Wiken 420 SE 1991

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Moneen vuoteen en ole tänne autojuttujani kirjoitellut, mutta nytpä päätin tehdä topicin uusimmasta hankinnasta. Tämän kanssa tulee varmaan kaikenlaista ropaamista vielä eteen, vaikka auto onkin aika hyvässä kunnossa ikäisekseen. :)

Kyseessä on siis W126 420 SE, vuosimallia 1991. Auto on alkuperäinen Ruotsi-auto, tilattu Tukholman Philipsonilta aikoinaan. Kilometrejä on kertynyt maltilliset 207000 (huoltokirja on mukana). Viimeiset 9 vuotta auto on ollut vain kesäajossa, ja noistakin viimeiset 3 vuotta seissyt ajamatta. Muutenkaan kilometrejä ei ole viimeisen 10 vuoden aikana tullut kuin muutamia tuhansia. Auto on uutena ollut pari vuotta Philipsonin käytössä, sitten 17 vuotta samalla yksityisomistajalla ja loppuajan toisella yksityisellä ennen minulle päätymistään.

Auto on pysynyt kohtalaisen hyvässä kunnossa, pientä ruosteenalkua on havaittavissa tunkinreikien ympärillä ja muutaman sentin matkalla takalasin tiivisteen alla peräkontin puolelta katsottuna. Tuo takalasin kehys täytyy ottaa projektiksi kohtuu pian, ettei pääse enää pahemmaksi. Muuten maalipinta on lähes priima tuon ikäiseksi, toki ajan patinaa on joissain paikoissa.

Varustelista näyttää seuraavalta:

221 FAHRERSITZ LINKS ELEKTRISCH VERSTELLBAR
222 FAHRERSITZ RECHTS ELEKTRISCH VERSTELLBAR
236 SONDERLICHTSCHALTUNG - TAGFAHRLICHT
268A LEDER GRAU / ORIONGRAU
291 Airbag For Driver And Front Passenger (For Front Passenger Only If Driver Airbag Standard)
300 ABLAGEBOX IN ABLAGESCHALE VORN
341 BLINKLEUCHTEN ZUSAETZLICH
404 FAHRERLEHNE ORTHOPAEDISCH LINKS
405 FAHRERLEHNE ORTHOPAEDISCH RECHTS
406 404 + 405
412 SCHIEBE-HEBE-DACH ELEKTRISCH IN STAHLAUSFÜHRUNG
440 TEMPOMAT
441 LENKSÄULE ELEKTRISCH EINSTELLBAR (202/170/168 MECHANISCH EINSTELLBAR)
443 440 + 441
471 ANTRIEBSSCHLUPFREGELUNG (ASR)
524 LACKKONSERVIERUNG
538 ANTENNE AUTOMATISCH UND LAUTSPRECHER VORN - OHNE RADIO
543 SONNENBLENDEN MIT MAKE-UP-SPIEGEL LINKS UND RECHTS BELEUCHTET
551 EINBRUCH- UND DIEBSTAHLWARNANLAGE
580 Automatic Air Conditioning
592 WÄRMEDÄMMENDES GRÜNES GLAS RUNDUM, HEIZBARE HECKSCHEIBE, BANDFILTER
600 SCHEINWERFER-REINIGUNGSANLAGE
611 AUSSTIEGSLEUCHTEN IN DEN TÜREN (W202 NUR FAHRERTÜREN)
620 ABGASREINIGUNGSANLAGE
630 ECE-WARNDREIECK
640 LEICHTMETALLRÄDER 15-LOCH
673 BATTERIE MIT GRÖSSERER KAPAZITÄT
801 MODELLJAHR 1991
812 HECKLAUTSPRECHER
825 SCHWEDEN-FAHRZEUGE ZUSATZTEILE
873 SITZHEIZUNG FAHRERSITZ LINKS UND RECHTS
877 LESELEUCHTE IM FOND
929U NAUTIKBLAU - METALLICLACK

Jostain syystä dekooderi antaa koodille 580 automaattisen ilmastoinnin, mutta se on hinnastonkin mukaan normaali puoliautomaattinen joka autossa on. (Automaattinen taisi olla koodilla 581).

Auto on muuten räpeltämätön, mutta joskus parikymmentä vuotta sitten siihen on asennettu ruotsalainen Carguard TG-500 murtohälytin. Projekti onkin aloitettu sen poistolla. Onneksi Citroen-foorumilta (!) sattui löytymään topic ko. hälyttimen poistosta piirikaavioineen, helpotti huomattavasti purkua. Vähän tinailuhommissa on mennyt tämä viikonloppu, tuo hemmetin laite on kytketty tietysti startin herätejohtoihin, peräluukun valoon, vilkkuihin, oviin... Ja abikoilla tietysti :lol: . Akun pluskaapeli-starttikaapeli-laturikaapeli-yhdistelmän tilasin jo Ebaystä, en saanut jämäkkää 4mm2 startin herätejohtoa tinattua luotettavasti, joten ajattelin vaihtaa kaapelisarjan käytettyyn ehjään, onneksi on helposti tehtävissä.

Auton alkuperäisen hälyn toimintakunnosta ei ole tietoa, se nähdään kun saan johdot korjattua.

Pioneerin 90-luvun soitinhirvitys on tarkoitus vaihtaa Beckerin Mexico 830:aan.

Ebaysta tilasin jo alkuperäisen kaltaiset harmaat Langenfelderin kangasmatot.

Kuriositeettina mainittakoon, että Saksan Wikipediaa W126:sta selatessa https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes- ... ureihe_126 tuli vastaan kuva hyvin samannäköisestä 420 SE:stä. Yllätys olikin melkoinen kun kuvien auto olikin täsmälleen sama, kuva otettu vuonna 2012. :lol:

Tässä sitten pari kuvaa heti auton tultua, pahoittelen likaista ulkoasua, on päässyt rekan kyydissä vähän sotkeutumaan. Otan parempia kuvia myöhemmin kun saan auton puunattua viimeisen päälle. :)

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Wikke, Ti 04.04.2023 21:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14004
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvälle näyttää. Siellä jossain Pohjois-Pohjanmaallahan taisi olla just samanlainen Töllillä myytävänä nyt syksyllä. Jos löydät mulle hyvän Mexico 753:n, saat vaihdossa huippuhyvän 830:n! :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Timo L. kirjoitti:Hyvälle näyttää. Siellä jossain Pohjois-Pohjanmaallahan taisi olla just samanlainen Töllillä myytävänä nyt syksyllä. Jos löydät mulle hyvän Mexico 753:n, saat vaihdossa huippuhyvän 830:n! :-)
Pidetäänpä Timo silmät auki jos sattuisi 753 tulemaan vastaan. :) Muuten, auto on toimitettu tehtaalta 25.9.1990. Eikös tuo aika ollut juuri se, että BE830 ym. vaihtuivat 2000-sarjaan radioiden osalta? Kumpikohan tähän olisi sitten oikea radio? Meinbenz.de -sivulta löytyviä hinnastoja kun katsoo, 2.1.1990 päivätty hinnasto ehdottaa vanhempaa sarjaa, kun taas 2.1.1991 jo uudempaa. Tätä autoa tilatessa tuo vanhempi hinnasto on ollut voimassa, mutta voiko olla niin, että kun auto on varustettu 801-koodilla tehdas olisi siitä huolimatta laittanut uudemman soittimen paikoilleen? :eh: No, yhtä kaikki, tähän tulee siitä huolimatta BE830, se jotenkin sopii autoon paremmin metallisine etupaneeleineen. 8) Ja uudempi Mexico olisi kaksiosainen, olisi liian suuri vaiva alkaa asentamaan vahvistinyksikköä takakonttiin, autossa kun ei johdotuksia sille valmiina ole.

Minkähänlaiset rekisterikilven aluset näissä on ollut kun Veholta on uutena tilattu? Takakilven aion laittaa normaalilla muovisella pohjalla kiinni, EU-kilvenpohjasta saa hyvin dremelöityä sopivan vanhanmalliselle kilvelle kun leikkaa EU-kilven "levikkeen" pois. Mutta tuo etukilpi, nyt siinä on ihan siistikuntoinen (rosterinen?) alus, joka sinänsä voisi olla ihan jees kun sen kiillottaa kunnolla. Vai ruuvaako eteen vain pelkän kilven suoraan puskuriin kiinni? :problem: Tuo rosterialus lienee ollut autossa alusta saakka, liekö jopa alkuperäinen Mersun varaosa?

Harmaasisustaisen W140:n jälkeen ajattelin, että en ikinä hommaa autoa noin vaalealla sisustalla. Kaikki lika näkyy todella selvästi. Tässäkin sisusta on yhtäkkiä katsottuna ihan siisti, mutta tarkemmin tarkasteltuna joka paikassa on ajan patinoimaa likaa ja tummumaa. Sisusta täytyykin käydä nyt talven aikana huolellisesti läpi ja putsata joka paikka. Ainoa hyvä asia vaaleassa sisustuksessa on, että näkeepähän sitten ainakin työnsä jäljen. :lol:
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Jos se rosteri kilven alunen on orggis, siinä on muistaakseni aika virallisen oloinen kiinnitys systeemi puskuriin. Näin ainakin w123 malleissa on.

Hieno auto :thumbup: tämänhän varmaan tulen näkemään livenäkin :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Mahtava peli!

Itsellä 300SE 1986 on samanlainen, samalla värillä mutta harmaalla veluureilla. Tuo harmaa nahka on itselle vähän vieras, mieluummin nahka kermanvaaleana. Mutta siistin näköinenhän tuokin on! 500SEL löytyy myös mutta pre-facelift! w126 on kaunis auto!

Pohjois-pohjanmaan myytävä 420 lienee Tyrnävän 420SE sinisellä veluureilla. Taisi olla lähemmäs 400 000km ajettukkin, tosin myynti-ilmoituksen mukaan läpikäyty kori ja tekniikka.

Kiinnostaa tietenkin tämän arvo - mitä tämmöisestä joutuu nykyjään maksamaan? Heitä YV:llä jos et halua julkiseksi kertoa - w126:sia on niin monenlaisita ja monella eri hinnalla. Ilmeisesti hyvät yksilöt löytävät vielä myyntiarvonsa jossain vaiheessa? Löytyikö blocektin kautta?

Tässä omat:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja simoks »

w/c126 on kyllä heittämällä top3 hienoin mersun kori ikinä. harmi vaan etten ite viitti enää ostaa ke-jetin ja muiden sytytys/bensapuolen ongelmien takia kun ei hermot kestä viikon välein ihmetellä että mikä sitä nyt vaivaa ja korjaamot ei ymmärrä näistä mitään, tai edes halua alkaa tutkimaan. diesel 126 ois kyllä mahtava mutta ovat suomessa niin kiven alla..
W210 E320cdi
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja seppola »

Hieno auto, latetaan topikki seurantaan ! Itsellä myös käyttöautona W 126 ja taitaa pysyäkin vielä pitkään, on se vaan niin hieno kaikin puolin ja hyvä ajaa.

Paljon on juttua sytkä-yms ongelmista juu, itsellä pysynyt aika hyvin kuosissa tuo KE-jet ainakin toistaiseksi. Benzworldin puolella nimimerkillä H.D. on oikein luentotyyppistä tarinaa tarjolla tuosta systeemistä; eihän se ihan yksinkertainen ymmärtää näemmä ole...pahin moka on ongelmien ilmaantuessa heti mennä vääntämään sitä 3 mm lambdakontrolliruuvia suuntaan / toiseen, sen verran olen toistaiseksi oppinut :-)
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kiva lukea W126-juttuja :thumbup: Jään seuraamaan lisää.

Luulen että yksi K(E)-Jettien suurimmista ongelmista on osaamattomat asentajat ja ”säätäjät”.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13266
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja karra »

seppola kirjoitti: Paljon on juttua sytkä-yms ongelmista juu, itsellä pysynyt aika hyvin kuosissa tuo KE-jet ainakin toistaiseksi. Benzworldin puolella nimimerkillä H.D. on oikein luentotyyppistä tarinaa tarjolla tuosta systeemistä; eihän se ihan yksinkertainen ymmärtää näemmä ole...pahin moka on ongelmien ilmaantuessa heti mennä vääntämään sitä 3 mm lambdakontrolliruuvia suuntaan / toiseen, sen verran olen toistaiseksi oppinut :-)
Minulla on tässä syksyn aikana tietoon tullut kaksi tapausta jossa on menty (tarpeettomasti) kääntelemään seosruuvia; toinen on oma 1981 SL jossa K-Lambda (syy bensapumpun jumittuminen) ja toinen tais olla 420 SE(L) joka oli seisonut pitkään, ja jossa tais olla vaan seisotuksesta jotain jumittunut.

Mielestäni helpoimpia ja varmimpia ovat 1980-1985 K-jetit koska ne on yksinkertaisia, ne ei tosiaankaan ole taloudellisia mutta ovat toimivia. Eihän niissä ole mielestäni sitä ECUa, joka sitten säätäisi EHAa... vai onko niissä ECU? Ei muista enää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mulla oli taannoin 70-luvun alkupuolen SL, sen D-Jetistä jäi sellainen kuva että vikaantuessaan voi olla aika haastava saada kuntoon, onneksi omassa autossani kaikki pelasi hyvin. Siksipä en nyt juuri pelkää tätä KE-jettiä, kuitenkin tuo on sen verran yleisempi että ainakin osia siihen saa vielä vähän helpommin.

Rekisterikilvet otin pois ja etukilven taustalevy vaikuttaisi alkuperäiseltä, kun on ulkolämpömittarin anturillekin paikka (ruuvi levyn alareunassa, anturi on levyn takana kiinni). Levy on vähän sinne sun tänne vinksallaan, ehkä tuosta saa vielä oiottua siistin. Kuvassa ei näytä niin pahalta mitä luonnossa on.

Kuva

Takakilpi olikin suoraan noissa taustalevyn kiinnitysnatsoissa kiinni. Tuohon saa helposti muovisen pohjan. Ruotsin kilpi on täristessään hieman hinkannut naarmua maaliin, pitänee Autoglymin punaisella koittaa vähän hinkata. Sitä on tullut käytettyä joissain Mersuissa sisustan jalopuupaneeleihinkin, pikku naarmut saa hyvin pois ja paneeli kiiltää kuin uutena.

Kuva

Hyvältä yksilöltä vaikuttaa kun olen viikonlopun tutkinut, hinta oli varmaan keskitasoa mitä näistä pyydetään. Mutta plussana vielä huoltohistoria ja se, ettei autolla ole lähes kymmeneen vuoteen ajettu talvella. Kromitkin on päällepäin kuin uudessa. Mulla on joskus ollut sellaisiakin autoja jotka on olleet ostaessa puoli-ilmaisia, mutta joutunut sitten käyttämään jopa tuhansia euroja että autosta saa kunnollisen. Siihen en enää ala, kantapään kautta olen oppinut. Tarkoituksena oli löytää räpeltämätön yksilö kohtuu metreillä, skippasin Nettiauton halvimmat heti kättelyssä. Ruotsin tarjonnasta samaa hintaluokkaa oli paljon huonompiakin yksilöitä myynnissä.

Kromeista puheenollen , pääsekös muuten noita kromeja korroosiosuojaamaan puskurin takapuolelta, vai pitääkö koristeet käyttää kerrassaan irti? Jos sinne pääsisi vaikka vetämään kerroksen Dinitrolin ML:ää tai vastaavaa niin ei pääse kuppa syömään salakavalasti.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14004
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Katsele pressifotoja esim. http://www.autowp.ru" onclick="window.open(this.href);return false; tai etsi vanhoja Vehon esitteitä/mainoksia, jos Suomi-look puree. Niistä varmaan näkee mitä taustoja on ollut edessä ja takana.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Foorumi pelaa, jee! Nyt on saatu autoa vähän siivoiltua, sisustaan jäi vielä hommaa nahkapenkkien puhdistukseen. Ajattelin nyt ensi hätään putsata niitä kissasaippualla, jos kesempänä sitten laittaisi ihan hoitoaineet pintaan. Onneksi penkit nyt ei kovin likaiset olekaan.

Kuva

Tuli huomattua, että takaovipahvien yläkiinnikkeistä on osa rikki. Ilmeisesti joskus irroitettu väärin ja siksi hajonneet. Taitaa olla ihan tyyppivika näissä, että yläkiinnikkeet hajoaa jos ei tasan tarkkaan tiedä miten ovipahvin saa irti. Vänkärin puolen takapahvin käytin irti. Hajonneiden kahden keskimmäisen kiinnikkeen osat olivat onneksi tallessa pahvin takana. Siellä oli ikkunan alareunassa sellainen vaahtokuminen suikale, joka oli napannut kiinnikkeet talteen (tuota suikaletta ei youtubevideoissa kaikissa autoissa näy, liekö näiden viimeisien mallien äänieristyksen parannukseen liittyviä)? Mutta, sain korjattua kiinnikkeet liimaamalla Motonetista löydetyllä Loctiten SuperFlex -pikaliimalla, joka on hieman joustavaa. Tavan pikaliimalla yritin ensin, mutta liian kova, "lasimainen" liimasauma ei kestä.

Mutta, kuskin puolen takaovipahvin korjauksen jätän kyllä kesemmäksi, oli pikkuisen hankala homma saada pahvi paikoilleen ilman apuria! Hoksasin, että tuhkakupin tienoilla sijaitsevan isoimman koukun kun saa ensin laitettua (siinä on "pisin" se koukkuosa) menevät muut automaattisesti paikoilleen. Mutta ennenkuin pahvin painaa paikoilleen, pitää tarkasti katsoa että yläkiinnikkeet menevät kaikki ikkunan alla olevaan listan kouruun.

Sitten olikin vuorossa ohjaustehostimen öljyjen huuhteluvaihto. Se jäi vähän kesken, kun en tullut ohjeistaneeksi apuria tarpeeksi kääntämään rattia niin nopeasti kuin mahdollista. Kaikki varatut öljyt lurahtivat siis läpi kanisteriin. :lol: No, nyt on tilauksessa lisää öljyä (Febi 08972), jatketaan kun öljyt saapuvat. Suodatin tietysti tulee uusittua kanssa.

Kuva

Kuva

Rekisterikilven taustankin sain oiottua lommoista hyvin ja kiillotettua. Tein valmiiksi levyyn reiät toisen Mersun vanhanmallin kilpeä apuna käyttäen. Autosolilla kiillotuksen jälkeen tausta näyttää uudelta ja kilpi piilottaa sopivasti siihen vielä jääneet jäljet.

Aiemmassa postauksessa näkyvien sinisten kangasmattojen alta löytyivät alkuperäiset Mersun kumimatot, lienevät olleet autossa alusta asti! Putsausta kyllä kaipaavat mutta sen jätän kesälle kun kangasmatot tulevat. Siirrän kumimatot sitten varastoon talteen, jos niitä joskus tarvitsee.

Kuva

Kuva

Beckeriä vielä huutaa kovasti, sellainen on jo Saksasta tilauksessa. :clap: Radion kiinnikeraudoista minulla on ostoilmoitus, ei ole vielä kuulunut tarjouksia. Lienevät harvinaiset? Varaosanumero on EPC:n mukaan A123... joten niitä on varmaankin käytetty myös 123-kopassa. Saa tarjota sellaisia jos jollakulla jossain rämäkeskikonsolissa sellaiset matkassa vielä on!

Valokatkaisijan yläpuolella on alumiininen tarra "Endast blyfri bensin". 8)

Kuva

Peräkonttikin on säilynyt suht hyvänä auton ikä huomioon ottaen! :clap:

Kuva

Takaoven kolmioikkunoissa on molemmilla puolilla tarrat Mersun tähdellä ja tekstillä "STÖLD LARM". 8)

Kuva

Kylkivilkut ovat irti, niissä oli kiinnikkeet hajonneet, olen tilannut uudet alkuperäiset.

Kuva
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

On hieno! Pitääpä pyörähtää jskus ihastelemassa kun Tornion suunnalla liikuskelee! Sulla näyttää olevan kaiken lisäksi hienot tallit ja paikat missä autoa kunnostaa.

Oletko ajatellut käyttää nuo kylilistat irti jossain vaiheessa? Suosittelen, ovat helpot irroittaa ja vaikka vähän on kilometrejä, voi siellä olla ruosteenalkuja. Omassa oli aikanaan melko heikossa kunnossa, varsinkin lokasuojien aluset ja muutama reikä helmamuovienkin alla.

EDIT: niin ja teitysti puskurit kannattaa myös käyttää irti ja ainakin suojata kromilistat altapäin. Puskurien irroituksessa on hyvä olla apumies mukana.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kyllähän tätä katsomassa saa toki käydä ilmanmuuta. :) Talli on ihan jees, on siellä sentään lämmitys ja tilaa kohtuullisesti. Nosturi tai edes jonkinlainenkaan nostin puuttuu, joten mitään isompia alustaremppoja ei pysty tekemään. Mutta onneksi tuon W126 alle pääsee jopa ryömimällä kun on sen verran maavaraa (viikonloppuna tuli vaihdettua aiemmassa viestissä mainitsemani akun plusnapakaapeli, pääsipä starttimoottorille helposti käsiksi!). Toista on SL:n kanssa, sitä ei saa edes rampeille ilman puskurikosketusta ellei ole riittävän loivalla kulmalla olevat rampit. :lol:

Nuo kylkimuovien aluset ja ruosteet ovat hyvin tuttuja W124 ja W140 -ajoilta. W124:sta aikoinaan ne korjautin ja laitoin samalla 3M:n kiveniskuteipistä suikaleet yläosiin hinkkautumisen estämiseksi, kesti ovet virheettömänä monta vuotta rempan jälkeen mitä autoa vielä omistin enkä usko että vieläkään pukkaa kukkaa listojen raoista (auto nimittäin liikkuu täällä Torniossa edelleen, liekö jollain foorumilaisella?). Ässässä näyttäisi kyllä päällepäin ainakin olevan ihan terveet ovipellit. Jotenkin minulla on tunne että autoa on viimeisin omistaja laittanut kuntoon ihan huolella, auto on ollut Ruotsissa joissakin vanhojen autojen näyttelyissäkin, siitä on pari todistavaa dokumenttia. Pitäisi joskus laittaa viestiä entiselle omistajalle ja kysellä vähän historiasta.

Seuraavana vuorossa olisi nastarenkaiden laitto ja rekisteröintikatsatuksessa käyttäminen (ei, en aio ajaa tällä talvella, mitä nyt pakkaskeleillä käyttää vähän vetristelemässä paikkoja!). Peltivanteet lienee tuloillaan, ufokapselit löytyykin jo. :) Sitten pitäisi käyttää venttiilikopat auki ja tarkistaa ketjun venymä ja ohjureiden kunto. Ilmeisesti näissä on ne yläpään ohjurit jotka kannattaa vaihtaa? Jos ovat kaikki ehjiä, teetän rempan ensi syksynä. Kone kuitenkin käy kuin kello.

Pyyhinmekanismi pitänee käyttää irti ja voidella kunnolla ihan ennakkohuoltona.

Varashälytintä tuli testattua, sehän turkanen vie toimii, ja joka luukusta! Jopa ovien lukkojen mikrokytkimet toimii viritykselle on/off. Minkähän takia tähän on laitettu jälkiasenteinen hälytin joskus, en voi ymmärtää... :x Pelkän kaukosäädön takiako??!?

Beckerkin saapui. Kyllä soi hyvin. Jostain tuo saksalaisten kehittämä, RDS:n edeltäjä ARI-järjestelmä (Autofahrer Rundfunk Information) vielä kaivelee asematunnuksia ja KURIER vilkahtelee, vaikkei koko systeemi ole ollut Suomessa ikinä käytössä. :lol: En ole tutustunut systeemiin vielä tarkemmin, mutta eiköhän tuo jollakin kanavan kantoaallossa olevalla signaalilla virity, useimmiten näyttää täällä Torniossa Ruotsin kanavat virittelevän ARI:a toimintaan. Kuvassa Becker-raukka luulee olevansa Itävallassa. :P

Kuva
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13266
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja karra »

Wikke kirjoitti:
Sitten pitäisi käyttää venttiilikopat auki ja tarkistaa ketjun venymä ja ohjureiden kunto. Ilmeisesti näissä on ne yläpään ohjurit jotka kannattaa vaihtaa? Jos ovat kaikki ehjiä, teetän rempan ensi syksynä. Kone kuitenkin käy kuin kello.

Varashälytintä tuli testattua, sehän turkanen vie toimii, ja joka luukusta! Jopa ovien lukkojen mikrokytkimet toimii viritykselle on/off. Minkähän takia tähän on laitettu jälkiasenteinen hälytin joskus, en voi ymmärtää... :x Pelkän kaukosäädön takiako??!?

Beckerkin saapui. Kyllä soi hyvin. Jostain tuo saksalaisten kehittämä, RDS:n edeltäjä ARI-järjestelmä (Autofahrer Rundfunk Information) vielä kaivelee asematunnuksia ja KURIER vilkahtelee, vaikkei koko systeemi ole ollut Suomessa ikinä käytössä. :lol: En ole tutustunut systeemiin vielä tarkemmin, mutta eiköhän tuo jollakin kanavan kantoaallossa olevalla signaalilla virity, useimmiten näyttää täällä Torniossa Ruotsin kanavat virittelevän ARI:a toimintaan. Kuvassa Becker-raukka luulee olevansa Itävallassa. :P
Hyvältä vaikuttaa :thumbup: . Itselläkin pitäis SECistä ne yläpään laahaimet (ainakin ne) vaihtaa, ihan turvallisuuden vuoksi, ja ketjukin vaatisi huomiota; ei ole vaan saanut aikaiseksi...

Häly on saattanut tulla vaan kaken kylkiäisenä, itse tein saman operaation vuonna 2000 eka W126:een vaikka siinäkin oli (etenkin omia aikojaan) toimiva tehdashäly.

Joku Ylen asema lähettää tuota Kurier aaltoa, kertoi ex Teleme nyk. Pulttikanavan Mika Timperi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Toi on hauska, mulla Mexico näyttää täällä Etelä-Suomessa joskus DDR2 -taajuutta. En muista mikä radioasema se on, mutta kyllä ihmettelin kun ekaa kertaa sen näin :)

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:
Wikke kirjoitti:
Sitten pitäisi käyttää venttiilikopat auki ja tarkistaa ketjun venymä ja ohjureiden kunto. Ilmeisesti näissä on ne yläpään ohjurit jotka kannattaa vaihtaa? Jos ovat kaikki ehjiä, teetän rempan ensi syksynä. Kone kuitenkin käy kuin kello.

Varashälytintä tuli testattua, sehän turkanen vie toimii, ja joka luukusta! Jopa ovien lukkojen mikrokytkimet toimii viritykselle on/off. Minkähän takia tähän on laitettu jälkiasenteinen hälytin joskus, en voi ymmärtää... :x Pelkän kaukosäädön takiako??!?

Beckerkin saapui. Kyllä soi hyvin. Jostain tuo saksalaisten kehittämä, RDS:n edeltäjä ARI-järjestelmä (Autofahrer Rundfunk Information) vielä kaivelee asematunnuksia ja KURIER vilkahtelee, vaikkei koko systeemi ole ollut Suomessa ikinä käytössä. :lol: En ole tutustunut systeemiin vielä tarkemmin, mutta eiköhän tuo jollakin kanavan kantoaallossa olevalla signaalilla virity, useimmiten näyttää täällä Torniossa Ruotsin kanavat virittelevän ARI:a toimintaan. Kuvassa Becker-raukka luulee olevansa Itävallassa. :P
Hyvältä vaikuttaa :thumbup: . Itselläkin pitäis SECistä ne yläpään laahaimet (ainakin ne) vaihtaa, ihan turvallisuuden vuoksi, ja ketjukin vaatisi huomiota; ei ole vaan saanut aikaiseksi...

Häly on saattanut tulla vaan kaken kylkiäisenä, itse tein saman operaation vuonna 2000 eka W126:een vaikka siinäkin oli (etenkin omia aikojaan) toimiva tehdashäly.

Joku Ylen asema lähettää tuota Kurier aaltoa, kertoi ex Teleme nyk. Pulttikanavan Mika Timperi.
kannattaa samalla vaihtaa myös kiristin kaaren pinta tai koko kiristin kaari ja siinä samassa hötäkässä menee paikalleen myös uusi ketju ja ketjun kiristin :wink:
hommana ei ole kummonenkaan tehä :clap:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

touhottaja kirjoitti: kannattaa samalla vaihtaa myös kiristin kaaren pinta tai koko kiristin kaari ja siinä samassa hötäkässä menee paikalleen myös uusi ketju ja ketjun kiristin :wink:
hommana ei ole kummonenkaan tehä :clap:
Juu, tilasin Saksasta kaikki tarvittavat hilut, myös kiristimen kaarineen ja pintoineen. Otin myös ne alapään ohjaimet, mutta niitä ei ilmeisesti saa vaihdettua purkamatta puolta konetta? Saakos muuten ne yläpään ohjurit ja kiristimen ohjaimineen vaihdettua ilman ketjukotelon irroitusta? Ilmeisesti kuitenkin joutuu käyttämään syylärin vähintään irti että saa ohjurien tapit pois?

Tässä nyt vähän mietin mikä olisi taloudellisesti järkevää tuon ketjurempan yhteydessä tehdä. Tietysti tässä olisi itelle paikka opetella ketjun vaihto, aikaa nimittäin on koko lopputalvi. Uskalluksesta on enemmänkin kiinni, työkalut mulla kyllä pysyy käsissä. Jos nyt ilman autonostinta ja koneen pois ottoa tuon saa tehtyä niin ehkä voisi itsekin kokeilla. Tosiaan kun taisin jossain aiemmassa viestissä mainita, entiseen R107:aan ketjua ja kaikkia hilppeitä vaihdettaessa jouduttiin ottamaan koko moottori pois, toki tehtiin samalla öljypumpun ketjun vaihto ja muutenkin tsekkailtiin kuntoa sieltä täältä, mutta KALLIIKSI tuli, enkä nyt viitsi neljäsosa auton hintaa laittaa tällaiseen ennakkohuoltoon. :lol: Nuo osathan nyt eivät olleet hintavia, kiristin oli ehdottomasti kallein osa 350e tienoilla.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Wikke kirjoitti:
touhottaja kirjoitti: kannattaa samalla vaihtaa myös kiristin kaaren pinta tai koko kiristin kaari ja siinä samassa hötäkässä menee paikalleen myös uusi ketju ja ketjun kiristin :wink:
hommana ei ole kummonenkaan tehä :clap:
Juu, tilasin Saksasta kaikki tarvittavat hilut, myös kiristimen kaarineen ja pintoineen. Otin myös ne alapään ohjaimet, mutta niitä ei ilmeisesti saa vaihdettua purkamatta puolta konetta? Saakos muuten ne yläpään ohjurit ja kiristimen ohjaimineen vaihdettua ilman ketjukotelon irroitusta? Ilmeisesti kuitenkin joutuu käyttämään syylärin vähintään irti että saa ohjurien tapit pois?

Tässä nyt vähän mietin mikä olisi taloudellisesti järkevää tuon ketjurempan yhteydessä tehdä. Tietysti tässä olisi itelle paikka opetella ketjun vaihto, aikaa nimittäin on koko lopputalvi. Uskalluksesta on enemmänkin kiinni, työkalut mulla kyllä pysyy käsissä. Jos nyt ilman autonostinta ja koneen pois ottoa tuon saa tehtyä niin ehkä voisi itsekin kokeilla. Tosiaan kun taisin jossain aiemmassa viestissä mainita, entiseen R107:aan ketjua ja kaikkia hilppeitä vaihdettaessa jouduttiin ottamaan koko moottori pois, toki tehtiin samalla öljypumpun ketjun vaihto ja muutenkin tsekkailtiin kuntoa sieltä täältä, mutta KALLIIKSI tuli, enkä nyt viitsi neljäsosa auton hintaa laittaa tällaiseen ennakkohuoltoon. :lol: Nuo osathan nyt eivät olleet hintavia, kiristin oli ehdottomasti kallein osa 350e tienoilla.
juu ota vaan se jäähdytin pois edestä että saat ohjainten tapit vedettyä pois ja ei tarvii irrottaa koko jakopään koppaa jos vaihdat vainylimmäiset ohjaimet, mutta ketju on oltava löysällä. ennen kun irrotat mitään katso ensin jako kohilleen eli kampiakseli on nollassa ja nokka-akselin merkit ovat kohillaan :wink: se kuskinpuolen ohjuri on ehkä pikkasen hankala mutta kyllä se sinne hyvin menee :wave: jos en nyt kovin väärin muista niin siitä piti ottaa nokka-akselin ketjupyörä irti kun vaihtaa ketjun laahaimia :wink: laita sitä ennen nippusiteellä ketju kiinni ketjupyörään ja sitten kun kaikki vaihettu ja paikallaan viimesenä sitten vedät vanhalla ketjulla uuden ketjun paikalleen :idea:
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja seppola »

Hyvä kun ostit oikian kiristimen, Ameriikan foorumilla kovasti varoittelevat sortumasta halpoihin, eivät ilmeisestikään pidä kauaa.
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kiitos ohjeista! Benzworldistakin löytyi aika hyvä kuvallinen manuaali ketjun ja ohjaimien vaihtoon:

https://www.benzworld.org/threads/w126- ... l.1692925/

Ei aivan ylitsepääsemättömältä vaikuta, huolellisuutta vaan tarvitaan ja aikaa kun eka kertaa tekee. Noista osista, mulla on ollut tapana laittaa näihin harrastepeleihin pääasiassa vain alkuperäisiä osia, niitä kun saa Saksasta tilaamalla aika huokeastikin vielä. Toki tarvikeosia tulee käytettyä joissain perushuolto-osissa, mutta varsinkaan tässä ketjurempassa ei kannata alkaa säästämään.

Tänään sain vihdoin autoon talvipyörät alle ja kävin 50 km ajamassa. Hyvin pelaa muuten, mutta moottori ei tahdo nostaa lämpöjä kuin 60 asteeseen. Pitääkin termari alkaa hommaamaan ja vaihtaa samalla jäähdytinnesteet. Oliko lohkossa jossain joku paikka mistä sai kaikki nesteet koneesta ulos? Syyläristä laskemalla ei taida tulla kuin osa..?
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Häksä »

https://mercedessource.com/store/preven ... nt-bergsma" onclick="window.open(this.href);return false;
TABLE OF CONTENTS:

Chapter One: Replacing cam shaft oiler tube clips
Chapter Two: Replacing timing chain upper guide rails
Chapter Three: Replacing timing chain and tensioner
Appendix: Bonus: Adjusting valves on early V8s

This manual is 31 pages in length and has over 100 pictures to guide you through all the above repair procedures. It is bound with a smudge resistant plastic cover. This may be some of the best preventative medicine you can get for your V8.
Tuolta voisi löytyä hyvät ohjeet ketjun vaihtoon. Suosittelen Mercedessourcea.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Häksä kirjoitti:Tuolta voisi löytyä hyvät ohjeet ketjun vaihtoon. Suosittelen Mercedessourcea.
Juu, tuota olenkin jo katsellut. Joskus tilasin tuolta R107:aa varten automaattivaihteiston nylonpuslien asennuspihdet ja keskuslukon alipainekalvoja. Ei niitä puslia ilman Kentin erikoistyökalua olis saanu mitenkään paikoilleen. :clap: Huippu ukko kyllä tuo Kent, melkoisen pedanttia autonhuoltoa. Minusta hän on lentokonemekaanikko oikealta ammatiltaan. Videoitakin on tullut katsottua paljon, hyvin tehtyjä ja jopa viihdyttäviä. :)
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 573
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Olen katsonut niitä videoita tuntitolkulla :D Hieno mies, arvostan.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
SEC420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 25.07.2018 12:36

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja SEC420 »

Hieno on peli ja hienoa duunia!

Miten testasit tuon hälyttimen eli kysymys oikeastaa siis, miten tuon hälyn pitäisi oikeasti pelata?
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

SEC420 kirjoitti:Miten testasit tuon hälyttimen eli kysymys oikeastaa siis, miten tuon hälyn pitäisi oikeasti pelata?
WIS:n mukaan 09/86 lähtien murtohälyttimen pitäisi laueta seuraavista:

- ovet
- konepelti ja takaluukku
- radion irroitus
- jarrun painaminen
- sytytysvirran kytkeminen
- auton asennon muutos (elohopeakytkin?). Tätä ominaisuus on poistettu 03/87 jälkeen valmistetuista.

Testasin hälyttimen avaamalla ensin kaikki ikkunat. Sitten laitoin ovet lukkoon kuskin ovesta. Avoimen ikkunan kautta avasin ensin sisäpuolelta kuskin oven. Hälytin alkoi soimaan. Hälytys kuitataan kääntämällä avainta ovessa auki-asentoon. Viritin sitten hälyttimen uudestaan kuskin ovesta ja siirryin seuraavalle luukulle. Peräluukun testasin sitten avaamalla luukun ja laittamalla ovet lukkoon kuskin ovesta. Luukun valokytkintä painamalla ja päästämällä laukaisin hälytyksen. Sytytysvirran kytkemisen sain testattua myös avoimen ikkunan kautta, samoin kuin konepellin aukaisun. Jarrun painaminen ja radion irroitus jäi testaamatta.

Sitten viritin hälyttimen myös vänkärin ovesta ja peräluukusta. Ainoa minkä huomasin, ei lauenneen hälytyksen kuittaus toiminut peräluukusta. Kuitenkin viritys ja purku toimivat oikein myös peräkontin lukosta.

Tänään tuli sitten vaihdettua öljyt suodattimineen (Castrol Magnatec 5W40 A3/B4) sekä termostaatti. Nyt nousee lämmötkin normaaliin, "viisarin verran" yli 80 asteen. Öljynvaihdon jälkeen olin havaitsevani koneen käynnin hieman sieventyneen entisestään.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Nyt kun sattui eiliselle kuulas ja kirpakka pakkaspäivä, tuli ajettua Ässällä parisensataa kilometriä. Ensimmäisenä päivän ohjelmassa oli rekisteröintikatsastus ja sen yhteydessä normaali vuosikatsastus. Läpi meni että heilahti, tietenkin. Ajoin suoraan katsastuksesta pyöränsuuntaukseen, auto tuntuu muuten hyvältä, mutta tietyntyyppisillä teillä tuntuu kampeavan aika voimakkaasti oikealle. Pyöränsuuntauksessa aloitettiin alustan kunnon tarkastuksella. Vaikka katsastus menikin läpi, löytyi suuntaustarkastuksessa rikkinäiset alapallojen suojakumit kummaltakin puolelta. Ovat vanhuuttaan hapertuneet, lie alkuperäiset osat vielä. Kotitielläni on kohta, jossa ojan rumpu on alkanut nousemaan ylös asfaltin alta, sellainen korkea ja loiva kohta. Siitä kun yli hitaasti ajaa, kuuluu kuskin puolelta voimakas narahdus. Eli alapallot menivät nyt tilaukseen, vaihdetaan ne kun saapuvat. Sitten jatketaan pyörien suuntauksella. Muuta väljyyttä tai moitetta ei löytynyt.

Antennin kovettunut ja rispaantunut tiivistekumi tuli myös tässä pari päivää sitten vaihdettua. Peräkontin sivuverhoilun joutui toimenpiteen yhteydessä irroittamaan, samalla sai tarkistettua kotelon kunnon. Ei aivan paha ollutkaan.

Kuva

Nyt kun termari on vaihdettu ja koneen lämmöt nousevat normaaliksi, lämmityslaitteeseen on tullut sellainen vika, että 80% ajasta vänkärin puolelta tulee vain viileää ilmaa säätörullan asennosta riippumatta. Laitoin uudet närhenmunien solenoidit tilaukseen, aloitetaan niiden vaihdolla. Jos ei sillä tokene, täytyy ottaa Heizmaticin boksi vänkärin jalkatilasta esiin ja tarkistaa ohjaustransistorien kunto.

Tässäkin yksilössä on sama W126:en tyyppivika, eli kitisevät ovipahvit. Ja sekös arsyttää muuten hiljaisessa autossa. Ongelmahan johtuu siitä, että kynnyslistassa oleva kuminen tiivistelirpake on ajan saatossa kovettunut. Tämä kun hankaa itseään vasten ovipahvin alareunaa, syntyy inhottavaa kitinää. Alla olevat kuvat selventävät asiaa (alemmassa kuvassa näkyy pieni jälkikin mihin lirpake itseään hiuttaa). Mitähän tähän keksisi korjaukseksi? Jotkut ovat laittaneet kiekkoteippiä ovipahvin alareunaan, jotkut leikanneet paperiveitsellä huitsiin tuon kumilerpakkeen. Kiekkoteippi ei tähän oikein käy, pitäisi löytää jostain matchaavaa harmaata teippiä ettei pistä silmään. Harmaa huopateippikin olisi ratkaisu. Minulla olisi rulla harmaata sähköhommissa käytettävän keltaisen merkkausteipin tyyppistä kangasteippiä, pitää katsoa jos sen sävy olisi tarpeeksi lähellä ovipahvia. En nyt ihan ensimmäisenä alkaisi tuhoamaan noita kynnyslistoja, vaikka tuon lirpakkeen puuttumista ei kukaan huomaa kun terävällä veitsellä siististi tekee...

Kuva

Kuva

Muuten autolla on oikein kiva ja rentouttava ajaa. Alla vielä fiilistelykuva. :)

Kuva
Avatar
SEC420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 25.07.2018 12:36

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja SEC420 »

Kiitokset kattavasta selvitykseetä, pitää tehdä keväällä omaan SEC:iin sama testi.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tänään tuli perehdyttyä vähän lämmityslaitteen sielunelämään. Otin närhenmunat auki, ja sieltähän paljastui että toisen solenoidin kumi oli rikki. Muutenkin koko soleoidihässäkkä oli niin kalkintapaisen ryytteen peitossa, että ei ihmekään että toiminta on mitä sattuu.

Mersulta on joskus saanut uusia solenoideja, mutta alkuperäinen valmistaja Bosch on lopettanut niiden tekemisen. Ilmeisesti enää saa uutena vain koko venttiiliyksikköä, sen hinta on reipas 300 euroa Saksassa (yllättävänkin halpa hinta koko paketista, kun noista solenoideista pelkästään pyydettiin loppuvaiheessa toistasataa euroa kipaleelta). Noihin on saatavana kolmannen osapuolenkin solenoideja (esim. MTC), mutta niistä lueskelin netistä vain huonoja kommentteja. Päädyin nyt tilaamaan SLS-Shopista korjaussarjan (https://www.sls-hh-shop.de/main/de/merc ... ro-p-14168" onclick="window.open(this.href);return false;), katsotaan onnistuisiko korjaus noilla. Hinta ei ollut paha.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tuli tehtyä vähän tilaa lisää närhenmunien asennukseen, samalla otin pesunestesäiliön irti. Säiliön kansien tiivisteet olivat muljahtaneet säiliön sisälle. Täytyy putsata pönttö ja laittaa uudet tiivisteet sekä kansiin että pumppuihin varmuuden vuoksi. Eipähän ala vuotelemaan sitten. Otin lasinpyyhkijät ja suojamuovin irti, täytynee joulunpyhinä vielä irroittaa pyyhinmekanismi ja voidella kunnolla. Ihan siistiä oli muovin alla, mitä nyt koivunsiemeniä ja hämähäkinseittiä oli kertynyt. Puhdistan kotelon vielä kunnolla ennenkuin laitan muovisuojat takaisin. Ohessa hieman kuvasaastetta viikonlopun tapahtumista.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin