"Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hiutalenappiin valo ja kohti kesää !
hiutale.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti: To 11.05.2023 19:00 Hiutalenappiin valo ja kohti kesää !

hiutale.jpg
Gee liikkui tiistaina ulkona eka kertaa sitten talven. Sen verran aurinko paistoi että joutui kylmänuppia jo kiertämään 8)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer noin vuosi sitten kirjoitti:Aiemmin mainitsemani venttiilinnostimet odottavat edelleen asennusta 250TD:hen. Sellainenkin ajatus tuli, että vaihtaisi sitten samalla jakoketjun kun koppaa aukoo. Ei ole tietoa onko koskaan vaihdettu.
Tänään availin venttiilikoppaa todetakseni, että jakoketju on joskus vaihdettu ja nokan ajoitus juuri kohdallaan kampiakseliin nähden.
Siispä jakoketju jäi odottamaan aikoja (autoja?) parempia.

Venttiilinnostimet vaihdoin, ja käytin ilmansuodattimen kotelon irti jotta sain pienennettyä syöttöä siitä mihin olin sen ruuvannut auton ostettuani. Reilu puoli kierrosta pienemmälle, ja joutokäyntiruuvia saman verran.
Tarkistin ennakon kun siihenkin oli nyt oikea työkalu. Näytti olevan 14,5, ja siirtelin pumppua niin että se on nyt 13 paikkeilla.

Seuraavaksi sen verran kasaan että voi käynnistää ja käyntiin, ja OM602 kävi kuin vanha Zetor *tsyt*tsyt*tsyt*tsyt* :shock: :evil:

Viitossylinterin imuputkesta potki takaisin. Siispä odotusta ja kokeilua - ja ei muutosta. Niinpä koppa taas irti ja havainto siitä että nostimeen ei tosiaan jää välystä, sitten kampiakselilta pyöritys niin että nokka painaa nostinta mahdollisimman paljon ja ruokatauko :idea:

Puolen tunnin kuluttua takaisin, pyöritys ja ei ole välystä :eh:
Nokka pois ja joo, korkeammalla on nostimen päällys kuin muut. Sitten tuli ajatuskatkos enkä hoksannut kokeilla toiseen paikkaan samaa nostinta, mutta kun laitoin vanhan nostimen sille paikalle niin se oli samalla korkeudella kuin muut.

Paikat kasaan, käyntiin, ja nätisti käy :idea: Eipä tuossa muuta kuin viallinen uusi nostin. Toki syvälle kanteen syöpynyt venttiili aiheuttaisi samaa, mutta ei remontin yhteydessä, ja kun ei ole pakkasestakaan lähtiessä tai maksimilämmössä ikinä ollut tuollaista että jäisi tahtia väliin niin eipä liene sellaisesta kyse (eikä olisi tyypillistäkään)

Joutokäynti jäi noin 600 kierrokseen, mukavaltahan se kuulosti kun tasainen on, mutta nostin kuitenkin hienosäädöstä sinne 700 nurkille.

Koeajolla toimi hyvn, savutus oli vähentynyt ja tuntui ettei vedot huonontuneet vaikka syöttöä pienennettiin - no, ennakkoa on nyt enemmän.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kesän tulemisen myötä on taas virinnyt ajatus siitä, että vaihtaisi 300D alle Eibach Pro-Kit jouset.
Madallusta en isommin autoon kaipaa, eikä se museoajoneuvoon oikein sopivaa olekaan, mutta ei kai se kuitenkaan maailmanloppu olisi jos se tuosta vähän alemmas jäisi.
Oikeastaan hankintaa onkin jarruttanut vain se kun olen miettinyt että miten käy korkeimmilla jousenkumeilla, pysyisikö korkeus kohtalaisen lähellä nykyistä. Ei ole kuvia
Autossa on ennestään Bilstein B8:t ja ne luultavasti toimisivat vielä paremmin jos auto olisi vähän matalampi.
Eibachien antamaan pehmeään kyytiin olen usein aiemmin tykästynyt, Pro-Kitin saisi edullisesti ja jousten vaihto olisi helppoa.

Akselimassat tässä 300D:ssä otteessa 955 / 1005 ja lienee E2505-140 oikea setti.
Tuostahan se tulisi kotiovelle noin 165 eurolla https://www.ebay.de/itm/154560248115
Motointergatorilla on jonkin verran muutakin 124-osaa ja rahtikulut eivät hypi taivaisiin jos klikkailee ostoskoriin lisää tuotteita, kuten joillain kaupoilla. Näköjään taas maskiritilääkin https://www.ebay.de/itm/154342074626
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aeromotorsilta tuli lasinnostimien katkaisimet 250TD:hen hintaan 4,53€/kpl.
Vaihtotyöhän on parin minuutin homma ja nyt lasit toimivat takkuilematta.
Katkaisimet ovat samanlaiset eli niissä on molemmissa kuljettajan puoleisen oven kuva, kun alkuperäisissä toisessa toisen kätinen.
"Keinu" sopinee vanhasta uuteen joten se murhe on korjattavissakin, jos alkaa liikaa vaivata.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

JEP-182 eli 250TD historiaa, soitettu kaikille entisille omistajille Suomessa, tavoitin jokaisen ensimmäisellä yrittämällä ja kaikilla oli mukavat muistot autosta ja mielellään hetken juttelivat aiheesta

Kaikki omistajat Ylikiimingistä paitsi hän jolta ostin auton

- 2001-2008 rouva X, soitettu miehelleen Markus X:lle
itse hakivat auton Saksasta, muistikuva että noin 100tkm ajettuna
toimi ongelmitta ajetut noin 200tkm, ei mitään isompaa vikaa
muistikuvia; todella lämmin auto, hiljainen auto, erinomainen ajettava, kerrassaan hyvä auto
huollettu hyvin

- 2008-2017 Eero
toimi ongelmitta ilman mitään isompaa, ajoi n. 300tkm-500tkm välin
takaluukun lukko alkoi juonitella ja otti moottorin sieltä pois
vakionopeussäädin alkoi yhtäkkiä nykiä Oulu-Kemi moottoritiellä eikä sen jälkeen ole toiminut oikein
jakoketju vaihdettu 300000 kilometrin mittarilukemassa (tätäpä arvelin kuukausi sitten kun ajoitusta tarkistin...)
huollettu hyvin
ruostesuojautettu pariin kertaan

- 2017-2020 Asko
auto toimi omistajan sanojen mukaan "kuin enkeli", ei minkäänlaista isompaa vikaa
jäi tarpeettomaksi kun ajot väheni ja tuli bensa-auto tilalle
huollettu hyvin

- 2020 Pekka
auto oli omistuksessa vain reilun kuukauden, katsasti ja myi pois
takajarrut laittoi uusiksi
"on vain kahdenlaisia autoja, käytettyjä mersuja ja uusia mersuja"

- 2020-2021 Raimo
auto hänen tyttärellä ajoautona, sai isoveljeltään uudemman auton ja kertoi että myi tämän pois koska uudemmassa autossa paljon enemmän turvavarusteita, vaikka mieluummin olisi ajanut mersulla

Kaksi edellä olevista omistajista kertoi vaihtaneensa laturin, toinen heistä tosin käytetyn. Ne oli olleet isoimpia mieleen jääneitä vikoja.

Kerroin kaikille että auton matka jatkuu hamaan tulevaisuuteen ja toivotin tervetulleeksi Weteraanikonepäiville Oulaisiin jossa auto on muutaman viikon päästä näytillä taas, ellei mitään ylivoimaista estettä tule. Useampaa tuntui kiinnostavan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

If tarjoaa museoajoneuvoille uutuutena vakuutusta jolla saa ajaa 90 vuorokautta vuodessa, siis sillä tavalla entiseen malliin että voi itse valita kalenterista ne vuorokaudet jolloin ajaa.
Hinta on tällä hetkellä (alle 10k€ arvolla) tämän viestiketjun aiheena olevan kaltaiselle museoajoneuvolle 385 euroa vuodessa, sisältäen täyskaskon 200 euron omavastuulla ja hinausturvan.
Pelkkä liikennevakuutus olisi 76 euroa vuodessa.

Kiva, jos tuolla saadaan museoajoneuvoja enemmän talleista ulos ihmisten ihailtaviksi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti: To 29.06.2023 16:26 If tarjoaa museoajoneuvoille uutuutena vakuutusta jolla saa ajaa 90 vuorokautta vuodessa, siis sillä tavalla entiseen malliin että voi itse valita kalenterista ne vuorokaudet jolloin ajaa.

Kiva, jos tuolla saadaan museoajoneuvoja enemmän talleista ulos ihmisten ihailtaviksi.
Soitttelin kuun alsussa Ifille kun kysyin mihin oli pudonnut autopalveluvakuutus pois 300GE museoautostani. Kun oitin sille MA-vakuutuksen niin sitä ei silloin enää saanutkaan, nyt saa ja se päivitettiin mukaan, samalla kertoivat että heille on tullut 30 pv sijaan automaattisesti se 90 pv ja hinta ei muutu, ainakaan G-mersulle.

Kun kysyin SECille sitten sitä että onko siinä kaikki kunnossa; tietäen että autopalveluvakuutuskin on, virkailijatar sanoikin että vakuutus tuplaantuu jos otetaan nykyinen MA-vakuutus, siispä jätin sen ennalleen.

Jäi vähän epäselväksi että tuliko se 90 pv kaikille vaiko ei?

300SEL 6.3 vaihdan Ifiin Pohjolasta kun OP bonukset menee nykyisin terveysvakuutukseen, auto saa siirtyä Ifille kun kausi päättyy.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mäcciz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ke 16.03.2005 13:54
Paikkakunta: Oulu

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Mäcciz »

Lähitapiolasta otin omaan museopeliin vakuutuksen niin siellä kerrottiin että 120pvä. Ja hintaa tuli liikennevakuutukselle 37€ ja laajin kasko ilman sitä hinausta 119€.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niinpä näyttää Lähitapiola sivuillaan kertovan, että 120 päivää. Tuolla hintaa siirtyisikin omat vakuutukset Pohjolasta sinne, pitää kysyä tarjousta. Tosiaan If ei ole vaihtoehto, koska hinta on liian korkea.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tarkistin juuri Lähitapiolasta että. 1.6 alkaen vanhaankin vakuutukseen on päivittynyt tuo 120 päivää vuodessa.
230 C 1978
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lähitapiola ei myönnä vakuutusta, ellei ole "kokonaisasiakas", eli se ei ole vaihtoehto minulle.

Kun kotikaupungissa on pääsääntöisesti 15-25 senttiä kalliimpaa dieseliä kuin naapurikunnissa, niin kävin tankkaamassa samalla kun hain 300D:n pois Oulaisista Weteraanikonepäivien autokentältä.
Ajot on olleet pääosin lyhyitä kauppa- ja työajoja, pisin lienee tämä noin 40 km konepäivämatka.
Kulutus oli 6,2 eli korkeahko verrattuna kevään tankkauksen 5,9 litraan, mutta se lyhyt ajo, sitä on ollut enemmän. Toki nyt aina ilmastointi päällä, kun museoautoilusään vallitessa kesä-heinäkuussa tahtoo olla viilennyksen tarvetta.
Kulutuslaskelma on vain noin 400 kilometrin matkalta, eli virhemarginaali on suurempi kuin koko tankillisesta, mutta kokemusten mukaan heitot on muutaman prosentin luokkaa maksimissaan.

Näistä autoista 300D (manuaali ja PP-Dieselin tekemä pumppu) kuluttaa 1,2-1,5 litraa vähemmän kuin 250TD (automaatti ja itse ruuvattu pumppu).
Edellinen omistaja säädätti 300D pumpun Mynädieselillä, ja sitten kun aikojen päästä paineventtiilien tiivisteet alkoivat vuotamaan pumppu kävi PP-Dieselillä.
Hänen kertoman mukaan ero säädöissä oli sellainen, että Mynädieselin pumpulla voimaa oli korkeilla kierroksilla enemmän, PP-Dieselin pumpulla vääntöä enemmän ja aavistuksen pienempi kulutus.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Omassa 300D :ssä oli Mynän fiksaama pumppu, ja kulutus oli korkeahko kaikkiin edellisiin dieseleihin verrattuna. Ei sillä tainnut alle seiskan päästä omana aikanaan. Lisäksi savutti aika ronsikisti.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajettiin minun, vaimoni ja poikien museo- käyttö- ja harrasteautot riviin ja napattiin kuva.
Kilometrejä yhteensä mittareissa 4,2 miljoonaa.
Minun 300TE ei ole liikennekäytössä, kaikki muut on tällä hetkellä.
124 pienemmät.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Komean näköinen rivi!
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja karra »

Ompa hieno rivi!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kesäajeluita suoritettu Lumikeilla. Hellesäällä sedanilla, muulloin farkulla.

Tekemisen puutteessa kokeilin Gyeon Q²M WetCoat:ia sedaniin kun oli sopivan pilvinen sää ja auton pinta viileä.
Miten pysynee, kovasti on kehuneet pitkin nettiä.
Ei helpommaksi "vahaaminen" enää tule.
Molemmat autot tuli kyllä alkukesästä oikeastikin vahattua Autoglym punainen + Collinite 476.

wet coat.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Innostuin eräänä iltana vaihtamaan molempiin autoihin polttoainesuodattimet, esisuodattimet ja peräöljyt, 250TD ilmansuodattimen (300D se olikin hetkeä aiemmin vaihdettu) sekä 300D manuaalivaihteistoon öljyt.

- 250TD olin huoltanut läpeensä auton tullessa minulle kaksi ja puoli vuotta sitten. Kilometrejä on tullut sen jälkeen noin 15000.
Huolto-osat on kuitenkin niin halpoja ettei jaksa miettiä ajaisiko vielä sen ja sen verran jollain ilmansuodattimella tms.

Laitoin silloin (ASD-) perään Mobilin tarjoamaa luokituksen mukaista öljyä, ja sehän oli nyt suureksi yllätyksekseni aivan hirveää kuraa kun laskin ulos.
Ei ikinä enää tuota öljyä tämän auton perään tai mihinkään muuhunkaan vanhempaan laitteeseen. Tilalle meni Castrolia.

Mobilube FE Plus NG 75W-85.jpg

- 300D perä- ja vaihteistoöljyillä oli huoltohistorian mukaan ajettu 120tkm/9vuotta ja polttoainesuodattimilla 59tkm/5,5 vuotta. Perässä on ollut Fuchs Titan Sintopoid ja vaihteistossa Castrol Multivehicle ATF. Nyt perään meni Mobil HD-A (jota ostin vajaan 20 litraa entiseltä työpaikaltani ns. ulosheittohintaan) ja vaihteistoon samanlainen öljy kuin edellisessä vaihdossa. Vanhat öljyt olivat varsin kirkkaat eikä metallihilettä propuissa juuri näkynyt.
Olisi kai se polttoainesuodatin muuten vielä mennyt, mutta museoajoneuvossa ei saisi olla näkyvää ruostetta konetilassakaan niin oli pakko vaihtaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

300D alkoi herjata palaneesta polttimosta.
Pikainen tarkistus osoitti, että vasen rekisterikilpivalo ei pala.
Hanskalokerosta löytyi (en muistanut että olin joskus ostanut) uudet Osramit, ja myös etu- ja takaseisontavalopolttimot.
Siispä vaihdoin 6 polttimoa uusiin. Takana seisontavalopolttimot olivat jo melko mustuneet, kuten myös rekisterikilpivalojen polttimot.

Pieniä on remontit, mutta eipä paljon ajetakaan.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt tuli isompi remontti, lainasin 250TD juniorille ja hän soitti kaupan pihasta että onkohan akku tyhjä kun ei jaksa startata.
Toisella autolla apuvirtaa antamaan, ajo kotiin, auton käydessä jännitemittaus akulta = 10.58V ---> olohuoneen sitäsuntätä-kaapin oven lokerosta uusi jännitteensäädin-hiili-paketti, tallista ristipää meisseli ja viiden minuutin kuluttua taas apuvirralla auto käyntiin ---> jännitemittaus akulta 12,8V ja hiukan kierroksia nostaen 13,85V ---> pelti kiinni ja hyvää matkaa :idea:

Liukurenkaat oli jo kuluneet. Vuosia kyllä näillä ajoilla menee näinkin, mutta voisi laturin ostaa varastoon odottamaan mistä satalankusta sellainen seuraavana hajoaa. Tai no, katsotaan nyt.
vika.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vettä on satanut niin että riittää sen jälkeen kun laitoin farkkuun nastarenkaat alle. Ei se mitään, ei tuolla ole tarvinnut ajaa paitsi rouva yhtenä päivänä kun poika lainasi pidemmälle reissulle käyttöautona olevaa S203.

Mutta, se runsas vesisade toi ongelman; farkun peräkonttiin menee vettä.

Sitä on taemman kotelon pohjalla, siis kun nostaa peräkontin pohjasta takimmaisen luukun auki niin siellä tilassa.
Myös kontin verhoilu on kostea vänkärin puoleiselta laidalta luukun vierestä, siis se (tässä tapauksessa väriltään beige) pinta joka näkyy kontin sisällä ja jonka kohdalta verhoilu taipuu kun avaa sivuluukun jonka takana ea-laukku ja pesunestesäiliö, antenni, tunkki ym. ovat.

Mistähän tuonne sadevesi pääsee ?

Hämärä muistikuva on että joskus aiemmin jossain 124 farkussa on ollut samaa ongelmaa, mutta en muista löysinkö tai korjasinko vikaa koskaan...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Takapenkin selkänoja nurin ja notkeana nuorena miehenä konttiin taskulampun kanssa. Apumies (tai -nainen) painepesurilla päästelemään pitkin takaosaa. Näkyisikö jostain?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edellä ehdotettu tapa on kyllä hyvä tutkimiseen, pitää toteuttaa, kiitos.
Laiskana kysyin ensin jos jollain olisi ehdottaa tyypillistä vikapaikkaa tuohon, kun ei oikein tajua mistä sinne vesi voi päästä...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14013
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Takaluukun saranan kotelon pohja ruostunut, otsalampulla ja meisselillä kokeilemalla

Kattokaiteen kiinnikkeen kohta C-pilarin kohdalta ruostunut, voi valua siitö D-pilarin verhouksen saumasta.

Jälkimmäinen valuu tosin C-pilarin verhouksen alla sivukoteloon tai lokasuojaa pitkin.

Toivotaan, ettei ole nämä. Nämä vaativat tosin selvän märän jäljen jo maton pinnallekin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Voisko tulla takaumpion luota, vai oonko nyt ihan väärällä suunnalla :?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja S202 »

Takavalo pitäis valuttaa vedet sinne takakulman syvennykseen ja sieltä vedenpoistosta maahan. Nyt vesi tulee sen verran keskeltä että pääsee sinne tavaratilaan, takaluukun tiivisteen oot varmaan tarkistanu mutta kato takaluukku ja lasi, karmi voi olla melko hapan sieltä tiivisteen alta.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takaluukun saranan kotelon pohja ruostunut, otsalampulla ja meisselillä kokeilemalla
Ei ole, onneksi
Kattokaiteen kiinnikkeen kohta C-pilarin kohdalta ruostunut, voi valua siitö D-pilarin verhouksen saumasta.
Jälkimmäinen valuu tosin C-pilarin verhouksen alla sivukoteloon tai lokasuojaa pitkin.
Mielestäni ei, kun ei ylempää löytynyt kosteutta noissa :eh:
Voisko tulla takaumpion luota, vai oonko nyt ihan väärällä suunnalla
Ei oikein voi tulla sieltä ottaen huomioon missä vettä oli.
takaluukun tiivisteen oot varmaan tarkistanu mutta kato takaluukku ja lasi, karmi voi olla melko hapan sieltä tiivisteen alta
Tiiviste on ehjä kyllä. Takaluukun sisäverhous ei ole märkä :eh:

Merkitty kohta vasemmalla oli märkä, varmasti siitä ympäriltäkin kostea.
Kaukalon pohjalla oli vettä niin että ihan selvänä vetenä näkyi, tietysti märkä koko tuo pohja.
1697352597547.jpg
Takasivulasin tiivisteen alla oli märkää tuossa takapäässä, josta raaputin ennen kuvanottoa ruostetta esille.
Pellin reuna ei ole ruostunut "pois".
Pehmeä eriste oli merkitystä kohtaa aivan märkä.
1697352659413.jpg
Johtosarjan läpivientikumi oli kokonaan pois paikoiltaan korin puolelta (kuvassa jo paikoillaan). Kumi on halkaistu merkitystä kohdasta.
1697352623522.jpg
Ensiapulaukku oli märkä. Sivuverhous (se avattava) oli kuiva pystysuoralta osalta.

Ei mene vieläkään järkeen mistä vesi tuonne kaukaloon valuu.
Ellei sitten tuo läpivientikumin pois paikaltaan oleminen ole aiheuttanut sen että siitä menee vesi sisään ja valuu sekä D-pilaria pitkin sivulasin tiivisteen takapäähän ja verhoilujen välistä katosta takakontin pohjan siihen märimpään kohtaan :idea: On nimittäin sen verran vettä tullut joinain päivinä, että saattaa tuolla välissä vedenpinta kohota ennen kuin ehtii valua luukun sivusta pois, varsinkin kun siellä urassa oli hieman roskaa...
Ei tullut kokeiltua onko kattoverhoilun ja katon välissä kosteutta ja eilen sisätilalämmitin puhalteli konttia kuivaksi 7-8 tuntia niin sen jälkeen siellä on kyllä kuivaa, myöhäistä enää tutkia.
Ehdotettua käytännön kokeilua pitää toteuttaa jonain päivänä, ja ideoita / ajatuksia saa kaikin mokomin edelleen esittää, kiitos tähän astisista :idea:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1040
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Yksi hyvä keino tutkia vesivuotoja on laittaa paineilmaa sisäpuolelta ja ulkopuolelle vaikkapa saippuavettä. Varsinkin ikkunoiden ja korin saumoja helppo katsella tuolla että mistä rupeaa kuplaa syntymään
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuosta takalasin tiivisteen alta on vettä tullut, mutta mistä se pääsee tuonne keskemmälle?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, ja miten se tuolta takasivulasin tiivisteen altakaan tulisi ? Mistä se sinne pääsee, miten vesi voisi kiertää sieltä sisään, aika mutkan kautta pitäisi tulla. Ajattelisin että se tulee jostain muualta kertyäkseen tuohon tiivisteen seudulle.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin