W123 Takalasin irroitus vinkkejä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
W123 Takalasin irroitus vinkkejä?
Tarvis tuo takalasin tiiviste vaihtaa ja korjata alkavat ruosteet, onko vinkkejä miten lasin saisi ehjänä irti? Paikalleen voisi vedättää sitten vaikka ammattilaisella.
Revitäänkö kromit irti ja sitten aletaan kääntelemään tiivistettä irti sisäkautta vai miten ? C-pilarin verhoilut ilmeisesti kannattaa purkaa kanssa pois?
Revitäänkö kromit irti ja sitten aletaan kääntelemään tiivistettä irti sisäkautta vai miten ? C-pilarin verhoilut ilmeisesti kannattaa purkaa kanssa pois?
Kromilistoja ei irroiteta välttämättä ollenkaan. Voihan ne irroittaakkin jos haluaa väännellä ne mutkille.
Ensin molemmilta sivuilta C pilarin verhoilu irti. Sitten ruetaan varovasti tiivistettä raottelemalla, pusketaan lasi irti Huom. varovasti.
Ensin molemmilta sivuilta C pilarin verhoilu irti. Sitten ruetaan varovasti tiivistettä raottelemalla, pusketaan lasi irti Huom. varovasti.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Kromilistat kiristää sen lasin paikoilleen, eli ne pois, sitte se lähtee nätisti irti muuta ku vaan tasasesti sisäpuolelta työntää. Nätti ja nopea homma irrottaa. Takaisin oon laittanu niin(hyvä olla kaveri apuna sitte) että tiiviste lasiin paikoilleen ja tiivisteen ja korin väliseen uraan ohut naru, laitetaan lasi hollilleen ja vähä painetaan sitä ja vedetään narua niin että tiiviste luiskahtaa paikoilleen, ei sekään niin ihmeellinen homma oo ku ottaa vaan rauhassa. Ja takalasin lämmittimen piuhat kannattaa sitte kans muistaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Lasimestarit Kuttilan autolasissa vaihtoi mulle joskus aikanaan takalasin noin kahdessa minuutissa.
Omiksi hommiksi jäi sisäpilareiden verhousten irroittaminen ja sen jälkeen pojat paineli jollain tylpällä raudalla varovasti tasaisesti eri puolilta tiivisteestä lasin pois paikoiltaan. Ei mitään listojen irtikaivamisia. Mulla oli Venetmäeltä haettu vaihtolasi tiivisteineen ja listoineen mukana, jonka näppärästi jollain narulla tempaisivat paikoilleen.
Omiksi hommiksi jäi sisäpilareiden verhousten irroittaminen ja sen jälkeen pojat paineli jollain tylpällä raudalla varovasti tasaisesti eri puolilta tiivisteestä lasin pois paikoiltaan. Ei mitään listojen irtikaivamisia. Mulla oli Venetmäeltä haettu vaihtolasi tiivisteineen ja listoineen mukana, jonka näppärästi jollain narulla tempaisivat paikoilleen.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kiitoksia vinkeistä,
Yritin ensin varovasti repiä kromeja irti, ei tuntunut lähtevän joten välttäeäkseni niiden taipumisen ajattelin käännellä tiivisteen sisäpuolelta ja painaa lasin ulos, ei onnistunut. Lasi oli niin kovassa, tiivistettä oli yritetty aikojen saatossa tiivistää ainakin kolmella eri mömmöllä ja paras tapa saada se irti oli mattopuukko. Leikkelin sisäpuolelta koko huulen pois ja senkin jälkeen sai rynkytellä enämpi ja vähempi, että lasi irtosi, ehjänä onnekksi
Saako noita kromeja asennettua helposti tiivisteeseen kun lasi on jo paikallaan? Menisi varmasti helpommin kotikonstein paikalleen kun asentelis ilman noita kromeja ja laittas ne jäkikäteen, tosin ei ammattilainenkaan varmaan tuosta asennuksesta paljoa ota.
Yritin ensin varovasti repiä kromeja irti, ei tuntunut lähtevän joten välttäeäkseni niiden taipumisen ajattelin käännellä tiivisteen sisäpuolelta ja painaa lasin ulos, ei onnistunut. Lasi oli niin kovassa, tiivistettä oli yritetty aikojen saatossa tiivistää ainakin kolmella eri mömmöllä ja paras tapa saada se irti oli mattopuukko. Leikkelin sisäpuolelta koko huulen pois ja senkin jälkeen sai rynkytellä enämpi ja vähempi, että lasi irtosi, ehjänä onnekksi
Saako noita kromeja asennettua helposti tiivisteeseen kun lasi on jo paikallaan? Menisi varmasti helpommin kotikonstein paikalleen kun asentelis ilman noita kromeja ja laittas ne jäkikäteen, tosin ei ammattilainenkaan varmaan tuosta asennuksesta paljoa ota.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Alunperinhän tätä hommaa tehdään juuri tiivisteen vaihdon takia, kun se on niin auringon polttama ja halkeillut. Ja uuden tiivisteen hinta on noin 40 euroa, eli ei paha.Domi kirjoitti:Tuli vaan tosta tiivisteen leikkaamisesta, että joku käski leikata tiivisteen. Oho, uusi tiiviste olikin kalliimpi kuin uusi lasi. Auto tais olla Opel.
Itse käytin bemusta vastaavanlaisen tiivistelasin irti, siten, että selälleen takapenkille, pää auton keulaa kohti ja työnsin jaloilla takalasin varovasti irti. Kaveri tietenki oli toisella puolella vastaanottamassa ettei lasi lennä naapuritontille asti
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
www.motonet.fian55 kirjoitti:Ei ole kallis tiiviste! Mistä ostit?
Tosin taitaa saada monestakin paikasta melkein samaan hintaan sitä.
Kuten jo tuola sanoin aiemmin nii ne kromit kiristää sen lasin ja ilman niitä on paljo nätimpi irrottaa ja laittaa lasi paikoilleen. 123seen en oo laittanu takalasia paikoilleen(irti vain), mutta ainaki pystäriin nuo kromit sai laitettua kyllä paikalleen ku lasi oli paikalla.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Joo, kyllä ne helpompi on irrottaa ja asentaa ilman listoja, mutta 123:een niitä ei kyllä sitten enää saa paikalleen. Listat ovat 114/115:ssa vähän kapeampi joten saattaisivat juuri mennä paikalleen vielä jälkeenkin päin, mutta mutkia tulee.Wahva115 kirjoitti:Kuten jo tuola sanoin aiemmin nii ne kromit kiristää sen lasin ja ilman niitä on paljo nätimpi irrottaa ja laittaa lasi paikoilleen. 123seen en oo laittanu takalasia paikoilleen(irti vain), mutta ainaki pystäriin nuo kromit sai laitettua kyllä paikalleen ku lasi oli paikalla.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Hyvä tietää että niitä listoja ei saa paikoilleen lasin ollessa paikoillaan. Ei tule sitten varmaan enää ikinä pistettyä niitä listoja, kerta tähän asti ainakin on ne tullut pistettyä vasta kun lasi on paikoilleen vedettynä.an55 kirjoitti:Joo, kyllä ne helpompi on irrottaa ja asentaa ilman listoja, mutta 123:een niitä ei kyllä sitten enää saa paikalleen.Wahva115 kirjoitti:Kuten jo tuola sanoin aiemmin nii ne kromit kiristää sen lasin ja ilman niitä on paljo nätimpi irrottaa ja laittaa lasi paikoilleen. 123seen en oo laittanu takalasia paikoilleen(irti vain), mutta ainaki pystäriin nuo kromit sai laitettua kyllä paikalleen ku lasi oli paikalla.
Se on sitte miehestä kiinni
No, jos mies sanoo, että ne saa paikoilleen niin pakko se on uskoa! Puhutaanko nyt samasta autosta, W123?Sjtv kirjoitti: Hyvä tietää että niitä listoja ei saa paikoilleen lasin ollessa paikoillaan. Ei tule sitten varmaan enää ikinä pistettyä niitä listoja, kerta tähän asti ainakin on ne tullut pistettyä vasta kun lasi on paikoilleen vedettynä.
Olen kyllä joskus aikoinaan (vuonna 1976 kun ensimmäisiä W123:sia korjailin) koittanut listoja paikalleen lasin ollessa asennettuna, mutta totesin kahden vääntyneen listan jälkeen, että täytyy olla parempi konsti. Vedin sitten seuraavan lasin paikoilleen listat asennettuina, enkä ole tyyliä vaihtanut. Irrottaminen käy myös yhtä kivuttomasti. Aikaa kuluu lasin asennukseen niin halutessani minuuteissa. Väittäisin vielä, että ajansäästö listat paikallaan-menetelmässä on melkoinen verrattuna tuohon listattomaan versioon.
En myöskään näe mitään hyötyä siinä, että irrottaa listat tiivisteestä jos tarkoituksena on asentaa sama tiiviste takaisin. Lisäksi listojen kunto jälkiasennuksena arveluttaa, tai ei arveluta vaan tiedän niiden vääntyilevän.
lisää aiheesta...
On muuten samalla hyvä huomioida, että lasintiivisteen uran pohjalla kuuluu
olla reiät. Siis molemmissa kulmissa n. 5 mm reikä, josta tiivisteen alle mahdollisesti päässyt vesi tippuu pois. Olen näitä muutamia laitellut, ja
joskus jompi kumpi reikä on puuttunut, ja silloin se kannattaa porata.
Tiivisteen alle pääsevä vesi tippuu sitten tavaratilaan ( siis jos ne reiät on...),
putoamiskohta on renkaan kohdalla. Jos siis sateen jälkeen tuohon kohtaan tippuu vettä, niin tiiviste falskaa. Lievemmässä tapauksessa riittää elastisen
tuulilasikitin pursottaminen saumaan, mutta jos tiivisteen kulmat on halki, tai se on kovettunut, niin kannattaa vaihtaa uusi tiiviste.
olla reiät. Siis molemmissa kulmissa n. 5 mm reikä, josta tiivisteen alle mahdollisesti päässyt vesi tippuu pois. Olen näitä muutamia laitellut, ja
joskus jompi kumpi reikä on puuttunut, ja silloin se kannattaa porata.
Tiivisteen alle pääsevä vesi tippuu sitten tavaratilaan ( siis jos ne reiät on...),
putoamiskohta on renkaan kohdalla. Jos siis sateen jälkeen tuohon kohtaan tippuu vettä, niin tiiviste falskaa. Lievemmässä tapauksessa riittää elastisen
tuulilasikitin pursottaminen saumaan, mutta jos tiivisteen kulmat on halki, tai se on kovettunut, niin kannattaa vaihtaa uusi tiiviste.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)