Mystinen rengaspaineen häviäminen
Mystinen rengaspaineen häviäminen
Bridgestone Blizzak RunFlat -rengas tyhjeni vuosi sitten n. 0.1-0.2 bar/viikko ja loppusyksystä 2020 jopa saman verran viikossa. Auton määräaikaishuollon yhteydessä joulukuussa vaihdatin nuo Blizzakit pois ja asennutin Continental -nasterenkaat sydäntalven ajaksi. Otin tarkoituksella merkiksi venttiilin hatun pois renkaasta, joka vajui. No, ystävällisyyttään olivat pesseet vanteet liuotinaineella, jolloin spriiliukoisella tussilla tekemäni merkinnät olivat kadonneet. Nyt kaikki indikaattorit olivat poissa, koska olivat vielä panneet puuttuvan hatun paikalle täsmälleen samanlaisen kuin mitä muissa renkaissa.
Kun nyt mittailin ja yritin tunnistaa tuo vajuvan renkaan, KAIKISSA renkaissa oli täsmälleen saman verran painetta. Mitään vajumista ei siis ollut tapahtunut 4 kuukauteen! Tässä on voinut käydä niin, että tuossa aiemmassa hatussa on ollut roskaa tai kivenmujua, joka on lievästi painanut venttiilin karaa. Tämä vaihtoehto olis jo toinen mukava ylläri just saamani Phizer-piikin jälkeen. Muiksi vaihtoehdoiksi ei jää oikeastaan kuin nämä:
-rengas vuotaa auton painon ansiosta tai eritoteten jos se jää sopivaan asentoon parkissa.
-paineenseurantaventtiili käyttäytyy eri tavalla renkaan olessa autossa tai venttiili "vipisee renkaan pyöriessä ja vuotaa juuresta.
Viimeksi mainittu olisi todella outo, mutta ei mahdoton. Onko kenelläkään tietoa/kokemuksia asiasta?
Autona MB 200 4Matic farkku 2018
Aion vielä ennen alle laittamista testailla niillä lukuisilla lähes kaikkien tuntemilla nikseillä, jota en edes halua tänne vastauksina. Sikäli huolestuttaa jos
yksi TPMS on rikki, koska ongelma periytyy seuraaviin renkaisiin.
Kun nyt mittailin ja yritin tunnistaa tuo vajuvan renkaan, KAIKISSA renkaissa oli täsmälleen saman verran painetta. Mitään vajumista ei siis ollut tapahtunut 4 kuukauteen! Tässä on voinut käydä niin, että tuossa aiemmassa hatussa on ollut roskaa tai kivenmujua, joka on lievästi painanut venttiilin karaa. Tämä vaihtoehto olis jo toinen mukava ylläri just saamani Phizer-piikin jälkeen. Muiksi vaihtoehdoiksi ei jää oikeastaan kuin nämä:
-rengas vuotaa auton painon ansiosta tai eritoteten jos se jää sopivaan asentoon parkissa.
-paineenseurantaventtiili käyttäytyy eri tavalla renkaan olessa autossa tai venttiili "vipisee renkaan pyöriessä ja vuotaa juuresta.
Viimeksi mainittu olisi todella outo, mutta ei mahdoton. Onko kenelläkään tietoa/kokemuksia asiasta?
Autona MB 200 4Matic farkku 2018
Aion vielä ennen alle laittamista testailla niillä lukuisilla lähes kaikkien tuntemilla nikseillä, jota en edes halua tänne vastauksina. Sikäli huolestuttaa jos
yksi TPMS on rikki, koska ongelma periytyy seuraaviin renkaisiin.
Viimeksi muokannut Nelimatti, Ma 22.03.2021 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Pyöritä se kumi ympäri ja katso löytyykö ruuvia yms jostain, eiköhän siinä reikä kuiten ole.
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Eikö ongelma ole nyt poissa kun ei kerran 4kuukauteen ole paine kadonnut? Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin.
W210 E320cdi
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Venttiilihatun ainut tehtävä on suojata venttiiliä roskilta, vedeltä yms. jotka haittaavat venttiilin toimintaa ja näyttäähän se siistimmältä kun osa ei puutu.
A250e 2020 W177
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Pitipä oikeen pariin kertaan lukea aloituksen juttu. Väkisinkin alkoi vähän jo hymyilyttää. Eli jos nyt ymmärsin oikein niin vanteilla oli Bridgestonet ja niiden aikana yksi tyhjeni hissukseen. Sitten vaihdettiin vanteille Contit ja nyt ei enää tyhjene... samalla katosi merkintä, että mikä pyörä Bridgestonejen aikaan vuoti... no renkaita vaihdettaessa luonnollisesti ruuvataan venttiileiden "sielut" irti jotta saadaan tyhjiksi. Monesti nämä nakellaan roskiin ja pistetään uudet kun rengastyöt tehty... tai jos ruuvaillaan samat takaasin niin jo tuo sielujen irroitus ja takaasinruuvaus voi tehdä sen että vähän päästänyt alkaakin pitää... sehän on yleensä yksi ensimmäisistä konsteista suotavan venttiilin kanssa, että löysää irti, päästää ilmaa, ruuvaa takaasin ja täyttää uudelleen. Jos edelleen suotaa niin voi kurlata rengaspistoolin sylkeä täyteen ja suhauttaa sen venttiilinläpi niin voipi alkaa pitää sillä
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Miellä S212:sen yksi rengas vuoti about 1bar per kuukausi. Vein paikattavaksi. Kaveri sanoi, että rengas oli kyllä ihan ehjä, mutta silloin 10 vuotiaassa autossa oli venttiilin tiivistyksessä hapettumaa ja se vuoti sieltä.
- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Tuon 'sopivassa asennossa' vuotamisen ainakin omassa renkaassa aiheutti naula. Muuten on pari kertaa syy tainnut olla juuri venttiilin juuresta.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Näitä voi ymmärtää kovin eri tavoin. Itse ymmärsin, että Bridgestonet vuoti alla, ja kun ne vaihdettiin (vanteineen) Conteihin, niin nyt Bridgestonet ei varastossa enää vuoda.
Tämä tulkinta saattaa johtua siitä, että useimmiten kun vaihdan kesärenkaat talvirenkaisiin tai toisinpäin, en ota renkaita vanteilta, vaan molemmille on omat vanteet.
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Noniin, kolmas kerta toden sanoo... Ei auta vaikka lukee kahteen kertaan jos ei lue loppuun asti . Joo, eli varastoinnin aikana ei siis ole Bridgestonet vuotaneet vaikka alla vuosikin.
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Juuri noin. Tietenkin vanteilla irrallaan autosta ei vuoda! Ei tässä muu auta kuin laittaa taas ne alle, koska muuten en edes tiedä mikä rengas on kyseessä. Jos ei vuoda, on hyvinkin voinut olla tuo huomaamaton terävä roska tai kivenmuju venttiilihatussa, joka on aina pantu paineen lisäyksen jälkeen samaan renkaaseen... ja kun se nyt on vaihdettu, mystiikka saattaa olla kadonnut. Tällaisia tapauksia on nimittäin ollut enkä tiennyt niistä vielä renkaiden ollessa autossa kiinni. Minulla on lisäksi muutamia niksejä, joita en ole vielä kokeillut. Niihin ei kuulu hätäpaikkausmassa. Muuta en tänne kerro, kun vaarana on noin kummallisia väärin tulkintoja. Mikäli vuoto asettuu 0.2 bar/vko kuten se muistaakseni oli vielä viime kesänä, minulla on joka tapauksessa aina mukana Ryobin kompura, jolla saa noin parissa minuutissa tyrkätyksi tuon 0.2 bar kerran viikossa lisää... tai 0.4 bar kerran kahdessa viikossa. Tuo 0.2. bar differensi suuntaan tai toiseen ei nimittäin tee rantua paskaan, enemmän kuin omaan tai naapurin autoon. Ajo rengasliikkeseen, odottelu, ja kaikki muu... noistahan kertyisi minuutteja enemmän kuin mitä on viikkoja renkaiden eliniän aikana! Puhumattakaan vaivasta. Mahdollinen vika venttiilisysteemissä selviää kun karheiden kelien jälkeen asennan samoille vanteille uudet renkaat.
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
laita vaikka 3bar niihin ja ruiki vuodonilmasinta, kai sielä pieniä kuplia jossain ilmaantuu vaikka ei auton alla oliskaan
W210 E320cdi
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Komppaan edellistä. Lähinnä siitä syystä, että
Vuotokohta saattaa alata vuotamaan vasta tietyn painrajan jälkeen. Itsellä oli viimekesänä harrasteautossa koottavat vanteet alla joista yksi alkoi vuotaa. Se vuoti aina 2.5bar->1,5bar, muttei muuttunut enää siitä mihinkään. Tässä omassa tapauksessa syynä oli irtokehien sauma joka vuoti. Sen tiivistin uudelleen. Siellähön voi olla ihan joku minimaalinen reikä tai epätasaisuus vanteessa, kovettunut venttiilin sielu tms..
Vuotokohta saattaa alata vuotamaan vasta tietyn painrajan jälkeen. Itsellä oli viimekesänä harrasteautossa koottavat vanteet alla joista yksi alkoi vuotaa. Se vuoti aina 2.5bar->1,5bar, muttei muuttunut enää siitä mihinkään. Tässä omassa tapauksessa syynä oli irtokehien sauma joka vuoti. Sen tiivistin uudelleen. Siellähön voi olla ihan joku minimaalinen reikä tai epätasaisuus vanteessa, kovettunut venttiilin sielu tms..
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Mystinen rengaspaineen häviäminen
Nämä ovat joskus mystisiä, lisään yhden kokemuksen. Mulla rengas vuoti kumin ja vanteen välistä, vuoto oli olemattoman vähäinen ja tapahtui vain kun pyörä oli tietyssä asennossa. Rengas pois vanteelta ja pintojen puhdistys auttoivat.