W123 240D vetää oikealle, korjausideoita?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

W123 240D vetää oikealle, korjausideoita?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonni.
Tuossa jo jossain threadissa mainitsin, että ajelin eilen otsikon mukaisella kulkupelillä. Oikein on vanha taksi, mittarikotelo kojelaudassa, rahaa on-maski ja kromikaaret ja tietysti vetosuojatkin ikkunoissa.

No, syy miksi meikäläinen tuota reilut puoli miljoonaa ajettua vossikkaa ohjasti, on auton epämääräinen ajokäytös. Piti antamani lausunto siitä, mikä autossa mahdollisesti on vialla. Mutta kysytäänpä vielä täältä.
Eli oireet:
* puoltaa oikealle -- on vauhti mikä hyvänsä ja on herttisen yhdentekevää onko veto päällä vai ei.
* ratti on suoraan ajettaessakin oikealle vinossa, ehkä noin 1/8-kierroksen.
* ohjaus palauttaa huomattavasti rivakammin kun on käännytty vasemmalle.

Takapään pienen nuljauttelun laskin normaalin kuluneisuuden piikkiin, samoin kun sen että ohjausvaihteessa on väljää.
Meikäläisen neuvo on ensin käydä säädättämässä ohjauskulmat ja sen jälkeen vaihtaa joka kulmaan samanlainen pyörä. Auton omistava isäntämies myönsi auliisti, että pyöränkulmissa voi olla heittoa....
Tuo ohjauksen keveyden/raskauden vaihtelu eri suuntiin käännettäessä viittaisi mielestäni ehkä myös siihen, että tehostimessa kanittaa joku venttiili. Support, anyone?

PS. Kyllä oli muuten auto iskussa, vaikka ruma. Alkuperäinen konekin nokalla, ja lämpimänä tyhjäkäyntipaineet Shellin täyssynteetteisellä 2,5... :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: W123 240D vetää oikealle, korjausideoita?

Viesti Kirjoittaja juuso »

Aku P kirjoitti: Meikäläisen neuvo on ensin käydä säädättämässä ohjauskulmat ja sen jälkeen vaihtaa joka kulmaan samanlainen pyörä. Auton omistava isäntämies myönsi auliisti, että pyöränkulmissa voi olla heittoa....
Tuo ohjauksen keveyden/raskauden vaihtelu eri suuntiin käännettäessä viittaisi mielestäni ehkä myös siihen, että tehostimessa kanittaa joku venttiili.
Kylläpäs teikäläisen asiantuntija-analyysin jälkeen lisäsupportti on vissiin vähissä. :wink:

Ohjausvarret ja kulmat pitää kyllä tarkistaa- kuulostaisi, että varsinkin Caster voisi olla hukassa- aiheuttaa joskus myös puoltavaa palautusta. Tehostin kyllä samalla tavalla, niinkuin analyysisi kuluikin.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jumittaako jarru oikeassa etupyörässä? Tosin jos se jumittaisi niin, että aiheuttaisi tuollaisia temppuja, niin luulisi savun nousevan sieltä muutaman kilometrin ajon jälkeen.. Mutta kannattaa tarkistaa, se kun on helppo homma.
w115,123,124,126,210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jarski kirjoitti:Jumittaako jarru oikeassa etupyörässä? Tosin jos se jumittaisi niin, että aiheuttaisi tuollaisia temppuja, niin luulisi savun nousevan sieltä muutaman kilometrin ajon jälkeen.. Mutta kannattaa tarkistaa, se kun on helppo homma.
Ei lämpeä yhtään ainakaan, ja jarruttaessa puolto on samaa luokkaa kuin ajettaessa. Auto on lisäksi leimattukin vasta elokuussa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Aku P kirjoitti:
Ei lämpeä yhtään ainakaan, ja jarruttaessa puolto on samaa luokkaa kuin ajettaessa. Auto on lisäksi leimattukin vasta elokuussa.
No ei se sitten jumita, kun ei lämpenekään...
Kyllä vika löytyy sitten pyöränkulmista.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Ristisiitos

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ensin tarkistamme, että rengaspaineet ovat oikeat ja tasaiset kautta linjan...
:lol: :shock: :lol: :shock: :lol: No juu, leikit sikseen.....
Voisihan sitä joutessaan kokeilla vielä vaihtaa takapyörän eteen ja etukurran taakse. Samanlaiset oireet eräässä kinnerissä juontuivat epätasaisesti kantilleen kuluneesta eturenkaasta, vaikka kulutuspinnan perusteella se näyttikin vielä kunnolliselta. Oli siis kulahtanut vinoon horisontaalisesti :shock: ja tämä kehitys taas oli alkanut niistä keturallaan olevista kulmista. (Rengas oli tuolloin uusi, eikä vinous ollut syönyt vielä renkaan sisempää puolikasta lähellekään silestonelukemia - siis oli huono havaita silmämääräisesti).
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Ratti vinossa

Viesti Kirjoittaja juuso »

kuulostaa kuiten sen verran paljon olevan tuo ratti linkussa, että veikkaisin kuten aiemmin todettu kulmien olevan pahasti metsässä- ja mahdollisesti johtuvan jonkin puslan tms. rikkoutumisesta- muuten kuulostaa erikoiselta.... Renkaat & jarrut voi kyllä muuten vedättää. Mielenkiintoista kuulla aikanaan analyysi.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Minäkin seurailen mielenkiinnolla, mitä ideoita täältä löytyy. Itselläni on edelleen samantyyppistä vaivaa, eli vetää oikealle. Ohjaus on jäykempi vasemmalle käännyttäessä. Tuntuu, että jokin "jarruttaa" oikealla puolella.
Viimeksi muokannut AriK123, To 18.09.2003 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Ristisiitos

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jukka N. kirjoitti:Ensin tarkistamme, että rengaspaineet ovat oikeat ja tasaiset kautta linjan...
:lol: :shock: :lol: :shock: :lol: No juu, leikit sikseen.....
Voisihan sitä joutessaan kokeilla vielä vaihtaa takapyörän eteen ja etukurran taakse. Samanlaiset oireet eräässä kinnerissä juontuivat epätasaisesti kantilleen kuluneesta eturenkaasta, vaikka kulutuspinnan perusteella se näyttikin vielä kunnolliselta. Oli siis kulahtanut vinoon horisontaalisesti :shock: ja tämä kehitys taas oli alkanut niistä keturallaan olevista kulmista. (Rengas oli tuolloin uusi, eikä vinous ollut syönyt vielä renkaan sisempää puolikasta lähellekään silestonelukemia - siis oli huono havaita silmämääräisesti).
Paineet meikäläinenkin katsoi heti ensimmäiseksi. Kunnossa olivat. Tarkempi syyni antoi kertoa, että autossa on etupäässä mitkälie pinnatut kesägummit -jopa hivenen erilaisilla pintakuvioilla - ja takapäässä keskenään identtiset Kleberin talvirenkaat, joista on snetään nastat nypitty pois. Joten kaikkein halvimmaksi kokeeksi voisi tulla asentaa alle esim. allekirjoittaneen W123:n nastattomat talvikumit -- jotka ovat takuulla suorat ja lisäksi sairaan hyvät ajaa.

Sen vaan sanon, etttä jos tuo 240D on alla olevalla rengaspaletilla leimattu, niin ei käy kateeksi katsastumiestäkään. Niin nuori kaveri ja jo näkönsä menettänyt... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Mikäli jarruissa ei ole jumitusta niin helpoin kotikonsti on vaihtaa eturenkaat keskenään ja kokeilla muuttuuko puoltaminen. Ainakin vanhemmissa pinnatuissa renkaissa oli rungot mitä sattuu ja renkaat käyttäytyvät mitä ihmeellisemmin. Nykyään pinnattujen ja originaalien renkaiden hinnanero on niin pieni että omaani en pinnattuja laita. Eihän hyvää autoa kannata pilata huonoilla renkailla.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Just näin. Pinnatuissa voi olla runko täysin hyvä tai täysin paska. Nyt on varmaan eriparisekarenkaat.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eräs guru kerran totesi että 123:ssa nuo pyöränkulmat menevät helposti kieroon päinvastoin kuin pystärissä :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Kannattaa tsekata myös ohjaussimpukan mahdollinen väljyys. Samalla voisi katsoa että onko toinen eturengas taaempana kuin toinen. Aikoinaan säätelin itse em. jutut -> sain tosi vakaasti käyttäytyvän auton. No samaal tietenkin voi tsekata kulmat :lol:

MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

MB kirjoitti:Kannattaa tsekata myös ohjaussimpukan mahdollinen väljyys. Samalla voisi katsoa että onko toinen eturengas taaempana kuin toinen. Aikoinaan säätelin itse em. jutut -> sain tosi vakaasti käyttäytyvän auton. No samaal tietenkin voi tsekata kulmat :lol:

MB
Morjens.

Siinä simpukassa on kyllä väljää, mutta eikö sen luulisi aiheuttavan "tasaista veuloutta". Miten muuten renkaat voivat joutua tilanteeseen, jossa toinen on toista taaempana? Ei se nyt niin ruosteessa ole... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Aku P kirjoitti: Miten muuten renkaat voivat joutua tilanteeseen, jossa toinen on toista taaempana? Ei se nyt niin ruosteessa ole... :roll:
Niitä etupyörien pitkittäistukia voi myös säätää ja jos on säädöt miten sattuu, niin toinen pyörä voi olla toista hiukan taaempana. Tai toinen pyörä toista edempänä :mrgreen:
w115,123,124,126,210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaikkea se saksalainen keksii...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Ei muuta kuin mittanauha käteen. Omassa w123:ssa oli joskus ojanpuolen rengas lähes sentin taaempana. Operaatio oli aika helppo ja kulmat kannattaa tsekata myös samalla. Mersukin on mahdollista saada kulkemaan suoraan :wink:

MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ei pitäisi pyöränsiirtymän vaikuttaa auton vetelemiseen, mikäli KPI ja caster on sallituissa mitoissa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

samaa mieltä - on tullut kokeiltua. Toinen pyörä oli 5 mm taaempana,
mutta ei sitä huomannut mitenkään. Ei vaikuttanut ajoon.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

adenauer300 kirjoitti:Ei pitäisi pyöränsiirtymän vaikuttaa auton vetelemiseen, mikäli KPI ja caster on sallituissa mitoissa.
Tuohan muuten oli ihan harkittu juttu joissain ranskattarissa. Muistaakseni mm. Renault 21:ssa oli jopa viisi senttiä eroa akselivälissä auton eri puolilla. Syynä oli joku vetoakselien sijoittelu tms. joka sitten ratkaistiin ranskalaisella logiikalla... mutta mukava auto kuulemma maantiellä tuo entinen iso Rellukin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

joo - hyvin muistettu.

Renuissa tuo ero akselistossa on useassakin vanhemmassa mallissa.
Tämä johtuu vääntösauva jousituksesta. Sauvat menee limittäin ja vaativat
sen verran tilaa, että takapyörät joutuvat tästä syystä eri etäisyyksille suhteessa
etuakselistoon.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin