Wiken 420 SE 1991

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Wikke kirjoitti: La 08.01.2022 18:38 Onkos kukaan fiksaillut W126:n etupenkkejä?

Tekisiköhän tällaisella sarjalla mitään:

https://www.kurth-classics-autoparts.de ... rkung.html

Passaakohan nuo näihin vm. 1991 penkkeihin?
Kysy vaan kuinka monta. Erellä hyvät vinkit. Nuo sakemannien taxipalikkasatsit on ihan hyviä. Tosin yhtä hyvään lopputulokseen pääsee ihan eri pehmuisilla vaahtomuovin palasilla, joita saa ilmaiseksi jämäpaloina alan liikkeistä. Penkki ulos ja ylösalaisin ja sinne vaan tunkemaan fylliä oman perstuntuman mukaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kiitos penkkivinkeistä. Ei tuo vielä ihan paha ole, varmaan teen penkkifiksauksen sitten kun ei ole enää mitään muuta roplaamista. :D

Aiheesta toiseen, nimittäin automaattilaatikkoon. Mikä voisi olla syynä että pienemmälle vaihto tapahtuu viiveellä? Esimerkkinä - ajelen kantatietä 80 km/h pintakaasulla ja eteen sattuu mateleva Qashqai. Ohi on siis päästävä. Kun tarjoan pedaalia 3/4 kaasun verran, ei tapahdu mitään n. 2 sekuntiin. Sitten laatikko vaihtaa kolmoselle. Samoin tekee jos laittaa käsin kepakon D:ltä 3:lle - parin sekunnin päästä vaihtuu pienemmälle. Vaihto alaspäin tapahtuu pehmeästi, mutta kun vaihtaa takaisin neloselle, laatikko nykäisee aikalailla. :think:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ässän ilmastointi oli kesällä jo aika heikkotehoinen ja syksymmällä lopetti toimintansa kokonaan. Tässä yksi päivä katselin letkuja ja huomasin, että kuivaimelta lauhduttimelle menevän letkun kiristysmutteri oli haljennut lauhduttimen päästä (siitä kuskin puolelta jäähdyttimen edestä ylhäältä). Tuo letku täytyy keväämmällä uusia, varmaan samalla voisi vaihtaa uudet tiivisteet kaikkiin letkuihin. Paisuntaventtiilin voisi uusia myös. Uusi kuivain tuli myös hommattua, Originaali Behr Made in China :shock: . Googlailin aikani ilmastointihuoltoja joilta löytyisi Isceon 49 täyttömahdollisuus; Oulusta löytyi semmoinen firma kuin Mekaner Oy. Täytyy keväämmällä käyttää auto tuolla. Löysin paikan Jaguar-foorumin kautta. Tiedoksi vain Pohjois-suomalaisiile jos on vanhoja ilmastointeja. :)
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Wikke kirjoitti: La 29.01.2022 23:03 Ässän ilmastointi oli kesällä jo aika heikkotehoinen ja syksymmällä lopetti toimintansa kokonaan. Tässä yksi päivä katselin letkuja ja huomasin, että kuivaimelta lauhduttimelle menevän letkun kiristysmutteri oli haljennut lauhduttimen päästä (siitä kuskin puolelta jäähdyttimen edestä ylhäältä). Tuo letku täytyy keväämmällä uusia, varmaan samalla voisi vaihtaa uudet tiivisteet kaikkiin letkuihin. Paisuntaventtiilin voisi uusia myös. Uusi kuivain tuli myös hommattua, Originaali Behr Made in China :shock: . Googlailin aikani ilmastointihuoltoja joilta löytyisi Isceon 49 täyttömahdollisuus; Oulusta löytyi semmoinen firma kuin Mekaner Oy. Täytyy keväämmällä käyttää auto tuolla. Löysin paikan Jaguar-foorumin kautta. Tiedoksi vain Pohjois-suomalaisiile jos on vanhoja ilmastointeja. :)
Onko tää Isceon 49 korvike R12 kylmäaineelle? Jos näin niin kiitos vinkistä, löytyy pari harrastetta R12 kylmästöinnillä :thumbup:
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

kerosiini kirjoitti: Ma 31.01.2022 16:45 Onko tää Isceon 49 korvike R12 kylmäaineelle? Jos näin niin kiitos vinkistä, löytyy pari harrastetta R12 kylmästöinnillä :thumbup:
On joo. Tässä viesti Jaguar-foorumilta asiasta. Ilmeisesti tuolla saavat myös koeponnistettua systeemin ja muutenkin katsottua missä kunnossa laitteisto on.

Mie mietin tuossa alunperin että pitäisikö konvertoida ilmastointi R134:lle sopivaksi, mutta en vielä tässä vaiheessa sitä ala tekemään jos/kun tuo vielä vanhalla kokoonpanolla toimii. Viimeistään sitten kun tulee uuden kompuran hankinnan paikka tai joutuu höyrystinkennon uusimaan. Voi olla että tuo vanhakin systeemi toimii vielä vuosikausia kun sinne lyö yhteensopivat aineet sisään.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Se ISCEON on ihan samaa r134:ää, mutta sekaan pistetty vähän pentaania ja butaania, ettei vanha mineraaliöljy hyydy, vaan pysyy kierrossa mukana.

Toisin sanoen, puheet siitä, että 134 tulee pienemmän molekyylirakenteen takia herkemmin vanhoista letkuista läpi, ja että sen jäähdytysteho on huonompi, pätevät ihan yhtä lailla tuohon ISCEONiin. R12 ”korvaavalla” aineella ei siis ole mitään yhteistä vanhan freonin kanssa.

Se lauhduttimen korkeapaineletkun alumiinimutteri 126:ssa tuppaa halkeamaan herkästi tietyn ikäisenä. Mutta tiiviyteen se ei oikeastaan vaikuta, koska o-rengas pitää kyllä tiiviyden. Ainoastaan kun putki irrotetaan, niin eipä tuota enää kunnolla pysty kiristämään.

Kannattaa etsiä vuodot vaikka saippuavedellä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti: Ma 31.01.2022 21:34 Se ISCEON on ihan samaa r134:ää, mutta sekaan pistetty vähän pentaania ja butaania, ettei vanha mineraaliöljy hyydy, vaan pysyy kierrossa mukana.

Toisin sanoen, puheet siitä, että 134 tulee pienemmän molekyylirakenteen takia herkemmin vanhoista letkuista läpi, ja että sen jäähdytysteho on huonompi, pätevät ihan yhtä lailla tuohon ISCEONiin. R12 ”korvaavalla” aineella ei siis ole mitään yhteistä vanhan freonin kanssa.

Se lauhduttimen korkeapaineletkun alumiinimutteri 126:ssa tuppaa halkeamaan herkästi tietyn ikäisenä. Mutta tiiviyteen se ei oikeastaan vaikuta, koska o-rengas pitää kyllä tiiviyden. Ainoastaan kun putki irrotetaan, niin eipä tuota enää kunnolla pysty kiristämään.

Kannattaa etsiä vuodot vaikka saippuavedellä.
Okei, hyvä tietää. Täällä paikkakunnalla yksi ilmastointihuoltopaikka sanoi, että ovat laittaneet vanhoihin R134:ää ihan hyvin tuloksin. Mutta lie paras laittaa tuo Isceon kun sitä kerran on järkevästi saatavilla - ei olisi ainakaan riskiä että kompura hyytyisi? :roll: Ei tuo minun systeemi ihan sohlo vielä ole kun suhahdus kuului kun painoin täyttöventtiilistä. Minulla ei ole mitään tietoa milloin on viimeksi täytetty. Kuivainpönttö on ainakin sen näköinen että voi olla alkuperäinen. :lol:
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Mulla vuotaa tuossa 500SELsissä kompressosi nesteet ulos. Saakohan noihin tiivistesarjoja vai pitäisikö koko kompura uusia? 116 alkuinen osanumero on....
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ere866 kirjoitti: Ke 02.02.2022 19:21 Mulla vuotaa tuossa 500SELsissä kompressosi nesteet ulos. Saakohan noihin tiivistesarjoja vai pitäisikö koko kompura uusia? 116 alkuinen osanumero on....
Jos ykkössarjalainen niin pumppu on Delco A6, jos kakkossarjaa, niin Nippondenso 10p17c.

Noilla kun hakee, niin löytyy tiivistesarjoja helposti.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti: Ke 02.02.2022 20:33
Ere866 kirjoitti: Ke 02.02.2022 19:21 Mulla vuotaa tuossa 500SELsissä kompressosi nesteet ulos. Saakohan noihin tiivistesarjoja vai pitäisikö koko kompura uusia? 116 alkuinen osanumero on....
Jos ykkössarjalainen niin pumppu on Delco A6, jos kakkossarjaa, niin Nippondenso 10p17c.

Noilla kun hakee, niin löytyy tiivistesarjoja helposti.
W126-Wikissä ohjeita tiivisteiden vaihtoon. Ohjeessa linkit lisäksi pariin Youtube-videoon. Tässä samaiselta sivulta lisää kompurasta ja muista tiivisteistä.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Wikke kirjoitti: To 03.02.2022 09:06
Karel kirjoitti: Ke 02.02.2022 20:33
Ere866 kirjoitti: Ke 02.02.2022 19:21 Mulla vuotaa tuossa 500SELsissä kompressosi nesteet ulos. Saakohan noihin tiivistesarjoja vai pitäisikö koko kompura uusia? 116 alkuinen osanumero on....
Jos ykkössarjalainen niin pumppu on Delco A6, jos kakkossarjaa, niin Nippondenso 10p17c.

Noilla kun hakee, niin löytyy tiivistesarjoja helposti.
W126-Wikissä ohjeita tiivisteiden vaihtoon. Ohjeessa linkit lisäksi pariin Youtube-videoon. Tässä samaiselta sivulta lisää kompurasta ja muista tiivisteistä.
Nuo ovat ihan hyvät ohjeet. Kannattaa vaan huomata, varsinkin osia jos tilailee, että linkin kompura on 10pa17c, joka siis ei ole identtinen kasikoneisten 10p17c-pumppujen kanssa. Tiivisteet näyttävät saman mallisilta, mutta on hyvä tiedostaa eri mallit, niin tulee oikeat osat.

Kakkossarjalaisissa on kuutosmoottoreissa (m103) käytetty ensin 10p15c-pumppua, ja viimeisinä vuosina tuota 10pa17c:tä. Muutos oli n. vuonna -88.

Delco-pumput ovat sitten ihan kokonaan erilaiset, ja eri toimintaohjeet.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Löytyi mielenkiintoinen dokumentti R134-konversiosta, ladatkaahan talteen: https://w124performance.com/service/Ind ... 134aSI.pdf
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kl-varaosat, MB-osa ja parit ulkomaiset ja kotimaiset sanoo tiivistesarjan loppuneen eikä uusia valmistella. Osaako Karel sanoa, mistä löytyisi varmasti?

Vai onko siis Wikken linkin takaa löytyvät varaosanumero A 000 131 43 60. tähän väärä?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja dealer »

Googlailin aikani ilmastointihuoltoja joilta löytyisi Isceon 49 täyttömahdollisuus; Oulusta löytyi semmoinen firma kuin Mekaner Oy.
Mekanerilla on oman 124:n ilmastointi huollettu edellisen omistajan toimesta muutaman kerran (R12 siis tässäkin ja Isceonit laitettu)
Ilmastointia on huollettu 2011 (384tkm) - 2014 (461tkm) - 2015 (485tkm, samalla korjattu jotain sähköistä, ei eritelty) - 2018 (540tkm) ja kesän 2021 loppupuolella ilmastoinnin teho hiipui (580tkm) eli hieman tavallista nopeammin aine vähenee järjestelmästä, jos oletetaan että huolto on tehty aina tarvittaessa eikä tietyin väliajoin vaikka järjestelmä olisi ollut toimiva.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ere866 kirjoitti: La 05.02.2022 09:06 Kl-varaosat, MB-osa ja parit ulkomaiset ja kotimaiset sanoo tiivistesarjan loppuneen eikä uusia valmistella. Osaako Karel sanoa, mistä löytyisi varmasti?

Vai onko siis Wikken linkin takaa löytyvät varaosanumero A 000 131 43 60. tähän väärä?
Fixpartsilla ainkain vielä on listattuna tuo tiivistesarja. Hinta vaivaiset 160 euroa ja risat. Ei tosin takeita, tuleeko oikeasti, jos tilaa, vai myyvätkö ei-oota.

Pumpun akselin tiiviste löytyy esim. tästä: https://www.ebay.com/itm/193678208155?h ... SwogthctiF

Muut tiivisteet ovat sitten periaatteessa tavallisia o-renkaita, jos pumppu on 10p17c. Se erikoisen mallinen kulmikas putkiyhteen tiiviste tuli myöhemmin pa-tyyppisiin pumppuihin.

Jenkkifirmat myyvät myös settinä täydellistä pakettia r134a-konversioon. Tässä esimerkkinä yksi: https://www.ebay.com/itm/403448268325?f ... SwKgNh-64-

Kaikki tiivisteen, x-venttiili, kuivain, öljy, ja kunnostettu pumppu. Laadusta ei mitään hajua, mutta nähtävästi kauppa käy.

Toisaalta, jos kaikki muuten toimii, niin vaihtaa vuotavan tiivisteen, ja sillä selvä. Jos vuoto on paikannettu pumppuun, niin oletettavasti tiedossa on myös vuotokohta/mikä tiiviste vuotaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Aloinpa tässä vaihtelemaan sitten noita etukallistuksen vakaajan kiinnikekumeja, kun kuskin puolelta kuuluu joskus narinaa. Noh, vänkärin puoli meni alle puolessa tunnissa. Kuskin puolella onkin sitten puuhaa. Voi että voi olla veemäisesti koottu. Jenkkifoorumeilla olivat purkaneet sen konetilan väliseinän irti ja löysänneet sulakerasian ja kaapelien nippusiteitä. Näin sulakerasiaa saisi nostettua ylös ja pääsisi alta ujuttamaan vanhan puslan pois ja uuden tilalle.

No eihän se ihan niin helppoa ollut, sulakerasia nousee sen tasan 3cm ylöspäin. Rasian alaosasta lähtee jokin kaapelinippu, ja se on niin tiukalla että ei anna yhtään periksi. Vastaa sen jarrupääsylinterin alla olevaan ASR-systeemiin.

Sain vanhan puslan irti, sinne sai helposti hylsän pitkällä jatkovarrella sulakerasian reunasta. Mutta miten saan vanhan pois ja uuden tilalle? :o Pyöränkotelon kautta yritin vetää, se saattaisi onnistua jollain keinoin, vaikka kuutiosentin kokoisina palasina. Vanha pusla on kohtuu löysässä kunnossa, venyy ja paukkuu. Saisiko uuden ujutettua pyöränkotelon kautta jollain keinoin?

Toinen vaihtoehto on purkaa jarrutehostin releineen irti. Onko se kuinka kova homma? Pultit lienee kabiinin puolella, pääseekö käsiksi irroittamalla kojelaudan alaosan verhoilut? Konetilan puolella näyttäisi olevan vain kaksi jarruputkea, jarruletku ABS-yksikölle ja jokin sähköliitin. Lisäksi tietty jarrutehostimen alipaineputki.

Vanha pusla on irti muovisuojan takana:
Kuva

Tästähän se ei mahdu mitenkään. Kädellä kyllä saa otteen mutta nuo kaksi piuhanippua on tiellä:
Kuva
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Jarrutehostimen pultteihin pääsee käsiksi irrottamalla kuljettajan jalkatilan verhoilut kojetaulun alta, mutta v-mäinen asento työskennellä. Pultit myös niin ahtaasti, että joutuu erilaisilla hylsyillä ja lenkeillä avaamaan vähän kerrallaan. Haarukka on jarrupolkimessa ihan tapilla ja sokalla kiinni.

Sulakerasian purku on hermoja vaativa homma, mutta ei tekemätön. Sulakkeenpitimet lähtevät irti osissa. Kannattaa ottaa vaikka puhelimella kuvat jokaisen kaapelin kiinnityksestä, ja saman ruuvin alla olevat liittimet niputtaa yhteen pienellä nippusiteillä, niin takaisin laitossa ei tarvitse empiä.

Sulakerasian saa kunnolla ylös,, kun kaapelit on sisältä irrotettu. Ja jarrutehostimen kun ottaa pois, niin mahtuu hyvin tekemään. Samalla saa puhdistettua/ruostesuojattua paikan, johon ei yleensä ikinä pääse käsiksi.

Hermoja repivin vaihe takaisin laitossa on saada se paksu läpivienti kabiinin puolelle istumaan takaisin tiiviisti sulakelaatikon runkoon. Jää helposti alareunasta irvistämään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kiitos! Purin siitä jo pois konetilan väliseinän, niin on enemmän tilaa. Saisikohan tuon jarrutehostajan irti koko pakettina ASR-pumppuineen ja pääsylintereineen?
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Karel »

Wikke kirjoitti: Ma 07.02.2022 06:14 Kiitos! Purin siitä jo pois konetilan väliseinän, niin on enemmän tilaa. Saisikohan tuon jarrutehostajan irti koko pakettina ASR-pumppuineen ja pääsylintereineen?
Koko pakettina vaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tutkin irroitusta ja taidan purkaa tehostinpaketin pois osissa, ensin säiliön, pääsylinterin, asr-pumpun ja sitten itse tehostinpöntön. Onpahan ainakin tilaa. Pitää hommata uusi o-rengas pääsylinterin ja tehostimen väliin, ja samallahan uusii jarrunestesäiliön kiinnitystutit. Ehkä mie tässä vaiheessa jätän sulakerasian irroittamatta... Putsata täytyy kyllä se alapuolinen kotelo kunnolla.

Mulla on kuskin puolen lokasuojakin irti, pitkään on ärsyttänyt kun lokasuojan yläkulma on hinkannut a-pilarista maalin rikki. Sieltähän paistaa vähän ruostetta. Täytyy tehdä asialle jotain.

Millainen rako muilla 126-omistajilla on siinä a-pilarin ja lokasuojan reunan välillä, missä se suojan kulma taipuu ovea kohti? Mulla on vänkärin puolella n. vajaan tulitikun mentävä selvä rako. Kuskin puoli on ihan kiinni a-pilarissa. :? Paikalla oleva lokasuoja on alkuperäinen. Kokeilin myös toisella alkuperäisellä lokasuojalla ja siinä istuvuus on juuri samanlainen. :problem: Ei tuo lokasuoja ihan heittämällä paikalleen mene, vänkäämään joutuu että saa kaikki raot kohdilleen. Ja tietty tuo a-pilarin kohta vastustaa pahiten... Pitänee korjauksen jälkeen laittaa sinne kiveniskuteippiä ettei homma toistu parin vuoden päästä...

Tänään huomasin myös että lokasuojan sisällä oleva musta "pönttö" on irronnut liukukiinnikkeistään. Onhan tuokin voinut jotain ääntä päästää siellä hyppiessään...

Mukavan ruosteetonta lokasuojan sisällä, onneksi...
Kuva

Melko pahan näköisen jäljen jättänyt tuo lokarin kulma a-pilariin. Ei ihan noin paha ollut kun puhdistin sen, vesi on levittänyt ruostetta vaan ympäriinsä. Huomaa pönttö makaamassa sisälokarin päällä.
Kuva
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti: Ma 07.02.2022 21:42 Koko pakettina vaan.
No niin, luotan asiantuntijan sanaan. :) Helpottaa kummasti jos mahtuu koko pakettina tulemaan. Jos viikonloppuna ehtisi alkaa irroitushommiin.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin, sain sen kuskin puolen kallistuksenvakaajan puslankin vaihdettua. Purin kuitenkin jarrutehostimen irti pala palalta (pääsylinteri ensin, sitten ASR-pumppu irti ja lopuksi itse tehostin). Tilaa ei ole liikaa ja sai sitä pelkkää tehostintakin houkutella pois kolostaan.

Jarrunestesäiliön sai tyhjennettyä mukavasti tuollaisella Bilteman ilmauslaitteella, reilu 0,5bar painetta pumppuun ja etu- ja takapyörästä ilmausruuvi auki. ASR:lle on oma pikku osionsa jarrunestesäiliön etuosassa, sen sai tyhjennettyä käynnistämällä auton ja laskemalla ABS-yksikön Service-ruuvista nesteet pois. Kannattaa huomioida että ASR-järjestelmässä on paine (ai mistäkö opin :lol: ).

Jarrutehostin on kiinni vain kahdella pultilla, riitti että irroitti vasemman yläpultin ja oikean alapultin jarrupolkimen yläpuolelta.

Tehostin kun oli irti oli puslan vaihto lastenleikkiä. Huomiona, uusissa alkuperäisissä puslissa ei ole sitä halkeamaa, sen joutui itse tekemään puukolla!

Kun pusla oli vaihdettu, kokosin päinvastaisessa järjestyksessä. Pääsylinterin ja tehostimen väliin laitoin uuden tiivisteen, ja samoin jarrunestesäiliön kiinnityksiin. Ilmauksen tein ensin tuolla ilmauslaitteella, mutta sinne jäi silti vähän ilmaa. Lopuksi vielä pyörät läpi kaverin kanssa poljinta polkemalla niin tuli hyvä. ASR-järjestelmä ilmataan siitä Service-nipasta, nippa löysälle ja kaveri käynnistää auton. ASR-pumppu käynnistyy ja pumppaa järjestelmästä ilmat pois. Joutui yllättävän pitkään laskemaan (ja välissä täyttelemään jarrunestesäiliötä) että kaikki kuplat olivat hävinneet. Sitten Service-nippa kiinni ja annetaan auton käydä vielä puoli minuuttia - järjestelmä paineistaa itsensä. Homma on sitten valmis. Tulipahan nyt sitten jarrunesteetkin vaihdettua, edellisestä vaihdosta onkin kohta kaksi vuotta.

Jarrutehostimen alus oli onneksi ruostevapaa, lehtiä ja muuta roskaa siellä kyllä oli. Lämppärin puhaltimen etuvastus ja ilmastoinnin flektin (?) etuvastus ovat myös tuolla tehostimen alla, ihan hyvä saada kuivat lehdet sieltä pois, syttyvät vielä tuleen. :?

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Eli olikos niin, että SULAKErasiaa ei tarvitse irroittaa kallistuksenvakaajan puslan vaihtoon, vaan riittää että pelkkä tehostin nostetaan pois edestä?

Löytyykö noihin jarruosiin uudet tiivisteet ihan paikallisesta vai joutuko tilailla kauempaa?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ere866 kirjoitti: Pe 25.02.2022 11:49 Eli olikos niin, että SULAKErasiaa ei tarvitse irroittaa kallistuksenvakaajan puslan vaihtoon, vaan riittää että pelkkä tehostin nostetaan pois edestä?

Löytyykö noihin jarruosiin uudet tiivisteet ihan paikallisesta vai joutuko tilailla kauempaa?
Ei tarvi irroittaa sulakerasiaa. Tuossa alimmassa kuvassa näkyy se puslan kolo, se on hyvin käsillä kun ottaa vain tehostajan pois.

Tuolta mie MB-osan kautta tilasin alkuperäiset tiivisteet. EPC:stä kattelin numerot niille. En ole enää jaksanut tilailla Saksasta, kun MB-osasta saa klubialennuksen ja tuo aiemmin käyttämäni Online-Teile ei enää toimita yksityisasiakkaille. Klubialennuksen kans tulee aikalailla samoihin hintoihin.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Tuohon omaan 300SE:n taitaa olla tulossa sama remontti. Olisiko tallessa noiden tiivisteiden numerot valmiiksi?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ere866 kirjoitti: Pe 25.02.2022 18:09 Tuohon omaan 300SE:n taitaa olla tulossa sama remontti. Olisiko tallessa noiden tiivisteiden numerot valmiiksi?
Joo, tässäpä nämä copypastella (2kpl säiliön kiinnitystutteja ja 1 kpl tehostajan/pääsylinterin o-rengas)

Koodi: Valitse kaikki

A001 431 33 60 / 1 kpl
A000 431 15 50 / 2 kpl
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ja lisäksi, en löytänyt WIS:istä mihin momenttiin nuo puslien pangat tulisi kiristää - kiristin ne Loctiten kanssa 80 Nm momentilla niin kaippa pysyvät kiinni. Eipä tuo ohjaussimpukkakkaan ole kiinni kuin 80 Nm :lol: Jarrutehostimen ja pääsylinterin pultit kiristin sen 15 Nm mitä ohjeessa oli, en niihin laittanut lukitetta kun ei ennestäänkään ollut. Kaippa pysyvät sitten kiinni.

Edit: Ja kannattaa tosiaan varata vanhoja kalsareita joita tukkia tuonne säiliön ja sylinterin ympärille. Maalipinta ei tykkää hyvää jarrunesteestä. Jos on ASR niin pitää olla varovainen kun avaa sitä Service-nippaa ABS-yksiköstä, mulla löysäsi letku siitä paineesta ja tuli h-vetin moinen kiire hakea vettä jolla huuhdella nesteet pois konetilasta. :shock:
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Omassa 300:ssa ei onneksi olekkaan ASR:ää mutta SELlistä löytyy.
Tuo jarruneste on kyllä perkeleen ongelmallinen aine - nuo ässät on usein ruostuneita juuri tuolta kallistuksenvakaajan kohdilta ja eppäilen suuresti, että useammassa yksilössä ruosteet on peräisin juurikin huolettomasta jarrunesteetn lisääjästä jolta on vähän "läikkynyt".
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin, Ässäkin on vihdoin ajossa taas. Tuo kallistuksenvakaajan kiinnityskumi kuskin puolella taisi oikeasti olla jo väljä. Nimittäin nyt kun on päässyt ajelemaan niin ensinnäkin narina hidastetöyssyissä on kadonnut, ja sivutuuliherkkyys on korjaantunut! Auto on ollut aiemmin kohtuu herkkä sivutuulelle, mutta nyt ei välitä siitä enää mitään. :shock:
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1459
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Wiken 420 SE 1991

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No niin, nytpä se eskaloitui meikäläiselläkin tämä nykimisongelma.

Toissa kesänä auto nyki satunnaisesti seisoessa D päällä liikennevaloissa. Kaadoin silloin Redlinen putsiaineet tankkiin ja vika korjaantui. Viime kesänä teki myös samaa, vain satunnaisesti. Talviajossa ei ole havaittavissa minkäänlaista nykimistä, ei kolme talvea sitten, ei toissa talvena eikä viime talvena.

Tänä alkukesänä kun olen nyt ajellut autolla enempi, tuo nykimisongelma on pahentunut. Tekee sitä myös ajossakin. Auto ei kuitenkaan sammu missään vaiheessa. Nykiminen alkaa kun kone on käyntilämmössään, kylmänä toimii hienosti (eli sen pari-kolme kilometriä). Mutta kun lämpömittari saavuttaa sen viisarin yli 80 niin homma alkaa. Tyhjäkäynnillä nykäisee ja kierrokset tippuu, sen jälkeen nousee n. 1000:een ja tasoittuu taas. Ja ihan kuin saattaisi käydä 7 pytyllä jonkun sekunnin. Kone mielestäni myös käy tyhjäkäyntiä hiukkasen raa'asti.

Sytytysosat ovat lähes uudet: VJ-kansi, pyörijä ja puola. Sytytysjohdot ovat myös lähes uudet. Kaikki em. ovat Boschilta. Tulpat on vaihdettu pari tuhatta kilometriä sitten (NGK BP6ES).

Vika vaikuttaisi ihan kuin joku pytty ei saisi aina kipinää, siltä se ainakin tuntuu.

Tänään tein vähän testiä:
- Irroitin ylijännitereleen sulakkeen, että sain ECU:n pois pelistä. Ei vaikutusta.
- Mittasin tyhjäkäynnillä siitä diagnostiikkapistokkeesta pulssisuhteen tyhjäkäynnillä, vaihteli 65...75 välillä eli sen pitäisi olla OK.
- Käytin virranjakajan kannen irti ja putsasin kontaktit. Niissä oli vähän karstaa. Ei vaikutusta.

Otin lambdan piuhan irti, auto nykii vieläkin vähän mutta ei niin pahasti. Tehoa ainakin tuntuu olevan enemmän. Lambda pitää kuitenkin vaihtaa kun lienee alkuperäinen.

Voiko esim. imuvuoto aiheuttaa tuollaista ontumista? Ainoat isommat kumiletkut mitä en ole vaihtanut ovat ne suuttimien runkoihin menevät "tukit" ja se niiden väliputki. Tyhjäkäyntiventtiilliin liittyvät putket on vaihdettu. Tietty siellä on niitä pieniä mustia kumiputkia alipaineputkien liitoksissa joka puolella. Economy-mittari on vasemmassa reunassa tyhjäkäynnillä että ei imuvuoto ainakaan kovin paha ole? Omituista on että tekee vain kuumalla koneella.

Entäpä syttäboksi? Jos siinä on huonoksi menneitä juotoksia, joka alkaa lämmetessä pätkimään? Talvella kylmällä pelaa OK. Siihenhän voisi laittaa uudet piitahnat pohjalle kokeeksi...

Mitä EHA:n vika aiheuttaa? Senhän voisi testata nyppäämällä liittimen irti ja kokeilla tapahtuuko mitään...

Voiko kuseva suutin aiheuttaa tuollaista? Entä bensapaineet? Mulla on kaikki kamppeet hommattuna uudet sinne bensapumppupakettiin letkuja myöten. Samoin uudet suuttimet runkoineen ja tiivisteineen sekä alipaineputkineen.

Lisäksi, autossa on vieläkin kylmäkäynnistysongelmaa. Lämpimästä tallista käynnistettynä saa sahata 2-3s ja lähtee röpöttäen käyntiin. Kuumana käynnistyy heti. Samoin -20 pakkasesta vaikka on yön yli seisonut.
Vastaa Viestiin