OM646 öljyvuoto
Re: OM646 öljyvuoto
Tuollaisen klemmarin saa helposti auki puristamalla siirtoleukapihdeillä tuosta krymppikohdan päältä ja vastakkaiselta puolelta ja itse olen lähtenyt siitä, että ne vaihtuu aina kun avattu. En minä vanhoilla laakereillakaan mitään kasaa.
Ja klemmarit on halpoja ainakin jos laakereihin vertaa.
Ja klemmarit on halpoja ainakin jos laakereihin vertaa.
Re: OM646 öljyvuoto
Niin, noissahan on ideana se että ne joustavat hieman lämmönvaihteluissa ym. eivätkä riko polttoaineputkia tai jätä ilmavuotoja / polttoainevuotoja. Ei ole tullut tutkittua mihin hintaan noita saa uusia, jos aina vaihtaisi ?
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM646 öljyvuoto
Sama vaiva, en muistanut merkkiä tai mallia mutta kävin katsomassa niin näyttää identtiseltä Biltema 19-1443 mutta tuolla numerolla ei löydy enää Bitemasta. Kuvasta poiketen näissä sininen kumiosa kahvoissa.dealer kirjoitti: ↑Pe 10.02.2023 17:02 Nuo esukin linkkaamat Knipexit on erinomaiset, mutta eivät käy polttoaineputkien klemmareihin, eikä myöskään ne "vaijeripihdit".
Klemmarit voi toki käyttää uudelleen (ellei irrota niitä zukan tapaan )
Tuossa on jonkinlaiset, parempiakin on saatavana mutten muista merkkiä niin en löytänyt kuvaa:
https://www.svh.fi/tyokalut/kamasa-tool ... IoQAvD_BwE
Hyvät pihdit kuitenkin, saa erittäin pitävän otteen.
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM646 öljyvuoto
Usein nuo Click:t ovat rosteria ja olen purkanut ja kasannut niitä samojakin x-kertaa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Olen ajatellut, että jos ostaa rosterin tilalle sähkösinkityn tavallisen niin menee huonompaan suuntaan.TPLtre kirjoitti: ↑Pe 10.02.2023 18:09 Tuollaisen klemmarin saa helposti auki puristamalla siirtoleukapihdeillä tuosta krymppikohdan päältä ja vastakkaiselta puolelta ja itse olen lähtenyt siitä, että ne vaihtuu aina kun avattu. En minä vanhoilla laakereillakaan mitään kasaa.
Ja klemmarit on halpoja ainakin jos laakereihin vertaa.
Re: OM646 öljyvuoto
Niin varmaan meneekin, rosterisia uusia saa pienen pussillisen muutamalla eurolla. Kyllähän vanhankin voi käyttää jos saa ehjänä irti, siis vielä muodossaan, mutta joskus se paikka on niin ahdas että tulee se telottua.E200kompressor kirjoitti: ↑Pe 10.02.2023 18:45 Usein nuo Click:t ovat rosteria ja olen purkanut ja kasannut niitä samojakin x-kertaa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Olen ajatellut, että jos ostaa rosterin tilalle sähkösinkityn tavallisen niin menee huonompaan suuntaan.
Re: OM646 öljyvuoto
Mulla on myös dealerin linkkaaman malliset pihdit (toisin merkkiä Biltema) mutta niissä on se huono puoli että pihdit pitää olla 90 asteen kulmassa letkuun nähden, ahtaassa paikassa ei noilla onnistu. Siksi hommasin nuo knipexit joissa on kääntyvä leuka.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: OM646 öljyvuoto
Tässä videossa kaveri irrottaa ja kiinnittää tuollaiset kiristimet. Nyt vasta huomasin, että videon teksteissä on myös linkki noihin pihteihin, eivät oo järin kalliit Amazonilla näköjään. Pihdeissä toisen puolen kärjessä on tuo lovi.
Biltema 19-1498 näyttäisi olevan samanlainen kuin noi Kamasan pihdit, jotka dealer linkitti, mutta ei niitä tuollakaan numerolla ole Suomesta saatavilla.
Uudet letkunkiristimet polttoainepumpun letkuille (13-14,5mm) alkuperäisosana, numero A0069971890, olivat Käyttöautolla 2,5€/kpl. Ei kovin kalliit, mutta en minäkään heti ymmärrä, miksi ne pitäisi aina vaihtaa, jos ne saa ehjänä pois. Siis kun niitä ei ole kertakäyttöiseksi tarkoitettu.
Biltema 19-1498 näyttäisi olevan samanlainen kuin noi Kamasan pihdit, jotka dealer linkitti, mutta ei niitä tuollakaan numerolla ole Suomesta saatavilla.
Uudet letkunkiristimet polttoainepumpun letkuille (13-14,5mm) alkuperäisosana, numero A0069971890, olivat Käyttöautolla 2,5€/kpl. Ei kovin kalliit, mutta en minäkään heti ymmärrä, miksi ne pitäisi aina vaihtaa, jos ne saa ehjänä pois. Siis kun niitä ei ole kertakäyttöiseksi tarkoitettu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: OM646 öljyvuoto
Päivitetään sen verran, että:
- Otin polttoainepumpun irti. Kyllä, selvästikin sieltä kannen ja pumpun välistä se on vuotanut öljyä.
- Pumpun takapuolella olevat ruuvit olivat tiukasti kiinni
- Uusi O-rengas laitettu ja ainakin moottori käy, enkä havainnut polttoainevuotoja mistään
- Ne letkuklemmarit sai tosiaan ehjänä auki ja uudestaan kiinni, ei tarvinnut vaihtaa
- Pihteinä pystyi kuitenkin käyttämään Puuilon kymmenen euron pihtejä (näitä), niistä piti vaan rälläköidä esteitä pois. Varsinaiset puristavat kärjet toimivat sellaisinaan ihan kelvollisesti.
MUTTA... Alla oleva kuva pöllitty taas netistä.
Tuossa pumpussa on tuollainen reikä O-renkaan ulkopuolella. Ymmärtäisin niin, että se on juorureikä. Tässä kohdassa onkin nyt sitten ihan mahdoton sanoa, että oliko moottoriöljy vuotanut O-renkaan välistä vai päästääkö pumpun stefa moottoriöljyä läpi, koska se öljy kai tulisi tuosta reiästä pois. Ja päätyisi lopulta siihen ihan samaan paikkaan, mihin vuotavan O-renkaan läpi tuleva öljy päätyisi.
No, pitää edelleen seurata, että vuotaako. Saakohan sitä pumpun stefaa jostain ostettua, mistä? Ymmärtääkseni siihen pääsisi helposti käsiksi heti, kun pumppu vaan on irti. Alkuperäisvaraosana ei tuota stefaa käsittääkseni ole, myyvät vain kokonaista pumppua.
- Otin polttoainepumpun irti. Kyllä, selvästikin sieltä kannen ja pumpun välistä se on vuotanut öljyä.
- Pumpun takapuolella olevat ruuvit olivat tiukasti kiinni
- Uusi O-rengas laitettu ja ainakin moottori käy, enkä havainnut polttoainevuotoja mistään
- Ne letkuklemmarit sai tosiaan ehjänä auki ja uudestaan kiinni, ei tarvinnut vaihtaa
- Pihteinä pystyi kuitenkin käyttämään Puuilon kymmenen euron pihtejä (näitä), niistä piti vaan rälläköidä esteitä pois. Varsinaiset puristavat kärjet toimivat sellaisinaan ihan kelvollisesti.
MUTTA... Alla oleva kuva pöllitty taas netistä.
Tuossa pumpussa on tuollainen reikä O-renkaan ulkopuolella. Ymmärtäisin niin, että se on juorureikä. Tässä kohdassa onkin nyt sitten ihan mahdoton sanoa, että oliko moottoriöljy vuotanut O-renkaan välistä vai päästääkö pumpun stefa moottoriöljyä läpi, koska se öljy kai tulisi tuosta reiästä pois. Ja päätyisi lopulta siihen ihan samaan paikkaan, mihin vuotavan O-renkaan läpi tuleva öljy päätyisi.
No, pitää edelleen seurata, että vuotaako. Saakohan sitä pumpun stefaa jostain ostettua, mistä? Ymmärtääkseni siihen pääsisi helposti käsiksi heti, kun pumppu vaan on irti. Alkuperäisvaraosana ei tuota stefaa käsittääkseni ole, myyvät vain kokonaista pumppua.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: OM646 öljyvuoto
Kai tuon saisi mittojen mukaan mistä vaan laakeri liikkeestä?
Olisihan tuolle voinut kai tehdä puhaltamalla tai paineensäätimen kautta paineilmalla painetestin puhaltamalla toiseen letkuun ja toinen tulpattuna?
Tai ei tietty toimi jos siellä on 2 stefaa ja pumpun puoleinen on vielä pitävä... Mutta oisihan juorureiästä voinut puhaltaa ja katsoa kupliiko fairyvesi seos tuolla moottorin puoleisella stefalla.
Olisihan tuolle voinut kai tehdä puhaltamalla tai paineensäätimen kautta paineilmalla painetestin puhaltamalla toiseen letkuun ja toinen tulpattuna?
Tai ei tietty toimi jos siellä on 2 stefaa ja pumpun puoleinen on vielä pitävä... Mutta oisihan juorureiästä voinut puhaltaa ja katsoa kupliiko fairyvesi seos tuolla moottorin puoleisella stefalla.
Re: OM646 öljyvuoto
Tuon videon tekijä ei tajuu että kun pihdit kääntää toisinpäin niin klemmari aukeaa ilman meisseliä. Ja noinpäin kun videossa on pihdit liitin menee kiinni.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: OM646 öljyvuoto
Niin, joo varmasti sopii mikä vaan oikean kokoinen stefa, ettei tarvi olla juuri Delphin pumppua varten tehty. Sillä oikeastaan vähän tässä kyselinkin, että täältä voisi se tieto löytyä. En tiiä, olisiko siitä paikallaan olevasta stefasta saanut otettua (kaikkia oleellisia) mittoja ilman stefan irrottamista. Tuskin mä sitä ehjänä olisin saanut irti.
Nyt kun mun epäily on, että tuo pumppu saattaa vuotaa kannesta moottoriöljyä käyttöakselin stefan läpi, niin ei kai sitä saa selville polttoainelinjoja paineistamalla vai saako? Juorureikää paineistamalla joo näkisi vuodon, mutta vaikea tulkita siitäkin, kun silloin se stefa paineistuu väärältä puolelta (jolloin paine ei kiristä vaan löysää tiivistystä lähtökohtaisesti) ja muutenkin mahdoton sanoa, mitä painetta sen pitäisi kestää ennen kuin vuotaa noin päin. Stefalla kai moottorin käydessä on sama paine kuin venttiilikopassa, eli sen mitä huohotuksesta tulee. No, ei se suurta lisäarvoa olisi tuonut, auto piti saada nippuun joka tapauksessa, ja jos edelleen vuotaa, niin sen näkee, kun öljyä alkaa taas kertyä moottorin etupäähän pinnoille. Voi hyvin olla, että vika oli ihan siinä O-rengastiivistyksessäkin, se selviää tässä kun kilometrejä karttuu lisää.
Enkä mä oikeasti itse asiassa edes tiedä, onko se ns. juorureikä nyt sitten öljyn vai polttoaineen vuotoa varten. Vai molemmille. Polttoainetta se nyt ei kuitenkaan toistaiseksi ole vuotanut.
Nyt kun mun epäily on, että tuo pumppu saattaa vuotaa kannesta moottoriöljyä käyttöakselin stefan läpi, niin ei kai sitä saa selville polttoainelinjoja paineistamalla vai saako? Juorureikää paineistamalla joo näkisi vuodon, mutta vaikea tulkita siitäkin, kun silloin se stefa paineistuu väärältä puolelta (jolloin paine ei kiristä vaan löysää tiivistystä lähtökohtaisesti) ja muutenkin mahdoton sanoa, mitä painetta sen pitäisi kestää ennen kuin vuotaa noin päin. Stefalla kai moottorin käydessä on sama paine kuin venttiilikopassa, eli sen mitä huohotuksesta tulee. No, ei se suurta lisäarvoa olisi tuonut, auto piti saada nippuun joka tapauksessa, ja jos edelleen vuotaa, niin sen näkee, kun öljyä alkaa taas kertyä moottorin etupäähän pinnoille. Voi hyvin olla, että vika oli ihan siinä O-rengastiivistyksessäkin, se selviää tässä kun kilometrejä karttuu lisää.
Enkä mä oikeasti itse asiassa edes tiedä, onko se ns. juorureikä nyt sitten öljyn vai polttoaineen vuotoa varten. Vai molemmille. Polttoainetta se nyt ei kuitenkaan toistaiseksi ole vuotanut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: OM646 öljyvuoto
Juu, totta. Hän ei vissiin ole katsonut videoita, jotka näkyisi hänen itsensä laittaman linkin takaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: OM646 öljyvuoto
Noita pumppuja saa halvalla käytettyinä, koska niissä harvoin on muuta vikaa kuin ruuvien löystyminen. Isoja ei kannata suunnitella pumpulle tehtävän kun vaihtoehtona on laittaa uusikäytetty tilalle.
oulaistenliikenne.fi
Re: OM646 öljyvuoto
^Onkos ne löystyvät pultit nyt sitte noi upoksissa olevat torxit jotka tuossa pumpun kuvassa näkyy?
MB W203 200CDI A 2006
Re: OM646 öljyvuoto
Päivitetäänpä tätäkin hieman ja pistetään tietoa jakoon, josko vaikka jollekin olisi jatkossa hyötyä.
Mulla siis -09 E220 CDI, OM646, S211.
Korkeapainepumppu on Delphi 9421A000A, ja siinä oli öljyvuoto. Arvelin sen ensin tulevan kannen ja pumpun välistä, jossa on O-rengas (kuvan osa 410), mutta renkaan vaihtaminen ei auttanut asiaa, tai ei ainakaan kokonaan sitä korjannut.
Mitä ilmeisimmin vuoto oli siis tullut korkeapainepumpun akselitiivisteen läpi, eli kannessa oleva öljy päätyy pumpun stefan läpi ja vuotaa reiästä pihalle. Pumpun rakenne on sellainen, että tämän moottoriöljypuolta tiivistävän stefan (kuvan osa 404) takana on tyhjä tila, jonka pohjalla on juorureikä. Tyhjän tilan toisessa päässä on toinen stefa (kuvan osa 408), se tiivistää polttoainepuolen. Näin ollen jos kumpi tahansa stefoista vuotaa, niin vuoto tulee juorureiästä pihalle, on se sitten öljy- tai polttoainepuolelta. Ja vuoto päätyy moottorin etuosaan.
No, kun vuoto ei O-renkaan vaihdolla korjaantunut, rupesin googlettamaan, että millainen stefa sopisi öljypuolta tiivistämään. https://injectionpumps.co.uk/product/de ... -7190-234/ tietää kertoa, että yleensä öljytiiviste on ulkohalkaisijaltaan 38mm, mutta joskus myös 39mm. Noh, kun en tiennyt, että kumpi mulla siinä on, enkä pumpun rakennettakaan tarkemmin tuntenut, tilasin molemmat. ak24-nettikaupasta löytyi Delphin numerolla suht edullisesti. Kun sitten tiivisteet olivat saapuneet, otin pumpun auki, ja totesin, että mulla se öljytiiviste on 39mm. Sen kun ottaa pois, tulee esiin polttoainepuolen stefa, välissä on lukkorengas. Yllätyin suuresti, kun totesin, että vaikka ne stefat ovat samassa reiässä, niin öljystefa on sen 39mm ja polttoainestefa onkin 38mm, eli reiässä halkaisija muuttuu sen lukkorenkaan uran kohdalla. Lienee hyvä mainita, että jos sitä öljystefaa ottaa pois perinteisellä menetelmällä, jossa siihen lyödään reikä, niin aika helposti se alla oleva polttoainestefa ottaa myös osumaa, se on kuitenkin sen verran lähellä siinä. Ai mistäkö tiedän... No, sehän ei haittaa, jos vaihtaa molemmat samalla.
Eli mun auton tapauksessa:
Polttoainestefa on 25 x 38 x 6,5 ja Delphin varaosanumero 7190-234
Öljystefa on 25 x 39 x 6,5 ja Delphin varaosanumero 7190-266
Todetaan nyt vielä sekin, että vaikka toi yllä olevan linkin firma kauppaa molempia öljystefoiksi, niin noiden muoto on vähän erilainen. Ja nimenomaan niin, että kun noi varaosat laittaa noihin mainittuihin paikkoihin, niin ovat juuri samanlaiset kuin siinä pumpussa alun perinkin oli. Polttoainepuolen tiivisteessä on sen varsinaisen jousikuormitteisen huulen lisäksi toinen pienempi huuli. 39-millisessä sellaista ei ole, enkä tiedä, onko sillä mitään merkitystä.
Mun 330 000km ajetussa autossa on molempien stefojen huulen kohdalla selkeästi näkyvä ura pumpun akselissa, vaikea sanoa, vaikuttaako se tiiveyteen jotakin. Ainakin öljytiivisteen voinee jättää vähän alkuperäistä ulommas, jolloin huuli ei osu akselilla samaan kohtaan kuin ennen.
Ja jotta suoritus olisi täydellinen, niin vuoto ei loppunut vieläkään. Ekan sadan kilometrin jälkeen ei mitään näkyvää, reilun kahden sadan jälkeen näkyy muutaman tipan verran moottoriöljyä pumpun alla. Sitä pitää pohtia erikseen, taidanpa jossain kohdassa jatkaa tähän ketjuun.
Mulla siis -09 E220 CDI, OM646, S211.
Korkeapainepumppu on Delphi 9421A000A, ja siinä oli öljyvuoto. Arvelin sen ensin tulevan kannen ja pumpun välistä, jossa on O-rengas (kuvan osa 410), mutta renkaan vaihtaminen ei auttanut asiaa, tai ei ainakaan kokonaan sitä korjannut.
Mitä ilmeisimmin vuoto oli siis tullut korkeapainepumpun akselitiivisteen läpi, eli kannessa oleva öljy päätyy pumpun stefan läpi ja vuotaa reiästä pihalle. Pumpun rakenne on sellainen, että tämän moottoriöljypuolta tiivistävän stefan (kuvan osa 404) takana on tyhjä tila, jonka pohjalla on juorureikä. Tyhjän tilan toisessa päässä on toinen stefa (kuvan osa 408), se tiivistää polttoainepuolen. Näin ollen jos kumpi tahansa stefoista vuotaa, niin vuoto tulee juorureiästä pihalle, on se sitten öljy- tai polttoainepuolelta. Ja vuoto päätyy moottorin etuosaan.
No, kun vuoto ei O-renkaan vaihdolla korjaantunut, rupesin googlettamaan, että millainen stefa sopisi öljypuolta tiivistämään. https://injectionpumps.co.uk/product/de ... -7190-234/ tietää kertoa, että yleensä öljytiiviste on ulkohalkaisijaltaan 38mm, mutta joskus myös 39mm. Noh, kun en tiennyt, että kumpi mulla siinä on, enkä pumpun rakennettakaan tarkemmin tuntenut, tilasin molemmat. ak24-nettikaupasta löytyi Delphin numerolla suht edullisesti. Kun sitten tiivisteet olivat saapuneet, otin pumpun auki, ja totesin, että mulla se öljytiiviste on 39mm. Sen kun ottaa pois, tulee esiin polttoainepuolen stefa, välissä on lukkorengas. Yllätyin suuresti, kun totesin, että vaikka ne stefat ovat samassa reiässä, niin öljystefa on sen 39mm ja polttoainestefa onkin 38mm, eli reiässä halkaisija muuttuu sen lukkorenkaan uran kohdalla. Lienee hyvä mainita, että jos sitä öljystefaa ottaa pois perinteisellä menetelmällä, jossa siihen lyödään reikä, niin aika helposti se alla oleva polttoainestefa ottaa myös osumaa, se on kuitenkin sen verran lähellä siinä. Ai mistäkö tiedän... No, sehän ei haittaa, jos vaihtaa molemmat samalla.
Eli mun auton tapauksessa:
Polttoainestefa on 25 x 38 x 6,5 ja Delphin varaosanumero 7190-234
Öljystefa on 25 x 39 x 6,5 ja Delphin varaosanumero 7190-266
Todetaan nyt vielä sekin, että vaikka toi yllä olevan linkin firma kauppaa molempia öljystefoiksi, niin noiden muoto on vähän erilainen. Ja nimenomaan niin, että kun noi varaosat laittaa noihin mainittuihin paikkoihin, niin ovat juuri samanlaiset kuin siinä pumpussa alun perinkin oli. Polttoainepuolen tiivisteessä on sen varsinaisen jousikuormitteisen huulen lisäksi toinen pienempi huuli. 39-millisessä sellaista ei ole, enkä tiedä, onko sillä mitään merkitystä.
Mun 330 000km ajetussa autossa on molempien stefojen huulen kohdalla selkeästi näkyvä ura pumpun akselissa, vaikea sanoa, vaikuttaako se tiiveyteen jotakin. Ainakin öljytiivisteen voinee jättää vähän alkuperäistä ulommas, jolloin huuli ei osu akselilla samaan kohtaan kuin ennen.
Ja jotta suoritus olisi täydellinen, niin vuoto ei loppunut vieläkään. Ekan sadan kilometrin jälkeen ei mitään näkyvää, reilun kahden sadan jälkeen näkyy muutaman tipan verran moottoriöljyä pumpun alla. Sitä pitää pohtia erikseen, taidanpa jossain kohdassa jatkaa tähän ketjuun.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09