Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Nuuskamuikkunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 17.05.2015 10:18

Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikkunen »

Joskus kuulin Esson baarissa sanonnan, että mersu pitää ostaa dieselinä ja automaattivaihteistolla. Auton vaihto itselläni vaihtamisen ilosta edessä ja myös mersun bensaversiot nyt listalla. Puhutaan autoista ja moottoreista vuodesta 2010 ja siitä eteenpäin. Millaisia kokemuksia ja tuntemuksia mersun bensakoneista näin yleisesti ja ihan mielenkiinnosta? En ole koskaan itse vielä ajanut bensamersulla.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nuuskamuikkunen kirjoitti:Joskus kuulin Esson baarissa sanonnan, että mersu pitää ostaa dieselinä ja automaattivaihteistolla. Auton vaihto itselläni vaihtamisen ilosta edessä ja myös mersun bensaversiot nyt listalla. Puhutaan autoista ja moottoreista vuodesta 2010 ja siitä eteenpäin. Millaisia kokemuksia ja tuntemuksia mersun bensakoneista näin yleisesti ja ihan mielenkiinnosta? En ole koskaan itse vielä ajanut bensamersulla.
Juttua bensa koneista löytyy paljonkin
kun laitaa hakuun 271 jakopää 271evo

oikeestaan tuon ikäiset ja uudemata
4syl bensakonella olevat niin kannttaa jättää väliin
tai pitää suhtautua niin että on kokoajan rahaa jemmassa
moottori remontin verran tiedossa useita ilman mitään ennkko varoitusta hajoineitta (siis siten hajoneitta että vaihto moottori on kannattavapa kuin vanhan korjaaminen)

6,8,12syl yleensä varoitelevat eikä totali tuohoa tule kerrasta
Mökkillä
'
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1530
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Täson erinomainen topicki taas sanoa että pysyttelee erossa piskuisista neli'sylinterisistä ja valitsee M273 kasi'koneen. Käyttökustannukset ei loppujen lopuksi ole niin paljoa korkeammat varsinkin jos suhtautuu ajamiseen tunteen palolla.

273:ssa niinkuin pienemässä kuusipyttyisessä sisarmallissa (272) on ollut alkupään moottoreissa jakoketjun ohjainrattaan kulumista materiaalivirheestä johtuen. Vika on vaivannut lähinnä kutos'konetta, johtuen että rattaan takana on tasapainoakseli joka vaatii jotain voimaa pyöriäkseen. Oikea kahdeksan sylinterinen on luonnostaan tasapainossa ja ratas on kevyt tyhjä ohjuriratas.

Vuohet ajavat neli'sylinterisillä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Moon erimieltä.

M133 facelifti on loistava motti . Ei murhetta. On itelläki (56 tkm ny mittaris)
270---> 2013 eteenpäin useampia ollu meilläki ja muillaki. Nokka-akselin säätimiä yks menny,puolia yks..... Jokune sata tonnia perhees menty .... Koreina A, B,,C
Star
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Kiinnostava kysymys. M111 moottori vuosilta 1997 - 2003 on kestävä moottori. Onko sen jälkeen valmistettu kunnollisia 4 sylinterisiä bensakoneita? En tiedä.
V6 koneet? Ainakin nuo vanhat 240 - 320 olivat luotettavia, mutta ovatko uudemmat?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Verkke kirjoitti:Kiinnostava kysymys. M111 moottori vuosilta 1997 - 2003 on kestävä moottori. Onko sen jälkeen valmistettu kunnollisia 4 sylinterisiä bensakoneita?
Ei
Mökkillä
'
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Verkke kirjoitti:...M111 moottori vuosilta 1997 - 2003 on kestävä moottori...
Sama pätee myös M111-moottoreihin vuosilta 1995-1996 ja todennäköisesti myös vuosilta 1992-1994.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

M111 oli (on) hyvä, M271 muuten OK mutta jakopäästä pitää huolehtia.
oulaistenliikenne.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja amatoori »

M270/274 taitaa olla aika hyvä. Nokkaketjuja ei juuri ole edes tarjolla missään eikä mitää suurempia nettikirjotteluita hajoamisista. Tosin nettiauto+mobile.de ei kyllä löydy kuin jotain 250tkm ajettuja kun on vielä melko uus moottori.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Voitaisko tänne jatkaa M111 uudempiin (M271 vuosimalleittain, mitä tyyppivikoja niissä on? Tai tarkentaa aiempia vastauksia.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Verkke kirjoitti:Voitaisko tänne jatkaa M111 uudempiin (M271 vuosimalleittain, mitä tyyppivikoja niissä on? Tai tarkentaa aiempia vastauksia.
Mitäs tarkentamista tuossa on ?
M271 niin jakopää on sysipaska jos haluaa ajella
rauhalisin mielin niin 60tkm välein uusi jakopää vuosimalilla ei väliä no ehkä sen verran että jossain kohdassa muutui levy ketjuksi ja sitä myötä aina myös ratta vaihtoon vanhalla lasten polkupyörän ketjua heikomalla rulla ketjulla joskus tuurilla rattat ok
ja onhan siinä muitakin paskoja kohtia vaikapa nokkaakselien säätimet, huohotusletkut jne

mukava moottori silloin kun(jos) toimii
sopii ihmiselle jolla on
jokunen tonni irtorahaa kokoajan käytettävissä
sen aamun varella kun ketju sanoo naps ilman enneko varoitusta


. .
Mökkillä
'
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Tarkoitin lähinnä kysymyksellä minä vuosina kutakin 27? ongelmamoottoreita on käytetty. Tietysti asia selviää kun mahdollisesti ostoharkinnassa olevasta autosta selvittää moottorin ja sitten lukee foorumilta mitä siitä on sanottu.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja epk »

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M271_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

FinlandMerceds kirjoitti:
Nuuskamuikkunen kirjoitti:Joskus kuulin Esson baarissa sanonnan, että mersu pitää ostaa dieselinä ja automaattivaihteistolla. Auton vaihto itselläni vaihtamisen ilosta edessä ja myös mersun bensaversiot nyt listalla. Puhutaan autoista ja moottoreista vuodesta 2010 ja siitä eteenpäin. Millaisia kokemuksia ja tuntemuksia mersun bensakoneista näin yleisesti ja ihan mielenkiinnosta? En ole koskaan itse vielä ajanut bensamersulla.
Juttua bensa koneista löytyy paljonkin
kun laitaa hakuun 271 jakopää 271evo

oikeestaan tuon ikäiset ja uudemata
4syl bensakonella olevat niin kannttaa jättää väliin
tai pitää suhtautua niin että on kokoajan rahaa jemmassa
moottori remontin verran tiedossa useita ilman mitään ennkko varoitusta hajoineitta (siis siten hajoneitta että vaihto moottori on kannattavapa kuin vanhan korjaaminen)

6,8,12syl yleensä varoitelevat eikä totali tuohoa tule kerrasta
Suosittelisin kanssa 6, 8 tai 12 sylinteristä moottoria. 8 lienee pomminvarmin ja 12 pyttyinen vaikka muuten loistava niin ne puolat...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

FinlandMerceds kirjoitti:
Verkke kirjoitti:Voitaisko tänne jatkaa M111 uudempiin (M271 vuosimalleittain, mitä tyyppivikoja niissä on? Tai tarkentaa aiempia vastauksia.
Mitäs tarkentamista tuossa on ?
M271 niin jakopää on sysipaska jos haluaa ajella
rauhalisin mielin niin 60tkm välein uusi jakopää vuosimalilla ei väliä no ehkä sen verran että jossain kohdassa muutui levy ketjuksi ja sitä myötä aina myös ratta vaihtoon vanhalla lasten polkupyörän ketjua heikomalla rulla ketjulla joskus tuurilla rattat ok
ja onhan siinä muitakin paskoja kohtia vaikapa nokkaakselien säätimet, huohotusletkut jne

mukava moottori silloin kun(jos) toimii
sopii ihmiselle jolla on
jokunen tonni irtorahaa kokoajan käytettävissä
sen aamun varella kun ketju sanoo naps ilman enneko varoitusta


. .
Paskahan se on mutta huollettuna ja ketjujen säännöllisellä vaihdolla kiva mylly. Omalla pihalla 2 kpl 271 moottorisia. Toisella ajettu 185 tkm, kerran vaihdettu ketju ja toisessa 360 tkm, ketju vaihdettu ainakin kahdesti. Muita vaivoja ei ole juuri ollut, vähempivikaisempia kuin perheemme w203 C200 CDI, joka ollut meillä 117 tkm -> 280 tkm.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

FinlandMerceds kirjoitti:
Verkke kirjoitti:Voitaisko tänne jatkaa M111 uudempiin (M271 vuosimalleittain, mitä tyyppivikoja niissä on? Tai tarkentaa aiempia vastauksia.
Mitäs tarkentamista tuossa on ?
M271 niin jakopää on sysipaska jos haluaa ajella
rauhalisin mielin niin 60tkm välein uusi jakopää vuosimalilla ei väliä no ehkä sen verran että jossain kohdassa muutui levy ketjuksi ja sitä myötä aina myös ratta vaihtoon vanhalla lasten polkupyörän ketjua heikomalla rulla ketjulla joskus tuurilla rattat ok
ja onhan siinä muitakin paskoja kohtia vaikapa nokkaakselien säätimet, huohotusletkut jne

mukava moottori silloin kun(jos) toimii
sopii ihmiselle jolla on
jokunen tonni irtorahaa kokoajan käytettävissä
sen aamun varella kun ketju sanoo naps ilman enneko varoitusta


. .
Paskahan se on mutta huollettuna ja ketjujen säännöllisellä vaihdolla kiva mylly. Omalla pihalla 2 kpl 271 moottorisia. Toisella ajettu 185 tkm, kerran vaihdettu ketju ja toisessa 360 tkm, ketju vaihdettu ainakin kahdesti. Muita vaivoja ei ole juuri ollut, vähempivikaisempia kuin perheemme w203 C200 CDI, joka ollut meillä 117 tkm -> 280 tkm.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sepä se, muuta ongelmaahan vanhoissa M271 ei juuri ole kuin ketju. Jos sen vaihdattaa 60tkm välein niin vaihtovälillä säästyy 320 V6 verrattuna polttoaineessa reilu pari tonnia.
Yksi huohotusletku on "ongelma", maksaa alle 20 euroa, vaihtuu puoleen tuntiin ja vian paikallistaa kuka vaan foorumien ohjeilla.

Uudempi evo on eri juttu kun tosiaan aina hammaspyörätkin vaihtoon ketjua vaihtaessa.
oulaistenliikenne.fi
X1000E0
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.04.2019 07:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja X1000E0 »

dealer kirjoitti:Sepä se, muuta ongelmaahan vanhoissa M271 ei juuri ole kuin ketju. Jos sen vaihdattaa 60tkm välein niin vaihtovälillä säästyy 320 V6 verrattuna polttoaineessa reilu pari tonnia.
Yksi huohotusletku on "ongelma", maksaa alle 20 euroa, vaihtuu puoleen tuntiin ja vian paikallistaa kuka vaan foorumien ohjeilla.

Uudempi evo on eri juttu kun tosiaan aina hammaspyörätkin vaihtoon ketjua vaihtaessa.
Ketjun vaihtaminen ei tainnut olla operaationa kovin suuritöinen M271:een?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muutaman tunnin homma, sikäli helppo ettei alakautta tarvitse tehdä mitään.
Erikoistyökaluja tarvitsee ketjunvedossa ja niittauksessa.
oulaistenliikenne.fi
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

dealer kirjoitti:Sepä se, muuta ongelmaahan vanhoissa M271 ei juuri ole kuin ketju. Jos sen vaihdattaa 60tkm välein niin vaihtovälillä säästyy 320 V6 verrattuna polttoaineessa reilu pari tonnia.
Yksi huohotusletku on "ongelma", maksaa alle 20 euroa, vaihtuu puoleen tuntiin ja vian paikallistaa kuka vaan foorumien ohjeilla.

Uudempi evo on eri juttu kun tosiaan aina hammaspyörätkin vaihtoon ketjua vaihtaessa.
Jos alkuperäinen kestää 60 tkm, tai esim. vaihdetaan tuossa kohtaa, niin onko paraskin uusi ketju yhtä huono? Mistä uudemman evon tunnistaa, onko tullut jossain vuosimallissa? Miksi evossa hammaspyörätkin aina pitää vaihtaa ketjun kanssa?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersun bensakoneet ja niiden kesto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ne joille ketju on vaihdettu tai joilla jakopää on hajonnut ovat yleensä seuraavankin kerran vaihdattaneet ketjun ajallaan, niin vaikea sanoa onko joku ketju parempilaatuinen.
En nyt ja tässä muista, olisiko tullut vaihdettua samaan autoon kahta kertaa ketjua.
Yhden 203:n muistan jossa oli huoltokirjassa leima ja korjaamon kuitti jakoketjun vaihdosta, moottorin häiriövalo oli syttynyt ja toivat auton korjaamolle.
Selvisi että ketju oli venynyt ja rattaat kuluneet, eikä ketjulla oltu ajettu vielä edes kuuttakymmentä tuhatta, mutta sitähän me ei tiedetä oliko aiemmin ketjua vaihtaessa jo ollut hammaspyörissä miten kulumista.

Evossa on kolmiohampainen ketju, ja rattaista ei voi nähdä tai mitata kulumista, ja kokemus on osoittanut että vanhojen rattaiden jättäminen tarkoittaa käytännössä sitä että uudella ketjulla ei pääse kuin ehkä 10000-20000 kilometriä kun vikavalo taas syttyy. Jos sitäkään. Evo moottoria ei ole 203:ssa, joku tarkentanee milloin se tuli,
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin