Hammastangon välys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Star one
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 04.08.2020 22:56

Hammastangon välys

Viesti Kirjoittaja Star one »

Eli ohjaus tuntuu hieman levottomalta. Paikallaan kun tekee nopeaa vasen oikea ratin liikettä niin kuuluu selvää klonk klonk ääntä hammastangon seutuvilta. Tämä sammuksissa, käynnissä ääni vaikea kuulla mutta jotain kolinaa myös käynnissä kuuluu paikalla. Raidetangon sisä ja ulkopäät vaihdettu juuri eli vika ei sie. Onko tämä ominaisuus vai vika. Keskialueella löysä kohta ohjauksessa. Kuskinpuolelta ääni paikantuisi. Auto ml w164.
Avatar
ido59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 08.06.2004 00:09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Hammastangon välys

Viesti Kirjoittaja ido59 »

Star one kirjoitti:Eli ohjaus tuntuu hieman levottomalta. Paikallaan kun tekee nopeaa vasen oikea ratin liikettä niin kuuluu selvää klonk klonk ääntä hammastangon seutuvilta. Tämä sammuksissa, käynnissä ääni vaikea kuulla mutta jotain kolinaa myös käynnissä kuuluu paikalla. Raidetangon sisä ja ulkopäät vaihdettu juuri eli vika ei sie. Onko tämä ominaisuus vai vika. Keskialueella löysä kohta ohjauksessa. Kuskinpuolelta ääni paikantuisi. Auto ml w164.
Hammastangon kireyttä voi(nee tässäkin) säätää ulkopuolelta. Rattiakselin suuntaisesti ohjausvaihteen alapäässä lienee säätöpultti, esim e-torx -kanta. Vaikea kuitenkaan uskoa, että hammastanko olisi niin väljä, että ääntä pitää. Tarkista ainakin alapallot tai vie jollekin joka osaa.
Star one
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 04.08.2020 22:56

Re: Hammastangon välys

Viesti Kirjoittaja Star one »

ido59 kirjoitti:
Star one kirjoitti:Eli ohjaus tuntuu hieman levottomalta. Paikallaan kun tekee nopeaa vasen oikea ratin liikettä niin kuuluu selvää klonk klonk ääntä hammastangon seutuvilta. Tämä sammuksissa, käynnissä ääni vaikea kuulla mutta jotain kolinaa myös käynnissä kuuluu paikalla. Raidetangon sisä ja ulkopäät vaihdettu juuri eli vika ei sie. Onko tämä ominaisuus vai vika. Keskialueella löysä kohta ohjauksessa. Kuskinpuolelta ääni paikantuisi. Auto ml w164.
Hammastangon kireyttä voi(nee tässäkin) säätää ulkopuolelta. Rattiakselin suuntaisesti ohjausvaihteen alapäässä lienee säätöpultti, esim e-torx -kanta. Vaikea kuitenkaan uskoa, että hammastanko olisi niin väljä, että ääntä pitää. Tarkista ainakin alapallot tai vie jollekin joka osaa.
Alapallot vaihdettu samoin koira luut. Kaikki merkki osia.iskarit ja jouset ja yläpään laakerit myös. Jostain kolahtelee mutta ei enää keksi mistään. Vakaajatangon puslat laitettu. Joka suunnasta väänelty moneen kertaan mutta ei löydy välysiä. Silti kolahtelee vähä ku ajelee sellaista missä paljo pientä kiharaa. Hammastankoo vähä epäilin mutta korjaamolla sanomat että tuskinpa on sielä.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hammastangon välys

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Kyllä on juuri w164 ml:stä mennyt ohjaustankoja, paljon.
Sitten kun välys häiritsee tarpeeksi niin tanko vaihtoon.
Kannattaa tilata saksasta, säästät pitkän pennin.
Osta sitten oikeanlainen, ainakin 2 erilaista (parametriohjaus).
Star one
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 04.08.2020 22:56

Re: Hammastangon välys

Viesti Kirjoittaja Star one »

Risto113 kirjoitti:Kyllä on juuri w164 ml:stä mennyt ohjaustankoja, paljon.
Sitten kun välys häiritsee tarpeeksi niin tanko vaihtoon.
Kannattaa tilata saksasta, säästät pitkän pennin.
Osta sitten oikeanlainen, ainakin 2 erilaista (parametriohjaus).
Juu saksasta kattelin, taitaa nois kaikissa olla parametri? Mutta millä sen väljyyden sais varmistettua ettei tuu turhaan hankittua, onko hyvää konstia kellään? Öljyä ei vuoda.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hammastangon välys

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

KAveri avuksi ja toinen heiluttaa rattia pientä liikettä edestakaisin.
Toinen pitää kiinni hammastangon sisäänmenoakselista.
Jos tällä välillä on väljää, ei johdu hammastangosta (jokin hela tai liitos rattiakselissa, erittäin harvinaista).
Jos ei ole väljää, seuraavaksi auton alla oleva kaveri ottaa kiinni jomman kumman puolen raidetangosta.
Onko nyt väljää? Jos on, hammastanko 100% varmuudella väljä.
Renkaat ilmassa saattaa tanko olla väljä ja kolista ihan tangosta heiluttamallakin.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Hammastangon välys

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Onhan siinä se välyksen säätöruuvi, mutta noin periaatteessa sillä ei saisi mennä säätämään kulumisesta johtuvaa välystä. On säädetty uutena, eikä pitäisi joutua puuttumaan siihen koskaan.
Välys on yleensä muovisissa heloissa tangon sisällä (näissä uudemmissa autoissa), eikä tasaisesti joka suuntaan kuluneet tietenkään.
Ohjaus voi mennä tahmeaksi jollain alueella, tai jopa leikata kiinni.
Jos kuluma on "oikeassa" osassa, voi toimia.

Omalla vastuulla, en suosittele.
Ei ole verrattavissa kuluneen simpukan säätöön.
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

Re: Hammastangon välys

Viesti Kirjoittaja herkko »

Mulla ainakin W210 hammastangon väljyys oli vain keskiasennossa, maksimissaan taisi olla ratinkehältä mitattuna 14mm. Säätöruuvia kiristämällä ei suuria apuja saanut. Motonetistä ostettu takuukorjattu tuli välykselliseksi ja seuraava takuuna saatu alkoi vuotamaan öljyä. Palautin vuotavan tangon ja vaihdatin tilalle vähän käytetyn purkuosan, joka on toiminut hyvin.
W124 300D -90 "94-look" 1014000km ajettuna
W124 200td ic -86
W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
mmattila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 02.05.2016 21:28

Re: Hammastangon välys

Viesti Kirjoittaja mmattila »

Kannattaa tarkistaa myös se rattiakselin teleskooppisäätö. Kaveri pitämään pihdeillä paikallaan sitä tulipellin kieppeillä olevaa ristiniveltä ja heiluttaa rattia onko väljää.
Vastaa Viestiin