Adblue ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sorvali kirjoitti: Ma 12.02.2024 21:53
Pietro64 kirjoitti: Ma 12.02.2024 18:17 Minulla on 205 ja kuvassa kohta josta itsellä putki hajosi.
Tuosta muovisen kiinittimen kohdalta.
Juuri ennen suutinta.
Itselläni ihan samasta kiinnikkeen kohdasta putki halki. 18.1 on putki saksasta tilattu eikä varmistettua toimitusaika-arviota ole vieläkään annettu. Jos teillä on tilauksia sisällä, niin kiinnostaisi tietää, milloin putkia tilanneet on omiaan saaneet jo Suomeen asti?

Toiseksi onkos vinkkejä miten autolla ajoa pystyisi jatkamaan sen aikaa, kunnes uusi putki saadaan maahan. Alkuun km-laskuri nollautui vikakoodit tyhjäämällä, nyt ei enää sekään onnistu. Hermothan tähän systeemiin menee, kun tahto olisi auto korjata, mutta osia et saa ja 250km päästä loppuu ajot kokonaan. On kyllä ensimmäinen ja viimeinen Adblue-Mercedes ja auto, ei tällaista pelleilyä jaksa kun pitäisi töissäkin päästä käymään..
Muistui mieleen joku paine ko systeemin testi näytö
ja siinä oli melko matalat paineet, niin sittä tulee miellen putekun paikaaminen
halakistulla letkun pätkällä ja kelmarilla jos lyheltä matkaa rikki tai jos pitkältä niin poikki ja letku pätkien päälle loput suojat ym sitteen ksan päälimäisesksi ja koodien poisto

kilsat kun lopuu niin ratiin tanko lukko eikä samuttusta
ikkunaan lappu kusi vehkeissä vikaa niin jokainen kartaa
Mökkillä
'
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

Sorvali kirjoitti: Ma 12.02.2024 21:53 Toiseksi onkos vinkkejä miten autolla ajoa pystyisi jatkamaan sen aikaa, kunnes uusi putki saadaan maahan. Alkuun km-laskuri nollautui vikakoodit tyhjäämällä, nyt ei enää sekään onnistu. Hermothan tähän systeemiin menee, kun tahto olisi auto korjata, mutta osia et saa ja 250km päästä loppuu ajot kokonaan. On kyllä ensimmäinen ja viimeinen Adblue-Mercedes ja auto, ei tällaista pelleilyä jaksa kun pitäisi töissäkin päästä käymään..
Oletko yrittänyt nollata koodit vähintään kolme kertaa peräjälkeen?
MB E240 -98
Sorvali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 12.02.2024 21:48

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Sorvali »

FinlandMerceds kirjoitti: Ma 12.02.2024 22:11
Sorvali kirjoitti: Ma 12.02.2024 21:53
Pietro64 kirjoitti: Ma 12.02.2024 18:17 Minulla on 205 ja kuvassa kohta josta itsellä putki hajosi.
Tuosta muovisen kiinittimen kohdalta.
Juuri ennen suutinta.
Itselläni ihan samasta kiinnikkeen kohdasta putki halki. 18.1 on putki saksasta tilattu eikä varmistettua toimitusaika-arviota ole vieläkään annettu. Jos teillä on tilauksia sisällä, niin kiinnostaisi tietää, milloin putkia tilanneet on omiaan saaneet jo Suomeen asti?

Toiseksi onkos vinkkejä miten autolla ajoa pystyisi jatkamaan sen aikaa, kunnes uusi putki saadaan maahan. Alkuun km-laskuri nollautui vikakoodit tyhjäämällä, nyt ei enää sekään onnistu. Hermothan tähän systeemiin menee, kun tahto olisi auto korjata, mutta osia et saa ja 250km päästä loppuu ajot kokonaan. On kyllä ensimmäinen ja viimeinen Adblue-Mercedes ja auto, ei tällaista pelleilyä jaksa kun pitäisi töissäkin päästä käymään..
Muistui mieleen joku paine ko systeemin testi näytö
ja siinä oli melko matalat paineet, niin sittä tulee miellen putekun paikaaminen
halakistulla letkun pätkällä ja kelmarilla jos lyheltä matkaa rikki tai jos pitkältä niin poikki ja letku pätkien päälle loput suojat ym sitteen ksan päälimäisesksi ja koodien poisto

kilsat kun lopuu niin ratiin tanko lukko eikä samuttusta
ikkunaan lappu kusi vehkeissä vikaa niin jokainen kartaa
Joo tuo paikkaaminen olisi varmaan yrittämisen arvoinen temppu, en tiedä sitten korjautuuko enää, vaikka paineet saisikin takaisin niin pelkällä koodien poistolla, vai onko mennyt CDI-ohjainlaitteeseen asti "rutto", ettei poistu enää kuin merkkiliikkeen testerillä. Sellaistakin olen kuullut, että vaatisi MB:n serverille yhdistämisen (Star Online ilmeisesti mitä tarkoitetaan?), että tästä tilasta voi enää tuon km-laskurin nollata.
tilator kirjoitti: Ma 12.02.2024 23:00
Sorvali kirjoitti: Ma 12.02.2024 21:53 Toiseksi onkos vinkkejä miten autolla ajoa pystyisi jatkamaan sen aikaa, kunnes uusi putki saadaan maahan. Alkuun km-laskuri nollautui vikakoodit tyhjäämällä, nyt ei enää sekään onnistu. Hermothan tähän systeemiin menee, kun tahto olisi auto korjata, mutta osia et saa ja 250km päästä loppuu ajot kokonaan. On kyllä ensimmäinen ja viimeinen Adblue-Mercedes ja auto, ei tällaista pelleilyä jaksa kun pitäisi töissäkin päästä käymään..
Oletko yrittänyt nollata koodit vähintään kolme kertaa peräjälkeen?
Kyllä. Alkuun tämä kikka toimi, mutta lakkasi toimimasta parin yrittämisen jälkeen. Eli tuolloin kun vikakoodit poisti ja auton käynnisti, moottorin vikavalo pysyi poissa noin 5 sekuntia, jonka jälkeen se ilmestyi takaisin ja km lukema palasi näyttämään 800km vasta noin 50-60km ajon jälkeen. Nyt moottorin vikavalo ei katoa kuin noin sekunniksi auton käynnistämisestä ja on jatkuvasti päällä koodi P13e400 ("driving distance limited"). Itse aktiivinen vika, joka tuon rajoituksen koodin aiheuttaa on P20E8 "Reductant pressure too low".
W205 250 Bluetec -16
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Sorvali kirjoitti: Ma 12.02.2024 23:44
FinlandMerceds kirjoitti: Ma 12.02.2024 22:11
Sorvali kirjoitti: Ma 12.02.2024 21:53
Pietro64 kirjoitti: Ma 12.02.2024 18:17 Minulla on 205 ja kuvassa kohta josta itsellä putki hajosi.
Tuosta muovisen kiinittimen kohdalta.
Juuri ennen suutinta.
Itselläni ihan samasta kiinnikkeen kohdasta putki halki. 18.1 on putki saksasta tilattu eikä varmistettua toimitusaika-arviota ole vieläkään annettu. Jos teillä on tilauksia sisällä, niin kiinnostaisi tietää, milloin putkia tilanneet on omiaan saaneet jo Suomeen asti?

Toiseksi onkos vinkkejä miten autolla ajoa pystyisi jatkamaan sen aikaa, kunnes uusi putki saadaan maahan. Alkuun km-laskuri nollautui vikakoodit tyhjäämällä, nyt ei enää sekään onnistu. Hermothan tähän systeemiin menee, kun tahto olisi auto korjata, mutta osia et saa ja 250km päästä loppuu ajot kokonaan. On kyllä ensimmäinen ja viimeinen Adblue-Mercedes ja auto, ei tällaista pelleilyä jaksa kun pitäisi töissäkin päästä käymään..
Muistui mieleen joku paine ko systeemin testi näytö
ja siinä oli melko matalat paineet, niin sittä tulee miellen putekun paikaaminen
halakistulla letkun pätkällä ja kelmarilla jos lyheltä matkaa rikki tai jos pitkältä niin poikki ja letku pätkien päälle loput suojat ym sitteen ksan päälimäisesksi ja koodien poisto

kilsat kun lopuu niin ratiin tanko lukko eikä samuttusta
ikkunaan lappu kusi vehkeissä vikaa niin jokainen kartaa
Joo tuo paikkaaminen olisi varmaan yrittämisen arvoinen temppu, en tiedä sitten korjautuuko enää, vaikka paineet saisikin takaisin niin pelkällä koodien poistolla, vai onko mennyt CDI-ohjainlaitteeseen asti "rutto", ettei poistu enää kuin merkkiliikkeen testerillä. Sellaistakin olen kuullut, että vaatisi MB:n serverille yhdistämisen (Star Online ilmeisesti mitä tarkoitetaan?), että tästä tilasta voi enää tuon km-laskurin nollata.
tilator kirjoitti: Ma 12.02.2024 23:00
Sorvali kirjoitti: Ma 12.02.2024 21:53 Toiseksi onkos vinkkejä miten autolla ajoa pystyisi jatkamaan sen aikaa, kunnes uusi putki saadaan maahan. Alkuun km-laskuri nollautui vikakoodit tyhjäämällä, nyt ei enää sekään onnistu. Hermothan tähän systeemiin menee, kun tahto olisi auto korjata, mutta osia et saa ja 250km päästä loppuu ajot kokonaan. On kyllä ensimmäinen ja viimeinen Adblue-Mercedes ja auto, ei tällaista pelleilyä jaksa kun pitäisi töissäkin päästä käymään..
Oletko yrittänyt nollata koodit vähintään kolme kertaa peräjälkeen?
Kyllä. Alkuun tämä kikka toimi, mutta lakkasi toimimasta parin yrittämisen jälkeen. Eli tuolloin kun vikakoodit poisti ja auton käynnisti, moottorin vikavalo pysyi poissa noin 5 sekuntia, jonka jälkeen se ilmestyi takaisin ja km lukema palasi näyttämään 800km vasta noin 50-60km ajon jälkeen. Nyt moottorin vikavalo ei katoa kuin noin sekunniksi auton käynnistämisestä ja on jatkuvasti päällä koodi P13e400 ("driving distance limited"). Itse aktiivinen vika, joka tuon rajoituksen koodin aiheuttaa on P20E8 "Reductant pressure too low".
Niin se että koodit "nollaa" ei tarkoita sitä että sen voisi tehdä
ilman onlain yhteyttä mutta "nollaus" se on sitäkin kautta

näytää hiukan siltä että autoja joissa on ties kuinka monetta kertaa jokin kuisi
vika joista on voinnut aikaisempien vikojen yhteydesä vaihtaa rikkinäiset osat ja nollat koodit
ilman online yhteyttä tai sillä olevallla testerillä, ovat jossain online nollaillussa/päivityksissä muttuneet online riipuuvaisiksi
Mökkillä
'
JPIIR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 25.01.2024 19:27

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja JPIIR »

Päivitystä meikäläisen Adblue-ongelmaan. Nyt on tutkittu vekotinta lisää ja viittaisi siihen, että tankki olisi menossa vaihtoon. Tässä nyt arvon, että uskaltaisko alle kokeilla käytettyä tankkia, kun sellaisen näyttäisi saavan kohtuu hintaan (satasilla). Uusi vaihdettuna alle on n. 2000e kuitenkin.
rust8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 19.06.2022 09:36

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja rust8 »

Onko kukaan ajatellu vetää sen alkuperäsen putken > tankilta konehuoneeseen > Jollain 10 barin bensa / diesel polttoaine letkulla? jos olis kumia niin kestäis myös jäätymisen aiheuttaman laajentumisen. Eikö.?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JPIIR kirjoitti: Ti 13.02.2024 10:28 Päivitystä meikäläisen Adblue-ongelmaan. Nyt on tutkittu vekotinta lisää ja viittaisi siihen, että tankki olisi menossa vaihtoon. Tässä nyt arvon, että uskaltaisko alle kokeilla käytettyä tankkia, kun sellaisen näyttäisi saavan kohtuu hintaan (satasilla). Uusi vaihdettuna alle on n. 2000e kuitenkin.
Jos käytty on ehjä niin miksipä ei,
joku tais myynti palstalla hetki sitten
myydä ylimääräiseksi jäänyttä uuttaa
malli sopuvuudesta ei muisti kuvaaa
Mökkillä
'
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

rust8 kirjoitti: Ti 13.02.2024 10:30 Onko kukaan ajatellu vetää sen alkuperäsen putken > tankilta konehuoneeseen > Jollain 10 barin bensa / diesel polttoaine letkulla? jos olis kumia niin kestäis myös jäätymisen aiheuttaman laajentumisen. Eikö.?
Kyllä muoviset käyttövesiputketkin kestää jäätymisen. Joko tuo ureaputki on tosi huonoa materiaalia tai sitten syy ei ole lainkaan urean jäätyminen vaan mekaaninen rasitus kun kerran näyttää kiinnikkeen kohdalta useilla vuotavan. Ureahan jäätyessäänkin on hyhmää, ei sellaista kiveä kuin vesi jäätyneenä.

Miten sen kumiputken ympärille rakentaa sähkölämmityksen? Pakkasella ei riitä että putki ei hajoa, urean pitää myös virrata sen jälkeen kun lämmittimet on vähän aikaa olleet päällä.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja aziz »

DBFI kirjoitti: Ti 13.02.2024 12:48 Ureahan jäätyessäänkin on hyhmää, ei sellaista kiveä kuin vesi jäätyneenä.
Jossakin kohtaa muuttuu hyhmäksi, mutta lopulta jäätyy kyllä kivikovaksi jääksi, kun lämpötila laskee tarpeeksi alas. Mulla on pihalla tälläkin hetkellä näytteet muovipulloissa. Kaksi näytettä auton tankista imaistuna lisäaineen kanssa ja yhdessä pullossa neitseellistä tavaraa kaupan kannusta. Kaikki pullot ovat kivikovia, eli aineet umpijäässä, ulkona pakkasta -13.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja puunakki »

aziz kirjoitti: Ti 13.02.2024 13:29
DBFI kirjoitti: Ti 13.02.2024 12:48 Ureahan jäätyessäänkin on hyhmää, ei sellaista kiveä kuin vesi jäätyneenä.
Jossakin kohtaa muuttuu hyhmäksi, mutta lopulta jäätyy kyllä kivikovaksi jääksi, kun lämpötila laskee tarpeeksi alas. Mulla on pihalla tälläkin hetkellä näytteet muovipulloissa. Kaksi näytettä auton tankista imaistuna lisäaineen kanssa ja yhdessä pullossa neitseellistä tavaraa kaupan kannusta. Kaikki pullot ovat kivikovia, eli aineet umpijäässä, ulkona pakkasta -13.
Mitä lisäainetta siinä yhdessä näytteessä on?
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja aziz »

puunakki kirjoitti: Ti 13.02.2024 13:36 Mitä lisäainetta siinä yhdessä näytteessä on?
Ostin paikallisesta tällaista ainetta, kun siellä oli yksi ja ainoa purkki jäljellä:
https://www.skhnet.fi/ad-blue-jarjestel ... nfEALw_wcB

Tankissa tosin oli oletettua enemmän tavaraa, kun se tietokoneen näyttö ei totuutta kerro. Lisäsin siis 10 litraa adblueta auton niin pyytäessä, mutta stari kertoi lopulta totuuden myöhemmissä tutkimuksissa, että ainetta on tankissa 18 litraa ja tuo lisäainepurkki riittäisi 12 litraan. Eli mulla on siis laimeempi seos tankissa. Luulisi että tuolla olisi edes jokin vaikutus pakkaskestävyyteen, mutta eipä näytä vaikuttavan.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

aziz kirjoitti: Ti 13.02.2024 13:29
Jossakin kohtaa muuttuu hyhmäksi, mutta lopulta jäätyy kyllä kivikovaksi jääksi, kun lämpötila laskee tarpeeksi alas. Mulla on pihalla tälläkin hetkellä näytteet muovipulloissa. Kaksi näytettä auton tankista imaistuna lisäaineen kanssa ja yhdessä pullossa neitseellistä tavaraa kaupan kannusta. Kaikki pullot ovat kivikovia, eli aineet umpijäässä, ulkona pakkasta -13.
Tuohan pitää uskoa kun olet pullossa kokeillut. Outoa että sulaa 11 asteen tuntumaan, sitten hyhmää ja -13 asteessa kivikova. Oli miten oli niin varmaan näillä 20 - 30 asteen pakkasilla kovettuu. Seuraava kysymys on laajeneeko pissi enemmän vai vähemmän lämmetessään, ennen kuin sulaa?

Putkien lämmityksestä ei ole paljon vikakoodeja raportoitu. Ei luulisi lämmityksen vikaantumisen takia putkien jäävän ureaa täyteen.
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja aziz »

DBFI kirjoitti: Ti 13.02.2024 14:40 Tuohan pitää uskoa kun olet pullossa kokeillut. Outoa että sulaa 11 asteen tuntumaan, sitten hyhmää ja -13 asteessa kivikova. Oli miten oli niin varmaan näillä 20 - 30 asteen pakkasilla kovettuu. Seuraava kysymys on laajeneeko pissi enemmän vai vähemmän lämmetessään, ennen kuin sulaa?

Putkien lämmityksestä ei ole paljon vikakoodeja raportoitu. Ei luulisi lämmityksen vikaantumisen takia putkien jäävän ureaa täyteen.
Nuo testipullothan ovat olleet pihalla yöt ja päivät, joten ovat olleet parhaimmillaan yli -25 asteen pakkasissa. Nytten kun pakkanen on laskenut jo lähelle tuota -11, niin pulloissa ei ole vieläkään havaittavissa minkäänlaisia sulamisen merkkejä yhtä kivikovia kaikki. Pitää odotella pakkasen laskua alle 10 asteeseen ja katsoa, että muuttuuko nämä nesteeksi uudelleen omin voimin vai tarviiko lämpöä avuksi.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Sorvali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 12.02.2024 21:48

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Sorvali »

Tiedoksi muillekin, joilla km-rajoitus päällä ja varaosia esi saa: Olin yhteydessä Auto-Sunin Mercedes-huoltoon ja siellä oltiin sitä mieltä, että km-rajoitus voidaan nollata heidän toimestaan, juurikin sillä perusteella, ettei varaosia saa järkevässä aikamääreessä ja vikaa ei näin ollen voi asiakas korjauttaa, vaikka haluaisi. Ajellaan nyt laskuri vielä sinne 100km nurkille, jonka jälkeen nollaus 800km:n ja varaosan odotus ja ajot jatkuvat.
W205 250 Bluetec -16
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

Kyllä ne koodit tosiaankin nollattua saa, mutta kovin vastahankaisia ovat monissa liikkeissä tätä tekemään. Varsinkin jos vaihtoehtona on myydä asiakkaalle osia ja työtä useammalla tonnilla.
MB E240 -98
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

aziz kirjoitti: Ti 13.02.2024 13:58
puunakki kirjoitti: Ti 13.02.2024 13:36 Mitä lisäainetta siinä yhdessä näytteessä on?
Ostin paikallisesta tällaista ainetta, kun siellä oli yksi ja ainoa purkki jäljellä:
https://www.skhnet.fi/ad-blue-jarjestel ... nfEALw_wcB

Tankissa tosin oli oletettua enemmän tavaraa, kun se tietokoneen näyttö ei totuutta kerro. Lisäsin siis 10 litraa adblueta auton niin pyytäessä, mutta stari kertoi lopulta totuuden myöhemmissä tutkimuksissa, että ainetta on tankissa 18 litraa ja tuo lisäainepurkki riittäisi 12 litraan. Eli mulla on siis laimeempi seos tankissa. Luulisi että tuolla olisi edes jokin vaikutus pakkaskestävyyteen, mutta eipä näytä vaikuttavan.
Kai se siihen kitytymissen sentään vaikuttaa ?
mitä mainoksessa nopeasti vilakistuna lupailevat
jätymisestä huomanut puhuttavan mitään

samaoin kuin kent näytisi vaikuttavan kitytymistä ehkäisesvästi
Mökkillä
'
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja aziz »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 13.02.2024 22:48 Kai se siihen kitytymissen sentään vaikuttaa ?
mitä mainoksessa nopeasti vilakistuna lupailevat
jätymisestä huomanut puhuttavan mitään

samaoin kuin kent näytisi vaikuttavan kitytymistä ehkäisesvästi
Ei tosiaan pakkaskestävyydestä ollut mainintaa sekoitettuna, muistin tuon väärin. Aineen tuotetiedoissa oli maininta, että raakana jäätyy -15 asteessa ja sulamislämpö -5.
Tuo sulaminen tapahtuu noissa minun näytepulloissa kyllä tosi hitaasti, tuskin ollenkaan ainakaan kun pakkasta on nyt -9. Pulloissa on tosi tavaraa juoksevassa muodossa, ehkä 1% ja loput jäätä. Toisen terästetyn pullon käytin sisällä sulatuksessa ja vein yöksi takaisin ulos. Nyt -9 asteisena on nestemäisenä, mutta kiteitä on havaittavissa.
Eli jos kusi pääsee auton tankissa kerran jäähän, niin sulaminen ilman toimivaa lämmitystä on kyllä äärimmäisen hidasta jos pakkasen puolella pysytään. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kuinka tehokkaat ovat todellisuudessa nuo auton omat kusilämmittimet, missä ajassa jäätynyt könstä tankissa on takaisin nesteen muodossa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

aziz kirjoitti: Ke 14.02.2024 09:32 Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kuinka tehokkaat ovat todellisuudessa nuo auton omat kusilämmittimet, missä ajassa jäätynyt könstä tankissa on takaisin nesteen muodossa.
Yhden tiedon mukaan tankissa on "nyrkin kokoinen" peltimuki, jota sähköllä lämmitetään. Eli pakkasella ei edes yritetä pitää koko säiliötä sulana. Ajatuksena se, että tuo mukillinen riittäisi siihen asti, kunnes taas ilmat lämpiävät. Toisin sanoen "uskolla" mennään ja käytäntö varsinkin vähänkin pohjoisemmassa voi olla aivan muuta.

En kyllä muutenkaan usko systeemin pakkasenkestävyyteen. Ei mikään letkun tyhjäksi imeminen voi olla todellinen ratkaisu. Sinne ei tarvitse jäädä kuin muutama tippa jäätymään, niin letku on vähintäänkin tukossa ja parhaassa tapauksessa rikki varsinkin, kun jäätyminen tapahtunee aina samassa letkun kohdassa.

Aivan susiahan nämä systeemit ovat käyttäjälle. Varaosamyyjälle toki luojan lykky näinä aikoina. Itse olen toistaiseksi selvinnyt yhden letkun ostamisella, vaikka Astrum Autossa olisivat jo ajat sitten tonnilla osia halunneet vaihtaa.

Asiasta toiseen - onkohan tämä ongelma poistunut uudemmissa vuosimalleissa ja jos on, niin mistä vuosimallista lähtien tähän voi luottaa? Vai onko samaa sutta sekä sekundaa vielä uusissakin?
MB E240 -98
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tilator kirjoitti: Ke 14.02.2024 11:41
Asiasta toiseen - onkohan tämä ongelma poistunut uudemmissa vuosimalleissa ja jos on, niin mistä vuosimallista lähtien tähän voi luottaa? Vai onko samaa sutta sekä sekundaa vielä uusissakin?
Ei kai uusista ole vielä riittävästi kokemusta. Vaimon 213 täyttää kohta kaksi vuotta ilman vikaa, kai se on jo aika hyvä saavutus? :)

Toisaalta oma edellinen 2014 mallinen oli ajossa lähes 8 vuotta eikä siinäkään mitään ongelmaa. 2017-mallinen Sprinter toiminut toistaiseksi.
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

DBFI kirjoitti: Ke 14.02.2024 13:32
tilator kirjoitti: Ke 14.02.2024 11:41
Asiasta toiseen - onkohan tämä ongelma poistunut uudemmissa vuosimalleissa ja jos on, niin mistä vuosimallista lähtien tähän voi luottaa? Vai onko samaa sutta sekä sekundaa vielä uusissakin?
Ei kai uusista ole vielä riittävästi kokemusta. Vaimon 213 täyttää kohta kaksi vuotta ilman vikaa, kai se on jo aika hyvä saavutus? :)

Toisaalta oma edellinen 2014 mallinen oli ajossa lähes 8 vuotta eikä siinäkään mitään ongelmaa. 2017-mallinen Sprinter toiminut toistaiseksi.
Ajotapa epäilemättä kyllä merkittävässä määrin vaikuttaa asiaan. Eli jos on riittävästi pitkän matkan ajossa.
MB E240 -98
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ex 205 oli 9 vuotias kun lähti vaihtoon. Ei ollut vielä ongelmia kusivehkeiden kanssa ja pätkäajoa oli pääsääntöisesti, eikä seissyt tallissa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Uudemmat kun tuntuu olevan herkempiä vikaantumaan, niin voisiko olla, että lämmitysvastuksien tehoa olisi pienennetty kulutussäästön takia?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1602
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja aziz »

tahtoomersun kirjoitti: Ke 14.02.2024 15:22 Uudemmat kun tuntuu olevan herkempiä vikaantumaan, niin voisiko olla, että lämmitysvastuksien tehoa olisi pienennetty kulutussäästön takia?
Starillahan tän asian pystyisi selvittämään, koska sillä pystyy lukemaan adbluen lämmittimien kuluttamia ampeereita. Pitäisi vaan saada autot vertailuun.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tahtoomersun kirjoitti: Ke 14.02.2024 15:22 Uudemmat kun tuntuu olevan herkempiä vikaantumaan, niin voisiko olla, että lämmitysvastuksien tehoa olisi pienennetty kulutussäästön takia?
Ei ole tietoa lämmitystehoista mutta kun niitä WLTP-mittauksia ei tehdä alle 11 asteen pakkasilla niin en usko että valmistaja sen takia pihistelisi lämmitystehoista. Tehdas taas ei välitä siitä paljonko auto Suomen talvioloissa kuluttaa kunhan saa sen tuotteidensa keskiarvon EU-haarukkaan.
Avatar
ArtoP79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 27.12.2021 10:01

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja ArtoP79 »

Ostin vuosi sitten bluetec mersun W212 2016. Ei mitään ongelmia tuon adbluen kanssa ollut, mutta pieni epäilys on herännyt, että koko järjestelmä olisi deaktivoitu.
Miten tämän pystyy todentamaan? Mittaristosta ei löydy mitään adblue valikkoa.
E220CDI 2016 AMG Night edition
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja puunakki »

ArtoP79 kirjoitti: Ke 21.02.2024 09:40 Ostin vuosi sitten bluetec mersun W212 2016. Ei mitään ongelmia tuon adbluen kanssa ollut, mutta pieni epäilys on herännyt, että koko järjestelmä olisi deaktivoitu.
Miten tämän pystyy todentamaan? Mittaristosta ei löydy mitään adblue valikkoa.
Paljonko olet ehtinyt ajamaan autolla? Jos 30tkm ja ei ole tarvinnut lisätä adblueta, niin todennäköisesti otettu pois käytöstä. 25tkm huoltovälin kyllä menee lisäämättä.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
ArtoP79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 27.12.2021 10:01

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja ArtoP79 »

puunakki kirjoitti: Ke 21.02.2024 09:43
ArtoP79 kirjoitti: Ke 21.02.2024 09:40 Ostin vuosi sitten bluetec mersun W212 2016. Ei mitään ongelmia tuon adbluen kanssa ollut, mutta pieni epäilys on herännyt, että koko järjestelmä olisi deaktivoitu.
Miten tämän pystyy todentamaan? Mittaristosta ei löydy mitään adblue valikkoa.
Paljonko olet ehtinyt ajamaan autolla? Jos 30tkm ja ei ole tarvinnut lisätä adblueta, niin todennäköisesti otettu pois käytöstä. 25tkm huoltovälin kyllä menee lisäämättä.
Pikkasen vajaa 20tkm. Luulisi, että autossa olisi joku valikko, josta tuon nesteen määrä voi tarkistaa?
E220CDI 2016 AMG Night edition
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja puunakki »

ArtoP79 kirjoitti: Ke 21.02.2024 09:55
puunakki kirjoitti: Ke 21.02.2024 09:43
ArtoP79 kirjoitti: Ke 21.02.2024 09:40 Ostin vuosi sitten bluetec mersun W212 2016. Ei mitään ongelmia tuon adbluen kanssa ollut, mutta pieni epäilys on herännyt, että koko järjestelmä olisi deaktivoitu.
Miten tämän pystyy todentamaan? Mittaristosta ei löydy mitään adblue valikkoa.
Paljonko olet ehtinyt ajamaan autolla? Jos 30tkm ja ei ole tarvinnut lisätä adblueta, niin todennäköisesti otettu pois käytöstä. 25tkm huoltovälin kyllä menee lisäämättä.
Pikkasen vajaa 20tkm. Luulisi, että autossa olisi joku valikko, josta tuon nesteen määrä voi tarkistaa?
Sitä ei aina ole.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja hentar »

Jollei adblue-järjestelmän aktivoinnille löydy vapaaehtoista maksajaa niin älä tutki enempää ;-)
Avatar
ArtoP79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 27.12.2021 10:01

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja ArtoP79 »

hentar kirjoitti: Ke 21.02.2024 20:11 Jollei adblue-järjestelmän aktivoinnille löydy vapaaehtoista maksajaa niin älä tutki enempää ;-)
Nähdäkseni liikkeellä on siitä yhä vastuu ja olen epäilykseni asiasta sinne myös kertonut.
E220CDI 2016 AMG Night edition
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
Vastaa Viestiin