C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

No eikai sitä nyt pakistanista kannata istuinverhoilua tilata, varsinkin jos se valmistetaan sun mittanauhan kuvien perusteella :lol: Verhoilutöitä nyt tehdään joka kaupungissa, penkki irti ja purat istuin ja selkänojat erilleen ja viet tai lähetät verhoilijalle ja haet uutta vastaavan takaisin.
S124 300TE
S211 E500
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Joo, muisti tekee tepposia. Kävin tarkistamassa ja ei mullakaan niissä ole kromikehyksiä, jotenkin vain oli sellainen mielikuva.
Mielestäni, jos meinaa teettää istuimiin uudet verhoilut niin pitää irroittaa alkuperäiset malliksi/kaavoiksi, ei niistä muuten saa samannäköisiä ja hyvin istuvia. Tuo klpartners ei ole kyllä halvin ratkaisu. USAssa löytyy muutama kauppias joka tekee hyvää laatua kuten karran ehdottama firma.
Hintaa tuleekin sitten rahteineen ja tulleineen ihan mukavasti mutta istuu ja näyttää alkuperäiseltä.
Jaa, S202 kerkeskin jo kirjoittaa saman kuin minä
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hanskalokeron sisäverhouksen tilasin eBay.de 46 eur rahteineen, tämä oli huonokuntoisempi niistä mitä oli myynnissä. Paremmasta ei myyjä hyväksynyt tarjoustani eikä tehnyt vastatarjousta ollenkaan. Ehkä se huonompikin sisäverhous menee tässä koska hanskalokero on muutenkin kärsinyt varkausyrityksen jäljiltä. Täytyy asententaessa etsiä endoskoopilla onko siellä lamppua tai edes johtoja säilynyt.

Istuinten alaosan kromisomisteet puuttuvat. Niitä saisi kromattuna muovina eBay.de, onko alkuperäiseset muovia vai metallia?
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 06.10.2020 07:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Muovia
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tilasin eBay.de kautta sisustuksen pisteosia puuttuvien tai kuluneiden tilalle
- kromisomisteet istuinten alareunaan
- kuskin käsinojan kiinnityksen peitelevyn.
- turvavyöt uudet kuski ja matkustaja
- kuskin turvavyön lukon naaraspuolen
- bambus-värisen käytetyn matkustamon mattosarjan
- tavaratilan käytetyn mattosarjan
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 06.10.2020 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Auton varkausyrityksessä kärsineitä takaluukun kantta ja konepeltiä olen ajatellut kysyä museoautotarkastajalta voidaanko visuaaliset jäljet sisällyttää museoleimaan koska ne ovat kiinnostava osa auton historiaa. Tässä vaan täytyy olla kieli keskellä suuta, koska, jos pyyntööni ei suostuta, joudun korjauttamaan jäljet.

Tässä autossa on jo kerran täydennetty museotarkastusdokumenttia sisällyttämällä ajanmukainen autoradio varustukseen, tästä on merkintä museopäätöksen kääntöpuolella.

Kiinnostusta olisi myös saada 16 tuuman vanteet täydennettyä museoleimaan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kirjoitin kirjeen auton entiselle omistajalle (tai perillisille) Saksassa pyytäen kopioita autoon liittyvistä dokumenteista tai tarinoista.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Selvitellyt auton kahta lämpeämiseen liittyvää ongelmaa.

Tyhjäkäynti kylmänä on liian isolla. Autossa on ilmeisesti Boschin kylmäkäyntiohjain kuten tämä myynnissä oleva https://www.ebay.de/itm/Mercedes-Benz-W ... 4283326625" onclick="window.open(this.href);return false; Siihen saa korjausarjaa Australiasta https://www.ebay.co.uk/itm/0438140056-W ... 2007468620" onclick="window.open(this.href);return false; Onko tästä kenelläkään parempaa tietoa?

Sitten on ongelma että pukkaa matkustajan jalkatilaan vain kuumaa, joka viittaan ns närhenmuna-ongelmaan. Autossa on ilmeisesti tälläiset jossain mutta mistä ne löytyy? Onko sama kuin w116?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2007
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Sharedoc kirjoitti:Selvitellyt auton kahta lämpeämiseen liittyvää ongelmaa. Autossa on ilmeisesti Boschin kylmäkäyntiohjain kuten tämä myynnissä oleva https://www.ebay.de/itm/Mercedes-Benz-W ... 4283326625" onclick="window.open(this.href);return false; Siihen saa korjausarjaa Australiasta https://www.ebay.co.uk/itm/0438140056-W ... 2007468620" onclick="window.open(this.href);return false; Onko tästä kenelläkään parempaa tietoa?

Sitten on ongelma että pukkaa matkustajan jalkatilaan vain kuumaa, joka viittaan ns närhenmuna-ongelmaan. Autossa on ilmeisesti tälläiset jossain mutta mistä ne löytyy? Onko sama kuin w116?
Tuo osa käy uudempaan k-jet ruiskuun ja sinulla kuuluisi olla d-jet. Ainoa vesiventtiili löytyy moottorin takaa kuskinpuolelta tulipellistä ja siinä vieressä on pari alipainemokkulaa ohjaamassa sen toimintaa. Minultakin löytyy jotain osaa kyseiseen autoon.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

D570D123-354C-4580-9011-BEDE0D90E852.jpeg
Tämmöinen vesiletkuhärveli on koneen etuosassa. Tämä ilmeisesti säätelee tyhjäkäyntiä kylmänä. Bosch 0 280 140 017.


Sitten rintapellissä on tälläinen venttiili systeemi
22A207C7-B149-4912-B671-56D11AE45310.jpeg

Sinne meneviä alipaineletkuja on katkottu ja tulpattu teipillä
4579A1BC-641C-4500-9227-CC93478F354B.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Tuo ensimmäisessä kuvassa on just se lisäilmaluisti josta kirjoitin aiemmin.
Jostain netistä löytyy sille ohjeet miten voi testata että toimiiko oikein jäähdytysnesteen lämpötilan suhteen, siis siinä on sellainen vahapatruuna siellä imusarjaan menevässä päässä. Kylmänä saa enemmän ilmaa sitä kautta ja kun jäähdytysneste lämpenee niin vaha laajenee ja sulkee sitä kanavaa sellaisen luistin avulla(luisti liikkuu kuin mopon kaasuttimessa.) Sille luistin avautumiselle löytyy siis netistä millimetrilukemat kylmänä ja lämpimänä että kuinka avoin on. Itse olen tuollaista testannut kattilassa lämmittämällä ja lämpömittarilla seuraamalla avautumista/sulkeutumista.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Löysin youtubesta ohjeet lisäilmaluistin purkamiseen ja puhdistamiseen https://youtu.be/aZBGpX9hETc" onclick="window.open(this.href);return false;.

Täytyy kokeilla kytkeä nuo alipaineletkut, joita on siis ainakin kahdesta kohtaa katkottu ja tulpattu, alkuperäiseen malliin ja seurata mihin ne vaikuttaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Otin yhteyttä edelliseen omistajaan liittyen lämmönsäätöön ja ed. omistajan mukaan rintapellissä kuskin puolella on (lisätty?) hana josta voi konehuoneen puolelta säädellä kuuman veden määrää lämmistyskennolle.

Onpa jotenkin tuttua, toisessa museoautossani on ihan sama tilanne että joutuu säätämään peruslämpöä konehuoneen puolelta koska siinä vesiventtiilin vaijereiden muovivarret ovat katkenneet.

Elikkä tässä on selvitettävä alipaine- ja lämmityslaitesysteemit ihan kokonaan että saa lämmityslaitteen paremmin hallintaan.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 06.10.2020 22:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Edellistä edellinen omistajakin vastasi yhteydenottooni ja lupasi pyytää kopioita vakuutusyhtiöltä vahinkoilmoituksesta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Joensuussa olisi tähän autoon sopivat sylinterinkannet tarjolla. Eikä maksaisi paljon mutta pitäisi hakea.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 06.10.2020 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tällainen johto on irrallaan särjetyssä hanskalokeron aukossa. Etualalla, musta sukka, valkoviherkierrejohto etualalla jossa liitin ja ruskea lyhyt joka katkennut. Onkohan lampun johto?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ke 07.10.2020 07:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Elikkä tässä on selvitettävä alipaine- ja lämmityslaitesysteemit ihan kokonaan että saa lämmityslaitteen paremmin hallintaan.
Jos ei jo ole niin kannattaa hommata sellainen käsitoiminen alipainepumppu mittarilla. Sillä ensin testailla irtikytkettyjen alipainetoimisten toimintojen kunto. Varmaan sielä on vuotoja kun on irti kytketty... jos vaan liittelee takaisin voi seurata muita ongelmia ja vääriä johtopäätöksiä... vuoto alipainejärjestelmässä vaikuttaa kuitenkin helposti sitten muihinkin toiminnallisuuksiin...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kävisikö tämä Bilteman?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000040925" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2007
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Käyhän tuo. Minulla on vastaava alipaine sarja Motonetistä ostettu.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Otsonoinnilla lähti wunderbaumin hajut, mutta nyt huomasin autosta lähtee polttoaineen hajua talliin auton ulkopuolelle. Jossakin nyt tihkuu tai hengittää polttoainetta. Onko näissä mitään tyypillistä paikkaa mistä etsiä vuotoa ensimmäisenä, esim. polttoainesäiliön putki tai polttoainesäiliön prässätty reuna?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Autosta löytyi apparin puolen takajalkatilasta ruostepaikka, eli jossain vaiheessa kondenssiveden poistoaukkojen kumit ovat tukkeentunet ja vesi ei ole päässyt poistumaan ja seurauksena vesi on ruostuttanut poistoaukkojen läheltä pellin rapsakaksi. Aiemmat omistajat eivät ole huomanneet koska sisäpuolella on paksu äänieristysmatto jota ei ilokseen irroita eikä pohjassa ole vielä näkyvää reikää kun pohjamassa on pitänyt pohjan ehjän näköisenä. Itse huomasin koputtelemalla. Samaa ongelmaa on ollut varapyöräkotelon pohjalla jossa kuitenkin tilanne on pelastettu poistamalla poistoaukon tulppa jossain vaiheessa. Siellä on vain pintaruostetta eikä ole mennyt vielä läpi asti.

Jalkatila on vielä helposti korjattavissa sisäpuolelta hitsaamalla kun jäähdyttää alapuolta vesihauteella hitsatessa, tekniikka jonka olen kehittänyt S123 hitsauksessa. Tällöin ei alapuolelle jää mitään jälkeä eikä tarvitse uusia pohjan massausta.

https://www.theslshop.com/parts-shop/me ... -pans.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Katselin korjauspellin saatavuutta ja vajaa 85 puntaa on englannissa on kyseisen kohdan prässätty pelti plus rahti, tilasin sen. Otin pellin kuriiritoimituksella jotta ehtisin tehdä hitsauksen vielä lokakuulla kun on vielä kohtuu lämmintä (ei ole lämmintä autotallia käytettävissä jossa voisi hitsata ovet kiinni).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ke 07.10.2020 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei ne mitään kondenssiveden poistoaukkoja ole vaan kun kori on upottamalla pohjamaalattu niin noista reijistä maali/ilma on päässyt rakenteiden sisään ja ulos. Tehtaalla lätkäisty kumitulppa reikään ja alapuolelle massaa ja sisäpuolelle äänieriste vaan päälle. Mutta älä nyt ihmeessä hitsaa sitä tuolla kehittämälläsi tavalla, tai kohta ole lattioita enää ollenkaan. Pohjasta porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalla massat pois niin että tervettä peltiä on reunoilla ja sitten reikään sopiva paikka ympäri hitsaten, ei päällekkäin. Sauma kannattaa hioda tasaiseksi, mutta tarkkuutta ettei hio peltiä samalla puhki. Vähintään epoksimaali pohjalle, puhtaalle ruosteettomalle pinnalle.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ajatus on hioa pintaruoste pois ja käsitellä annitrolilla. Sitten leikata muotopellistä laajempi pala, joka yltää terveelle kovalle pellille. Sitten hitsata pala yläpuolelta kiinni. Alapuoli on jäähdytettynä vesihauteella. Sitten vaan hitsaussauman karstan ja isompien kökköjen hionta ja sauman käsittely ruosteenesto maalilla. Ei tarvitse mitään myrkkyjä ja hitsisaumat ovat terveessä pelissä. Rakenne pysyy koko ajan maksimi jäykkänä. En ole huolissani että se ruostuisi peltien välistä koska ylempi pelti on molemminpuolin maalattu ja alempi pelti on annitrol-käsitelty, lisäksi alempi pelti suojaa ylempää peltiä mekaaniselta kulutukselta. Vaikka alempi pelti jatkaisi hidasta ruostumista se ei haittaa koska ylempi pelti pitää rakenteen tiiviinä ja rakenteellisesti jäykkänä.

Pyöreän reiän umpeenhitsaamiskehoitus on outo. Reikää ei käsittääkseni saa hitsata umpeen koska se on tehtaalla lähtiessä ollut siinä ja korjauspellissä se on myös. Väljän kumitulpan laitan ja pidän kumitulpan kohdan vapaana alustamassasta että kondenssivesi pääsee valumaan kumitulpan ohitse alas reiästä. Kumitulppahan on siinä valmentamansa ääntä mutta päästämässä kondenssi veden läpi.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ke 07.10.2020 17:17. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Irroitin ja purin lisäilmaluistin. Minusta se ei näyttänyt mitenkään erityisen likaiselta tai jumittuneelta. Sensijaan pohjassa oleva vahanatsa näyttää kärsineellä ikäänkuin joku olisi puristanut sen joskus ruuvipenkkiin vahanatsan kohdalta.

Luistin pohjaosa on nyt likoamassa jotta sen pohjalle painuneet kerrostumat pehmenisivät ja irtoaisivat. Täytyy huomenna kasata ja testata luisti kuumalla vedellä liikkuuko se. Jos ei liiku, täytyy varovasti puristaa vahanatsaa ruuvipenkissä toiselta kantilta kuin sitä on aikaisemmin puristettu jos se vapauttaisi keskitapin liikkeen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain Lapin Poliisipiiriltä lausunnon jossa he kieltäytyvät luovuttamasta asiakirjoja jotka koskevat keskeneräistä tapausta jonka rikosnimike ja aika yksilöidään. Tämä paperi riittää ainakin tässä vaiheessa.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Sharedoc kirjoitti:täytyy varovasti puristaa vahanatsaa ruuvipenkissä toiselta kantilta kuin sitä on aikaisemmin puristettu jos se vapauttaisi keskitapin liikkeen.
Vahapatruunassa saattaa olla prässäysjälkiä jo tehtaalta tullessa, kuten kuvista näkyy. Itse en menisi sitä kauheasti puristelemaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

D-Jetronik veteraanien mukaan pensanhaju voi johtua ruiskuputkien kumiliitosletkujen haurastumisesta.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;

Samat veteraanit edellisellä sivulla neuvovat tukkimaan lisäilmaluistin letkua 5.5 mm kuristamalla. Täytyy kokeilla tätäkin jos vahanatsa on entinen.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2007
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kaikki kumiset bensaletkut kannattaa vaihtaa uusiin, jotka kestävät 98 bensaa. Tankista pumpulle tuleva, pumpulta lähtevään putkeen ja paluuputkesta tankkiin takana. Konehuoneessa olevat letkut paine ja paluu. Sen lisäksi voisi koneen päältä uusia kaikki letkut.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2007
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kannattaa myös katsoa, mistä vesi tulee mattojen alle. Ei se ainakaan kondenssi vettä ole. Vuotaako joku tiiviste vai onko reikiä takalasin ympäristössä tai tuulilasin edessä olevassa kaukalossa. Kattoluukun veden poisto putket kannattaa katsoa onko tukossa, jos sellainen on. Hitsatessa ei kahta peltiä päällekkäin ainakaan itse tule laitettua.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kondenssivesi on yksinäänkin riittävä ruostuttamaan takajalkatilat ja varapyöräkotelon pohjan. Täällä pohjoisessa keväällä saattaa varapyöräkotelon pohjalta löytää litrakaupalla vettä jos pohjatulppa on tukossa. Ongelma korostuu jos käytetään sisätilanlämmitintä. On toki mahdollista että tässä autossa on muitakin vuotoja esim. rintapellistä tai ikkunatiivisteistä. Kattoluukkukin tässä autossa on ja täytyy tarkastaa sen poistoputki.

Kaikkien bensa- ja vesiletkujen uusiminen on perusteltua turvallisuuden vuoksi. Lämmityslaitteen letku täytyy nyt katsoa meneekö se rintapellistä läpi. Jos menee niin sitten sen uusiminen voi olla töisevää koska edellyttää mittavaa kojelaudan purkamista. Toisaalta tiedän yhden kaverin jolla halkesi pystärissä lämmityslaitteen vesiletku ja kaveri sai kuumaa jäähdytysnestettä jaloilleen ajossa ja oli kuolla siihen. Tämä on aika vahva peruste purkaa lämmityslaite jos se tarvitaan letkujen vaihtamiseksi.

Käytännössä pensanhaju autotallissa tarkoittaa että tämän syksyn ajot SLC coupella on nyt ajettu ja huoltoseisokki alkaa. Lähden nyt ensin syyslomalle reiluksi viikoksi ja palaan sitten sorvin ääreen lisäilmaluistin testaukseen, kaikkien letkujen vaihtoon ja takajalkatilan ruostekorjaukseen. Voi olla että lomareissulla poimin kyytiin joitakin mersuosia jos sattuu sopivasti matkan varrelle.
Vastaa Viestiin