C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Se tyhjäkäynti on tosiaan korkea kylmänä ja jos se lisäilmaluisti jumii eikä sulkeudu koneen lämmetessä niin siitä koneesta tulee "oskillaattori" eli koneen kierrokset nousee yli 1500r/min ja katkaisee polttoaineen syötön koska ecu luulee että mennään moottorijarrutuksella koska kaasuläppä on tyhjäkäyntiasennossa ja kierrokset liian korkealla.
Siltten kun kierrokset tippuu tarpeeksi alkaa antaa taas polttoainetta jolloin taas kierrokset nousee kunnes saavuttaa 1500 ja taas katkaisee syötön ja tätä jatkuu ja jatkuu ... Kone siis humppaa kierroksia edestakaisin.
Tuohon lohkolämmitin asiaan, niin eihän tällaisilla klassikoilla raski/kannata ajaa talvella joten ei tarvetta lohkolämmittimelle, onhan sulla huonompiakin Mersuja talvikäyttöön, esim, tuo 300TD.
Viimeksi muokannut masa11, Pe 27.08.2021 20:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Juu on toki tarkoitus käyttää huonompia autoja talviajoon. Mutta siirtotarvetta on talvellakin koska minulla on säilytyspaikka eri kuin remppapaikka.

Mietinkin lokilämmitintä M116-koneen esilämmitykseen koko ajokautena ennen koneen käynnistämistä niin tyhjäkäyntiongelma olisi pienempi ja bensankulutuskin laskisi kun ei niin hirveesti holvaisi bensaa kylmänä alussa. Myös riski jakoketjuhaaverista pienenisi koska niitä menee käynnistäessä.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Laita vaikka Defa 420 alavesiletkuun. Se on ainakin aika "vanhan näköinen" ja niitä on ainakin nähny vanhemmis vehkeis. Tiedä sitte kuinka historiaan tuon mallin juuret ulottuvat, ei varmaan -70 luvulle., mutta ehkä -80 luvulle...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kiitos vinkistä. Katsoin mallin ja se on sopivan antiikkisen näköinen (yritin lisätä tähän kuvan muttei se onnistunut). Alan etsiä toimittajaa.

https://www.defa.com/content/uploads/Do ... 1603216792

Asennuskuvassa asennus on ylävesiletkuun? Lämmitintä on saatavilla neljää kokoa eri letkuhalkaisijoille. Toimittajia löytyy pilven pimein eBay.de hintaluokka n. 100 eur + rahti. Soveltuvuustaulukot eivät yllä näin vanhoihin autoihin. Täytyy varmaan käydä mittaamassa letku. Mutta kumpi letku, ala- vai ylävesiletku?

Täytyykö lämmitin asennuttaa liikkeessä? Autossa on museoauton osakasko.

————————

Näköjään kuvatiedostojen määrä tuli täyteen foorumilla. Olisiko mahdollista saada lisää quotaa kuvatiedostoille?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2007
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Alavesiletkuun asennus ja voi sen asentaa itsekin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Sharedoc kirjoitti: Ti 20.10.2020 17:42 Myös riski jakoketjuhaaverista pienenisi koska niitä menee käynnistäessä.

Mikä tämän aiheuttaa, onko siellä öljynpaineella toimiva kiristäjä joka ei ehdi mukaan? Oma M116 tulee saamaan uuden ketjun kyllä, mutta heikkoudet kiinnostaa.. (Kone odottelee kiltisti vuoroaan vielä hyvän tovin)
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En tunne näitä V8-koneiden jakoketjuja kun on ollut aikaisemmin vain 4- ja 6-sylinterisiä, mutta uskoisin samojen perusasioiden olevan voimassa.

(1) Jakopään liikkeellelähtövoima (ketjun kokema vetovoimapiikki) on riippuvainen laakeripinnassa olevan öljyn notkeudesta joka on lämpötilasta käänteisesti riippuvainen.

(2) Laahaimissa ja kiristimessä oleva muovipinnoite haurastuu kylmässä, jolloin lohkeamis- ja irtoamisvaara kasvaa voimakkaasti kun lämpötila menee pakkasen puolelle. Palasia voi mennä ketjun ja rattaiden väliin jolloin ikäviä asioita alkaa tapahtua.

Käsitykseni on että (2) on näistä se joka särkee jakoketjuja startissa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Loppui kuvatila ja on nyt tarinaa jossa kuvat keskeisiä niin siirryn toistaiseksi tuonne naapuripalstalle jatkamaan. Laitan kohta linkin kun saan siellä tarinan jatkon alkuun.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Viimeksi muokannut Sharedoc, La 24.10.2020 08:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Asennuskuvassa asennus on ylävesiletkuun? Lämmitintä on saatavilla neljää kokoa eri letkuhalkaisijoille. Toimittajia löytyy pilven pimein eBay.de hintaluokka n. 100 eur + rahti. Soveltuvuustaulukot eivät yllä näin vanhoihin autoihin. Täytyy varmaan käydä mittaamassa letku. Mutta kumpi letku, ala- vai ylävesiletku?
Ehdottomasti alavesiletkuun. Tuo linkittämäsi kuva oli vaan periaatteellinen mihin asentoihin lämmittimen voi laittaa... ei kai siinä kuitenkaan missään mainittu ylävesiletkusta. Tarkoitus on kuitenkin saada aikaan lämmön vaikutuksesta tuleva luontainen kierto. Alavesiletkussakin kai pitäis saada asennettua lämppärin kierron paluulinjan haaran ja koneen väliin. Luontainen kierto tapahtunee sitten lämppärilinjan kautta. Eli kuumentunut neste lämmityselementiltä nousee lohkoon josta kylmempi neste siirtyy lämppärilinjan kautta lämmittimen kylmälle puolelle... Itse laitoin tuon "antiikkisen" lämmittimen tyohon GL450. Yksi sellainen oli -80 luvun puretusta 500SE mallista jo hyllyssä, mutta se oli liian suurilla liitoshalkaisijoilla. Plarasin sitten Tori.fi ja sielähän niitä oli lukuisia. Sovin kaupat sitten setistä, jossa (käytetyt) lämmitinelementti, sisäpistorasia, haaroitin, pistoke keulaan ja riittävä määrä panssarikaapelia. Kustanti 70e...

EDIT: kuinkas tän lämppärikierron "hana" tai ilmastoidun "pässinmunat" oliko ne normaalisti virrattomana auki? Eli pääseekö neste kiertämään?
Loppui kuvatila ja on nyt tarinaa jossa kuvat keskeisiä niin siirryn toistaiseksi tuonne naapuripalstalle jatkamaan. 
Eikö kannata alkaa ladata kuvat johonkin kuvapalveluun ja jakaa sieltä linkeillä? Turha täyttää foorumin serveritilaa projektikuvilla. Lisäksi kun niiden koko on niin rajoitettu niin ovat lisäksi myös epäselviä...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Hieman pitkä, mutta varsin perusteellinen selostus tuosta M116-moottorista.

Siellä mainitaan ketjunkiristimen olevan jousitoiminen, jota tuetaan öljynpaineella. En tiedä, vaan ihan 100% luulen että ketjumurheet käynnistyksessä jountaisivat viiveestä saada öljynpaine kiristimelle..

https://www.w116.org/library/autocar7202/
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Sharedoc kirjoitti: Ke 21.10.2020 09:24 Loppui kuvatila
Ai täällä on jokin rajotus paljonko kuvia voi käyttäjä foorumille ladata? Kuulostaa toisaalta ihan ymmärrettävältä, mutta toisaalta aika ikävää..
Itse tykkään kun kuvat näkyy heti viestiketjussa, eikä tarvitse linkkejä aukoa..
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Saahan sen kuvapalvelusta linkatun kuvan upotettua niin että näyttää suoraan kuvan postauksessa...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Maastis kirjoitti: Ke 21.10.2020 10:25 Saahan sen kuvapalvelusta linkatun kuvan upotettua niin että näyttää suoraan kuvan postauksessa...
Okei.. Mä lienen siis vaan kädetön näiden kanssa.. :lol: :lol:
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13266
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja karra »

En usko että esilämmittäminen auttaa sihen kylmän käynnin nopeuteen, parempi olisi laittaa auton omat rekkulat kuntoon.

En usko että esilämittäminen estäisi jakoketjuvauriota, jos se on tullakseen. Kannattaa vaihtaa vaikka ketju varmuudeksi, se ei ole kallis ja sen voi itse vaihtaa.

En lähtisi asentamaan museoautoon mitään lämmittimiä, jos joutuu kylmänä käynnistämään joskus niin laittaa sellaiset öljyt että pelaa. Jos auto seisoo kylmässä vaan vähän aikaa (päivä tms max kaksi) niin ennemmin vaikka silloin tällöin käyttelee että ei pääse ihan jääkylmäksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Aikoinaan nuorena kauan sitten mulla oli Ford Consul 3.0 GT ja siinä ei ollut lohkolämmitintä ja kun kovilla pakkasillakin piti päästä ajamaan niin laitoin 2000w lämpöpuhaltimen auton etupuskurin alle puhaltamaan lohkoa ja lähinnä öljypohjaa kohti ja jonkun maton konepellin päälle lämpöhävikkiä pienentämään. Väittäisin että ei tehossa hävinnyt lohkolämmittimelle ja lämmitti siis koko konehuonetta.
Voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto satunnaiseen talvikäynnistelyyn.

Oletko käyttänyt venttilikopat irti ja katsonut niiden ylimpien ketjuohjareiden väriä, jos on vaaleat niin on todennäköisesti aika tuoreet ja jos muovi on tummunut niin kannattaa vaihtaa. Minun käsittääkseni monesti nämä jakopään hajoamiset johtuu siitä että muoviset ohjurit on haurastuneet iän lämmön jä öljyn vaikutuksesta ja saattaa hajota juurikin käynnistyksen yhteydessä koska silloin niihin kohdistuu isompia iskuja. Ja jos ohjurista irtoaa palanen se saattaa mennä ketjun ja rattaan väliin sekottaen jaon aiheuttaen moottorivaurion.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Moro pitkästä aikaa. Bongasin nettiautosta kohtuuhintaisen 123 coupen myynnissä Muhoksella Oulun seudulla.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ce/13503635

Menisin itse katsomaan mutta olen nyt lomareissulla niin en pääse. Tietääkö kukaan tästä yksilöstä?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Älä nyt korinvaihtoon sekaannu
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/13574658

Tässä olisi kohtuuhintaan museorekattu 123 coupe myynnissä. Muistelen että aivan tämän näköinen coupe oli pari vuotta sitten myynnissä muttei silloin ollut museorekisterissä. Harmi että on manuaalivaihteinen eikä nahkapenkeillä.


https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ce/13552205

Tässä olisi valkea 123 coupe kutoskoneella ja automaatilla. Myös museokatsastettu. Siisti peli. Nahkasisustus ja ilmastointi vielä puuttuvat. Muistelen että Kemissä oli pari vuotta sitten tämän näköinen coupe myynnissä. Silloin se ei ollut museokatsastettu ja oli madalletulla alustalla.
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Tuo ruskea TIN-909 on minun entinen auto.
On ilmeisesti minun jälkeen maalattu ja ruosteet korjattu. minulla jäi tekemättä kun juuri hankinnan jälkeen lähti talli alta.
möin sitten pois ja ostin "valmiin" 230 ce:n näistä löytyy vanha ketju haulla.
Nuo pinnavanteet olisi nykyinen omistaja voinut jättää laittamatta.
kojelaudan puut siinä on huonot edelleen.
Ja myyntihinta silloin oli noin puolet tuosta pyynnistä. mutta siitä on jo aikaa.
pari vuotta sitten myynnissä ollut on eri auto.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Vastaa Viestiin