Maskisuoja?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tinatähti kirjoitti: Ke 19.10.2022 17:14 1U2 SNOW GRID, mitä tämä mahtaa tarkoittaa, tietääkö joku?
Missä mallissa tuollainen snow grid pitäisi olla? Pikaisella haulla ei löydy 212:sta eikä 205:sta.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3814
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

tinatähti kirjoitti: Ke 19.10.2022 17:14
1U2 SNOW GRID, mitä tämä mahtaa tarkoittaa, tietääkö joku?
...
Asiasta mitään tietämättä sanoisin googletuksen perusteella, että se on lämmityslaitteen ilmanoton aukkoon tuleva ritilä. Tai onhan siinä aina joku ritilä, mutta tämä snow grid-versio on sitten omanlaisensa, olisko jotenkin lumisissa olosuhteissa paremmin toimiva mahdollisesti.

Tuolla keskustelussa myös kuva sellaisesta, toisessa viestissä olevassa pdf-tiedostossa.
https://mbworld.org/forums/m-class-w166 ... -grid.html

Esim. W166:n konepellissä se on tällainen
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

DBFI kirjoitti: Ke 19.10.2022 20:39
tinatähti kirjoitti: Ke 19.10.2022 17:14 1U2 SNOW GRID, mitä tämä mahtaa tarkoittaa, tietääkö joku?
Missä mallissa tuollainen snow grid pitäisi olla? Pikaisella haulla ei löydy 212:sta eikä 205:sta.
Facelift W212 kyseessä.

Kiitos Nozki, tämä selvisi. Varmaan tuulilasin alla oleva tiheä muoviverkko.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nozki kirjoitti: Ke 19.10.2022 22:53
Asiasta mitään tietämättä sanoisin googletuksen perusteella, että se on lämmityslaitteen ilmanoton aukkoon tuleva ritilä. Tai onhan siinä aina joku ritilä, mutta tämä snow grid-versio on sitten omanlaisensa, olisko jotenkin lumisissa olosuhteissa paremmin toimiva mahdollisesti.
...
Olipa aivot illalla pihalla. EPC:stä katsoin että antaa kummallekin koodille saman kuvauksen vaikka tämä olikin "snow grid" ja toinen "radiator shutter", ei ihan samalta kuulosta ja tuossahan tinatähtikin sen mainitsi. Lähdin etsimään sellaista maskia jossa sulkeutuvat lamellit, ihan väärä paikka.
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja mittari »

Maski kannattaa suojata jo suolaveden pääsyn estämiseksi moottoritilaan. Olen 210- ja 211-dieseleissä käyttänyt maskia aina 0-asteen lämpötiloista alkaen, ilman minkäänlaista merkkiäkään moottorin ylikuumenemisesta - tosin ei paljon autakaan, kun alaosaa ei ole peitetty.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
Avatar
tinatähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ti 14.10.2014 15:43

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Oliko täällä kellään W212 facelift mallin viimasuojaa jota merkkiliike myy?
Tulee ilmeisesti maskin taakse jotenkin, mutta peittääkö keulaa miten paljon ja millainen on?
Jos viime talven diy mallista luopuisi.
Edellisiin e-mersuihin tämä olikin helppo tehdä itse :|
Mesevink
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 15.12.2023 07:28

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Mesevink »

Maskinsuoja pienentää ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta pakkasella. Voisin kuvitella että ahtoilman välijäähdyttimeen ja ilmaletkuun voi kertyä vettä jo 0-asteen tietämillä, koska ulkoilma on silloin kosteampaa kuin kovalla pakkasella. Kun sitten auto seisoo yön ulkona pakkasessa, niin kennoon voi muodostua jäätä. Kun jäätä ja vettä on riittävästi moottori ei saa ilmaa ja lakkaa käymästä tai ei käynnisty ollenkaan. Moottorin lämmityskään ei välttämättä paranna tilannetta, vaan saattaa jopa pahentaa sitä, jos jäähile alkaa sulamaan kennossa. Sitten on putki otettava auki, jotta vesi saadaan ulos, niin ettei se pääse aiheuttamaan vaurioita moottorin osille. Säästä ja auton käyttötavasta riippunee, miten usein korjaus on tehtävä. Kovalla ajolla ja kesäkelillä vesi poistunee ilmakierrosta itsekseen.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja juha1 »

omaan s211 tungin alekokkilaatikon kylkeä jäähdyttimen suojaksi. ei nyt mitenkään mainittavaa hyötyä tunnu olevan, ei peitä aivan kokonaan syyläriä, ehkä 5cm kaista jäi vapaata tilaa. vajaa 20 astetta ja noin 20km meni ilman sitä että oli töäysi lämpö moottorissa, seuraavana päivänä sama matka ja vakkari päällä samalla nopeudella, niin suunnilleen samaan mentiin, että oli normaali lämpö moottorissa. vanhassa w124 kaljalaatikolla oli paljon enemmän vaikutusta, muutenkin kyllä tuntui että oli enemmän lämmin auto.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Kyllä sinne välijäähdyttimen putkeen kertyy vettä , joka jäätyy ajoviimasta kovalla pakkasella. Sitten auto lämpöiseen talliin yöksi , jää sulaa putkessa aamulla käynnistys ja vesi on männän päällä. Tältä säästyy kun käyttää maskisuojaa.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mesevink kirjoitti: Pe 15.12.2023 08:02 Maskinsuoja pienentää ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta pakkasella. Voisin kuvitella että ahtoilman välijäähdyttimeen ja ilmaletkuun voi kertyä vettä jo 0-asteen tietämillä, koska ulkoilma on silloin kosteampaa kuin kovalla pakkasella. Kun sitten auto seisoo yön ulkona pakkasessa, niin kennoon voi muodostua jäätä. Kun jäätä ja vettä on riittävästi moottori ei saa ilmaa ja lakkaa käymästä tai ei käynnisty ollenkaan. Moottorin lämmityskään ei välttämättä paranna tilannetta, vaan saattaa jopa pahentaa sitä, jos jäähile alkaa sulamaan kennossa. Sitten on putki otettava auki, jotta vesi saadaan ulos, niin ettei se pääse aiheuttamaan vaurioita moottorin osille. Säästä ja auton käyttötavasta riippunee, miten usein korjaus on tehtävä. Kovalla ajolla ja kesäkelillä vesi poistunee ilmakierrosta itsekseen.
CDI_05 kirjoitti: Pe 15.12.2023 13:52 Kyllä sinne välijäähdyttimen putkeen kertyy vettä , joka jäätyy ajoviimasta kovalla pakkasella. Sitten auto lämpöiseen talliin yöksi , jää sulaa putkessa aamulla käynnistys ja vesi on männän päällä. Tältä säästyy kun käyttää maskisuojaa.
Niin että meinaatte, että sitä kondensiota kertyy sinne kuuleriin ja ahtoputkiin niin paljon, että se mahdollisesti vääntää kiertokanget jos/kun pääsee moottoriin, käyttipä maskipeittoa eli ei...?
Jep jep. :thumbup:

Aika monena talvena käyttänyt huonosti lämpeävissä pikkukoneisissa cdi -vehkeissä maskipeittoa, toisinaan jopa kuulerin aukon olen peittänyt. Sen enempää entisen auton moottori, kun tämän nykyisenkään ei ole moisesta tussahtanut. Eikä tussahda.

Pitäkäähän nyt järki päässänne sen asian kanssa, että kuinka paljon sitä kondensiota sinne ylipäänsä voi kertyä, missä vaiheessa se haihtuu lämmön vaikutuksesta, kuinka paljon sitä pitäisi olla ja mitkä pitäisi olla olosuhteet sille, että se käynnistyksessä ensin sulaisi silmänräpäyksessä jäästä vedeksi ja seuraavassa silmänräpäyksessä olisi palotilassa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Pakardinen kirjoitti: Ma 18.12.2023 22:44 Niin että meinaatte, että sitä kondensiota kertyy sinne kuuleriin ja ahtoputkiin niin paljon, että se mahdollisesti vääntää kiertokanget jos/kun pääsee moottoriin, käyttipä maskipeittoa eli ei...?
Jep jep. :thumbup:

Aika monena talvena käyttänyt huonosti lämpeävissä pikkukoneisissa cdi -vehkeissä maskipeittoa, toisinaan jopa kuulerin aukon olen peittänyt. Sen enempää entisen auton moottori, kun tämän nykyisenkään ei ole moisesta tussahtanut. Eikä tussahda.

Pitäkäähän nyt järki päässänne sen asian kanssa, että kuinka paljon sitä kondensiota sinne ylipäänsä voi kertyä, missä vaiheessa se haihtuu lämmön vaikutuksesta, kuinka paljon sitä pitäisi olla ja mitkä pitäisi olla olosuhteet sille, että se käynnistyksessä ensin sulaisi silmänräpäyksessä jäästä vedeksi ja seuraavassa silmänräpäyksessä olisi palotilassa.
Siis CDI_05:n skenaario oli ajoviimasta vettä ja jäätä keränneen kuulerin kiikuttaminen ajon päätteeksi lämpimään talliin ja sieltä käynnistys myöhemmin. Kyllä se kuulerissa oleva vesi viimeistään lämpimässä tallissa sulaa kaikki. Sitä vettä voi kuuleri olla aika lailla täynnä.

Ohessa erimerkki tehtaan näkemyksestä seurauksista.

Nämähän on kovin mallikohtaisia juttuja, toisessa kondensio-ongelmaa ei ole, toisessa vaarallinen tai ainakin sikäli harmillinen että kylmässä auto ei enää lähde käyntiin kun kuuleri umpijäätynyt.
MC-10174351-9999.pdf
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17212
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pakardinen kirjoitti: Ma 18.12.2023 22:44 Niin että meinaatte, että sitä kondensiota kertyy sinne kuuleriin ja ahtoputkiin niin paljon, että se mahdollisesti vääntää kiertokanget jos/kun pääsee moottoriin, käyttipä maskipeittoa eli ei...?
Jep jep. :thumbup:
Ei näissä meidän pers`aukisten autoissa, Pakaradinen, ei :mrgreen:
Uudemmissa Vitoissa (447) ja Sprintereissä arkipäivää. EN tiedä enkä välitäkään onko se kondensiovettä vai mitä mutta ahtoputkia jäätyy tukkoon ja sitten kun coolerin jälkeinen jäämöykky / vesiannos lähtee ahtimen suunataan niin se on morjens moottorille :wave:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

dealer kirjoitti: Ti 19.12.2023 09:28 Ei näissä meidän pers`aukisten autoissa, Pakaradinen, ei :mrgreen:
Uudemmissa Vitoissa (447) ja Sprintereissä arkipäivää. EN tiedä enkä välitäkään onko se kondensiovettä vai mitä mutta ahtoputkia jäätyy tukkoon ja sitten kun coolerin jälkeinen jäämöykky / vesiannos lähtee ahtimen suunataan niin se on morjens moottorille :wave:
Eikö mitään enää osata tehä kunnolla...? :crazy:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13197
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Pakardinen kirjoitti: Ti 19.12.2023 09:34
Eikö mitään enää osata tehä kunnolla...? :crazy:
Ehkä osataan mutta ei tehdä sillä lailla kunnolla kuin jossakin lähes pohjoisnavalla (Suomessa) toivottaisiin.

Osaako muuten joku kommentoida uudempien autojen ilmasta veteen kuuleria. Sitä ei ajoviima jäädytä mutta ei sielläkään moottorin jäähdytysvesi kierrä. Kai se vesikuulerikin aika kylmänä käy kevyessä ajossa pienillä ahdoilla vaikka vettä ei kierrätetä kylmänä?
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Eiköhän tuo ole ihan yleinen vaiva, ihan yleisesti hyväksytty ja käytetty ratkaisu on maskisuoja. Nimen perusteella jo tulee sijoituspaikka selväksi :)

Eihän niitä kennojen eteen laitella.

Jotkut porailee reikiä välijäähdyttimiin ja joissain ne on jo tehtaalta tehty, sitten se tööttää sitä öljyn ja veden emulsiota sotkien kaikki paikat

https://www.svh.fi/auto/maskisuojat/mercedes-benz
hakkry
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 19.01.2021 20:13

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja hakkry »

Mikä maskisuojassa on tarpeen, koska maskin takanahan on automaattikaihtimet, ainakin omassa S213 mallissa?
2019 S213
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Minulla on auto jossa ei tarvitse edes kaihtimia, muttei liity asiaan
rauta1kanki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 08.01.2024 15:11

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja rauta1kanki »

S212 220cdi lämpenee hitaasti alle -20 asteen pakkasilla. Sitä lämpösemmällä nostaa kohtuu ajassa lämmöt noin 90 asteeseen. Voiko keulan tukkia kokonaan vai pelkkä ala tai yläosa?
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Viimasuojaa kannattaa kysyä merkkiliikkeestä, ja siitä malli. Eri asia sitten mistä ostaa tai tekee ja laittaa itse.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Pojalle ostettiin mallikohtaiset maskisuojat , ihan nettihaun perusteella . Ihan linkkikin on tuossa ylempänä

Maksaa nuo pikakiinnikkeet esim puuilossa 5€ zipale :shock: jos diy suojia haluaa nysvätä
oem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja oem »

Valmiissa sarjassa on kiinnikket mukana, erikseen ostettuna esim 18kpl :D maksaa enemmän,
A250e 2020 W177
rauta1kanki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 08.01.2024 15:11

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja rauta1kanki »

https://www.svh.fi/auto/maskisuojat/mer ... -2013-2015

Mulla on 2014 vuoden mese, mutta ei siinä ole tuollaista tähtimerkkiä keskellä maskia. Kaikki tuohon 2014 vuoden malliin olevat maskisuojat on tuollasella "väärän" malliselle keulalle tarkotettuja mitä oon löytäny.

Enkä ole keulan alaosaan löytäny viimasuojaa ollenkaan. Saakohan sinne siis laittaa suojaa ollenkaan?
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Maskisuoja?

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Ainahan sen voi tehdä itse.
Vastaa Viestiin