450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
Hei,
Auto käynnistyy mutta käy niin rikkaalla että tukehtuu.
Moottori paukku kuin sytytykset olisi pielessä kun kaasua poleksii.
Sytytys on kuitenkin aivan oikein.
Moottorin ohjausta olemme tutkineet pari kuukautta, ruiskut, ruiskujen kärjet, kaasuläppä (5-napainen), MAP anturi (nro3).
ECU käytetty huollossa, kondensaattorit vaihdettu ja transistorit tarkastettu.
Johtosarja on korjattu ja ensin epäilin siinä virhettä. Se on kuitenkin tarkastettu pariin kertaan Haynesin kirjan kaavion mukaan.
Omat ja kavereiden ideat ovat lopussa.
Löytyykö täältä apuja tai vinkkejä korjaamosta jolla on kokemusta näistä kapistuksista.
Mietin jo koko moottorin ohjauksen vaihtamista.
Auto käynnistyy mutta käy niin rikkaalla että tukehtuu.
Moottori paukku kuin sytytykset olisi pielessä kun kaasua poleksii.
Sytytys on kuitenkin aivan oikein.
Moottorin ohjausta olemme tutkineet pari kuukautta, ruiskut, ruiskujen kärjet, kaasuläppä (5-napainen), MAP anturi (nro3).
ECU käytetty huollossa, kondensaattorit vaihdettu ja transistorit tarkastettu.
Johtosarja on korjattu ja ensin epäilin siinä virhettä. Se on kuitenkin tarkastettu pariin kertaan Haynesin kirjan kaavion mukaan.
Omat ja kavereiden ideat ovat lopussa.
Löytyykö täältä apuja tai vinkkejä korjaamosta jolla on kokemusta näistä kapistuksista.
Mietin jo koko moottorin ohjauksen vaihtamista.
Re: 450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
D-jetronic rikastaa seosta kun alipaine häviää imusarjasta. Onko mitattu tuottaako moottori alipainetta eli voiko jossain olla vuoto, esim jarrutehostin, imusarjan tiivisteet, vuotavat imuventtiilit?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: 450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
Itsellä kun 1974 450 SLC imusarjassa oli vuoto niin meni laihalle ja paukku putkessa. Kylmäkäynti oli ok rikastuksen kanssa mutta kun kuumeni niin meni laihalle eikä voinut edes ajaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
Bensapumppu onko oikean tyyppinen? Paineensäädin onko ehjä? Paluuletku onko auki? Bensapaineen voi mitata.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: 450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
Kiitos, moottorin alipaineet on tosiaan matalat 0,1-0,3 kg minun mittarin mukaan.
Alipaine heiluu rajusti kun moottori pätkii.
Jarrutehostin ei vuoda eikä muutkaan pienemmät letkut.
Pitää tutkia syytä.
Venttiilivika ei voi ilmeisesti olla koska kaikkien pyttyjen puritukset ovat yli 9.
Alipaine heiluu rajusti kun moottori pätkii.
Jarrutehostin ei vuoda eikä muutkaan pienemmät letkut.
Pitää tutkia syytä.
Venttiilivika ei voi ilmeisesti olla koska kaikkien pyttyjen puritukset ovat yli 9.
Re: 450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
Tosiaan jos paukahtelee, voisi olla sama vika kun minulla oli. Imusarjan sisällä olevat isot o-renkaat oli kovettuneet ja sieltä vuoti ilmaa imusarjaan. Vaatii imusarjan irrotuksen. Täällä lisää: viewtopic.php?f=33&t=166408
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
Imusarjan purin ja puhdistin talvella.
Ostin marmorilta uudet holkit ja tiivisteet.
Pitäisi olla kunnossa jos en sossinyt jotain
Pari ruiskua kun ottaa pois pelistä ni jaksaa käydä kuin höytykone.
Kahdeksaal sammuu aika nopeasti.
Tässä käyntiä kuudella, katotaan toimiikohan linkki: https://photos.app.goo.gl/RC1igTKCvUV6xmUp8
Ostin marmorilta uudet holkit ja tiivisteet.
Pitäisi olla kunnossa jos en sossinyt jotain
Pari ruiskua kun ottaa pois pelistä ni jaksaa käydä kuin höytykone.
Kahdeksaal sammuu aika nopeasti.
Tässä käyntiä kuudella, katotaan toimiikohan linkki: https://photos.app.goo.gl/RC1igTKCvUV6xmUp8
Re: 450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
Joo, olemme olleet aivan väärässä, auto saa liian vähän bensaa.
Tulpat olivat aina märät kun kone sammui, tästä kaasari miehinä päättelimme että bensaa tulee liikaa.
Autoon on vaihdettu edellisen omistajan toimesta uusi bensapumppu. En osannut epäillä uutta kiiltävää osaa, mutta se ei pumppaa tarpeeksi.
Specsien mukaan siinä pitäisi olla 3bar ja 120l/h, rikki se kuitenkin on.
Kiitos kaikille vinkeistä.
Tulpat olivat aina märät kun kone sammui, tästä kaasari miehinä päättelimme että bensaa tulee liikaa.
Autoon on vaihdettu edellisen omistajan toimesta uusi bensapumppu. En osannut epäillä uutta kiiltävää osaa, mutta se ei pumppaa tarpeeksi.
Specsien mukaan siinä pitäisi olla 3bar ja 120l/h, rikki se kuitenkin on.
Kiitos kaikille vinkeistä.
Re: 450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
Hyvä jos alkaa selviämään. D-jetronikkeihin on kuulemma laitettu K-jetronikin pumppuja kun ne omat on aika kalliita. Sehän ruiskuttaa vakiopaineella, ruiskun kärjet määrää ruiskutushetken ja ECU taas määrää ruiskutusajan pituuden.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SL 1973 D Jetronic tukehtuu bensan paljouteen.
Ei kannata laittaa K-jetin pumppua D-jet autoon, koska se hajoittaa bensapainesäätimen kalvon ajan mittaan.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561