W123 Takalasin irroitus vinkkejä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

W123 Takalasin irroitus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Tarvis tuo takalasin tiiviste vaihtaa ja korjata alkavat ruosteet, onko vinkkejä miten lasin saisi ehjänä irti? Paikalleen voisi vedättää sitten vaikka ammattilaisella.

Revitäänkö kromit irti ja sitten aletaan kääntelemään tiivistettä irti sisäkautta vai miten ? C-pilarin verhoilut ilmeisesti kannattaa purkaa kanssa pois?
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^Club »

Kromilistoja ei irroiteta välttämättä ollenkaan. Voihan ne irroittaakkin jos haluaa väännellä ne mutkille.
Ensin molemmilta sivuilta C pilarin verhoilu irti. Sitten ruetaan varovasti tiivistettä raottelemalla, pusketaan lasi irti Huom. varovasti.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kromilistat kiristää sen lasin paikoilleen, eli ne pois, sitte se lähtee nätisti irti muuta ku vaan tasasesti sisäpuolelta työntää. Nätti ja nopea homma irrottaa. Takaisin oon laittanu niin(hyvä olla kaveri apuna sitte) että tiiviste lasiin paikoilleen ja tiivisteen ja korin väliseen uraan ohut naru, laitetaan lasi hollilleen ja vähä painetaan sitä ja vedetään narua niin että tiiviste luiskahtaa paikoilleen, ei sekään niin ihmeellinen homma oo ku ottaa vaan rauhassa. Ja takalasin lämmittimen piuhat kannattaa sitte kans muistaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Lasimestarit Kuttilan autolasissa vaihtoi mulle joskus aikanaan takalasin noin kahdessa minuutissa.
Omiksi hommiksi jäi sisäpilareiden verhousten irroittaminen ja sen jälkeen pojat paineli jollain tylpällä raudalla varovasti tasaisesti eri puolilta tiivisteestä lasin pois paikoiltaan. Ei mitään listojen irtikaivamisia. Mulla oli Venetmäeltä haettu vaihtolasi tiivisteineen ja listoineen mukana, jonka näppärästi jollain narulla tempaisivat paikoilleen.
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Kromattuja listoja ei kannata irrottaa, jos haluat että ne ovat muodossaan vielä asennuksen jälkeenkin. :D Lasi irtoaa ja sen voi asentaa siten, että listat ovat koko ajan paikallaan.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Kiitoksia vinkeistä,

Yritin ensin varovasti repiä kromeja irti, ei tuntunut lähtevän joten välttäeäkseni niiden taipumisen ajattelin käännellä tiivisteen sisäpuolelta ja painaa lasin ulos, ei onnistunut. Lasi oli niin kovassa, tiivistettä oli yritetty aikojen saatossa tiivistää ainakin kolmella eri mömmöllä ja paras tapa saada se irti oli mattopuukko. Leikkelin sisäpuolelta koko huulen pois ja senkin jälkeen sai rynkytellä enämpi ja vähempi, että lasi irtosi, ehjänä onnekksi :lol:

Saako noita kromeja asennettua helposti tiivisteeseen kun lasi on jo paikallaan? Menisi varmasti helpommin kotikonstein paikalleen kun asentelis ilman noita kromeja ja laittas ne jäkikäteen, tosin ei ammattilainenkaan varmaan tuosta asennuksesta paljoa ota.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Kromilistoja ei kannata irrottaa. Vanhan tiivisteen voi mattovetsellä leikata, jolloin lähtee paremmin. Lasiin laitetaan sitten llistat paikalleen ja narulla kumi paikalleen. Listoja on mahdoton laittaa paikalleen jälkeenpäin.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Listoja on mahdoton laittaa paikalleen jälkeenpäin

Kiitoksia tämä tieto riittää, eli ei yritetä perse eellä puuhun :lol:
Avatar
Domi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 14.04.2004 13:51
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja Domi »

Tuli vaan tosta tiivisteen leikkaamisesta, että joku käski leikata tiivisteen. Oho, uusi tiiviste olikin kalliimpi kuin uusi lasi. Auto tais olla Opel. :roll:
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Sitä minäkin, että tiiviste voi olla kallis :shock:

Eipä ole vielä koskaan tarvinnut leikata tiivistettä lasin pois ottamiseksi ko. automallissa (koskee myös tuulilasia). Laminoitu tuulilasi tosin hajoaa paljon herkemmin kuin karkaistu takalasi, joka kestää melkoisen kovaa käsittelyä.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Domi kirjoitti:Tuli vaan tosta tiivisteen leikkaamisesta, että joku käski leikata tiivisteen. Oho, uusi tiiviste olikin kalliimpi kuin uusi lasi. Auto tais olla Opel. :roll:
Alunperinhän tätä hommaa tehdään juuri tiivisteen vaihdon takia, kun se on niin auringon polttama ja halkeillut. Ja uuden tiivisteen hinta on noin 40 euroa, eli ei paha.
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Ei ole kallis tiiviste! Mistä ostit?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Itse käytin bemusta vastaavanlaisen tiivistelasin irti, siten, että selälleen takapenkille, pää auton keulaa kohti ja työnsin jaloilla takalasin varovasti irti. Kaveri tietenki oli toisella puolella vastaanottamassa ettei lasi lennä naapuritontille asti :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.U
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: To 15.07.2004 08:07
Paikkakunta: Riihimäki / Pitsku

Viesti Kirjoittaja Mika.U »

Juben kertomalla toimintatavalla lähtee hyvin paikaltaan myös tavan tuulilasi, tosin käsijarrun ja vaihdekepin päällä makaaminen ei ole mukavinta hommaa mitä tiedän.
C 202 250TDT Elegance
-Diesel inside-
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

an55 kirjoitti:Ei ole kallis tiiviste! Mistä ostit?
www.motonet.fi

Tosin taitaa saada monestakin paikasta melkein samaan hintaan sitä.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kuten jo tuola sanoin aiemmin nii ne kromit kiristää sen lasin ja ilman niitä on paljo nätimpi irrottaa ja laittaa lasi paikoilleen. 123seen en oo laittanu takalasia paikoilleen(irti vain), mutta ainaki pystäriin nuo kromit sai laitettua kyllä paikalleen ku lasi oli paikalla.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Wahva115 kirjoitti:Kuten jo tuola sanoin aiemmin nii ne kromit kiristää sen lasin ja ilman niitä on paljo nätimpi irrottaa ja laittaa lasi paikoilleen. 123seen en oo laittanu takalasia paikoilleen(irti vain), mutta ainaki pystäriin nuo kromit sai laitettua kyllä paikalleen ku lasi oli paikalla.
Joo, kyllä ne helpompi on irrottaa ja asentaa ilman listoja, mutta 123:een niitä ei kyllä sitten enää saa paikalleen. Listat ovat 114/115:ssa vähän kapeampi joten saattaisivat juuri mennä paikalleen vielä jälkeenkin päin, mutta mutkia tulee.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Nyt lasi taasen paikoillaan uuden tiivisteen kanssa. Oli yllättävän helppo menemään paikoilleen, vaikka yksin sitä laittelin. Mäntysuopaa reilusti joka väliin ja kiskoin sen 4 mm:n laatoituksessa käytettävällä saumanarulla paikoilleen :lol:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

an55 kirjoitti:
Wahva115 kirjoitti:Kuten jo tuola sanoin aiemmin nii ne kromit kiristää sen lasin ja ilman niitä on paljo nätimpi irrottaa ja laittaa lasi paikoilleen. 123seen en oo laittanu takalasia paikoilleen(irti vain), mutta ainaki pystäriin nuo kromit sai laitettua kyllä paikalleen ku lasi oli paikalla.
Joo, kyllä ne helpompi on irrottaa ja asentaa ilman listoja, mutta 123:een niitä ei kyllä sitten enää saa paikalleen.
Hyvä tietää että niitä listoja ei saa paikoilleen lasin ollessa paikoillaan. Ei tule sitten varmaan enää ikinä pistettyä niitä listoja, kerta tähän asti ainakin on ne tullut pistettyä vasta kun lasi on paikoilleen vedettynä. :P
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Se on sitte miehestä kiinni

Viesti Kirjoittaja an55 »

Sjtv kirjoitti: Hyvä tietää että niitä listoja ei saa paikoilleen lasin ollessa paikoillaan. Ei tule sitten varmaan enää ikinä pistettyä niitä listoja, kerta tähän asti ainakin on ne tullut pistettyä vasta kun lasi on paikoilleen vedettynä. :P
No, jos mies sanoo, että ne saa paikoilleen niin pakko se on uskoa! :shock: Puhutaanko nyt samasta autosta, W123?

Olen kyllä joskus aikoinaan (vuonna 1976 kun ensimmäisiä W123:sia korjailin) koittanut listoja paikalleen lasin ollessa asennettuna, mutta totesin kahden vääntyneen listan jälkeen, että täytyy olla parempi konsti. Vedin sitten seuraavan lasin paikoilleen listat asennettuina, enkä ole tyyliä vaihtanut. Irrottaminen käy myös yhtä kivuttomasti. Aikaa kuluu lasin asennukseen niin halutessani minuuteissa. Väittäisin vielä, että ajansäästö listat paikallaan-menetelmässä on melkoinen verrattuna tuohon listattomaan versioon.

En myöskään näe mitään hyötyä siinä, että irrottaa listat tiivisteestä jos tarkoituksena on asentaa sama tiiviste takaisin. Lisäksi listojen kunto jälkiasennuksena arveluttaa, tai ei arveluta vaan tiedän niiden vääntyilevän.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

On muuten samalla hyvä huomioida, että lasintiivisteen uran pohjalla kuuluu
olla reiät. Siis molemmissa kulmissa n. 5 mm reikä, josta tiivisteen alle mahdollisesti päässyt vesi tippuu pois. Olen näitä muutamia laitellut, ja
joskus jompi kumpi reikä on puuttunut, ja silloin se kannattaa porata.

Tiivisteen alle pääsevä vesi tippuu sitten tavaratilaan ( siis jos ne reiät on...),
putoamiskohta on renkaan kohdalla. Jos siis sateen jälkeen tuohon kohtaan tippuu vettä, niin tiiviste falskaa. Lievemmässä tapauksessa riittää elastisen
tuulilasikitin pursottaminen saumaan, mutta jos tiivisteen kulmat on halki, tai se on kovettunut, niin kannattaa vaihtaa uusi tiiviste.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Vastaa Viestiin