300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Tervehdys taas. kaikkea pientä on taas puuhasteltu coupen parissa ja samalla tässä tullut farkulle tehtyä pientä remonttia. Farkku on tykännyt aina merkata reviiriään öljyllä ja jäähdytysnesteellä käynnistelyn jälkeen. Veikkaus oli että ö-suodatinjalan tiiviste vuotaa ja sehän olikin yksi vuodon aiheuttaja, samoin tuntui vuotavan öljyjäähdyttimen putkien o-renkaat. Nestevuoto taas johtui huonosta vesipumpusta sekä syyläristä.

Kuva

Koneesta tuli purettua ruisku ja apulaitteita tieltä pois jotta sen pääsi puhdistamaan kunnolla. Tästä remontista lisää kun loput tarvittavat osat saapuvat. Edellä mainitut tiivsteet tuli jo vaihdettua.

Coupeen tuli tehtyä nyt vihdoin viimeiset hitsaushommat 8) . Sisäkaaren reuna oli myös kuskin puolelta kerennyt hapantumaan. Lie tällä mätänemisellä jotain tekemistä sen kanssa että sportline malleissa ollut jo tehtaalta lähtien kaaret mankeloitu ja näissä siitten vesi ja muu päässyt makaamaan.
Kuva

Ulkopuolelle sai kanssa vaihtaa pienen palan
Kuva

Akseliston yläpuolelle pyyhkäsin ruiskulla melkein alkuperäisen värisen polyuretaanimaalin epoksin päälle
Kuva

kylki sai kanssa kerroksen epoksia paljaan pellin päälle.
Kuva

Kevyt siivu kittiä ja hiontaa
Kuva

Aikalailla kerrasta tuli suora pinta. Kummasti auttaa nuo viimeiseen asti hierotut peltityöt seuraavia vaiheita :D
Kuva

Seuraavaksi pitäisi lokasuoja hiekkapuhaltaa ja alkaa niihinkin tekemään pohjatyöt jotta saisi väriä niihinkin pintaan. Myös pohjaan pitäisi alkaa tekemään uusia putkia.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Pitkästä aikaa jotain päivittelyä rojektien osalta.

Coupea saatu taas kohtuu hyvin eteenpäin.

Putket olivat autossa pysyneet yllättävän ehjinä, vain jarruputket taakse sekä polttoaineen paineputki menivät vaihtoon. Putkihommia varten tuli tehtyä tuommoinen oikaisuvehje jotta saa edes jotenkin siistit tehtyä. Vielä saisi tehdä semmoisen version, missä paine tulisi neljästä suunnasta.
Kuva

Kuva

Hyvin asettuivat paikalleen. Hieman sai netistä katsoa kuvia noiden lyhyiden putkien osalta kun tuo apukuskin puoleinen oli keretty jo joskus vaihtamaan.
Kuva

Ja tottakai kaikkiin putkiin uusi maali päälle :lol: . Maalina käytin 65 kiiltoasteella olevaa normaduria sävytettynä ral6008, kuva vääristää sävyä jonkin verran.
Kuva


Pyöränkaariin ja lattiaan tuli korjatuille alueille tuommoinen harmaaksi sävytetty raptori pintaan, sävy tuli melko hyvin vastaamaan alkuperäistä puhdasta lämpöpeltien alla olevaa massaa mutta raja tulee esiin muualla pohjassa kun on kerennyt pinttymään jos jonkinlaista paskaa jo ajan saatossa.
Kuva

Kuva

Putkien isoimmat kiinnikkeet tulivat uutena, loput vanhoja puhdistettuja
Kuva

Putket sekä vakaaja kiinni, sekin myös uusilla pannoilla kiinni.
Kuva

Uusille Meylen tukivarsille karhennus ja 65 normadur päälle, jos kestäisi tällä käsittelyllä hieman pidempään siistinä
Kuva

Uudet tarvikejarrukilvet oli myös tarkoitus maalata vain uusiksi mutta homma sai aivan uuden käänteen kun paketin otti käteen. Tuo käsijarruosat kiinni pitävä levy oli päässyt pistehitseistä irti
Kuva

En alkanut enää tarvikekilpeen tässä vaiheessa sitä hitsaamaan takaisin vaan korjasin sitten alkuperäiset.
Kuva

Kilvet sekä takaolka-akselit maalattuna hiekkapuhalluksen jälkeen
Kuva

Myös perään ja vetoakseleihin maali päälle hiekkapuhaltelun jälkeen, perään vaihdoin uudet stefat poskilaakereille
Kuva

Kuva

Kelkka uusilla puslilla kiinni.
Kuva

Navat myös uusilla laakereilla ja heloilla.
Kuva

Seuraavalla kerralla sitten kasailla alatukivarret ja voimansiirtoa paikalleen.

Uutta rojektia tuli kanssa haalittua vanteiden muodossa, 17x8 et28 amg aero1. vanteet kävivät jo oikaisussa, enää hieman täytehitsejä ja uutta maalia näihinkin päälle. Keskikupit pitäisi myös piirtää ja tulostaa 3D tulostimella.
Kuva

Alustavasti tuohon farmarin alle näitä olen kaavaillut.
Kuva

Pystylyhtyyn napsahti taas pari vuotta ajoaikaa kesäkuun alussa juuri ennen Joensuussa järjestettyä classics and coffee tapahtumaa, joten pääsi itsekin klassikolla sinne osallistumaan. Hyvin oli erilaisia ajoneuvoja saapunut paikalle
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuo käsijarruosat kiinni pitävä levy oli päässyt pistehitseistä irti
No jopas. Minkä merkkistä "laatua" tämä oli ?
oulaistenliikenne.fi
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

dealer kirjoitti: Ti 11.07.2023 06:41
Tuo käsijarruosat kiinni pitävä levy oli päässyt pistehitseistä irti
No jopas. Minkä merkkistä "laatua" tämä oli ?
Mahtoi A.B.S merkkinen olla.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Siisti ja tinkimätön työ jatkuu. Aerot on hienot vanteet 8)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

JanneW124 kirjoitti: Ti 11.07.2023 08:38 Siisti ja tinkimätön työ jatkuu. Aerot on hienot vanteet 8)
Kiitoksia 8) , Aero ykköset on kyllä siistin vanteet.

Taas on hieman saatu coupea eteenpäin

Kuva
Bensapumppupaketin kasasin
Kuva

Kuva
Suodattimelta bensaputkeen menevä letku oli sen verran karussa kunnossa että tilasin ebayn kautta saksasta uuden.

Kuva
Takapää olisi enää jarrusatuloita ja iskareita vaille valmis.

Kuva
Satulat olisi kuitenkin uusia tiivisteitä vaille valmiit.

Kuva
Auto kävi pihalla ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen, tosin työntämällä vielä :lol: . Puhalsin korista viimeisiä pintaruosteita pois jotta saisi lähiaikoina tuon kyljen ja takalukkopellin maalattua.


Farkun lokareita tuli tehtyä maalin kuivumista odotellessa. Nämä kävi paikallisella automaalaamolla puhalluksessa. Muutama neulan mentävä reikä niihin tuli etunurkkiin, jotka meni ihan hitsillä täppimällä umpeen.
Kuva

Vilkun reiät saivat lähteä näistäkin.
Kuva

Aika rutiinilla alkaa näidenkin teko menemään jo kun lähiaikoina tullut jo useat lokarit tehtyä.
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja jnes »

Nyt vasta tuli luettua läpi topic. On kyllä todella siistiä jälkeä. Ihaillen vain katsoo, miten ammattilaisella pelti taipuu osaavissa käsissä. Lisää, kiitos! :clap:
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Avatar
JimH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 24.02.2014 22:40
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja JimH »

Miksi noi lokasuojan vilkun paikat pitää paikata? Nojoo tiedän että kliinimpi lopputulos mutta ajanmukainen varuste kuitenkin. Omassa taitaa varustelistassakin olla ”additional blinker lamps”. OT:na: Onko alkupään Suomiautoihin asennettu vilkut maahantuojan toimesta vai onko tehtaalta jo saanut? Oma -92 ja varustekoodin perusteella jo tehdasasenteiset🤔
W212 E200CDI aut. Avantgarde -11
S124 300TE-24 -92

ex. S204 C200CDI aut. Avantgarde -08
ex. W123 300D aut. -82
ex. S203 C320CDI aut. Avantgarde -05
ex. W116 280S aut. -76
ex. S203 C220CDI aut. Avantgarde -05
ex. C208 CLK320 aut. Elegance -00
ex. S210 E270CDI man. Elegance -01
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

jnes kirjoitti: To 17.08.2023 00:07 Nyt vasta tuli luettua läpi topic. On kyllä todella siistiä jälkeä. Ihaillen vain katsoo, miten ammattilaisella pelti taipuu osaavissa käsissä. Lisää, kiitos! :clap:
Kiitos 8)
JimH kirjoitti: Pe 18.08.2023 20:31 Miksi noi lokasuojan vilkun paikat pitää paikata? Nojoo tiedän että kliinimpi lopputulos mutta ajanmukainen varuste kuitenkin. Omassa taitaa varustelistassakin olla ”additional blinker lamps”. OT:na: Onko alkupään Suomiautoihin asennettu vilkut maahantuojan toimesta vai onko tehtaalta jo saanut? Oma -92 ja varustekoodin perusteella jo tehdasasenteiset🤔
Näistä tuontiautoista sama ollut napsia pois nuo kun ei oo uutenakaan ollut. Ja näissä molemmissa oli jo ympäriltä hapantunut niin turhaan alkaa niille enää uusia paikkoja tekemään kun paljon kliinimpi ilman, tai ainakin omasta mielestä :D
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Taas on tallille keretty kaiken muun tekemisen ohella ja hommia saatu hyvin eteenpäin. Pohjia nyt tuli kylkeen ja lokareihin hiottua kohtuullisen kauan kun itselle tuo on melko vierasta hommaa ollut mutta paljon tässä sitä tekemistä on kyllä taas oppinut kun aiheeseen on jaksanut vaan perehtyä ja kysellyt neuvoja.

Pintoja tuli peilattua rasvanpoistoaineella useampaan otteeseen ennen hiontavärin ruiskutusta. Lokareille tein maalaustelineen jostain vanhasta telineestä hitsaamalla siihen pari suorakaidepalkkia lisäksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavaksi piti sitten marssia paikalliseen maaliliikkeeseen hakemaan maali, lakka ja ruisku, sillä kunnollista ruiskua ei itseltä vielä löydy. Ajattelin alkuunsa että haen biltemasta sen kalliimman sg500 ruiskun mutta aikaisemmin sieltä ostin pohjamaalia varten sen halvemman version ja meni maku kyseisiin tuotteisiin sillä ne oli lukitteella kasattu osittain ettei päässyt varastoöljyä edes puhdistamaan pois kunnolla. Maaliliikkeestä sitten valikoitui air gunsan az3 ruisku 1.3mm suuttimella. Amatöörin käteen tuntui varsin kelpo tuotteelta tämä, onhan tuo tottakai kolho verrattuna esimerkiksi devilbissiin tai satajettiin mutta satunnaisiin maalauksiin toimii varsin hyvin :D .

Kuva

Maalauksen toteutin siten että rajasin värimassan tuohon kylkilinjan terävään kanttiin ja lakka tuli sitten tuonne ylemmäs. Aikaisemmin viikolla isäukko oli kyhäillyt pressusta "maalauskammion" niin ei koko talli ole maalipölyissä. Ennen maakausta tila tuli lämmitettyä kunnolla ja maalauskerrosten välissä tuuletin tilasta pahimmat käryt aina pois
Kuva

Lopputuloksesta tuli varsin onnistunut ensimmäinen isompi maalaus :D .
Kuva

Seuraavalla kerralla sitten lokarit ja etuvalojen listat väriin niin pääsisi kohta kasailemaan jo osittain autoa.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Taas kerkesi viikonlopun aikana puuhastelemaan coupea eteenpäin. Edellisenä viikonloppuna kerkesi puhdistamaan takalasinnostimet, rasvaamaan näistä liukupinnat ja samalla vauhdilla ruuvaamaan ne autoon kiinni. Turvavyönojentajien vaihteistoihin laitoin kanssa uudet rasvat ja puhdistin pahimmat pölyt pois. Nyt viikonloppuna kerkesi kasaamaan koko muun sisustan takaisin etupenkkejä ja etuovipahveja lukuun ottamatta, Kuskin lasinnostin liikkuu todella vaivanloisesti niin täytyy se ottaa jossain välissä käsittelyyn, liekö moottori vetelee viimeisiään tai sitten itse mekanismi jumii.

Sunnuntaipäivä meni sitten taas latomaalaria leikkiessä. Auto piti pökätä pihalle ja valmistella lokasuojat ja ajovalojen listat maalausta varten. Ajovalojen listoille piti kehitellä kanssa maalausteline ja sehän osoittautui varsin toimivaksi. Materiaalina oli kierretankoa ja ohutta kulmarautaa. kierretangot ottivat sopivalla jännityksellä listojen kiinnitysrei'istä kiinni. Maalaus onnistui taas varsin hyvin, muutama roska tuli mutta pintaan ei voi olla kun varsin tyytyväinen taas.

Yllättävän paljon on mahdutettu tavaraa "takaovipahvien" taakse
Kuva

Takatilat kasattuna
Kuva

Sisätilan ilmaputket menivät pesun kautta paikalleen :sick: :lol: .
Kuva

Sisustan nykytila
Kuva
Kuva

Hiontavärin kävin 600 paperilla epäkeskokoneella läpi. Oli kyllä pihalla mukava tehdä kun ötökät söi melkein hengiltä :lol: .
Kuva

Valolistat telineessään
Kuva

Lokarit telineessään hiottuna
Kuva

Valmiit tuotteet
Kuva
Kuva

Tästä on taas hyvä jatkaa eteenpäin. Korissa olisi vielä pari pientä paikkamaalausta tehtävänä. Etupäähän pitäisi tilata kaikki alustan osat jarruja lukuun ottamatta. Saa nähdä kerkeääkö tänä vuonna vielä käyttämään konttorilla :? .
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Ja homma etenee taas. Melkolailla mennyt viime aika autoa kasatessa yhtä hitsipaikkaa lukuun ottamatta, tuli sen verran nopealla sykkeellä tehtyä se että jäi kuvatkin ottamatta :lol: .

Kuva
Tuonne kiertovesipumpun taakse oli ruoste pesinyt. Tämänkin huomasi vasta kun pesi pyöränkotelot ja huomasi miten massa alkoi rapisemaan. Useamman kerroksen sai peltiä rakentaa uusiksi mutta melko simppeli paikka oli.

Kuva
Kuva
Sitten tuo sisäkaari piti vielä maalata ja samalla maalasin sitten myös lukkopellin kun oli alkanut reunasta maali hilseilemään niin rumasti. Lakaksi tuli joka paikkaan kiiltävä vaikkakin se ilmeisesti on tehtaalta ollut puolikiiltävä vai onko vaan moottoritilan suojavaha ja lämpö tuon ajan kanssa matannut :problem: .

Kuva
Maalatut jarrusatulat kasaan uusilla osilla.

Kuva
Jarruosien maanantaikappaleet jatkuvat taas tämän projektin kanssa :lol: . Tainnut Aten tehtaalla tai mistä nämä ikinä tulevatkaan niin unohtua sorvata tapin pää muotoon, niin sai jarrupalat paikalleen.

Kuva
Vähän mittailua ja porakonesorvilla tapin pää muotoon :D .

Kuva
Kuva
Kuva
Alkaa näyttämään taas ihan autolta. Pikkuveli oli auttamassa apukuskin oven säädön kanssa kun se hieman roikkui takapäästä. Vielä saa hieman tehdä hienosäätöä ovelle, jotta istuu juuri eikä melkein. On aika kettumainen projekti tämmöisen coupen oven säätö jopa kahdestaan tehtynä kun painaa niin paljon ja pienikin muutos saranassa kertautuu paljon pitkällä matkalla.

To do listalla olisi vielä moottorin öljyvuodon tiivistys,syylärin vaihto ja kylkimuovien sekä puskureiden asennus niin voisi viedä talvisäilöön välillä ja jatkaa keväällä tekemistä etupään alustan osien vaihdolla. Näiden jälkeen saisi melkein tarjota katsastukseen tätä. Keksitään talvelle sitten jotain muuta projektia.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja jnes »

Hyvää tekemistä taas kerran! Motivoi itseäkin tekeen, kun katselee muiden projektien etenemistä ja varsinkin kun näyttävää jälkeä syntyy. :thumbup:

Pitäiskö mun tarjota tuo mun raato sulle talvipuuhasteluksi.. :think:
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Terve taas!
jnes kirjoitti: La 28.10.2023 21:48 Hyvää tekemistä taas kerran! Motivoi itseäkin tekeen, kun katselee muiden projektien etenemistä ja varsinkin kun näyttävää jälkeä syntyy. :thumbup:

Pitäiskö mun tarjota tuo mun raato sulle talvipuuhasteluksi.. :think:
Kiitokset! Voitaisiinhan se ottaa, tosin ei se mikään raato ole :think: .

Auton ostosta on kulunut nyt tasan vuosi ja vieläkin seisoo tallissa :lol: , mutta etenee kuitenkin omalla painollaan.

Lähinnä moottorin ympärillä touhuttu viime päivityksen jälkeen.

Kuva
Purkamattomasta lähtötilanteesta jäi kuva ottamatta kun oli taas sen verran vauhti päällä :D. mutta sentään joku kuva oli sotkuisesta koneesta.

Kuva
Venttiilikoppa irtosi ja kone näytti oikein siistiltä sisältä. Teippailin maalaussuojamuovin tuohon päälle ettei mene paskaa venttiilikoneistoon.

Kuva
Viscokytkimen pultti oli sitten vedetty niin tiukkaan että ei ollut muuta vaihtoehtoa kun porata kanta irti. Loppu tulikin sitten sormin pyörittämällä pois :lol: .

Kuva
Kuva
Kaikki öljymössö ja hapettuma hinkattu pois.

Kuva
Vesipumppu oli ainoa komponentti mitä en irrottanut. Kuvassa puhdistettu moottori.

Kuva
Öljyjäähdyttimen putken uudet o-renkaat sekä verrokkina yksi vanha muotonsa menettänyt. Ihmekkään jos alkavat vuotamaan :D .

Kuva
Imusarjakin aika ryönäisessä kunnossa päältä.

Kuva
Siistin sai siitäkin aikaiseksi.

Kuva
Ruiskukin löysi imusarjan päälle takas.

Kuva
Sitten pääsi jo kasailemaan.

Kuva
Venttiilikoppaa vaille valmis konehuone.

Kuva
Venttiilikoppa oli päässyt todella karuun kuntoon. Maalia ei ollut juuri missään enää kiinni. Loputkin lähti lastuina lohkeilemalla irti.

Kuva
Koppa tuli hiottua niin hyvin kun pystyi. Alle happopohjamaali ja sävyksi valikoitui mersun vannehopea. Tiedä sitten mikä olisi ollut oikea sävy :think: .

Kuva
Konehuoneesta tuli yllättävän siisti. Konepellin äänieriste vaan pilaa kokonaisuuden, pitää uusi eriste ostaa. Nesteet ja öljyt täytin myös. Kaikki pysyi sisällä kone kylmänä sekä sen jälkeen kun lämpimäksi käytti eli jonkin sortin erävoitto saatu tämän kanssa.

Kyllä tämä auton kasaaminen on yllättävän hidasta hommaa kun juuri mitään vanhaa osaa ei voi suoraan laittaa autoon.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3536
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Asiallista seppimistä :thumbup:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Kirahvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 08.12.2019 18:15

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja Kirahvi »

Eeppistä rakentamista ja taitavaa kolvaamista, arvostan suuresti! :thumbup:
---
MB S580eL 4matic 2022
MB E200 Cabrio 2020
MB 560SL 1986
MB-AMG:n moottorilla Aston Martin Vantage 2021

Muut harrasteet
Alpine A110 GT Legende nro: 030/300 2021
Chevrolet Corvette Roadster 1971, matching numbers
Fiat 500 1970
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja joop79 »

On kyllä kovaa suorittamista. Mukava katella kuvia tämän tallin touhuista.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Vihdoin kerennyt taas tallilla tekemään jotain. Viimeisimmän foorumipäivityksen moottorinsiivousoperaation jälkeen ohjaustehostimen pumppu päätti alkaa laskemaan öljynsä pihalle. Paikallisen varaosaliikkeen kautta onnistuin saamaan tiivistesarjat pumppuun. Olisi vaan samassa operaatiossa pitänyt tämäkin homma tehdä :roll: :lol: . Ei muuta kuin pumppu pöydälle ja palasiksi

Hieman meinasi jännittää mitä kaikkea tuolta tulee syliin mutta aika simppeli laite sisäisesti. Lamellien kanssa sai vaan olla tarkkana etteivät karkaa ja laittaa kasatessa oikeinpäin takaisin jos ne sattuvat pyörästä lähtemään irti.
Kuva
Kuva
Kuva

Pääakselin stefa oli suurin syy vuotoon. Tämä oli mennyt todella kovaksi ja samoin myös lohkeillut paloja irti. samoin kaikki o-renkaat pumpun sisällä olivat kanssa todella kovettuneita.
Kuva

Terveempi stefa ja orenkaat pumppuun ja takaisin kasaan. Remontti oli onnistunut kun enää ei ole öljylätäkköä tai edes öljytippoja alla sekä pumppu toimii vielä
Kuva
Kuva


Nyt kun auto on tekniikan puolesta iskussa pääsi kaikkien puuhasteluhommien pariin. Ensimmäisenä tällä listalla on sähköantennin sekä etupenkkien selkänojien lukituksen toimimattomuus

Sähköantennin tuli purettua tarvittavilta osin.
Kuva

Ruodon ohjainkiskon kannen kolmas ruuvi oli hieman hankalasti avattava :lol: . Mätä ruuvinkanta irtosi poraamalla, dremelillä ja ruuvin tynkä tuli pihdeillä pois.
Kuva

Youtubesta tuli selattua videoita kuinka tuon antennin rungon pitäisi lähteä koneistosta irti. Se ei tosiaan purkaantunut käsin vääntämällä kuten amerikan miehen videolla :lol: . Vuorokauden liotus öljyssä ja lukkopihdeillä vääntämällä parin kirosanan saattelemana se oli irti. Tuossa rungossa tosiaan normaali kierre.
Kuva

Seuraava taistelu oli saada tuosta rungosta masto pois. Masto oli todella hapettunut runkoon kiinni sekä itse mastokin oli todella jumissa, lopultahan se tuli palasina pois. Uuden maston tilasin saksasta ja toivottavasti saapuu pian.

Sitten penkkien lukitukseen. Nämä toimivat ilmeisesti imusarjan alipaineella jota ohjataan kuskinpuoleisen takapenkin alla olevalla venttiilillä. Penkit itsessään tuli testattua käsitoimisella alipainepumpulla ja ne lukittuivat sillä. Takapenkin alla olevaan venttiiliin tulee alipaine moottori käydessä mutta en ole varma onko se riittävä(pitää mitata vielä). Venttiilille tulevaan liittimeen tulee myös 12V jännite kun ovi on auki, silloin kun ovi on kiinni jännite on 0V, jännitteiden tuloon ei vaikuta se onko auto käynnissä, sammuksissa tai vaan virrat päällä.

Kuva venttiilistä sekä irraallaan olevasta johdosta.
Kuva

Täytyy jatkaa tutkimista.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Kakew201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: To 05.07.2018 22:40

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja Kakew201 »

Asiallista tekemistä kaikinpuolin, etenkin pelti/maalaustöiden osalta :thumbup:
Onko lasikuituhommista kokemusta? Semmosta projektia ois tiedossa ja itsellä ei taida aika/osaaminen riittää.

Ps. Joko tänä kesänä coupella Classics & Coffee-miittiin? :wink:
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Perusteellista työtä :D
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Kakew201 kirjoitti: To 11.01.2024 08:46 Asiallista tekemistä kaikinpuolin, etenkin pelti/maalaustöiden osalta :thumbup:
Onko lasikuituhommista kokemusta? Semmosta projektia ois tiedossa ja itsellä ei taida aika/osaaminen riittää.

Ps. Joko tänä kesänä coupella Classics & Coffee-miittiin? :wink:
Kiitoksia :D ! Jonkin verran tullut kuituhommia tehtyä myös, mutta viime aikoina jäänyt vähemmälle ne. Koitetaan jommalla kummalla monivenalla päästä paikanpäälle tai jopa molemmilla.
CDI_05 kirjoitti: To 11.01.2024 10:02 Perusteellista työtä :D
Koitetaan tehdä niin hyvin kun pystyy ja osaa ja jos ei osaa nii opetellaan :D .
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Hienoa työtä. Moottoritilasta tuli tosi siisti.

Selkänojien lukituksesta varmistuksena; olihan tiedossa että lukittuvat moottorin ollessa käynnissä ja molemmat ovet kiinni (= ovikatkaisijat painettuina)?
https://www.w124performance.com/service ... 1/9151.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-112.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-162.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-115.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-119.pdf
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

JanneW124 kirjoitti: To 11.01.2024 17:38 Hienoa työtä. Moottoritilasta tuli tosi siisti.

Selkänojien lukituksesta varmistuksena; olihan tiedossa että lukittuvat moottorin ollessa käynnissä ja molemmat ovet kiinni (= ovikatkaisijat painettuina)?
https://www.w124performance.com/service ... 1/9151.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-112.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-162.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-115.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-119.pdf
Kiitokset, tuo selkänojavika olikin sitten hieman itse aiheutettu ongelma :? . Oli jäänyt jarrutehostimelle menevä alipainelinja kiristämättä moottorinsiivousoperaation yhteydessä ja ei ilmeisesti sen takia riittänyt alipaine penkeille :lol: . Linja kiinni ja penkit lukittuivat.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: c124 300ce-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Coupe olisi nyt tältä erää saatu niin valmiiksi kun oli järkevää tehdä :D . Se nyt jäi käytännössä etupään alustan osia vaille tekemättä, mitkä pitää talven aikana tilata sekä maalata. Kuskin lasinnostin on tässä autossa ollut aina hieman hitaan puoleinen toimimaan ja ajattelin että pelkällä rasvauksellahan sen saa toimimaan, no ei se homma sitten mennyt ihan niin kuin kuvitteli :roll: .

Myllytin auton ja fiksailin parit kiveniskut pois ja lopuksi fusson vaha pintaan.
Kuva

Lasinnostin irti autosta ja huomasi heti että mekanismi on aika kovasta rasvan puutteesta on kärsinyt.
Kuva

Moottorin kulmavaihteen tilanne oli vielä kauheampi.
Kuva

Purin sitten moottorin kokonaan palasiksi kun huomasin rattaan akselissa melkoisen välyksen ja tilanne näytti purkamisen jälkeen siltä että ei siitä enää kalua kannata lähteä tekemään.
Kuva

Rattaan akseli oli ollut halkaisijaltaan 10mm ja tällä hetkellä ohuimmasta kohdasta enää noin 9mm. samoin tuo pronssinen laakeriholkki oli kulunut todella epämääräisen muotoiseksi.
Kuva

Ei auttanut kun alkaa etsimään tilalle kelpaavaa osaa. Tutkin hyllyssä olevia neliovisen nostajia ja niissä moottori+kulmavaihde kokoonpano oli niin erilainen että ei kannata alkaa edes soveltamaan paikalleen. Uutena coupeen ei saa enää tiskiltäkään uutta ja muutama NOS osa oli ebayssa myynnissä että suomeen tuotuna hinta olisi hiponut lähemmäs tuhatta euroa joten vaihtoehtona oli etsiä käytetty jostain. Latviasta löytyi sitten käytetty alle 100e toimitettuna ja se osoittauti aivan kohtuulliseksi. Tämä on jo uudempi malli muovisella rungolla.
Kuva

Tämän uuden moottorin kiinnittäminen ei sitten mennyt taas niin kuin luuli. Myyjä oli kadottanut 2/3 spacer holkeista jotka paikoittavat moottorin mekanismiin, joten semmoiset piti käydä kaverin luona sorvaamassa, onneksi oli edes yksi holkki säilynyt mallina :lol: .
Kuva

Mekanismin hammaskehää piti myös hieman fiksata. kolme yläasennon hammasta oli melko kuluneita joten otin ehjästä osiosta mallin hampaista ja hitsasin huonoihin hampaisiin lisää tavaraa ja hioin mallin mukaan ne muotoon.
Kuva

Lasi pestynä ja nostin rasvattuna paikalleen ja toimii todella hyvin.
Kuva

Coupe nyt ensimmäistä kertaa pihalla melkein täysin kasattuna yli vuoden jälkeen ja on kyllä melkoinen muodonmuutos tapahtunut siihen verrattuna mitä oli minulle tullessa.Auto kuljetettiin nyt muualle odottamaan kevättä ja farmari saapui takaisin tallille jotta saisi keulan osat maalattua ja laitettua paikalleen.
Kuva

Kuva

Seuraavia juttuja päivitellään sitten farmarin laitosta :D
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Niitä odotellessa :D
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Nyt on kovalla vauhdilla painettu farkun osia siihen kuosiin että saisi keulan osat mahdollisimman äkkiä maalattua. Etupäähän vaihtelin myös jo uudet iskarit ja jouset, kyseessä H&R madallusjouset sekä bilstein b8 iskunvaimentimet.

Lokarit sovittelin paikalle ja varmistin ettei niille tarvitse tehdä enää mitään muuta, kuin kaaren mankelointi sportline mittojen mukaiseksi. Nämä lokarit on perusmallin autosta joten tuota kaaren sisällä olevaa pokkausta piti myös kaventaa noin 5mm joten vastasi sportline mallien lokasuojaa.
Kuva
Kuva

Vanhat iskarit ja jouset pois.
Kuva

"Uudet" vähän ajetut puhdistettuna.
Kuva

Autoon paikalleen uusien yläpään tukien kanssa.
Kuva

Lokasuojat hiekkapuhalsin vielä kertaalleen jotta sai kaiken kertyneen pintaruosteen pois ja maalasin ruiskulla epoksin pintaan.
Kuva

Saman tein uudelle apukuskin ovelle. Oven alareunassa oli myös listakiinnikkeen kohdalla lommo mutta sen sain oikeamaan helposti liukuvasran kanssa.
Kuva

Seuraavaksi osia pitäisi kitata hieman jotta pääisisi vetämään väriä pintaan :D.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Tämä viikon alkupuoli meni pohjatöiden parissa niin hyvin kun kelien puolesta vaan pystyi tekemään. Keskiviikkoiltana pakkaset painui taas kolmenkympin alle jonka johdosta tallin ilmalämpöpumppu ei pysynyt enää perässä. Osat nyt sentään sai hiottua suoraksi ja aika helpolla onnistui tällä kertaa :D . Jatketaan ensi viikolla hommia hiontavärin levityksellä kun kelit lämpenee ja saa lämmityksen takaisin päälle, tuo tämän hetkinen 5 asteen sisälämpötila ei ole kovin optimaalinen maalailun kannalta :? .

Kuva
Kuva

Oven maalausta varten ei raaskinut mitään valmista telinettä ostaa kun omat maalauskerrat on kuitenkin sen verran vähissä joten päädyin ratkaisuun tein itse ja säästin. Hyllystä löytyneistä raudoista sai tuommoisen härpäkkeen aikaan :lol: .
Kuva
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Ihan hyvä tuo ajaa asiansa varmasti.
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Noin viikko kulunut siitä kun tallissa oli kittailtuja ja hiekkapuhalleltuja osia ja vihdoin ne olisi värissä. Kelit sattuivat kohdalleen että talliin sai lämmityksen päälle takaisin tiistaina illalla sekä sähkö oli halpaa koko viikon verran ja erityisesti tämän loppuviikon koska tämä kulunut viikko oli itselle viimeinen järkevä hetki saada tämä maalausurakka tehtyä, sillä työt alkavat haittaamaan harrastuksia :lol: . "Maalauskammiona" toimi taas coupeprojektistakin tuttu pressukoppi.

Maanantain sekä tiistain väliprojektina viileässä tallissa pystyi tekemään kaverin w124 lokasuojat. Toinen vaati pelkän vilkunreiän tulppauksen ja toisessa oli sitten hieman enemmän tekemistä. Tätä huonomman yksilön tekemistä tuli dokumentoitua muutamalla kuvalla. Tarvikelokasuojasta kannibalisoin tarvittavat palat tähän alkuperäislokasuojaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tämä oli omasta mielestä yksi parhaimmin onnistuneita pintapeltien korjauksia omalla tekemisen saralla. Aina oppii jotain uutta ja metodit hioutuu paremmaksi tekemisen lomassa. Näistä ihmisten kädentaidoista käytiin hyvää keskustelua käyttäjän jnes kanssa ja samalla tuli mietittyä itsekkin mikä tämmösiä peltitöitä on ajanut tekemään. Yksi suuri innoittaja on ollut kyllä PTracing ja hänen w108 projekti mitä tuli jo nuorena seurattua ennen kuin auton koritöistä mitään sen kummemmin ymmärsikään :D .

Sitten maalauksen pariin.

Osat saivat hiomavärin päälle ja samalla tuli jo kokeiltua pariin testipalaan tuota värimassaa miten täsmää auton värin kanssa. Onhan tuo uusi väri hieman syvempi kuin autossa oleva 32 vuotta vanha auringon polttama maali mutta ei anneta sen haitata liikaa.
Kuva
Kuva

Hiontaväri tuli hiottua kuivettuaan 400 sekä 600 papereilla epäkeskokoneella ja sen jälkeen väri ja lakka päälle
Kuva
Kuva
Näiden osien maalaus kyllä onnistui niin hyvin kun vaan talliolosuhteissa voi onnistua ja sekin huomioiden että oli neljäs kerta ikinä kun auton pintoja maalaan :lol: . Saldona onnistuneet pinnat ilman aplaripintaa parin pienen roskan kanssa ja yksi ainoa valuma mikä jää lokasuojan kylkilistan alle. Tuommoinen oven täydellinen värin vaihto oli loppuunsa melko haastava kun oli niin paljon muotoja sisäpuolella jonne värimassa ja lakka piti saada.

Seuraavaan maalauserään meni sitten konepelti, tankinluukku ja ajovalon alalistat. Näistä tuo konepelti nyt oli vähän semmoinen soitellen sotaan projekti mutta tekevää ei laiteta vai miten se sanonta kuuluikaan. Tuon maalaustilan valaistus loppui yksinkertaisesti kesken lakan levitysvaiheessa. joten pinnasta ei tullut mikään täydellinen mutta kuitenkin ihan välttävä. Seuraavan kerran jos itse mitään ovia tai lokasuojia isompaa meinaa maalata niin joko valoa on saatava enemmän tai jokin ilmanvaihtoratkaisu tehtävä tai sitten jopa molemmat.

Kuva
Kuva

Viiden päivän tiukan tekemisen jälkeen maalaussysteemit on purettuna pois ja auto saatu takaisin sisälle. Tulevana viikonloppuna voikin kääntää sitten räikän toiseen suuntaan ja alkaa laittamaan osia paikalleen.
Kuva

ps. tämä auto kaipaisi 2 sarjan 124 hellan ajovaloja tai jos joltain sattuisi 500E mallin valot löytymään niin sellaisetkin kelpaisi enemmän kuin hyvin sekä hellan porkkanavilkkuja, saa tarjoilla jos jotain näistä luetelluista tuotteista pyörii nurkissa.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hyvää jälkeä, ei se maalaus niin vaikeaa ole kun jaksaa hieroa ne pohjat kunnolla. Millä maaleilla maalaat ja minkälaista haihdunta-aikaa oot käyttäny ennen lakan ruiskutusta?
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin