syylärin päästä vuosi vaihteistoöljyä x määrä maantielle. Nyt kun tyhjensin pannun, niin sieltä tuli 2 litraa ulos. Vaihdoin suodattimen ja puhdistin pannun ja laitoin uuden valkoisen putken siihen öljypropun aukon paikkaan.
Täytin 4 litraa uutta vaihteistoöljyä tallissa, jossa on 20C lämpötila ja vaihteistoöljy oli ollut siellä pitkään, joten senkin lämpötila oli 20C. Auto ei ollut käynyt yli viikkoon, eli siellä oleva öljy myös 20C.
Kun otin täyttöputken irti, ennen auton käynnistämistä, niin ulos tuli tasan 1 litra uutta vaihteistoöljyä. Käytin autoa öljyproppu auki kunnes vaihteistoöljy oli 45C. Tänä aikana sieltä ei tullut mitään ulos, jos pientä tihkuamista ei lasketa. Vaihteistoöljyn lämmittäminen kesti muuten varmaan puoli tuntia ja sinä aikana käytin vaihde vipua kaikissa asennoissa moneen kertaan.
Kysymys on, että paljonko sieltä olisi pitänyt tulla? Mikähän tälle ilmiölle on selitys kun uutta öljyä tuli 20 asteen lämpötilassa 1 litra ulos, mutta lämmetessään ei tullut enää mitään?
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Ja savolainen antisankari "Vituksmän" iski heti täyttövaiheessa..... !!!!!
Se pitää täyttää kun auto on käynnissä.... muutene sinne ei riittävää määrää öljyä mene kun se ei ole kierrossa eli liikaa öljypohjalla..... !!!!
Eli nyt kun laatikko on kylmä pistät auton käyntiin ja täytät siihen asti että tulee yli ja vaikka mielummin yli..
Sitten roppu äkkiä kiinni ja voit ootella että jäähtyy taas jos pääsee lämpenemään... sitte taas auto käyntiin ja seuraan laatikon lämpötilaa... sillä aikaan voit muutaman kerra käyttää kepin D:llä ja R:llä ja pitää niissä n. 10sek että varmasti menee öljy joka paikkaan... ja kun lämpötila rupeaa olemaan 45 °C niin roppu auki ja päästää ylimääräiset öljyt pois ja roppu kiinni.
Ja kun päästät ylimääräiset pois niin älä heti kun muuttuu öljyn tulo liruksi niin roppu kiinni...
Se pitää täyttää kun auto on käynnissä.... muutene sinne ei riittävää määrää öljyä mene kun se ei ole kierrossa eli liikaa öljypohjalla..... !!!!
Eli nyt kun laatikko on kylmä pistät auton käyntiin ja täytät siihen asti että tulee yli ja vaikka mielummin yli..
Sitten roppu äkkiä kiinni ja voit ootella että jäähtyy taas jos pääsee lämpenemään... sitte taas auto käyntiin ja seuraan laatikon lämpötilaa... sillä aikaan voit muutaman kerra käyttää kepin D:llä ja R:llä ja pitää niissä n. 10sek että varmasti menee öljy joka paikkaan... ja kun lämpötila rupeaa olemaan 45 °C niin roppu auki ja päästää ylimääräiset öljyt pois ja roppu kiinni.
Ja kun päästät ylimääräiset pois niin älä heti kun muuttuu öljyn tulo liruksi niin roppu kiinni...
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Kiitos. Kokeilen tällä tekniikalla sitten pienen lisätäytön...
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Niin se laatikko pitää täyttää ja laittaa proppu kiinni. Ja avata vasta sitten kun vaihteistoöljy alkaa olla oikeassa lämpötilassa. Silloin öljyntaso jää oikealsi. Täyttöä ei ole pakko tehdä käynnissä ollessa, enkä ite ainakaan sitä suositteliskaan.
Ite täytän aina litran enemmän kuin mitä on valutettu pois. Sulla ei tosin tainnut olla ihan tarkkaa tietoa puuttuvasta määrästä? Joka tapauksessa, ilman turbiinin tyhjennystä, mutta kuitenkin öljypohjan ja suodattimen irroittamalla laatikosta tulee jo abt 4,5 litraa pois, joten täyttömäärä pitää olla selvästi enemmän kuin se.
Ite täytän aina litran enemmän kuin mitä on valutettu pois. Sulla ei tosin tainnut olla ihan tarkkaa tietoa puuttuvasta määrästä? Joka tapauksessa, ilman turbiinin tyhjennystä, mutta kuitenkin öljypohjan ja suodattimen irroittamalla laatikosta tulee jo abt 4,5 litraa pois, joten täyttömäärä pitää olla selvästi enemmän kuin se.
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Täytin nyt noin 1,5 litraa lisää käyttäen yli 45 asteeseen ja sit annoin laskea noin 35 asteeseen ja käytin uudelleen vaihtaen vaihteita, kunnes lämpötila taas 45 astetta. Sitten täyttöputken irroitus, mutta eipä sieltä tullut mitään. Ei ollut kiire laittaa proppua. Ilmeisesti se on mennyt tosi tyhjäksi vuodon seurauksena.
Ei ollut nyt enempää öljyä täytettäväksi, mutta ajelen vähän aikaa noin kokeeksi ja täytyy sitten lisätä vielä lisää ja toistaa tason säätö.
Ei ollut nyt enempää öljyä täytettäväksi, mutta ajelen vähän aikaa noin kokeeksi ja täytyy sitten lisätä vielä lisää ja toistaa tason säätö.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Älä ajele,AMikk kirjoitti:Täytin nyt noin 1,5 litraa lisää käyttäen yli 45 asteeseen ja sit annoin laskea noin 35 asteeseen ja käytin uudelleen vaihtaen vaihteita, kunnes lämpötila taas 45 astetta. Sitten täyttöputken irroitus, mutta eipä sieltä tullut mitään. Ei ollut kiire laittaa proppua. Ilmeisesti se on mennyt tosi tyhjäksi vuodon seurauksena.
Ei ollut nyt enempää öljyä täytettäväksi, mutta ajelen vähän aikaa noin kokeeksi ja täytyy sitten lisätä vielä lisää ja toistaa tason säätö.
jos jo kerran kävi tuuri että öljy vajaus ei mitään tuhoa tehnnyt niin mikis kokeilla tuuria venyttää
Mökkillä
'
'
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Yön yli mietittyäni taitaa olla parempi noudattaa neuvoasi. Vaihteistoöljy maksaa vain 35€ neljä litraa, joten täytyy hakea vielä lisää...
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Pakko kysyä mitä öljyö tuo on, kun suomessa kovin huonosti tarjolla 4l purkkeja?AMikk kirjoitti:Yön yli mietittyäni taitaa olla parempi noudattaa neuvoasi. Vaihteistoöljy maksaa vain 35€ neljä litraa, joten täytyy hakea vielä lisää...
2007 R 320cdi
Re: W219 CLS 722.9 automaattivaihteistoöljyn lämpötilan seur
Fuchs Titan Atf 4134