Ostin patteriauton, ekat havainnot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Bomber4 kirjoitti: Su 03.12.2023 16:31 Jos ei tarvi mitään ihmeellistä eikä ole varsinaisesti kiire niin tämä on ollut hyvä.
https://www.evlataus.fi/collections/lat ... n-c-type-2

Tuohon saa samaan rahaan 3-vaihe pistokkeen suoraan niin muutaku töpseliin kii ja virrat päälle sekä piuha autoon

EV lataus kaupassa oli erittäin osaava ja hyvä palvelu,suosittelen
Mitä meinaat kiireellä? Kovin monelle ei tehokkaampi kotilatausasema käy joko sen takia että auto ei ota enempää AC:lla tai kodin sulakkeet ei oikein riitä 32 ampeerille.

Hinnat noille laskeneet kohtuullisesti vaikka onhan noissa vieläkin valtavasti ylihintaa kun huomioi mitä se purkki sisältää.

Onko muuten kukaan perehtynyt siihen Mersun omaan wallboxiin, integroituu kaiketi autoon mutta kallishan se on.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

No juu,lähinnä just meinasin sitä et sen hiukan alle 7 kw tulee. Se on siinä mielessä hidasta jos vaikka 70-80kw tarttis ladata. Toki toi on totta ,et talojen sähköt useimmilla ei riitä tehokkaampaan lataukseen. Oliko wallboxissa ny mitään ihmeellistä muuta kuin hinta. Sovelluksessa toki näkis lataukset ja hinnat,mutta onko niillä niin väliä, joillekki on

Katsoin tietoja niin OTA päivitykset wallboxissa ja ME sovelluksella ohjaus mahdollisuus sekä hinnoittelun ja latauksen seuranta
Star
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 551
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Minkä verran noissa wallboxeissa on rikkoutuvia osia. Kaapelit ja pistooli?
Ajattelin jos löytyisi käyttetty vai kannattaako ehdottomasti ostaa uusi esim yllä mainittu Besen?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Täytyy nyt sitten heittää meitsinkin takki nurin ja siirtyä patteriautolijaksi. S205 myyty ja tilalle tulee ensiviikolla EQB 250. Cee oli toissa viikolla huollossa ja tuli päivä ajeltua tuollaisella EQB250 esittelyautolla ja mukavahan tuolla oli ajella.

Lyhyttä nurkkapyöritystä ajot nykyään on, joten ei tuo melko lyhyt rangekaan niin haittaa ja onhan noita latureita jo. Mökkimatka 45 kilsaa, niin eiköhän se onnistu talvellakin,esittelyautossa ajoin 21,8 keskikulutuksen. Mukavaa tuossa on hiljaisuus ja autoon kulun helppous korkeudesta johtuen.

Voi olla, että S203 jää vielä "varalle" hetkeksi, mutta eiköhän sekin jouda kiertoon, eli kaksi dieseliä vaihtuu sähkikseen.

Kokeillaan tällä nyt patteriautoilua ja katsotaan mitä tulee :roll:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Pikku Mersu kirjoitti: Ti 05.12.2023 18:30 Minkä verran noissa wallboxeissa on rikkoutuvia osia. Kaapelit ja pistooli?
Ajattelin jos löytyisi käyttetty vai kannattaako ehdottomasti ostaa uusi esim yllä mainittu Besen?
Eikai niissä sen kummempaa ole kuin ite kaapeli ja se töpseli. En toki tiedä. Ite niitä latureita selailin joskus ja tulin vain epävarmaksi mikä se itelle olis hyvä. Silloin esim. Tori.fi tarjonta oli sekalaista ja kallista. Otin sitten tuon Besenin hinnan takia yhteyttä tuonne ev kauppaan ja sain loistavasti vastauksia kysymyksiin ja päätin hakea omani sieltä. Noissa on ominaisuuksia vaikka mihinkä hommiin aina pörssi sähkön seurantaan jne. Mutta en ite niistä nyt innostunut,haluan vain ladata.
Star
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Itselle päädyin tuollaiseen https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 1-kW-4-5-m näkyy olevan made in germany. Käyttökokemusta ei tosin vielä ole, kun laite on asentamatta, sähkäri pääsee vasta parin viikon päästä.
Harkitsin ensin sellaista sähkön hinnan huomioivaa älylaturia, mutta on mahdollista, että tuon joutuu kytkemään meillä yhteen vaiheeseen ja jos näin, niin silloin joutuu pitämään auton laturissa aina kun se on pihassa, sähkön hinnasta riippumatta.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tahtoomersun kirjoitti: Pe 08.12.2023 10:00 Itselle päädyin tuollaiseen https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 1-kW-4-5-m näkyy olevan made in germany. Käyttökokemusta ei tosin vielä ole, kun laite on asentamatta, sähkäri pääsee vasta parin viikon päästä.
Harkitsin ensin sellaista sähkön hinnan huomioivaa älylaturia, mutta on mahdollista, että tuon joutuu kytkemään meillä yhteen vaiheeseen ja jos näin, niin silloin joutuu pitämään auton laturissa aina kun se on pihassa, sähkön hinnasta riippumatta.
Tuossa näkyy olevan avain jolla saa aseman "lukittua". Varmaan tarpeen jossain rivarissa tai muuten kaupunkialueella ettei naapuri lataa omaa autoaan. Taitaa monissa muissa nykyisissä olla vastaava disablointimahdollisuus etäyhteyssovelluksella?

Älä ihmeessä tyydy yksivaihekytkentään, ei pelkästään pörssisähkön hintaoptimonnin takia. Et maininnut kiinteistösi pääsulakekokoa mutta normi omakotitalossa saa kodinhoitohenkilökuntaa vahtia jos auto on latauksessa yhdestä vaiheesta 16 ampeerilla (pienemmällä virralla uutta plugariakin saa odotella ikuisuuden). Emäntä kun laittaa pesukoneet päälle ja joulueväät valmistumaan uunissa sun muuta multitaskausta niin varmasti poksahtaa se wallboksin sulake (pääsulake tai ryhmäkeskuksesta).
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tänään kävi sähkäri katsomassa paikat ja kyllä kolme vaihetta saadaan käyttöön. Pääsulakkeet on 3x25A ja kun ei ole sähkölämmitystä, niin riittää. Kytkentä niin, että kiuas ja laturi ei voi olla päällä samaan aikaan.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Automyyjä soitteli tänään, että ensi keskiviikkona luovutus.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tänään noudettu EQB patteriauto ja alettu opettelemaan sähköautoilua. Kokemus ekalta 50km:tä positiivinen :D
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tahtoomersun kirjoitti: Ke 13.12.2023 15:22 Tänään noudettu EQB patteriauto ja alettu opettelemaan sähköautoilua. Kokemus ekalta 50km:tä positiivinen :D
Useimmat jo hehkuttaisi että ei vielä yhtään vikaa. :)

Tulikos EQB:hen joku facelift, poikkeaako mitenkään muuten vanhemmasta kuin puskurit? Sähköpuolella sen verran kehitystä että olisko tullut voimalinjaan jotain?
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Ilmeisesti tuohon uudempaan saa jo vetokoukun. Vanhempiin ei ainakaan ollut vetopainoja merkitty trafille.
Erikoista et alkupään eqa:han sai koukun.
Star
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Bomber4 kirjoitti: Ke 13.12.2023 16:27 Ilmeisesti tuohon uudempaan saa jo vetokoukun. Vanhempiin ei ainakaan ollut vetopainoja merkitty trafille.
Erikoista et alkupään eqa:han sai koukun.
Tämä ja distronic vakio, sekä jotain pienempiä juttuja, mutta tuo oma on -23 maahan tullutta varastoa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Huhu kertoo, että 7-paikkaosuuden vaatimat muutokset takaosassa estivät vetokoukun asennuksen pre-facelift EQB mallissa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

DBFI kirjoitti: Pe 08.12.2023 13:11 Älä ihmeessä tyydy yksivaihekytkentään, ei pelkästään pörssisähkön hintaoptimonnin takia. Et maininnut kiinteistösi pääsulakekokoa mutta normi omakotitalossa saa kodinhoitohenkilökuntaa vahtia jos auto on latauksessa yhdestä vaiheesta 16 ampeerilla (pienemmällä virralla uutta plugariakin saa odotella ikuisuuden).
Tämän lisäksi aurinkovoimalan omasta tuotannosta saa 3-vaihelatauksella suuremman osuuden omaan käyttöön. Vaikka hinnoittelutariffi määrittääkin eri vaiheilla ostettavan ja myytävän sähkön oikein. Tämä on kieltämättä rahalliselta arvoltaan pieni optimointi, mutta oikean suuntainen.

Latureissa näyttää olevan alin virranrajoitus 8A ja 6A. Onko tämä rajoitus vain laturin toteutuksen suunnitteluvalinta vai onko autossa rajoitusta jonka vuoksi se ei huoli pienempää latausvirtaa? Suostuuko auto ottamaan vastaan kuinka vähäisen latauksen tahansa?

Mietin sitä, että jos panelit tuottavat 5 kW ja talo kuluttaa 4 kW, niin voiko talon syöttöjohdon virtaa optimoiva laturi työntää yli jäävän 1 kW tehon autoon kolmivaiheisena, eli siis alle 2A latausvirralla vaihetta kohden?
Viimeksi muokannut 740 GLE, Su 17.12.2023 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Saattaa olla, mutta ymmärsin,että vetokoukkua ei saisi 5 paikkaiseenkaan. GLB:hen tämä pohjautuu, mutta siihenhän vetokoukun kuitenkin saa.
Oli mukava "tankata" viime yönä, kun sähkön hinta oli hiukan miinuksella ja siirron jälkeen hinnaksi jäi joku 0,02€ kwh :D
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tahtoomersun kirjoitti: Su 17.12.2023 11:01 Saattaa olla, mutta ymmärsin,että vetokoukkua ei saisi 5 paikkaiseenkaan. GLB:hen tämä pohjautuu, mutta siihenhän vetokoukun kuitenkin saa.
Oli mukava "tankata" viime yönä, kun sähkön hinta oli hiukan miinuksella ja siirron jälkeen hinnaksi jäi joku 0,02€ kwh :D
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Mutta myös 5-paikkaisen takaosassa on kolmannen penkkirivin asennuksen mahdollistavat muutokset lattiassa, joten koukkua ei taida saada siihenkään?

Löysin jo Saksasta EQA:n vetokoukunkin, jonka ilmeisesti voisi teknisesti asentaa myös EQB:n perään, mutta siitä varoitettiin erikseen että vetopaino on nollassa. Omalta kannalta riittäisi jo pyörätelineen vaatima 50 kg vetopaino varsin pitkälle, mutta ilmeisesti sekin on tässä tapauksessa liikaa?

Seuraan kokemuksiasi mielenkiinnolla, koska EQB on edelleen ostoslistalla mukana, joten raportoi toki lisääkin!
Viimeksi muokannut 740 GLE, Su 17.12.2023 11:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

740 GLE kirjoitti: Su 17.12.2023 11:08
tahtoomersun kirjoitti: Su 17.12.2023 11:01 Saattaa olla, mutta ymmärsin,että vetokoukkua ei saisi 5 paikkaiseenkaan. GLB:hen tämä pohjautuu, mutta siihenhän vetokoukun kuitenkin saa.
Oli mukava "tankata" viime yönä, kun sähkön hinta oli hiukan miinuksella ja siirron jälkeen hinnaksi jäi joku 0,02€ kwh :D
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Mutta myös 5-paikkaisen takaosassa on lattiassa kolmannen penkkirivin asennuksen mahdollistavat muutokset lattiassa, joten koukkua ei taida saada siihenkään.

Löysin jo Saksasta EQA:n vetokoukunkin, jonka ilmeisesti voisi teknisesti asentaa myös EQB:n perään, mutta siitä varoitettiin erikseen että vetopaino on nollassa. Omalta kannalta riittäisi jo pyörätelineen vaatima 50 kg vetopaino varsin pitkälle, mutta ilmeisesti sekin on tässä tapauksessa liikaa?

Seuraan kokemuksiasi mielenkiinnolla, koska EQB on edelleen ostoslistalla mukana, joten raportoi toki lisääkin!
Oma käsitys on, että vaikka vetopaimo on nolla, niin polkupyörätelineen käyttöä se ei estä.
Toki kirjoittelen kokemuksista, onhan tämä itsellekin uuden opettelemista ja siten mielenkiintoista.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

740 GLE kirjoitti: Su 17.12.2023 10:59
Tämän lisäksi aurinkovoimalan omasta tuotannosta saa 3-vaihelatauksella suuremman osuuden omaan käyttöön. Vaikka hinnoittelutariffi määrittääkin eri vaiheilla ostettavan ja myytävän sähkön oikein. Tämä on kieltämättä rahalliselta arvoltaan pieni optimointi, mutta oikean suuntainen.

Latureissa näyttää olevan alin virranrajoitus 8A ja 6A. Onko tämä rajoitus vain laturin toteutuksen suunnitteluvalinta vai onko autossa rajoitusta jonka vuoksi se ei huoli pienempää latausvirtaa? Suostuuko auto ottamaan vastaan kuinka vähäisen latauksen tahansa?

Mietin sitä, että jos panelit tuottavat 5 kW ja talo kuluttaa 4 kW, niin voiko talon syöttöjohdon virtaa optimoiva laturi työntää yli jäävän 1 kW tehon autoon kolmivaiheisena, eli siis alle 2A latausvirralla vaihetta kohden?
Omassa wallboxissa on monikierrostrimmeri josta voi ruuvata auton lataustehon oman mielen mukaan, kytkimellä sitten täysi teho. En ole kokeillut kuinka alas ohjauksen voi säätää mutta uskoisin että menee lineaarisesti nollasta maksimiin. Ohjauksena voi käyttää myös jotain talosähkön ohjausta joka siis tietää paljonko talo kuluttaa ja paljonko pääsulakkeista riittää potkua autolle (en muista mikä tuon signaalin virallinen nimi on). Tuossakin tapauksessa pitää ohjauksen mennä likimain nollaan asti.

Oma wallboxini on aataminaikainen Saksasta ostettu, nykyaikaiset vähänkin fiksummat sisältää varmasti myös ulkoisen dynaamisen ohjauksen. Vähän pitää rakennella että tuon saa huomioimaan aurinkopaneelien tuoton ja talon kulutuksen. Oikeastaan luulisi tuollekin olevan valmiita kaupallisia ratkaisuja, en ole perehtynyt kun ei ole niitä paneeleja katolla.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Omaa kokemusta ei ole vielä, mutta esim. tuo Benyn laturi osaa käsittääkseni seurata panelien tuotantoa ja talon syöttöjohdon virtaa pyrkien minimoimaan taloon ulkoa ostettavan energian, jos niin pyydetään:

https://scanoffice.fi/tuote/sahkoauton- ... otitaloon/

Auton kyky ottaa vastaan pientäkin lataustehoa kiinnostaa, koska aurinkovoimalan ylituotantoa on vain pieni osa vuodesta ja sen määrä vaihtelee jatkuvasti talon kulutuksen mukaan.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

740 GLE kirjoitti: To 21.12.2023 19:55 Omaa kokemusta ei ole vielä, mutta esim. tuo Benyn laturi osaa käsittääkseni seurata panelien tuotantoa ja talon syöttöjohdon virtaa pyrkien minimoimaan taloon ulkoa ostettavan energian, jos niin pyydetään:

https://scanoffice.fi/tuote/sahkoauton- ... otitaloon/

Auton kyky ottaa vastaan pientäkin lataustehoa kiinnostaa, koska aurinkovoimalan ylituotantoa on vain pieni osa vuodesta ja sen määrä vaihtelee jatkuvasti talon kulutuksen mukaan.
Tekninen kuvaus saisi olla yksityiskohtaisempi. Jos minimi latausteho on 4,1 kW niin eikö boksi säädy pienemmälle, vaikka nollaan tarvittaessa. Kuulostaa ainakin siltä että ei tue yli nollan arvoja alle 4,1 kW:n. Rajapintastandardi jostain netistä varmaan löytyy ja WIS:istä voisi katsoa millä alueella autosta lähtevä ohjaussignaali liikkuu.
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Ei ehkä paras idea kytkeä latauslaitetta 3vaihe töpselillä verkkoon. 3vaihe pistoke ei kestä pidempiaikaista jatkuvaa virtaa. Itsellä suli pistorasia ja töpseli yhdeksi möntiksi . Ainakaan 7,3 kw tehoja ei kestänyt.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

500km nyt takana EQB:llä ja positiivinen vire päällä. Keskikulutus ollut 27,'1kwh ,eli hitusen yläkanttiin, mutta johtunee omasta mukavuuden halusta, eli tulee lämmitettyä hiukan liian kauan ennen lähtöä ja jätettyä helposti lämpö päälle esim. kaupassa käynnin ajaksi.

Ekan kerran kun tuon pesin, niin luulin, että nyt se sekosi. Levittelin vaahdot pesurilla auton päälle ja sitten Mersu hätääntyi, alkoi vilkut vilkkumaan, peilit kääntyili auki ja kiinni ja esilämmitys käynnistyi. Hetken kun mietin, niin hokasin, että johtuu varmaan keylessin antureita ovenkahvoissa ja viskasin avaimet taskusta autoon, niin johan rauhoittui ja kylpy pääsi jatkumaan.

Eilen tuli myytyä myös viimeinen diesel pois, joten SEC on enään ainoa fossiilipeli taloudessa. :roll:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ennentauti kirjoitti: Pe 22.12.2023 09:21 Ei ehkä paras idea kytkeä latauslaitetta 3vaihe töpselillä verkkoon. 3vaihe pistoke ei kestä pidempiaikaista jatkuvaa virtaa. Itsellä suli pistorasia ja töpseli yhdeksi möntiksi . Ainakaan 7,3 kw tehoja ei kestänyt.
Jotain vikaa siinä pistokkeessa/pistorasiassa. Kolmivaihepistokkeen kuitenkin kytket autoon ja sekin kestää 11 tai jopa 22 kW. 7,3 kW ei tee kuin kymmenkunta ampeeria vaihetta kohden, porukat laitailee shukorasiastakin tuon verran (normi shukon kanssa kyllä syytä olla tarkkana).
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Taitaa olla niin että suurin osa ok-taloita on 3x25A sulakkeilla silloin maksimi koko talolle on 17kW ja rapiat niin ei jää kuin 11kW suositeltu max, koska on muutakin kulutusta. Shuko pistokkeen suositeltu on 8A(1,8kW), super-shuko eli vahvistettu 16A(3,7kW). Jos joku pistoke "sulaa" on syytä pyytää sähkömies kattomaan missä vikaa.
Tompsoni84
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 25.11.2021 12:46

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja Tompsoni84 »

ennentauti kirjoitti: Pe 22.12.2023 09:21 Ei ehkä paras idea kytkeä latauslaitetta 3vaihe töpselillä verkkoon. 3vaihe pistoke ei kestä pidempiaikaista jatkuvaa virtaa. Itsellä suli pistorasia ja töpseli yhdeksi möntiksi . Ainakaan 7,3 kw tehoja ei kestänyt.
Höpö höpö. Teollisuuslaitoksissa on 24/7 sähkömoottoreita pyörimässä 3vaihe töpselin nokassa ja pyörivät vuosikausia ilman ongelmia. Yhtään töpselin hajoamista en muista 20 vuoden aikana mitä ite laitoksissa pyörinyt.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Isoilla virroilla jo likaiset pistokkeet ja pistorasiat tai huonot johdinliitokset riittävät sulattamaan pistorasian ja pistokkeen ikuisesti yhteen.

Yhden ehjän moottorinlämmittimen olen vaihtanut, kun en saanut vanhaa isolla pyöreällä pistokkeella olevaa lämmitysjohtoa enää irti autosta. Auton pistokkeen suojakansi irtosi syksyllä ja vuosia hyvin toiminut lämmitysjohto kärvähti kiinni tönkkösuolattuun pistokkeeseen saman talven aikana.

Vaihdoin protestiksi koko järjestelmän, kun Defan koko lämmitin panssarikaapeleineen maksoi saman verran kuin pelkkä 1 metrin panssarikaapeli Vålvån logoilla. Se kenuiininnahkainen alkuperäisosakim on Defan valmistama, mutta omistajan kiusaksi eri järjestykseen sählätyllä pinnijärjestyksellä yleismallin varaosan sopivuuden estämiseksi tarkoituksella.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tuli tänään ajeltua EQB::llä 53km lenkki pakkasen ollessa -25-26,5 astetta. Tie oli mutkaista ja mäkistä maaseututietä. Lämpötilapyynti ohjaamoon 20 astetta, keskinopeus 53kmh ja keskikulutus 32,8kwh/100km. Auto ei ollut latauksessa ennen lähtöä, esilämmitys päällä noin 15min.

Keskikulutus laski hiljalleen koko matkan ajan ja jos matka olisi ollut pidempi, olisi varmaan vielä hitusen voinut laskea, mutta kyllä tästä voisi vetää johtopäätöksen, että näillä keleillä 250km alkaa olla ihan maksimi range.

Mukava ja varman tuntuinen ajettava tuollaisella jäisellä ja polanteisella tiellä, vaikka onkin vain etuveto. Aiemmin lumisateisella kelillä pistin merkille, että keskivallin ylitys sujuu yllättävän eleettömästi, ilmeisesti paino auttaa tässä. Toki pitää hiukan ajotapaa muuttaa takavetoiseen verrattuna. Renkaina on Continentalin kitkat, jotka tuntuvat toimivan hyvin.

Kilometrejä on nyt 925 ja kaikki on toiminut toistaiseksi niinkuin pitää.Varsinaista tarvetta ei ole vielä ollut pikalatureille, mutta paria olen kokeillut ja ovat toimineet.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13193
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tahtoomersun kirjoitti: Ma 01.01.2024 16:18 Tuli tänään ajeltua EQB::llä 53km lenkki pakkasen ollessa -25-26,5 astetta. Tie oli mutkaista ja mäkistä maaseututietä. Lämpötilapyynti ohjaamoon 20 astetta, keskinopeus 53kmh ja keskikulutus 32,8kwh/100km. Auto ei ollut latauksessa ennen lähtöä, esilämmitys päällä noin 15min.

Keskikulutus laski hiljalleen koko matkan ajan ja jos matka olisi ollut pidempi, olisi varmaan vielä hitusen voinut laskea, mutta kyllä tästä voisi vetää johtopäätöksen, että näillä keleillä 250km alkaa olla ihan maksimi range.

Mukava ja varman tuntuinen ajettava tuollaisella jäisellä ja polanteisella tiellä, vaikka onkin vain etuveto. Aiemmin lumisateisella kelillä pistin merkille, että keskivallin ylitys sujuu yllättävän eleettömästi, ilmeisesti paino auttaa tässä. Toki pitää hiukan ajotapaa muuttaa takavetoiseen verrattuna. Renkaina on Continentalin kitkat, jotka tuntuvat toimivan hyvin.

Kilometrejä on nyt 925 ja kaikki on toiminut toistaiseksi niinkuin pitää.Varsinaista tarvetta ei ole vielä ollut pikalatureille, mutta paria olen kokeillut ja ovat toimineet.
Lämmittääkö EQB akkua esilämmityksellä? Pelkällä sisätilan esilämmitykselläkin saa kohtuullisesti leikattua sitä alkumatkan kulutuspiikkiä. Ei varmaan isoa merkitystä mutta tuntuu paremmalta lämmittää auto suoraan töpsölistä kuluttamatta akkua. Eikö 250 km:n range noilla lämpötiloilla jo ala olla riittävä useimmille?
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Lämmittää. Esilämmityksessä akku lämpenee purkausprossin kautta, oli auto laturissa tai ei. Jos on hyvin kylmä -15 tai enemmän akkua lämmitetään ensin jotta se voi purkautua. Se on sitä passiivista lämmitystä.
Vastaa Viestiin