220cdi automaatin c/s-asennot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
oikosulku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 10.11.2014 14:35

220cdi automaatin c/s-asennot

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Moikka. Eikös se mennyt siten että s on sport tai standart ja c on comford. Mutta onko jotain haittaa jos ajaa vain tuolla c-asennolla (lähtee ilmeisesti 2-vaihteella liikkeelle, rasittaako voimansiirtoa tarpeettomasti). ja mikäli vaihtaa c/s-tilaa niin pitääkö olla p-asennossa vai onko jotain haittaa jos vaihtaa esim d-asennossa liikennevaloissa tai kesken ajon? Manuaali löytyy mutta on saksaksi. kyseessä 2203 220cdi -05
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 220cdi automaatin c/s-asennot

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei haittaa. Sen on saksalainen autoinsinöörin (Maailman paras TM) sunnitellut :D
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
oikosulku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 10.11.2014 14:35

Re: 220cdi automaatin c/s-asennot

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

yhdellä mersufoorumilla sanottiin ettei saisi käyttää käyttöohjeen mukaan. Ajattelin kysyä täältäkin mielipidettä asiaan.

mercedesmedic.com-sivustolla sanotaan näin "These settings are designed to help in slippery road conditions. You should not drive with selector on C or W mode at all times." Tämän takia mietin että kuormittaako voimansiirtoa liikaa ja voiko asentoa s/c vaihtaa kesken ajon laatikon ollessa D-asennossa. Vai pitääkö olla P-asennossa? Mitähän ohjekirja mahtaisi sanoa, itselläni vain saksan kielellä eikä se oikein taivu.

ps. jos joltain taipuu saksankieli niin voisiko saada vähän suomennusapua =D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 220cdi automaatin c/s-asennot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Taipuuko englanti yhtään? Lataa MBUSA:n sivuilta ohjekirja pdf-muodossa. Aika pitkälti kuitenkin sama kuin täkäläiset.

Muistaakseni ainakin jossakin mallissa ohjekirja "kielsi" vaihtamasta vaihteiston moodia ajossa. Eihän siinä ole mitään järkeä jos tulee vaikka tarve ajaa urheilullisemmin niin sitten pitäisi ensin ajaa pysäkille vaihtamaan moodia. Se sinut ohittanut kaveri saa vähän turhan paljon etumatkaa. :)

Kyllä sen vaihdeohjelman voi vaihtaa huoletta missä tahansa tilanteessa. Ehkä jossain peilijäällä keskellä kurvia kannattaa varautua nykäisyyn. En keksi miksi samalla moodilla jatkuva ajaminen olisi haitallista.
oikosulku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 10.11.2014 14:35

Re: 220cdi automaatin c/s-asennot

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

DBFI kirjoitti:Taipuuko englanti yhtään? Lataa MBUSA:n sivuilta ohjekirja pdf-muodossa. Aika pitkälti kuitenkin sama kuin täkäläiset.

Muistaakseni ainakin jossakin mallissa ohjekirja "kielsi" vaihtamasta vaihteiston moodia ajossa. Eihän siinä ole mitään järkeä jos tulee vaikka tarve ajaa urheilullisemmin niin sitten pitäisi ensin ajaa pysäkille vaihtamaan moodia. Se sinut ohittanut kaveri saa vähän turhan paljon etumatkaa. :)

Kyllä sen vaihdeohjelman voi vaihtaa huoletta missä tahansa tilanteessa. Ehkä jossain peilijäällä keskellä kurvia kannattaa varautua nykäisyyn. En keksi miksi samalla moodilla jatkuva ajaminen olisi haitallista.
Kyllä englanti taipuu ihan kuhtuu hyvin =) ja saksaakin osaan mutta vain kaksi sanaa ja nekin peräisin k18-tasoa joten siitä ei ole apua =D ja ajotapa ei yleensä ole sieltä rauhallisimmasta päästä.

ps. ei ollu MBUSAsta apuja oma on 2005, manuaalit 2016-2020 enkä löytäny paikkaa vin-koodille.

pps. Löysin jonkin manuaalin vuodelta 2005 jossa ei tosin ollut mainittuna omaa mallia (220cdi) ja siinä manuaalissa mainittiin ettei modea saa vaihtaa mikäli automaatin valintavipu on poissa p-asennosta
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3923
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 220cdi automaatin c/s-asennot

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä mä olen sitä nappia naputellut ajossa miten vaan, s/w/m ja taas takaisin. Se ei te mitään muuta kuin vaihtaa ohjelmaa tcu purkin sisällä. Ja jos nyt ei kesken vaihdon sitä naputtele niin ei ole vaikuttanut mihinkään toimintaan.
Se ei fyysisesti muuta mitään välitys suhdetta vain ohjelmaa millä komennetaan solenoideja. 5 vai 7 vaihdetta?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 220cdi automaatin c/s-asennot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

oikosulku kirjoitti:
pps. Löysin jonkin manuaalin vuodelta 2005 jossa ei tosin ollut mainittuna omaa mallia (220cdi) ja siinä manuaalissa mainittiin ettei modea saa vaihtaa mikäli automaatin valintavipu on poissa p-asennosta
C-korisen dieseliä kun ei ole USA:an viety niin ei ole niiden ohjekirjavalikossakaan. Aika vähän siellä ohjekirjassa on siihen dieseliin liittyviä juttuja joista voisit olla kiinnostunut. Varmaan hoksaat itsekin mikä lamppu on hehkuvalo jne.

Tuohon vaihtamiskieltoon viittasin jo edellä mutta kuten MJPfin yllä sanoo, tuo kielto on ihan huuhaata. Ei kyllä haittaa edes painallus juuri kun laatikko on vaihtamassa vaihdetta.
oikosulku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 10.11.2014 14:35

Re: 220cdi automaatin c/s-asennot

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Kiinnosti vain mitä manuaali sanoo tuosta c/s-moodin vaihdosta kun monessa paikassa sallitaan ja yhtä monessa kielletään. ja edellinen omistaja koittanu suomentaa tuosta saksankielisestä manuaalista sellaista mikä kiinnosti. Ja autoista ymmärrän kohtuudella, latolöytöjäkin kunnostanu.
Vastaa Viestiin