Viton automaattivaihteisto ongelma
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Viton automaattivaihteisto ongelma
Kyseessä siis W638, 112 CDI vm. 02.
Vaihteisto alkoi huolestuttaa äskettäin... onko menossa hajalle kokonaan vai mitä? Auto ollut meillä pari kuukautta.
Autolla on ajettu 350th km ja vaihteisto oikein pehmeästi toiminut tähän asti, nyt seisottuaan korjaamolla jonkin aikaa (muista syistä) on laatikossa jotain häikkää. Vaihdelaatikkoon ei siis ole kajottu mitenkään vaan muita osia vaihdettu. Kun laittaa vaihteen silmään tuntuu hirmuinen jysäys, mitä ei ennen ollut. Ajossa vaihtaa huomaamattomasti kyllä. Tänään teki sen että vaikka vaihde oli D-asennossa ja painoi kaasua auto ei liikkunut mihinkään, moneen kertaan yritin. Sitten laitoin pakin päälle ja se toimi, ja uudestaan D-asentoon ja sitten sekin alkoi toimia. Ennen lähti liikkeelle kohtuullisen reippaasti, nyt tuntuu että lähtee liikkeelle kuin etana tervassa. Eli luistaa? Huoltokirjaa tässä aarteessa ei tietty ole mutta jotain kuitteja, vaihteistoöljyt on vaihdettu reilut 100th km sitten.
Onko vaihdelaatikko entinen vai?
Vaihteisto alkoi huolestuttaa äskettäin... onko menossa hajalle kokonaan vai mitä? Auto ollut meillä pari kuukautta.
Autolla on ajettu 350th km ja vaihteisto oikein pehmeästi toiminut tähän asti, nyt seisottuaan korjaamolla jonkin aikaa (muista syistä) on laatikossa jotain häikkää. Vaihdelaatikkoon ei siis ole kajottu mitenkään vaan muita osia vaihdettu. Kun laittaa vaihteen silmään tuntuu hirmuinen jysäys, mitä ei ennen ollut. Ajossa vaihtaa huomaamattomasti kyllä. Tänään teki sen että vaikka vaihde oli D-asennossa ja painoi kaasua auto ei liikkunut mihinkään, moneen kertaan yritin. Sitten laitoin pakin päälle ja se toimi, ja uudestaan D-asentoon ja sitten sekin alkoi toimia. Ennen lähti liikkeelle kohtuullisen reippaasti, nyt tuntuu että lähtee liikkeelle kuin etana tervassa. Eli luistaa? Huoltokirjaa tässä aarteessa ei tietty ole mutta jotain kuitteja, vaihteistoöljyt on vaihdettu reilut 100th km sitten.
Onko vaihdelaatikko entinen vai?
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Mitäs muuta ne korjaamolla teki siihen? Vikatilassa tuo tuntus vaan olevan tällä hetkellä.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Autollesi sattunut vikasarja on harmillinen keissi kaikenkaikkiaan. Vitohan ei ole huonompi kuin muut aikakautensa kilpailijat, mutta sen arvoa peilataan suhteessa tämän päivän autoihin. Itse ostin omani nimenomaan sen automaattilaatikon vuoksi, muut ongelmat tulivat tutuiksi jo manuaalivaihteisen kohdalla. Summasummarum, tuo Vitoon valittu ZF:n 4HP20 oli aikanaan paras vaihtoehto etuvetoiseen pakuun. Silläkin on ongelmakohtia, kuten esim. turbiini.tuplakupla kirjoitti:Kyseessä siis W638, 112 CDI vm. 02.
Vaihteisto alkoi huolestuttaa äskettäin... onko menossa hajalle kokonaan vai mitä? Auto ollut meillä pari kuukautta.
Autolla on ajettu 350th km ja vaihteisto oikein pehmeästi toiminut tähän asti, nyt seisottuaan korjaamolla jonkin aikaa (muista syistä) on laatikossa jotain häikkää. Vaihdelaatikkoon ei siis ole kajottu mitenkään vaan muita osia vaihdettu. Kun laittaa vaihteen silmään tuntuu hirmuinen jysäys, mitä ei ennen ollut. Ajossa vaihtaa huomaamattomasti kyllä. Tänään teki sen että vaikka vaihde oli D-asennossa ja painoi kaasua auto ei liikkunut mihinkään, moneen kertaan yritin. Sitten laitoin pakin päälle ja se toimi, ja uudestaan D-asentoon ja sitten sekin alkoi toimia. Ennen lähti liikkeelle kohtuullisen reippaasti, nyt tuntuu että lähtee liikkeelle kuin etana tervassa. Eli luistaa? Huoltokirjaa tässä aarteessa ei tietty ole mutta jotain kuitteja, vaihteistoöljyt on vaihdettu reilut 100th km sitten.
Onko vaihdelaatikko entinen vai?
Palaako mittaristossa mikään varoitusvalo? Vaihdelaatikossa se "rataskuvio".
Ihmetyttää kyllä, mitä laatikolle on voinut tapahtua korjaamokäynnin aikana. Jysähtääkö joka kerran, kun vaihteen kytkee? Jos turbiinin siivikko on pettänyt, niin vaarana on metallisilpun leviäminen muuallekin laatikkoon kun jatkaa ajamista. Tuo "etana tervassa" viittaa tubiinin lukittumiseen, syys voi olla itse turbiini tai solenoidit (kitkalevythän oireilevat usein pitempään). Vastatkoon tähän ne, joilla laatikon ongelmista on kokemusta! Löytyyköhän haulla jotain osviittaa, aivan samanlaista en itse löytänyt.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Ei turbin itesekseen hajoa, että kyllä se on sitten täytynyt hajota auton käydessä/liikkuessa,
semoinen kannatta tutkia että se laatikko saa kaiken tarvisemansa tiedon,
joku johto, liitin, anturi on voinnut hajota sisnä aikan kun ei ole käytetty tai remontia tehdessä jos on joutunut koskemaan johonkin johtoihin niin ei paljoa tarvitsee kun nekin on samaa laatua peltien kanssa eli maatuvat pika vauhtia
semoinen kannatta tutkia että se laatikko saa kaiken tarvisemansa tiedon,
joku johto, liitin, anturi on voinnut hajota sisnä aikan kun ei ole käytetty tai remontia tehdessä jos on joutunut koskemaan johonkin johtoihin niin ei paljoa tarvitsee kun nekin on samaa laatua peltien kanssa eli maatuvat pika vauhtia
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Joo joka kerta jysähtää kun laittaa vaihteen silmään. En ole nyt paljon ajanut kun on tuollainen.
Autoon vaihdettiin ilmamassamittari ja etuiskareiden yläpään laakerit, lisäksi selviteltiin sähkövikaa (sulake pitää ottaa pois jotta mittarivalot sammuvat, ja vastaavasti laittaa takaisin jotta mittarivalot ja ylipäätään nopeusmittari ym. toimii)
Vaihteisto toimi hyvin tosiaan ja nyt sitten ei. Kovasti toivotaan ettei olisi koko vaihteisto entinen vaan vika olisi muualla, siksi tässä kartoitan kaikki muut vaihtoehdot, itsellä ei ole tietotaitoa.
Pitää varmaan ensiksi pyytää lukemaan vikakoodit. Ei pala mittaristossa vikavaloja.
Autoon vaihdettiin ilmamassamittari ja etuiskareiden yläpään laakerit, lisäksi selviteltiin sähkövikaa (sulake pitää ottaa pois jotta mittarivalot sammuvat, ja vastaavasti laittaa takaisin jotta mittarivalot ja ylipäätään nopeusmittari ym. toimii)
Vaihteisto toimi hyvin tosiaan ja nyt sitten ei. Kovasti toivotaan ettei olisi koko vaihteisto entinen vaan vika olisi muualla, siksi tässä kartoitan kaikki muut vaihtoehdot, itsellä ei ole tietotaitoa.
Pitää varmaan ensiksi pyytää lukemaan vikakoodit. Ei pala mittaristossa vikavaloja.
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
FinlandMerceds kirjoitti:Ei turbin itesekseen hajoa, että kyllä se on sitten täytynyt hajota auton käydessä/liikkuessa,
semoinen kannatta tutkia että se laatikko saa kaiken tarvisemansa tiedon,
joku johto, liitin, anturi on voinnut hajota sisnä aikan kun ei ole käytetty tai remontia tehdessä jos on joutunut koskemaan johonkin johtoihin niin ei paljoa tarvitsee kun nekin on samaa laatua peltien kanssa eli maatuvat pika vauhtia
Jotain tuollaista itsekin ajattelin, itseilmaisu vain jäi vähän vajaaksi.
Laatikon ulkopuolella tosin sen ei omia antureita ole. Sähköisesti se on yhteydessä laatikon päällä olevan moninapaliittimen kautta TCU:hun ja sitä kautta myös ECU:un. Tuon moninapaliitin on laatikon sisällä yhteydessä vanttiilipöytään. Lisäksi tuohon ohjausboksiin (TCU) on yhteydessä Instrument Cluster (mittaristo), jarrupolkimen asentotunnistin ja kickdown switch. Virtapiiri 15, eli suoraan virtalukon kautta sulakkeet f4 ja f5 (steering column). Sekä virtapiiri 30 releen K79-II (penkin alla, siellä myös sulake f17), tässä jarrupolkimen kytkin ohjaa parkpositioninterlocksolenoidia.
Vaihdekeppi on vaijerin välityksellä yhteydessä vaihdelaatikkoon, parkkilukko on mekaaninen. Lisäksi vaihdekepin kaapeli on yhteydessä ohjausboksiin. ECU ja TCU "keskustelevat" CAN-väylän (CAN-L and CAN-H) kautta, ja diagnoosiin Data Link Connector pinn 11 (diagnoosiliitin).
Ketjun aloittajalle muutama vinkkikohta tarkistettavaksi: Eli tarkista ainakin, että moninapaliittimestä ja vaihdelaatikon päältä lähtevät johtimet eivät ole rikkoutuneet. Kaiken lisäksi taas tarvittaisiin testeriä, staria tai boschin esitronicia. Halvemmat testerit, kuten esim. autocomin piraattiversiot eivät pääse laatikkoon käsiksi. Toivottavasti saat ongelmat selätettyä!
Viton johtojen laatukysymyksessä olen vain osittain samaa mieltä, nyt puhutaan kuitenkin liki parikymppisestä autosta, tätä samaa ongelmaa olen "löytänyt" myös muista automerkeistä, sekä myös muista mersuista.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Lisätietoa, kävin ajelulla ja selvisi seuraavat seikat: Jysähtää vain R- ja D-vaihteet päälle laitettaessa, ei muiden kohdalla, ylhäältä alaspäin P-R-N-D-3-2-1 muistaakseni järjestys, korjatkaa jos olen väärässä, niin tosiaan ylhäältä alaspäin laitettaessa jysähtää todella paljon, eniten kun laittaa pakin päälle mutta selvästi myös kun laittaa D:n, MUTTA jos laitan vaikka kohtaan 3 ja sitten ylöspäin takaisin D-kohtaan ei jysäystä tulekaan... Kokeilin monta kertaa ja sama tulos.
Ajossa tosiaan vaihtaa nätisti ja huomaamattomasti, ja vaihteistoöljyt onkin vaihdettu reilut 60th km sitten, ei ole tosin mainintaa että millaiset öljyt laatikossa on.
Auttavatko lisätiedot vai meneekö vielä sekavammaksi...
Ajossa tosiaan vaihtaa nätisti ja huomaamattomasti, ja vaihteistoöljyt onkin vaihdettu reilut 60th km sitten, ei ole tosin mainintaa että millaiset öljyt laatikossa on.
Auttavatko lisätiedot vai meneekö vielä sekavammaksi...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Kysy korjaamolta, missä autolla on ajeltu, ja kuka ajanut.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Ei kun kyseessä siis tuttu asentaja joka yksin korjaa. Ei ole tosiaan vaihdelaatikolle mitään tehnyt, johtoja tsekkaili jotain kun on sähkövika minkä mainitsinkin.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Pitää nyt kuitenkin vaihtaa öljyt vaihteistoon, ei ole edes tietoa mitkä liemet siellä nyt on. Mitkä öljyt tuohon pitää olla? Tai no selviäähän se googlellakin Onko tuossa jokin suodatin, sekin kannattaa sitten vaihtaa samalla. Niin miten tuossa sujuu öljynvaihto? Onko jotain erityistä?
Kovasti toiveikkaana katsotaan kaikki ensin, että olisiko kuitenkin sellainen vika ettei vaatisi koko vaihdelaatikon vaihtoa...
Kovasti toiveikkaana katsotaan kaikki ensin, että olisiko kuitenkin sellainen vika ettei vaatisi koko vaihdelaatikon vaihtoa...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Niin johdoista ja niiden laadusta
ne oli kyllä jo ihan muutaman vuoden vanhoissa usein pask..
on selvää että 20v lisää ei ainakaan ole parantunt tilanetta
ne oli kyllä jo ihan muutaman vuoden vanhoissa usein pask..
on selvää että 20v lisää ei ainakaan ole parantunt tilanetta
Mökkillä
'
'
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Suodatin on, mutta sen vaihto vaatisi laatikon purkua. Siksi näille on tärkeä tehdä öljynvaihdot, vaikka valmistaja ei näekään sitä tarpeelliseksi. Oikea öljy Mercedes Specificationin 236.11 mukaan olisi Esso tai Mobil ATF LT 71141, sitä ei taida saada kuin netistä tilaamalla. Tälle luokitukselle eri valmistajilla on tarjolla (ainakin omasta mielestään) yhteensopivia tuotteita.tuplakupla kirjoitti:Pitää nyt kuitenkin vaihtaa öljyt vaihteistoon, ei ole edes tietoa mitkä liemet siellä nyt on. Mitkä öljyt tuohon pitää olla? Tai no selviäähän se googlellakin Onko tuossa jokin suodatin, sekin kannattaa sitten vaihtaa samalla. Niin miten tuossa sujuu öljynvaihto? Onko jotain erityistä?
Kovasti toiveikkaana katsotaan kaikki ensin, että olisiko kuitenkin sellainen vika ettei vaatisi koko vaihdelaatikon vaihtoa...
Tsekkaapa tuo ketju öljynvaihdosta: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=79197" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos vaihdat öljyt, niin katso samalla millaista se entinen oli; haiskahtaako palaneelle, tai on metallihitusia joukossa!
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Tulee tunne että syytääkö tässä rahaa turhaan jos vaihteisto on kuitenkin entinen... mutta kun ei sitä ilmeisesti kukaan voi varmaksi sanoa niin onhan sitä kai yritettävä kuntoon saada ensin muilla keinoilla. Ei taida tuo öljykään ihan halpaa tavaraa olla. Öljytilavuus pitää vielä katsoa. Kai esim. tämä kävisi?
Teboil ATF Fluid-S 4l Dexron-IIIH Täyssynt.
Sopivuudet:
- Automaattivaihteisto: Teboil ATF Fluid-S täyssynteettinen Dexron-IIIH/MB-236.1/2/5/6/9/10 öljy 4l
Mikä on muuten moottorin normaali lämpötila tässä 2.2 CDI-koneessa?
Teboil ATF Fluid-S 4l Dexron-IIIH Täyssynt.
Sopivuudet:
- Automaattivaihteisto: Teboil ATF Fluid-S täyssynteettinen Dexron-IIIH/MB-236.1/2/5/6/9/10 öljy 4l
Mikä on muuten moottorin normaali lämpötila tässä 2.2 CDI-koneessa?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
80-90ctuplakupla kirjoitti:Tulee tunne että syytääkö tässä rahaa turhaan jos vaihteisto on kuitenkin entinen... mutta kun ei sitä ilmeisesti kukaan voi varmaksi sanoa niin onhan sitä kai yritettävä kuntoon saada ensin muilla keinoilla. Ei taida tuo öljykään ihan halpaa tavaraa olla. Öljytilavuus pitää vielä katsoa. Kai esim. tämä kävisi?
Teboil ATF Fluid-S 4l Dexron-IIIH Täyssynt.
Sopivuudet:
- Automaattivaihteisto: Teboil ATF Fluid-S täyssynteettinen Dexron-IIIH/MB-236.1/2/5/6/9/10 öljy 4l
Mikä on muuten moottorin normaali lämpötila tässä 2.2 CDI-koneessa?
Mökkillä
'
'
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Tuosta oikeasta öljystä on vuosia sitten ollut foorumissakin keskustelua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=113242" onclick="window.open(this.href);return false;tuplakupla kirjoitti:Tulee tunne että syytääkö tässä rahaa turhaan jos vaihteisto on kuitenkin entinen... mutta kun ei sitä ilmeisesti kukaan voi varmaksi sanoa niin onhan sitä kai yritettävä kuntoon saada ensin muilla keinoilla. Ei taida tuo öljykään ihan halpaa tavaraa olla. Öljytilavuus pitää vielä katsoa. Kai esim. tämä kävisi?
Teboil ATF Fluid-S 4l Dexron-IIIH Täyssynt.
Sopivuudet:
- Automaattivaihteisto: Teboil ATF Fluid-S täyssynteettinen Dexron-IIIH/MB-236.1/2/5/6/9/10 öljy 4l
Mikä on muuten moottorin normaali lämpötila tässä 2.2 CDI-koneessa?
Ehkä tuo 236.10 luokitus ei taida ihan riittää, mersun vaatimus on se mainitsemani 236.11. Joten en uskalla tuota Teboilia ainakaan suositella, ehkä käy/ehkä ei. Kärkkäisellä on ainakin sitä "oikeaa", jotain 13 ekeä/litra. Marmorilla se lienee yli kolmekymppiä mersun purkeissa.
Vaihteistokaupassa on tarjolla Pemcon iMatic 452, joka käy tuon LT 71141:n sijaan, ja maksaa 8 ekeä/litra.
Omassa Vitossa lämmöt maantieajossajotain 85 astetta. Tuo haarukka jonka FinlandMercedes edellä mainitsi, on oikea.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Kiitos tiedoista! Tuli ihan ajatuskatko tuon moottorin lämpötilan kanssa Muistin ihan väärin. On ollut enimmillään 80-82 astetta eli siis täysin normaali, kone kyllä käykin nätisti ja vaikuttaa hyvältä eikä ole vasta kuin sisäänajettu pikkuhiljaa... (350th km)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Lisätietoa, huomasin että vaihteisto temppuilee vain aluksi eli ei enää sen jälkeen kun on liikkeelle päässyt. Kun auton käynnistää niin saa muutaman kerran laittaa D-vaihdetta silmään ilman tulosta, peruutusvaihde jysähtää mutta toimii ja muutaman yrityksen jälkeen D alkaa toimia. Sen jälkeen ei ongelmia ole ilmennyt, ainoastaan se että jos oikein muistan niin auto kiihtyi liikkeelle lähdettäessä paremmin kuin nykyään mutta se voi olla vain väärä muistikuva, vaikka onkin 112 CDI niin eihän tuo mikään raketti ole eikä tarvitsekaan olla.
Avaako lisätieto asiasta tietäville asiaa enemmän?
Automaattivaihteiston öljytilavuus yli 8 litraa, mutta jos jättää öljyn turbiiniin niin 5,5 litraa, pitääkö tieto paikkansa?
Avaako lisätieto asiasta tietäville asiaa enemmän?
Automaattivaihteiston öljytilavuus yli 8 litraa, mutta jos jättää öljyn turbiiniin niin 5,5 litraa, pitääkö tieto paikkansa?
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Öljynvaihto tässä tilanteessa on ylimääräistä rahahukkaa eikä korjaa juurisyytä. Mun paras arvaus on linjapainesäädön vika. joko pwm-solenoidi tai venakoneiston mekaaninen.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Niinpä sitähän tässä miettii että mitä tehdä Onko nuo viat korjattavissa?
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Mainitut viat, jos se noista johtuu, ovat luultavasti korjattavissa ilman laatikon irrotusta. Venttiilipöytä on laatikon etupuolella, sen peltikannen alla. En tähän hätään ehdi tarkistamaan asiaa, ehkä joku muistaa paremmin...tuplakupla kirjoitti:Niinpä sitähän tässä miettii että mitä tehdä Onko nuo viat korjattavissa?
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Eli jonkinlainen solenoidi luultavasti pitäisi vaihtaa? Millainen homma lienee? Ja mistä niitä saa, ainakin Ebay varmaan vaihtoehtona kun edullista etsii.
Jahka saa vikakoodit luettua niin tietää näyttääkö jotain. Että osaa sitten ostaa oikean osan jos siitä on homma kiinni.
Sitten varmaan pitää samalla vaihtaa myös ne öljyt...?
Jahka saa vikakoodit luettua niin tietää näyttääkö jotain. Että osaa sitten ostaa oikean osan jos siitä on homma kiinni.
Sitten varmaan pitää samalla vaihtaa myös ne öljyt...?
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Tässä oli vähän aikaa ennen saunaan menoa, joten etsin erään Viton laatikkoa käsittelevän ketjun (josko tuosta on apua)...tuplakupla kirjoitti:Eli jonkinlainen solenoidi luultavasti pitäisi vaihtaa? Millainen homma lienee? Ja mistä niitä saa, ainakin Ebay varmaan vaihtoehtona kun edullista etsii.
Jahka saa vikakoodit luettua niin tietää näyttääkö jotain. Että osaa sitten ostaa oikean osan jos siitä on homma kiinni.
Sitten varmaan pitää samalla vaihtaa myös ne öljyt...?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... i#p1079808" onclick="window.open(this.href);return false;
Ehkä tästä on apua myös sille korjaamon kaverille, pidetään peukkua. Luullakseni viallisesta solenoidista ainakin pitäisi joku vikakoodi tulla. Voihan vika tietysti olla myös jossain, piuhassa kuten aiemmin arvelin. Mene ja tiedä
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Kiitos avusta. Ensimmäiseksi vien auton vikakoodien lukemiseen, meneekö hukkaan jos mitään vikavaloja ei pala? Eli voiko olla vikakoodi vaikka vikavalo ei pala?
Tai no hehkutulpan vikavalo mikä onkin jo ennestään tiedossa. Äskettäin vaihdettiin mm. ilmamassamittari. Lisäksi mittarivalojen polttimot vaihdettiin kun lähes koko mittaristo oli pimeänä... varmaan tyhmä kysymys mutta voiko jonkin muun asian korjaus jotenkin vaikuttaa vaihdelaatikkoon vaikka mitään vaihdelaatikkoon liittyvää ei korjattu?
Tai no hehkutulpan vikavalo mikä onkin jo ennestään tiedossa. Äskettäin vaihdettiin mm. ilmamassamittari. Lisäksi mittarivalojen polttimot vaihdettiin kun lähes koko mittaristo oli pimeänä... varmaan tyhmä kysymys mutta voiko jonkin muun asian korjaus jotenkin vaikuttaa vaihdelaatikkoon vaikka mitään vaihdelaatikkoon liittyvää ei korjattu?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Useimiten vika koodeja on tallentuneena vaikka vika valo ei pala(läheskään kaikki viata ei sytytä sitä)tuplakupla kirjoitti:Kiitos avusta. Ensimmäiseksi vien auton vikakoodien lukemiseen, meneekö hukkaan jos mitään vikavaloja ei pala? Eli voiko olla vikakoodi vaikka vikavalo ei pala?
Tai no hehkutulpan vikavalo mikä onkin jo ennestään tiedossa. Äskettäin vaihdettiin mm. ilmamassamittari. Lisäksi mittarivalojen polttimot vaihdettiin kun lähes koko mittaristo oli pimeänä... varmaan tyhmä kysymys mutta voiko jonkin muun asian korjaus jotenkin vaikuttaa vaihdelaatikkoon vaikka mitään vaihdelaatikkoon liittyvää ei korjattu?
voihan se muiden paikkojen koskeminen vaikutta vikka minne jos siinä samalla heilahtaa vaikk joku johto nippu
kuten tuolla jo pohdittu
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Vikakoodit käyty luetuttamassa. Eipä siitä ikävä kyllä saanut tarkkaa tietoa.
Vaihteiston ohjainlaitteeseen ei päässyt testerillä, sillä moottorin ohjainlaite herjaa väylävikaa vaihteistosta ja ABS:stä.
Vika kuulemma joko johtosarjassa tai ohjainyksikössä. Eivät suositelleet ajamaan autolla koska se on vikatilassa ja voi hajota kokonaan.
Ketuttaa... olisi ollut niin paljon helpompaa kun olisi saanut jonkin selkeän yksittäisen vian tietoon, nyt niin ei ole. Pitää miettiä mitä seuraavaksi...
Vaihteiston ohjainlaitteeseen ei päässyt testerillä, sillä moottorin ohjainlaite herjaa väylävikaa vaihteistosta ja ABS:stä.
Vika kuulemma joko johtosarjassa tai ohjainyksikössä. Eivät suositelleet ajamaan autolla koska se on vikatilassa ja voi hajota kokonaan.
Ketuttaa... olisi ollut niin paljon helpompaa kun olisi saanut jonkin selkeän yksittäisen vian tietoon, nyt niin ei ole. Pitää miettiä mitä seuraavaksi...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Seuravaksi tarkistaa nuo,tuplakupla kirjoitti:Vikakoodit käyty luetuttamassa. Eipä siitä ikävä kyllä saanut tarkkaa tietoa.
Vaihteiston ohjainlaitteeseen ei päässyt testerillä, sillä moottorin ohjainlaite herjaa väylävikaa vaihteistosta ja ABS:stä.
Vika kuulemma joko johtosarjassa tai ohjainyksikössä. Eivät suositelleet ajamaan autolla koska se on vikatilassa ja voi hajota kokonaan.
Ketuttaa... olisi ollut niin paljon helpompaa kun olisi saanut jonkin selkeän yksittäisen vian tietoon, nyt niin ei ole. Pitää miettiä mitä seuraavaksi...
se että testerillä ei saa yhtyttä viittaa usein siihen että sähköä/maa puuttuu boxsilta,
jos abs boksilta ei tieto kulje niin se yksistään rittä syyksi vahteisto vaivoihin
,
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Olisikin jokin edullinen vika!
Voiko tuollainen vika tulla korjaamokäynnin yhteydessä? Vaihteistoon ei ole puututtu mutta vaihteisto toimi normaalisti asentajalle mennessä mutta ei enää sieltä tullessa. Autoon vaihdettiin osia. Lisäksi tutkinnan alla oli sähkövika, josta kerroin tarkemmin aikaisemmin aloittamassani ketjussa. Eli yksi sulake pitää aina irrottaa ratin alapuolelta, muuten mittarivalot jäävät päälle. Jos sulaketta ei laita takaisin mittarivalot eivät toimi ja ennen kaikkea nopeusmittari ja muut mittarit eivät toimi. Aiemmin kuului myös päättymätön ääni kun auton sammutti mutta asentaja irrotti ovivalon johdon jolloin piippaus lakkasi. Muuten siis pitää aina ennen ajoon lähtemistä laittaa sulake paikalleen jos haluaa että mittarit toimivat, ja vastaavasti irrottaa sulake ajon jälkeen etteivät mittarivalot jää palamaan (ja aiemmin myös piippaus jatkumaan).
Onko se voinut jotenkin sekoittaa asiaa vai onko kyse vain sattumasta? Takaa kuuluu myös metallinen ääni joka kuulostaa siltä että jomman kumman takarenkaan kohdalla on jokin mikä hankaa. Ääntä ei kuulunut ennen kuin samalla korjaamokäynnillä vaihdettiin kesärenkaat alle.
Voiko tuollainen vika tulla korjaamokäynnin yhteydessä? Vaihteistoon ei ole puututtu mutta vaihteisto toimi normaalisti asentajalle mennessä mutta ei enää sieltä tullessa. Autoon vaihdettiin osia. Lisäksi tutkinnan alla oli sähkövika, josta kerroin tarkemmin aikaisemmin aloittamassani ketjussa. Eli yksi sulake pitää aina irrottaa ratin alapuolelta, muuten mittarivalot jäävät päälle. Jos sulaketta ei laita takaisin mittarivalot eivät toimi ja ennen kaikkea nopeusmittari ja muut mittarit eivät toimi. Aiemmin kuului myös päättymätön ääni kun auton sammutti mutta asentaja irrotti ovivalon johdon jolloin piippaus lakkasi. Muuten siis pitää aina ennen ajoon lähtemistä laittaa sulake paikalleen jos haluaa että mittarit toimivat, ja vastaavasti irrottaa sulake ajon jälkeen etteivät mittarivalot jää palamaan (ja aiemmin myös piippaus jatkumaan).
Onko se voinut jotenkin sekoittaa asiaa vai onko kyse vain sattumasta? Takaa kuuluu myös metallinen ääni joka kuulostaa siltä että jomman kumman takarenkaan kohdalla on jokin mikä hankaa. Ääntä ei kuulunut ennen kuin samalla korjaamokäynnillä vaihdettiin kesärenkaat alle.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Renkaan vaihdontuplakupla kirjoitti:Olisikin jokin edullinen vika!
Voiko tuollainen vika tulla korjaamokäynnin yhteydessä? Vaihteistoon ei ole puututtu mutta vaihteisto toimi normaalisti asentajalle mennessä mutta ei enää sieltä tullessa. Autoon vaihdettiin osia. Lisäksi tutkinnan alla oli sähkövika, josta kerroin tarkemmin aikaisemmin aloittamassani ketjussa. Eli yksi sulake pitää aina irrottaa ratin alapuolelta, muuten mittarivalot jäävät päälle. Jos sulaketta ei laita takaisin mittarivalot eivät toimi ja ennen kaikkea nopeusmittari ja muut mittarit eivät toimi. Aiemmin kuului myös päättymätön ääni kun auton sammutti mutta asentaja irrotti ovivalon johdon jolloin piippaus lakkasi. Muuten siis pitää aina ennen ajoon lähtemistä laittaa sulake paikalleen jos haluaa että mittarit toimivat, ja vastaavasti irrottaa sulake ajon jälkeen etteivät mittarivalot jää palamaan (ja aiemmin myös piippaus jatkumaan).
Onko se voinut jotenkin sekoittaa asiaa vai onko kyse vain sattumasta? Takaa kuuluu myös metallinen ääni joka kuulostaa siltä että jomman kumman takarenkaan kohdalla on jokin mikä hankaa. Ääntä ei kuulunut ennen kuin samalla korjaamokäynnillä vaihdettiin kesärenkaat alle.
jälkeen Kuulva ääni tulle yleensä vääristä pulteista mitkää ottaa kiinni käsijarrun systeeemihin, rikkoen ne pikku hiljaa
toinen yleinen syy autoon kuulumattomat vantteet mitkä osuu johonkin,
mittariston vaivat voi hyvinkin olla osana laatiko vaivvan(nopeus tieto)
ja kuten jo mainittu niin vikaa etsisiessä on voiunut joku johtonippu, heilhatta tms ja se riittää kun ovat kuten mainittu paska laatua
Mökkillä
'
'
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Alan googletella mutta jos jollain on tiedossa mistä löytyy nämä 2002 Viton sähkökaaviot niin saa vinkata, joitain jo löysinkin mutta olisi vaatinut rekisteröintiä tms. Ja ne tiedot pitäisi olla myös että minkälainen virtamäärä on missäkin normaali ja mikä ei jos ei ole kokonaan pimeänä. En tiedä osaanko selittää oikein kun ei ole osaamista itsellä näissä
Katsotaan nuo sähköasiat mitä asentaja pystyy, ja sitten jos ei mitään löydy on siirryttävä Mersun huoltoon mikä ei houkuta.
Nuo vikakoodit luki siis autosähköliike, kysyin onnistuuko MB Viton koodien luku, sanoivat että onnistuu, mutta mahtaako merkkiliikkeen lukijalla saada tarkemmin tietoa vai onko se ja sama? Pitää huomenna soittaa ja kysyä.
Katsotaan nuo sähköasiat mitä asentaja pystyy, ja sitten jos ei mitään löydy on siirryttävä Mersun huoltoon mikä ei houkuta.
Nuo vikakoodit luki siis autosähköliike, kysyin onnistuuko MB Viton koodien luku, sanoivat että onnistuu, mutta mahtaako merkkiliikkeen lukijalla saada tarkemmin tietoa vai onko se ja sama? Pitää huomenna soittaa ja kysyä.
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Viton automaattivaihteisto ongelma
Toki ne johdot ovat hauraita, ainakin jos ovat jonkin kuuman lähellä. Se lämpö kun kiihdyttää ftalaatin haihtumista. Mutta summasummarum, Vitoissa ne eivät kuitenkaan paljoa poikkea esimerkiksi W210, ja muiden kyseisen aikakauden C-malleista jne.FinlandMerceds kirjoitti:Renkaan vaihdon
jälkeen Kuulva ääni tulle yleensä vääristä pulteista mitkää ottaa kiinni käsijarrun systeeemihin, rikkoen ne pikku hiljaa
toinen yleinen syy autoon kuulumattomat vantteet mitkä osuu johonkin,
mittariston vaivat voi hyvinkin olla osana laatiko vaivvan(nopeus tieto)
ja kuten jo mainittu niin vikaa etsisiessä on voiunut joku johtonippu, heilhatta tms ja se riittää kun ovat kuten mainittu paska laatua
Mittariston ongelmat liittyvät läheisesti instrument clusteriin, ja siihen väylän kauttaa liittyviin ohjainlaitteisiin. Esimerkkinä vaikkapa ABS, ECU, TCU jne. Vianetsintä on hankalaa ja aikaaviepää vaikka olisi piirikaaviot ja diagboosisoftan komponenttitestit käytössä, puhumattakaan jos ei ole.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.