Wiken 420 SE 1991

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Olipa muuten uskomaton vaikutus iskarien vaihdolla. Tästä kotoa kun lähtee on aika pahassa kunnossa tuo seututie. Heti huomasi, että kaikki tärinät ja tutinat olivat tiessään. Ehkä nuo B6-sportit toimivat jollain tasaisella Saksan autobaanalla, mutta täällä Suomen teillä nuo B4:t on huomattavasti mukavammat. Auto tuntuu joltain W124:n ja W140:n välimallilta, vähän kuin Sportline-W124 jota on maustettu S-sarjan massalla ja pehmeydellä. Tuntuu isommalta autolta mitä onkaan.

Kaasua polkaistessa huomaa ettei tämä ihan normi-sedan olekaan, jännä tunne kun veto on suoraan persuksen takana olevissa pyörissä.
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja E38 »

Wikke kirjoitti: La 06.08.2022 11:13 Joo, kyllähän se V8-koneella tai vielä isommalla olis kerrassaan mahtava auto. Mutta ei tuo R6 ole yhtään hassumpi, siinäkin riittää kyllä potkua 231hv voimin. Tuohan on luonteeltaan perus rivi-6, eli siellä 3500-4000 kierroksen jälkeen kone suorastaan naukaisee ja auto lähtee kuin raketti. Normaali ajossa 5v-laatikolla tuo menee kohtuu pienellä kulutuksella, en ole koskaan laskenut kulutusta tankkaamalla mutta 90km/h vauhdissa kulutusmittari pyörii siellä 6-7 litran huitteilla. Olen ajanut W140:aa samalla moottorilla ja siinä tuo kone ei tunnu läheskään yhtä tehokkaalta - voi olla että sitä ei vain tunne Möhkö-kopassa.
Juu samoja tuntemuksia täälläkin R6:sta = potkua on yllättävän hyvin tähän koppaan ja myllyn soundiin ei kyllästy ikinä! :D Kulutus on myös maltillinen ja konstruktio on ollut minulla "luodinkestävä" koko 11v / 85tkm omistuksen. Minähän vielä päristelin menemään tällä autolla ensimmäiset 8 vuotta kesät talvet ja luotin vehkeeseen kuin pukki sarviin.

Vielä moottoreista: Kaikki jotka haaveilevat aina siitä suurimmasta moottorista mitä näihin vanhempiin autoihin on saanut, niin muistakaa että mitä suuremmaksi moottori keulalla kasvaa niin sitä enemmän painoa laitteessa on --> se vaikuttaa aina ajo-ominaisuuksiin, diplomaattisesti sanottuna, hyvin kyseenalaisesti. Vertailuksi SL320 painaa 200kg vähemmän kuin SL600 (1780kg vs 1980kg). Minun haaveissa, tehtaalta lähtenyt "unelma" R129 olisi ollut 320 kompressor = se olisi ns. kevyt ja tarpeeksi tehokas. 8)

Kirjoitit aikasemmin kattomoduulista: En ole koskaan päästänyt auton akkua ns. kuolemaan, mutta akun olen siitä irroittanut monesti, ilman murheita. Pisin aika on ollut varmaan 2 päivää ilman virtoja. Ehkä on käynyt vain hyvä pulla? Talvisin kyllä pidän autoa Ctekissä kiinni.

Bilsteinin B4:t ovat parhaat ja todennäikoisesti ainoat toimivat iskarit R129:iin. Toivottavasti kyyti tulee niillä kuntoon. Hieno peli! :thumbup:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

E38 kirjoitti: Su 07.08.2022 00:38 Juu samoja tuntemuksia täälläkin R6:sta = potkua on yllättävän hyvin tähän koppaan ja myllyn soudiin ei kyllästy ikinä! :D Kulutus on myös maltillinen ja konstruktio on ollut minulla "luodinkestävä" koko 11v / 85tkm omistuksen. Minähän vielä päristelin menemään tällä autolla ensimmäiset 8 vuotta kesät talvet ja luotin vehkeeseen kuin pukki sarviin.

Vielä moottoreista: Kaikki jotka haaveilevat aina siitä suurimmasta moottorista mitä näihin vanhempiin autoihin on saanut, niin muistakaa että mitä suuremmaksi moottori keulalla kasvaa niin sitä enemmän painoa laitteessa on --> se vaikuttaa aina ajo-ominaisuuksiin, diplomaattisesti sanottuna, hyvin kyseenalaisesti. Vertailuksi SL320 painaa 200kg vähemmän kuin SL600 (1780kg vs 1980kg). Minun haaveissa, tehtaalta lähtenyt "unelma" R129 olisi ollut 320 kompressor = se olisi ns. kevyt ja tarpeeksi tehokas. 8)

Kirjoitit aikasemmin kattomoduulista: En ole koskaan päästänyt auton akkua ns. kuolemaan, mutta akun olen siitä irroittanut monesti, ilman murheita. Pisin aika on ollut varmaan 2 päivää ilman virtoja. Ehkä on käynyt vain hyvä pulla? Talvisin kyllä pidän autoa Ctekissä kiinni.

Bilsteinin B4:t ovat parhaat ja todennäikoisesti ainoat toimivat iskarit R129:iin. Toivottavasti kyyti tulee niillä kuntoon. Hieno peli! :thumbup:
Jostain luin joskus, olisko ollut peräti Mercedes-Benz Classic -lehti tai joku muu Kaufberatung-julkaisu, että tuo rivikutonen on hyvä kone tähän koppaan juuri painojakauman takia. Aikoinaan minua kiinnosti juuri tuo R6, koska halusin kesäauton jolla on järkevä polttoainetalous (eli jolla voi ajaa joka päivä), ja samoten auton jonka ylläpito ei koidu turmioksi. Mulla oli aiemmin E280T M104-koneella ja nyt tämä, kummassakaan ei mitään moottoripuolen vikaa ollut ikinä - tai no bensapumpun rele 280:ssa joka meni, mutta ei muuta. Öljynvaihtoja vaan.

Kattomoduulista, ehkä tuo taisi mennä vialle siinä vaiheessa kun akku pääsi kuolemaan säilytyksessä, en ole ihan varma. Yleensä olen lataillut akkua silloin tällöin ja käyttänyt akunkenkää irti päiväkausiksi. Kerran tuo talvella pääsi kuolemaan kun en ollut kiireiden takia muistanut ladata. No, nyt on Ctek-ylläpitolaturi hommattu ja auto tulee olemaan piuhan päässä talvet.

Tuo B6-iskarien huonous korostui kangaskatolla tai ilman kattoa ajaessa. Kovalla katolla ei tärinöitä ilmentynyt. Ei näissä kori ole vielä kuitenkaan niin jäykkä. Vaikka lujasti tehty tuo on, nyt kun vaihdoin iskareita ja tunkkailin autoa ilmaan etukulmista, ovet ja ikkunan raotusautomatiikat toimivat silti ilman mitään moitetta. Aika hyvin tämmöiselle rättikattoautolle. Monessa sedanissa turha yrittää aukoa ovia jos auto on tunkin päällä.
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja seppola »

Minuakin kiinnostaa kovasti tuo SL-korimalli, olisikohan tuollaisesta reisuautoksi sitten kun lapset eivät enää lähde mukaan 8)

Mielenkiinnolla seurataan :thumbup:
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

seppola kirjoitti: Ma 08.08.2022 09:01 Minuakin kiinnostaa kovasti tuo SL-korimalli, olisikohan tuollaisesta reisuautoksi sitten kun lapset eivät enää lähde mukaan 8)

Mielenkiinnolla seurataan :thumbup:
On veikkosen. Kovan katon kun laittaa niin on kyllä todella mukava ajella pitkiä reissuja. Tuo auto suorastaan nielee kilometrejä. Kova katto hieman jäykistää koria ja vaikuttaa melutasoon huomattavasti. Penkit on todella mukavat ja syleilevät, lähin joka tulee mieleen on isäukon V70-Volvo (II-koppa). Parhaat Mersun penkit joissa olen istunut tähän mennessä. W140:n penkit ei olleet läheskään noin mukavat, noissa on hyvin sivutukea ja "nappaavat" kiinni mukavasti - muuten aika lähellä W140:aa.

R129 kävi huollossa ja kattomoduulikin kuittaantui. Katto toimii taas hienosti. Jos ens viikon helteillä kävisi ajelemassa. :)

Kuva

Asiasta toiseen, nimittäin Ässään. Ässä on seisonut nyt viikon tallissa ja ihan seku vain kurkkasin alle että näkyykö mitään vuotoja. Tämä yksilö ei ole pruukannut merkata reviiriään millään lailla, sikäli harvinaista minun Mersuhistoriassa. Noh, kurkkasin takapäähän ja mitä ihmettä. Tuo kesäkuussa vaihdettu polttoaineen paineletku joka lähtee suodattimelta oli vuotanut jotain vaseliinimäistä, bensalta haisevaa kökköä. Sitä on liitoksissa ja tuon suojakuoren sisälläkin.

Tuli tässä saunaolutta juodessa mieleen että mitäs JOS tuo *** paska on päässyt etenemään linjassa määräjakajalle asti. Sitte onkin semmonen remppa tiedossa että.... en viitti edes sanoa. Mitähän se maksais vaihtaa koko KE-jet? :x :x :x

Pitää kyllä saada takuuseen uusi letku. Bensa jota on tankissa on Iin Kärkkäisen ja Keminmaan Seon mikstuuraa (98 E5).

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Karel »

Hieno SL. Onpa oudon näköistä mönjää letkun ympärillä. Ei luulisi tuollaista mistään muodostuvan. Ettei ole ollut ulkopinnassa jokin suojarasva, joka saanut bensaa pintaansa ja tekeytynyt tuollaiseksi?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No joo, voihan tuo tosiaan olla jotain suojarasvaa! Täytyy putsata ja katsoa vuotaako joku liitos.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ässä kun on nyt "telakalla" letkun takia, olen ajellut R129:llä. MB-Osasta tilasivat uuden letkun, menee takuuseen. Pitää kattoa mitä tuo vanha on syönyt ja suolistaa se, elleivät halua vanhaa letkua takaisin.

Ei se SL:n tärinä ole poistunut vielä täysin. Kuopissa tulevat tärinät kyllä poistui mutta edelleen ylimääräistä vibraa tulee jostain. Renkaisiin en enää usko että olisivat seisoessa kuutioituneet kun olen ajellut jo satoja kilometrejä. Huollossa sanoivat, että etupäässä on hieman jotain välystä mahdollisesti pyöränlaakereissa. Viime vuonna katsastuksessa sattui aseman tarkin kaveri ja huomautti, että toisen takarenkaan laakerissa on jotain nihkeyttä. Tilaa päräytin sitten uudet laakerit eteen ja taakse. Vaihdetaan/vaihdatan kun tulevat. Tänään käyn pyöränsuuntauksessa kun ratti on hieman vinossa ja näyttää että on syönyt vänkärin puolen takarenkaan reunaa jostain syystä. Löysin tallista apusimpukan korjaussarjan, täytyy vielä tarkistaa ettei ollut satalankkuun. Sen ehkä vois punoa joku ilta paikoilleen, onhan tuolla alkuperäisellä jo ikää ja kilometrejä takana.

Eilen sain penkkien puhdistuksen päätökseen ja vahattua auton. Laitoin samaa Turtlen keraamista vahaa kuin Ässään. Täytyy napsia kuvia tässä joku päivä, pakkohan tuota on nyt ulkoiluttaa kun näin hienot kelit.

Alkanut tässä vähän pelottaa että en taida kohta raaskia myydäkään tuota. :P
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Täytyypä sanoa että SL muuttui kun sai pyöränkulmat kohdalleen. Keula oli ihan päin peetä, alkaa ihan hävettää kun olen sietänyt tuota noin pitkään. Auto on nyt todella hyvä ajaa, ihan nauratti kun ajoin kotiin. Pientä sydämentykytystä aiheutti kun starttasin rengasliikkeen pihasta, auto äikesi käymään viidellä. Tuli jo mieleen että onkohan se kuullut minun myyntisuunnitelmista... :? Noh, vetasin tulppien päältä sen kannen irti ja niinhän oli 6-pytyn tulpanreiässä vettä. Oli mennyt moottorin pesussa. Puhaltelin kaikki paineilmalla kunnolla ja löin nippuun. Taas pelaa hienosti. :)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tuossa SL:ää vahatessa tuli mieleen että peräkontin kanteen upotettu lisäjarruvalo on LED-toiminen. Auto on kuitenkin vuodelta 1997. Aika edistyksellistä. :think: Olen päättänyt lykätä myyntisuunnitelmia, on tämä niin hyvä auto ajaa ja muutenkin. Ei tällä juuri ajettua tule, mutta seisköön tallissa sitten. Ei näillä ainakaan arvo laske.

Uudet Misukat (Primacy 4) tilasin rengasliikkeestä, nykyiset Primacy 3 on vuodelta 2013 ja 99W XL -luokituksella. Tärinät johtuu osittain varmaan noista "pakettiauton" renkaista. Näissä kuuluu olla 95W -luokan normirenkaat, ei vahvistetut. Orkkis varapyörä kontissa on 690kg painoluokalla (=95).

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ratti on hieman vinossa suuntauksen jälkeen mutta korjaantuu ensi viikolla.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

No eikös siihen hyvään palveluun ja itse operaatioonkin kuulu, että pyörien suuntauksien yhteydessä se ratti kohdistetaan. Hohhoijaa tätä nykyajan asiakaspalvelua.... :D
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ere866 kirjoitti: Su 21.08.2022 08:17 No eikös siihen hyvään palveluun ja itse operaatioonkin kuulu, että pyörien suuntauksien yhteydessä se ratti kohdistetaan. Hohhoijaa tätä nykyajan asiakaspalvelua.... :D
Noh, asiakaspalvelussa ei mitään vikaa ollut. Takuuseenhan tuo korjataan. Sentrumiruuvin kanssa saisi just eikä melkein keskelle, en kyllä tiedä käyttääkö mikään suuntauspaikka sitä.

Ainakin W126 simpukoissa on WIS:n mukaan jonkinlainen "automaattinen välyksenpoisto" tjsp. Siinä mielessä olisi varmaan tärkeää että simpukka on keskellä kun mennään suoraan. Ässään kun uusin kaikki ohjausnivelet niin tarkistin sentrumiruuvin kanssa että ratti on suorassa (ei ollut kukaan käyttänyt rattia irti ja laittanut väärille booreille).
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 609
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Wikke kirjoitti: La 20.08.2022 23:24 Tuossa SL:ää vahatessa tuli mieleen että peräkontin kanteen upotettu lisäjarruvalo on LED-toiminen. Auto on kuitenkin vuodelta 1997. Aika edistyksellistä.
Yhdentekevä kuriositeetti: 97 on juurikin ensimmäinen mallivuosi jossa on tämä edistys on mukana. Edellisessä 96-mallivuotisessani nimittäin siellä oli liuta perinteisiä polttimoita, muistaakseni lasikantaisia.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

juusmo kirjoitti: To 25.08.2022 21:27
Wikke kirjoitti: La 20.08.2022 23:24 Tuossa SL:ää vahatessa tuli mieleen että peräkontin kanteen upotettu lisäjarruvalo on LED-toiminen. Auto on kuitenkin vuodelta 1997. Aika edistyksellistä.
Yhdentekevä kuriositeetti: 97 on juurikin ensimmäinen mallivuosi jossa on tämä edistys on mukana. Edellisessä 96-mallivuotisessani nimittäin siellä oli liuta perinteisiä polttimoita, muistaakseni lasikantaisia.
Joo. Mie jouduin uusimaan tuon valaisimen 4 vuotta sitten, osa ledeistä oli pimentynyt. Tuli mukana uusi tiivistekin, entinen oli jo hieman kitsaantunut. Ei muistaakseni ollut edes pahan hintainen tuo koko led-valaisin.

SL:n ratti on nyt suorassa. Odotan jännityksella viikon päästä tulevia Misukoita ja uusia pyöränlaakereita - auto on nyt jo nautittava ajaa niin varmaan muuttuu uusilla renkailla ja laakereilla lisää (laakereissa kun oli välystä).

Ässään tuli uusi polttoaineletku, pitää viikonloppuna vaihtaa niin pääsee ulkoiluttamaan sitäkin. Hämähäkki oli jo ehtinyt tehdä verkon kyhäelmän tuulilasin kulmaan. :lol:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

En ole ikinä tuunaillut minun Mersuja, mutta nyt se päivä koitti. Nimittäin vaihdoin SL:ään 98-mallin nahka-puu-ratin. :? Minun silmä ei vain tottunut ikinä tuohon SLK-rattiin... :roll: En tiedä mikä aivopieru on ollut suunnittelijoilta laittaa tuollainen ratti 950000mk autoon...

Uusi ratti on saman kokoinen (390mm) ja kehäkin on mauserilla mitattuna saman paksuinen, mutta silti bensamittari ja kello näkyvät nyt paremmin. Kehä tuntuu ohuemmalta, SLK-ratissa oli hyvin pehmeä ja paksun oloinen kehä joka ei minusta tuntunut hyvältä. Ratin takana kun istuu niin tuntuu että nyt on arvokas auto alla, niinkuin kuuluukin.

Vanha ratti täytyy pitää tallessa, että on mahdollista palauttaa auto orkkiskuosiin joskus jos siltä tuntuu.

PS. Olenhan mie tuunaillut. Laitoin W140 S 300 Turbodieseliin 18" AMG-vanteet. Ehkä tämä menee samaan sarjaan.

PPS. Ja tuo uuden ratin tähti on mätchäävä vaihdekepin tähtikoristeen kanssa. Siitäkin boonukset.

Kuva
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 609
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Oho, mistäs tuon ratin bongasit ja saako niitä sieltä lisää? Kas kun tuohan on mallisarjan hienoin ratti, joka oli tarjolla vain mallivuonna 98. Yksi harvoista "faceliftauksista" joita omaani harkitsisin, koska 97-vuoden leather exclusive -sisustassa on yksi ärsyttävä tikatun airbagin mentävä aukko...
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

juusmo kirjoitti: Ti 30.08.2022 22:12 Oho, mistäs tuon ratin bongasit ja saako niitä sieltä lisää? Kas kun tuohan on mallisarjan hienoin ratti, joka oli tarjolla vain mallivuonna 98. Yksi harvoista "faceliftauksista" joita omaani harkitsisin, koska 97-vuoden leather exclusive -sisustassa on yksi ärsyttävä tikatun airbagin mentävä aukko...
Ebaystä löysin. En muista millä hakusanoilla hain, mutta yhtäkkiä tämä "yksisarvinen" tärähti listalla esiin. Huomion kiinnitti heti tuo airbag, joka tuli ratin mukana (yleensähän noissa ei tule). Ilmeisesti tuo tikkauksen värikin voi olla eri, onko se siihen kaksivärisisustukseen liittyvä? Tuossa sattui olemaan just anthrazit/musta kombo joka passaa tuohon minun normisisustukseen. Ei tuo ihan ilmainen ollut, ja aion kyllä vakavasti harkita annanko ratin auton mukana jos joskus myyn.

Sinänsä olisi mennyt normiairbagillakin, mutta kun tuo sattui olemaan täysin orkkiskunnossa ja todella siisti (ei uudelleen päällystetty).

Edit: Tuossa airbagissa oli W140.. alkuinen osanumero. En tietenkään hoksannut ottaa siitä kuvaa. Noita airbageja voi löytyä erikseenkin jos puuratti jo löytyy.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ässään tuli vaihdettua tuo polttoaineletku. En ainakaan havainnut, että "vaseliinia" olisi ollut letkun sisäpuolella. En viitsinyt puukolla katkaista tuota, kun pitää palauttaa se ostopaikkaan.

Mutta Ässähän tekeytyi sitten vallan harmilliseksi. Tuon letkun vaihdon jälkeen kun starttasin auton, se sammahti melko heti. Teki tätä useamman kerran. Pistin tuon outouden sen piikkiin että systeemiin jäi ilmaa. Mutta eipäs ollutkaan, kävin ajamassa nyt illalla semmosen 100km. Ässä jätti välille! Moottoritiellä alkoi tekemään pikku nykäisyjä, tehot katosi pariksi sekunniksi kokonaan. Kun pääsin kaupunkiin, auto hyytyi kertalaakista. Lähti taas avainta näyttämällä käyntiin ja sammua pätkähti parin sekunnin kuluttua. Parikymmentä kertaa kun hätävilkut päällä liikenneympyrän kupeessa starttailin, auto jäi käyntiin. Ja toimi kotiin saakka 30km matkan hyvin.

Voisikohan olla bensapumpun rele? Käytin nimittäin sen irti kun tuon letkun vaihdoin (starttasin auton ilman relettä että sain paineet pois). Ja se rele on tiukassa siinä kannassaan. Olisiko joku juotos tykännyt kyttyrää kun sitä relettä irti tempoi? Mulla on onneksi Ebaystä joskus tilattu vararele, samalla numerolla mutta ilman Mersun tähtilogoa. Pitää vaihtaa se ja katsoa mitä tapahtuu.

Foorumilta haeskelin noita yhtäkkisiä sammumisia ja aika monessa vastauksessa ehotettiin bensapumpun relettä. Että ensin vikoo just noin ja lopulta auto ei käynnisty enää ollenkaan. :problem:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Vaihdoin Ässään bensapumpun releen. Nyt on ainakin toiminut taas hyvin. EHA tuli vihdoin viimein myös vaihdettua. Näin 50km jälkeen ainakin tuntuu että se kaasun keventyessä tullut nypäys on poissa! Auto kulkee oikein hienosti.

Ainoa omituisuus on vielä tyhjäkäynnissä. En muista olenko tuosta kirjoittanut täällä mitään, mutta kun auto on tyhjäkäynnillä tai ajat semmosta reilua kävelyvauhtia, kone yskähtelee oudosti. Muuten tyhjäkäynti on kuin nakutettu 650 rpm ja käy sievästi. Minusta tuo vaikuttaisi klassiselta ilmavuodolta. Ei oikein muuta paikkaa voi olla kuin määräjakajan kumikaukalo tai ne imusarjan donitsit. :problem: Pitää vielä kerran tsekata varmuuden vuoksi se kaasuläpän tyhjäkäyntiasentokytkin.

Otin oikein videota ja uploadasin Youtubeen eka videoni! :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=pi9AXNIGLa8
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1522
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ere866 kirjoitti: Su 21.08.2022 08:17 No eikös siihen hyvään palveluun ja itse operaatioonkin kuulu, että pyörien suuntauksien yhteydessä se ratti kohdistetaan. Hohhoijaa tätä nykyajan asiakaspalvelua.... :D
Toi ratin suoruus on vähän veteen piirretty viiva... Suomen uraiset paskat tiet ja varsinkin leveät matalaprofiiliset renkaat on sellanen yhdistelmä ettei rattia vaan yksinkertaisesti saa suoraan jokaisessa mahdollisessa tilanteessa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

SL:ssä on nyt uudet Misukat ollu toista viikkoa. Onpa eroa, auto on todella hiljainen. Rengasäänet eivät enää kuulu juuri ollenkaan. Jostain silti kuuluu 80-> vauhdissa ihme jyrinää. Olisiko kardaanin kannatinlaakeri? Vai onko näissä enää sellaista, jossain vaiheessa EPC:n mukaan muuttunut rakenne? Noh, SL on talviteloilla jo, mietiskellään ja tutkitaan talven aikana. Muuten auto kulkee oikein hienosti.

Ässään hommasin aiemmin tuon puhaltimen moottorin, se oli URO-Parts -merkkinen. No muuten hyvä puhallin varmaan mutta se itse koppa ei istu huonostikaan puhallinkoteloon. :cry: Koitin siirtää sen uuden moottorin ja puhallinsiivikön vanhaan Behrin koteloon, mutta ei onnannut, hirveää jyrinää, se puhallin ei ilmeisesti ole keskellä koppaa. Löysin Saksasta NOS-osana vanhan käyttämättömän W126 Behrin puhaltimen, oletan että on vielä Made in (West-)Germany, ei ole vielä tullut. Vanha 32v oli jo aika jäykkä pyöritettäessä, hiiliäkään ei ollut enää paljoa jäljellä. Jätän sen säästöön, siitä voi vielä joskus tehdä toimivan jos vielä tarvitsee.

Tässä muuta pohdintaa lauantai-iltana. Lueskelin Autostadium-foorumia. Sattui silmään ketju uudesta Kia Niro EV:stä. 50k€ ihan hirveän näkösestä muovip***asta. Sitten mietitään että onko auto hiljainen.. joo "kohtuullinen 80km/h asti". Toinen "ainakin 125 km/h ihan ok". Heh, 50k€ ostan W126:een bensaa aika pitkään ja ainakin 160km/h auto on yhtä hiljainen kuin 60km/h nopeudessa. Lujempaa en ole vielä uskaltanut Suomessa ajaa ettei lähde kortti. :roll: Ja W126 kulkee näillä Suomen epätasaisilla teillä aina suoraan. Oli töyssyä tai kuoppaa, auto menee aina suoraan eikä temmo sinne tai tänne. (Tätä vikaa on minun Subarussa, en tiedä onko siinä jotain kun ei minusta ihan uutena tuota tehnyt. Alkaa muistuttaa jo Avensista).
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Sain nyt vaihdettua Ässään sen puhaltimen moottorin. Tämäkin oli melkoinen episodi loppujen lopuksi.

Kuva

No tänä iltana aloin sitä asentamaan niin eihän senkään muovikoppa passannut täysin. Varmaan tuo auton lämppäriboksi on aikojen saatossa vääntynyt ja hakenut paikkansa. Otin orkkispuhaltimesta muovirungon tuohon moottoriin ja niin meni puhallin paikoilleen. Nyt ei enää sulake kuumene yhtään 4-asennolla, joten remppa tulkitaan onnistuneeksi. :)
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Hage »

Hyvä että puhallin löyty ja vieläpä orkkis. Merkillisen hankala osa löytää tänä päivänä, sama ongelmahan se mullakin oli tuon kanssa.
Hyvää jälkeä näyttää tulevan molemmista :thumbup: R129-kuume sen kuin pahenee kun kertomusta selaa :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja dealer »

MouTine kirjoitti: To 08.09.2022 13:25
Ere866 kirjoitti: Su 21.08.2022 08:17 No eikös siihen hyvään palveluun ja itse operaatioonkin kuulu, että pyörien suuntauksien yhteydessä se ratti kohdistetaan. Hohhoijaa tätä nykyajan asiakaspalvelua.... :D
Toi ratin suoruus on vähän veteen piirretty viiva... Suomen uraiset paskat tiet ja varsinkin leveät matalaprofiiliset renkaat on sellanen yhdistelmä ettei rattia vaan yksinkertaisesti saa suoraan jokaisessa mahdollisessa tilanteessa.
Kyllä, minulla oli tapana sanoa asiakkaalle aina nelipyöräsuuntauksen tehtyäni ja auton koeajettuani ja mahdollisesti vielä ratin asentoa säädettyäni että ajele viikko pari ja tunnustele siinä onko ratti suorassa, jos ongelmaa on niin ota yhteyttä, oikaistaan sitten samaan kauppaan tarvittaessa.
Joskus sattui sellainenkin että auton omistaja tuli heti takaisin sanomaan että ratti ei ole suorassa, mutta ei osannut sanoa mihin suuntaan ja minkä verran se on pielessä.
Ja ikuisiksi ajoiksi jäi mieleen 80-luvun lopulta kun olin VAG korjaamolla hetken töissä, kun eräs asiakas toi lähes ajamattoman VW Jetan takuukorjaukseen, kertoen että auto puoltaa todella pahasti. Kävin ajamassa ja sanoin että ei mielestäni puolla yhtään mutta ohjauspyörä on aika lailla vinossa ja se pitää meidän korjata. Tähän auton omistaja vastasi että "Vai ei puolla ? Kokeilitko kääntää ratin suoraan kun ajoit ?"
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja pazo »

Kiitos jakamisesta!

Minulla on sama kokemus, että Primacy 4 vakiokoossa 225/55 R16 95W on varsin hyvä rengastus R129:ään.

Toinen kokemus värinöistä. Pitkään tutkin ja ihmettelin epämääräistä ongelmaa, joka tuntui olevan vas. takapyörässä. Sitten kyseisestä nurkasta alkoi kuulua narinaa. Korjaamo, joka vaihtoi ns. narinanivelet sanoi että ääni tuleekin takavaimentimen alapuslasta. Joustintuen alanivel ei ole vaihdettava kuten narinanivel. Vaihtamalla molemmat vaimennintuet värinä poistui. Oletan, että juurikin tuo jumiutunut pusla aiheutti epämääräisen tunteen, että ko. pyörä hieman väristää. Tosin en ole satavarma niveldiagnoosistani; 1993 autossani on ADS kaasunestejousitus -optio, joka toimivana tarjoaa aikansa parhaat kyydit.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

pazo kirjoitti: Su 25.09.2022 09:56 Minulla on sama kokemus, että Primacy 4 vakiokoossa 225/55 R16 95W on varsin hyvä rengastus R129:ään.
Joo. Minulla nuo uudet eivät ole 95W, vaikka sellaiset nimenomaan tilasin. Kotona katsoin kuittia ja siinä luki 99W XL, eli just samat mitkä vanhat oli. Kävin sitten vielä autolla katsomassa renkaita ja niinhän ne oli mitä kuitissa luki. En tiedä miksi rengasliike tilasi siihen väärät renkaat, mutta en alkanut reklamoimaan kun noidenkin tilauksessa meni sen 2 viikkoa. Hiljaiset ja hyvät nuo on vaikka eivät olleet sellaiset mitä tilasin.

Ässään pitää uusia kesärenkaat myös, teen nyt niin että tilaan Rengas-Onlinestä OIKEAT Misukat siihen ja asennutan ne vanteille sitten jossakin. Vaikka paikallista rengasliikettä olenkin käyttänyt niin kauan kuin minulla autoja on ollut, en halua enää ottaa riskiä että saan väärät renkaat. :x
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja pazo »

OK. Tilasin parin Michelinejä keväällä online Autodocista hintaan 150e/kpl + lähetyskulut 0€ ja tuli just' mitä tilasin. Rengas-onlinen hinta tänään on hieman kalliimpi.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

pazo kirjoitti: Su 25.09.2022 12:44 OK. Tilasin parin Michelinejä keväällä online Autodocista hintaan 150e/kpl + lähetyskulut 0€ ja tuli just' mitä tilasin. Rengas-onlinen hinta tänään on hieman kalliimpi.
Okei, Autodocin kauttakin saa. Pitääpäs katsoa!

Ässän tyhjäkäyntiongelma on KORJAANTUNUT! Vika oli sytytysyksikössä. Ostin uuden Boschin yksikön ja tadaa - kaikki värinät ja tärinät ja hytkymiset ovat tiessään! Liikennevaloissa kun seisoo D päällä, ei penkillä enää edes tunne että kone käy! Niinhän tässä taas kävi että vika oli sytkäpuolella, ei KE-Jetissä. :D
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Hage »

Wikke kirjoitti: Su 25.09.2022 17:44 Ässän tyhjäkäyntiongelma on KORJAANTUNUT! Vika oli sytytysyksikössä. Ostin uuden Boschin yksikön ja tadaa - kaikki värinät ja tärinät ja hytkymiset ovat tiessään! Liikennevaloissa kun seisoo D päällä, ei penkillä enää edes tunne että kone käy! Niinhän tässä taas kävi että vika oli sytkäpuolella, ei KE-Jetissä. :D
Paljonko sytytysyksikkö maksoi ja mistä tilasit? Mahtaakohan olla sama varaosanumero kuin M117 koneisiin :problem:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken Mersupuuhat - 420 SE 1991 ja SL 320 1997

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hage kirjoitti: Su 25.09.2022 21:56
Wikke kirjoitti: Su 25.09.2022 17:44 Ässän tyhjäkäyntiongelma on KORJAANTUNUT! Vika oli sytytysyksikössä. Ostin uuden Boschin yksikön ja tadaa - kaikki värinät ja tärinät ja hytkymiset ovat tiessään! Liikennevaloissa kun seisoo D päällä, ei penkillä enää edes tunne että kone käy! Niinhän tässä taas kävi että vika oli sytkäpuolella, ei KE-Jetissä. :D
Paljonko sytytysyksikkö maksoi ja mistä tilasit? Mahtaakohan olla sama varaosanumero kuin M117 koneisiin :problem:
Saksan Ebaystä (PAX Fahrzeugtechnik). Maksoi karvan päälle tonnin. 560:ssä on eri boksi, kannattaa hakea sillä boksin numerolla (MB varaosanumero) niin löytyy oikea. Siinä Boschin varaosanumerossa saattaa olla viiminen numero eri uudemmassa versiossa. Oli muuten tuo uusikin boksi Made in Germany, eivät sen valmistusta ole vielä siirtäneet itäblokin maihin.
Vastaa Viestiin