Hammastangon välys
Hammastangon välys
Eli ohjaus tuntuu hieman levottomalta. Paikallaan kun tekee nopeaa vasen oikea ratin liikettä niin kuuluu selvää klonk klonk ääntä hammastangon seutuvilta. Tämä sammuksissa, käynnissä ääni vaikea kuulla mutta jotain kolinaa myös käynnissä kuuluu paikalla. Raidetangon sisä ja ulkopäät vaihdettu juuri eli vika ei sie. Onko tämä ominaisuus vai vika. Keskialueella löysä kohta ohjauksessa. Kuskinpuolelta ääni paikantuisi. Auto ml w164.
Re: Hammastangon välys
Hammastangon kireyttä voi(nee tässäkin) säätää ulkopuolelta. Rattiakselin suuntaisesti ohjausvaihteen alapäässä lienee säätöpultti, esim e-torx -kanta. Vaikea kuitenkaan uskoa, että hammastanko olisi niin väljä, että ääntä pitää. Tarkista ainakin alapallot tai vie jollekin joka osaa.Star one kirjoitti:Eli ohjaus tuntuu hieman levottomalta. Paikallaan kun tekee nopeaa vasen oikea ratin liikettä niin kuuluu selvää klonk klonk ääntä hammastangon seutuvilta. Tämä sammuksissa, käynnissä ääni vaikea kuulla mutta jotain kolinaa myös käynnissä kuuluu paikalla. Raidetangon sisä ja ulkopäät vaihdettu juuri eli vika ei sie. Onko tämä ominaisuus vai vika. Keskialueella löysä kohta ohjauksessa. Kuskinpuolelta ääni paikantuisi. Auto ml w164.
Re: Hammastangon välys
Alapallot vaihdettu samoin koira luut. Kaikki merkki osia.iskarit ja jouset ja yläpään laakerit myös. Jostain kolahtelee mutta ei enää keksi mistään. Vakaajatangon puslat laitettu. Joka suunnasta väänelty moneen kertaan mutta ei löydy välysiä. Silti kolahtelee vähä ku ajelee sellaista missä paljo pientä kiharaa. Hammastankoo vähä epäilin mutta korjaamolla sanomat että tuskinpa on sielä.ido59 kirjoitti:Hammastangon kireyttä voi(nee tässäkin) säätää ulkopuolelta. Rattiakselin suuntaisesti ohjausvaihteen alapäässä lienee säätöpultti, esim e-torx -kanta. Vaikea kuitenkaan uskoa, että hammastanko olisi niin väljä, että ääntä pitää. Tarkista ainakin alapallot tai vie jollekin joka osaa.Star one kirjoitti:Eli ohjaus tuntuu hieman levottomalta. Paikallaan kun tekee nopeaa vasen oikea ratin liikettä niin kuuluu selvää klonk klonk ääntä hammastangon seutuvilta. Tämä sammuksissa, käynnissä ääni vaikea kuulla mutta jotain kolinaa myös käynnissä kuuluu paikalla. Raidetangon sisä ja ulkopäät vaihdettu juuri eli vika ei sie. Onko tämä ominaisuus vai vika. Keskialueella löysä kohta ohjauksessa. Kuskinpuolelta ääni paikantuisi. Auto ml w164.
Re: Hammastangon välys
Kyllä on juuri w164 ml:stä mennyt ohjaustankoja, paljon.
Sitten kun välys häiritsee tarpeeksi niin tanko vaihtoon.
Kannattaa tilata saksasta, säästät pitkän pennin.
Osta sitten oikeanlainen, ainakin 2 erilaista (parametriohjaus).
Sitten kun välys häiritsee tarpeeksi niin tanko vaihtoon.
Kannattaa tilata saksasta, säästät pitkän pennin.
Osta sitten oikeanlainen, ainakin 2 erilaista (parametriohjaus).
Re: Hammastangon välys
Juu saksasta kattelin, taitaa nois kaikissa olla parametri? Mutta millä sen väljyyden sais varmistettua ettei tuu turhaan hankittua, onko hyvää konstia kellään? Öljyä ei vuoda.Risto113 kirjoitti:Kyllä on juuri w164 ml:stä mennyt ohjaustankoja, paljon.
Sitten kun välys häiritsee tarpeeksi niin tanko vaihtoon.
Kannattaa tilata saksasta, säästät pitkän pennin.
Osta sitten oikeanlainen, ainakin 2 erilaista (parametriohjaus).
Re: Hammastangon välys
KAveri avuksi ja toinen heiluttaa rattia pientä liikettä edestakaisin.
Toinen pitää kiinni hammastangon sisäänmenoakselista.
Jos tällä välillä on väljää, ei johdu hammastangosta (jokin hela tai liitos rattiakselissa, erittäin harvinaista).
Jos ei ole väljää, seuraavaksi auton alla oleva kaveri ottaa kiinni jomman kumman puolen raidetangosta.
Onko nyt väljää? Jos on, hammastanko 100% varmuudella väljä.
Renkaat ilmassa saattaa tanko olla väljä ja kolista ihan tangosta heiluttamallakin.
Toinen pitää kiinni hammastangon sisäänmenoakselista.
Jos tällä välillä on väljää, ei johdu hammastangosta (jokin hela tai liitos rattiakselissa, erittäin harvinaista).
Jos ei ole väljää, seuraavaksi auton alla oleva kaveri ottaa kiinni jomman kumman puolen raidetangosta.
Onko nyt väljää? Jos on, hammastanko 100% varmuudella väljä.
Renkaat ilmassa saattaa tanko olla väljä ja kolista ihan tangosta heiluttamallakin.
Re: Hammastangon välys
Onhan siinä se välyksen säätöruuvi, mutta noin periaatteessa sillä ei saisi mennä säätämään kulumisesta johtuvaa välystä. On säädetty uutena, eikä pitäisi joutua puuttumaan siihen koskaan.
Välys on yleensä muovisissa heloissa tangon sisällä (näissä uudemmissa autoissa), eikä tasaisesti joka suuntaan kuluneet tietenkään.
Ohjaus voi mennä tahmeaksi jollain alueella, tai jopa leikata kiinni.
Jos kuluma on "oikeassa" osassa, voi toimia.
Omalla vastuulla, en suosittele.
Ei ole verrattavissa kuluneen simpukan säätöön.
Välys on yleensä muovisissa heloissa tangon sisällä (näissä uudemmissa autoissa), eikä tasaisesti joka suuntaan kuluneet tietenkään.
Ohjaus voi mennä tahmeaksi jollain alueella, tai jopa leikata kiinni.
Jos kuluma on "oikeassa" osassa, voi toimia.
Omalla vastuulla, en suosittele.
Ei ole verrattavissa kuluneen simpukan säätöön.
Re: Hammastangon välys
Mulla ainakin W210 hammastangon väljyys oli vain keskiasennossa, maksimissaan taisi olla ratinkehältä mitattuna 14mm. Säätöruuvia kiristämällä ei suuria apuja saanut. Motonetistä ostettu takuukorjattu tuli välykselliseksi ja seuraava takuuna saatu alkoi vuotamaan öljyä. Palautin vuotavan tangon ja vaihdatin tilalle vähän käytetyn purkuosan, joka on toiminut hyvin.
W124 300D -90 "94-look" 1014000km ajettuna
W124 200td ic -86
W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
W124 200td ic -86
W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
Re: Hammastangon välys
Kannattaa tarkistaa myös se rattiakselin teleskooppisäätö. Kaveri pitämään pihdeillä paikallaan sitä tulipellin kieppeillä olevaa ristiniveltä ja heiluttaa rattia onko väljää.