dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Tuli eräällä toisella foorumilla vastaan tällainen väite:
"Juuri keskustelin katsastusinsinöörin kanssa ja sieltä tuli vastaukseksi samaa mitä trafin tekstissäkin lukee. Käyttövoiman muutos onnistuu sähköön, kaasuun tai etanoliin. Eli vanhanmalliset käyttövoiman muutokset poikkeusluvalla."
Onkos jollain parempaa tietoa, että pitääkö todella paikkansa?
Ei järin hyvä muutos harrastelijoiden kannalta jos tosissaan on näin
"Juuri keskustelin katsastusinsinöörin kanssa ja sieltä tuli vastaukseksi samaa mitä trafin tekstissäkin lukee. Käyttövoiman muutos onnistuu sähköön, kaasuun tai etanoliin. Eli vanhanmalliset käyttövoiman muutokset poikkeusluvalla."
Onkos jollain parempaa tietoa, että pitääkö todella paikkansa?
Ei järin hyvä muutos harrastelijoiden kannalta jos tosissaan on näin
Tähden takaa maailma oli erilainen
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
On se kumma juttu vaikka eikö se "Diesel ole puhtaampi"?
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Miksi pitäisi onnistua? Tuollainen muutoshan on käytännössä nykytekniikan autoissa täysin järjetön.Leemu kirjoitti: ↑Ke 19.05.2021 13:05 Tuli eräällä toisella foorumilla vastaan tällainen väite:
"Juuri keskustelin katsastusinsinöörin kanssa ja sieltä tuli vastaukseksi samaa mitä trafin tekstissäkin lukee. Käyttövoiman muutos onnistuu sähköön, kaasuun tai etanoliin. Eli vanhanmalliset käyttövoiman muutokset poikkeusluvalla."
Onkos jollain parempaa tietoa, että pitääkö todella paikkansa?
Ei järin hyvä muutos harrastelijoiden kannalta jos tosissaan on näin
Ymmärrän hyvin jos maataloudessa bensakäyttöinen traktori pitäisi saada toimimaan polttoöljyllä mutta henkilöautoja on saatavana runsain mitoin valmiina paketteinakin joten miksi nähdä vaivaa jotta saisi rakennettua version johon eivät testeritkään välttämättä käy?
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
No hetivarmastihan tässä murehditaan nykyautojen muutoksia, eikä sitä todellsta harmia ellei vanhoja satalankkuja ja 123:ia enää voi muutoskatsastaa eri käyttövoimalle
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Miksi tuollaisia autoja pitäisi muuttaa jollekin muulle käyttövoimalle?
Saahan niitä muuttaa edelleenkin poikkeusluvalla.
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Miksi mitään pitäisi tehdä millekään autolle, kun uusia saa kaupasta ja käytettyjä autoliikkeestä ?
En minä tiedä, tältä foorumilta melko varmasti löytyy haulla vastauksia kysymykseen, eikun sopivaa hakusanaa vaan yrittämään
En minä tiedä, tältä foorumilta melko varmasti löytyy haulla vastauksia kysymykseen, eikun sopivaa hakusanaa vaan yrittämään
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Edelleen se käyttövoiman muutos onnistuu vaikka et sitä ymmärräkään.
Mutta sille, että se on tarkemmin rajoitettua, on olemassa syynsä.
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
No mikä se syy on?
Löytyytkö YHTÄÄN ajoneuvo- tai liikenneaiheista tilastoa, joista edes kolmella merkitsevällä numerolla pystyy havaitsemaan, että ajoneuvon käyttövoima on vaihdettu ja mitä siitä vaihdosta seurasi?
Löytyytkö YHTÄÄN ajoneuvo- tai liikenneaiheista tilastoa, joista edes kolmella merkitsevällä numerolla pystyy havaitsemaan, että ajoneuvon käyttövoima on vaihdettu ja mitä siitä vaihdosta seurasi?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
No moni esimerkiksi rakentelee autoja ihan harrastuksen vuoksi, olen vähän yllättynyt ettei tämän foorumin käyttäjä moista tiedäE200kompressor kirjoitti: ↑Ke 19.05.2021 20:44
Miksi tuollaisia autoja pitäisi muuttaa jollekin muulle käyttövoimalle?
Saahan niitä muuttaa edelleenkin poikkeusluvalla.
Aiemminhan mallisarjan sisäisiä moottorin (ja käyttövoimankin) muutoksia on hyväksytty ihan muutoskatsastuksella kunhan auto on alustaltaan ja jarruiltaan vastannut asennettua tekniikkaa.
Nyt täytyisi ilmeisesti hakea poikkeuslupaa joka maksaa näemmä vaatimattomat 380€ ja ainakin aiemmin tuon on joutunut maksamaan ensin ja sitten vasta on saanut tietää menikö hakemus läpi.
Tuohon testeriasiaan katson tarpeelliseksi sivistää sen verran, että jos muutokset tehdään asiallisesti, niin testeri takuulla toimii
Tähden takaa maailma oli erilainen
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Mullon pihassa yx S124 4Matic joka on jossain kohtaa dieselöity. On vaan haluttu lisää voimaa ja siinä kohtaa sit vaihdettu tekniikka toiseen. On eriasia onko siinä ollut mitään järkeä varsinkin kun kori on siinä kunnossa kun se on. Nyt sit purettuna mun toimesta.
Mutta joo. Voisi samalleen kyseenalaistaa jonkin kunnostusprojektinkin. Hintalappu helpolla tulee sellainen että sillä rahalla saisi valmiiksi hyväkuntoisen ajoauton ja töille ei jää yhtään mitään. Ei siis mitään taloudellista järkeä touhulle. Mutta kun tosiaan harrastaa ni siinä kohtaa välttämättä ei se järkiperuste ole se ykkösjuttu vaan se että harrastaa. Sama juttu tuosssa Dieselöinnissä tai sitten toistepäin. Kumpiakin on. Useinmiten vaarmaankin taloudellisesti järjetön touhu mutta...
Se että valtiovalta rajoittaa tai haluaa säädellä touhua niin samoilla linjoilla kuin 740 GLE. Järkevää perustetta sääntelylle ei taida olla? AIhe kun loppupeleissä on pienempi kuin kärpäsen kakka itämeressä niin valtiolle kertyvän muutoshakemustulojen kuin päästöjen lisääntymisen tai vähenemisen muodossa
Mutta joo. Voisi samalleen kyseenalaistaa jonkin kunnostusprojektinkin. Hintalappu helpolla tulee sellainen että sillä rahalla saisi valmiiksi hyväkuntoisen ajoauton ja töille ei jää yhtään mitään. Ei siis mitään taloudellista järkeä touhulle. Mutta kun tosiaan harrastaa ni siinä kohtaa välttämättä ei se järkiperuste ole se ykkösjuttu vaan se että harrastaa. Sama juttu tuosssa Dieselöinnissä tai sitten toistepäin. Kumpiakin on. Useinmiten vaarmaankin taloudellisesti järjetön touhu mutta...
Se että valtiovalta rajoittaa tai haluaa säädellä touhua niin samoilla linjoilla kuin 740 GLE. Järkevää perustetta sääntelylle ei taida olla? AIhe kun loppupeleissä on pienempi kuin kärpäsen kakka itämeressä niin valtiolle kertyvän muutoshakemustulojen kuin päästöjen lisääntymisen tai vähenemisen muodossa
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Minustakin muutosten asiallinen toteutus on tärkeämpää kuin verojen maksaminen asiasta tekijää vähemmän ymmärtävän lupaviranomaisen anekaupassa.
Vaatimattomampi vastaavanlainen motivointi väärään toimintaan tulee taas eteen, kun pitää hommata pyörätelineeseen uudenkin auton rekisteritunnus. Jos ajat menemään rovio pyöriä bungeeköysillä kolmenkympin Bilteman vetokuulatelineessä holtittomasti heiluen ilman että takavaloista tai rekisteritunnuksesta näkyy yhtään mitään, olet nyky-yhteiskunnassa sankari, koska omistat polkupyörän.
Mutta menepä hommaamaan Thulelta kunnollinen kolaritestattu tukeva pyöräteline täydellä valosarjalla ja kiinnitä polkupyöräsi siihen tukevalla kolmen pisteen kiinnityksellä niin ettei yksikään pyörä värähdäkään ajon aikana ja kaipaisit siihen vielä rekisterikilvenkin kopiota sille varattuun valaistuun tilaan, niin ei käy. Maksa lisähinta ylimääräisen rekisteritunnuksen hakemuksesta ja sitten myöhemmin kilvestä tietenkin normaali taksa. Maksullinen lupahakemus joka myönnetään automaattisesti jokaiselle hakijalle ei ole lupa, vaan vero.
Ilmoitan jo etukäteen, että jos Rouvan autosta katoaa rekisterikilpi ihan lähipäivinä, se tulee olemaan puhdas sattuma.
Takaisin aiheeseen: ei ole lainsäätäjän asia valvoa hallintoalamaisen puolesta millainen rakentaminen on järkevää. Hänen tehtävänsä on valvoa ainoastaan, että mitä tahansa rakennetaankin, se tehdään todelliset tekniset vaatimukset täyttävällä tavalla. Byrokratian vaatimuksia ei tarvita.
Vaatimattomampi vastaavanlainen motivointi väärään toimintaan tulee taas eteen, kun pitää hommata pyörätelineeseen uudenkin auton rekisteritunnus. Jos ajat menemään rovio pyöriä bungeeköysillä kolmenkympin Bilteman vetokuulatelineessä holtittomasti heiluen ilman että takavaloista tai rekisteritunnuksesta näkyy yhtään mitään, olet nyky-yhteiskunnassa sankari, koska omistat polkupyörän.
Mutta menepä hommaamaan Thulelta kunnollinen kolaritestattu tukeva pyöräteline täydellä valosarjalla ja kiinnitä polkupyöräsi siihen tukevalla kolmen pisteen kiinnityksellä niin ettei yksikään pyörä värähdäkään ajon aikana ja kaipaisit siihen vielä rekisterikilvenkin kopiota sille varattuun valaistuun tilaan, niin ei käy. Maksa lisähinta ylimääräisen rekisteritunnuksen hakemuksesta ja sitten myöhemmin kilvestä tietenkin normaali taksa. Maksullinen lupahakemus joka myönnetään automaattisesti jokaiselle hakijalle ei ole lupa, vaan vero.
Ilmoitan jo etukäteen, että jos Rouvan autosta katoaa rekisterikilpi ihan lähipäivinä, se tulee olemaan puhdas sattuma.
Takaisin aiheeseen: ei ole lainsäätäjän asia valvoa hallintoalamaisen puolesta millainen rakentaminen on järkevää. Hänen tehtävänsä on valvoa ainoastaan, että mitä tahansa rakennetaankin, se tehdään todelliset tekniset vaatimukset täyttävällä tavalla. Byrokratian vaatimuksia ei tarvita.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
E200kompressor kirjoitti:Miksi pitäisi
E200kompressor kirjoitti:Miksi tuollaisia autoja pitäisi
Tosi hienoa että foorumilla on niitä, jotka ymmärtävät olennaisia asioita ja tietävät muiden ymmärtämisistä vaikkei niitä esille tuotaisi.E200kompressor kirjoitti:Edelleen se käyttövoiman muutos onnistuu vaikka et sitä ymmärräkään.
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Vedit sitten taas herneet nenään.dealer kirjoitti: ↑Ke 19.05.2021 22:13E200kompressor kirjoitti:Miksi pitäisiE200kompressor kirjoitti:Miksi tuollaisia autoja pitäisiTosi hienoa että foorumilla on niitä, jotka ymmärtävät olennaisia asioita ja tietävät muiden ymmärtämisistä vaikkei niitä esille tuotaisi.E200kompressor kirjoitti:Edelleen se käyttövoiman muutos onnistuu vaikka et sitä ymmärräkään.
Autan mielelläni kun voin. Alkuperäinen kysyjäkin saa autonsa muutettua kun hakee tarvittavat dokumentit ja maksaa nimellisen korvauksen.
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Nihkeä homma, "nimellistä korvausta" en oikein niele kun poikkeuslupahan maksaa sen 380€ riippumatta siitä meneekö se läpi vai ei, ja harrastaminen ei taida poikkeuslupaa hakiessa olla mitenkään erityisen hyväksyttävä peruste ....
Jossain huhuiltiin että käynnissä olisi selvitys siitä onko tässä sattunut joku virhe, mutta en pidättäisi hengitystä tuon asian kanssa.
Jossain huhuiltiin että käynnissä olisi selvitys siitä onko tässä sattunut joku virhe, mutta en pidättäisi hengitystä tuon asian kanssa.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Pakko mainita, ettei tuo auttamisen halu oikein viesteistäsi välityE200kompressor kirjoitti: ↑Ke 19.05.2021 22:51
Autan mielelläni kun voin. Alkuperäinen kysyjäkin saa autonsa muutettua kun hakee tarvittavat dokumentit ja maksaa nimellisen korvauksen.
Sitähän en kysynyt kuinka homma onnistuu vaan, että tietääkö joku asiasta enemmän
Tuohon, että miksi ja minkä tähden jne. voin antaa vaikka yhden tosielämän esimerkin:
Ostin aikanaan bensamoottorisen henkilöauton jonka moottori oli jo ostaessa viallinen ja hain purkaamolta siihen sopivan dieselmoottorin.
Muutama ilta tallissa ja minulla oli dieselauto jonka käyttökustannukset olivat huomattavasti edullisemmat verraten bensaan.
Myös auton kokonaishinta jäi muistaakseni noin 30-40% edullisemmaksi verraten siihen, että olisin ostanut valmiin dieselin. Oli muuten ihan merkittävä raha persaukiselle opiskelijalle. Tein aiheesta myös päättötyön ammattitutkintoa varten, joten homma oli sikälikin hyödyksi.
Toisaalta monesti bensa-autot ovat vähemmän ajettuja ja koriltaan siten parempikuntoisia. Lahosta dieselistä kun tyrkkää tekniikan parempaan koriin, niin saa taas kelpo käyttöauton useaksi vuodeksi.
Teen nyt oletuksen, että autoilet itse melko tuoreella kalustolla jota sitten vaihdetaan kun edellinen vanhenee käsiin.
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta siellä autoilubudjetin alemmilla portailla tällaista tehdään jatkuvasti. Joko sen takia, että se on taloudellisti jossain määrin järkevää, tai sitten ihan vaan harrastuksen vuoksi.
Tähden takaa maailma oli erilainen
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Ottamatta mitään kantaa taloudelliseen järkevyyteen...Leemu kirjoitti: ↑Ke 19.05.2021 13:05 Tuli eräällä toisella foorumilla vastaan tällainen väite:
"Juuri keskustelin katsastusinsinöörin kanssa ja sieltä tuli vastaukseksi samaa mitä trafin tekstissäkin lukee. Käyttövoiman muutos onnistuu sähköön, kaasuun tai etanoliin. Eli vanhanmalliset käyttövoiman muutokset poikkeusluvalla."
Onkos jollain parempaa tietoa, että pitääkö todella paikkansa?
Ei järin hyvä muutos harrastelijoiden kannalta jos tosissaan on näin
Eli uusien säädösten puitteissa, ilman poikkeuslupia, vanhempaan pieniruokaiseen ja vähäpäästöiseen dieselkinneriin voi vaihtaa jonkun jäätävän bensakrematorion kunhan vaan köyttää sen selkään jonkun halvan E85 setin. Litratilavuudella ei ole enään väliä ja tehojakin saa pääsääntöisesti olla aivan mukavasti. Mikään ei tietysti sitten estä ajamasta vaikka 98 bensalla... mutta sitten toisinpäin jos haluaisi korvata jonkun jäätävän bensakrematorion, esim jostain maasturista, pieniruikaisella modernilla dieselillä ja näin oleellisesti parantaa laitoksen käyttöominaisuuksia ja ympäristöystävällisyyttä niin siihen pitää hakea poikkeuslupaa. Kuulostaa suht huvittavalta ja vielä kun suhteuttaa määrään mitä näitä ehkä tehdään/tehtäisiin...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Joidenkin kannalta (ainakin virallisesti) on jo myöhäistä, mutta jos muutostyöt on aloitettu ennen maaliskuun alkua niin ilman poikkeuslupaa voisi vielä muutoskatsastaa 2023 vuoden loppuun asti?
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
EIhän harrastuksessa kuluja ja aina järkevyyttäkään kysellä. Jos pieniruokaisella modernilla dieselillä tarkoitetaan eurokuutosta, niin aika vähän taitaa olla niitä vaihtajia.
Tarkoitatko määrällä, että on käytännössä niin vähän, että ovat poikkeustapauksia? Vai että niitä on niin paljon, ettei enää voisi puhua poikkeuksista, jolloin poikkeuslupakaan ei olisi perusteltua?
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Yleisesti ottaen tarkoitan "modernilla dieselillä" mitä tahansa 2000 luvun Commonrail konetta. Näitähän nyt jonkin verran harrastetaan vanhempiin autoihihin mitä erilaisimmilla tavoitteilla. Ja todellakaan ei kysellä järkevyyttä vaan ihan puhtaasti pääosin ihmismielen mielenkiintoa kokeilla jotain uutta / omia rajojaan. Järkevä pysynee sielä vuokrayksiössä yhteiskunnan elätettävänä ja miettii mitä järkrvää seuraavsksi, sillä välin kun me muut hullut hikipäissä yritämme toteuttaa järjettömiä mielenkiinnonkohteita ja kustannamne tuon järkevänkin toiminnantehodia kirjoitti: ↑To 20.05.2021 10:21EIhän harrastuksessa kuluja ja aina järkevyyttäkään kysellä. Jos pieniruokaisella modernilla dieselillä tarkoitetaan eurokuutosta, niin aika vähän taitaa olla niitä vaihtajia.
Tarkoitatko määrällä, että on käytännössä niin vähän, että ovat poikkeustapauksia? Vai että niitä on niin paljon, ettei enää voisi puhua poikkeuksista, jolloin poikkeuslupakaan ei olisi perusteltua?
Jälkimmäisellä tarkoitan sitä että tällaisen käyttövoiman muuttamisen laittaminen poikkeusluvan taakse on lähinnä kiusantekoa. Etenkin jos kohdennetaan näin yhteen polttoainetyyppiin. Määrät on niin pieniä että tulolähteenä vallanpitäjälle merkityksetön. Ja taas ekotavoite vinkkelistä päästömäärä näistä kapistuksista alle viivanvahvuus... enemmänkin tämänkin toiminnan turruttaminen tarpeettomalla pyrokratialla vähentää kokeilunhaluisten yksilöiden osaamisen kehittymistä, josta voi olla huomattavasti pitkäkestoisemmat negatiiviset vaikutukset kuin tekemättä jättämisestä.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Voin auttaa niin, että kerron varmuudella ettei kukaan tiedä enempää kuin mitä Trafi asiasta määrittelee.Leemu kirjoitti: ↑To 20.05.2021 07:58Pakko mainita, ettei tuo auttamisen halu oikein viesteistäsi välityE200kompressor kirjoitti: ↑Ke 19.05.2021 22:51
Autan mielelläni kun voin. Alkuperäinen kysyjäkin saa autonsa muutettua kun hakee tarvittavat dokumentit ja maksaa nimellisen korvauksen.
Sitähän en kysynyt kuinka homma onnistuu vaan, että tietääkö joku asiasta enemmän
Tuohon, että miksi ja minkä tähden jne. voin antaa vaikka yhden tosielämän esimerkin:
Ostin aikanaan bensamoottorisen henkilöauton jonka moottori oli jo ostaessa viallinen ja hain purkaamolta siihen sopivan dieselmoottorin.
Muutama ilta tallissa ja minulla oli dieselauto jonka käyttökustannukset olivat huomattavasti edullisemmat verraten bensaan.
Myös auton kokonaishinta jäi muistaakseni noin 30-40% edullisemmaksi verraten siihen, että olisin ostanut valmiin dieselin. Oli muuten ihan merkittävä raha persaukiselle opiskelijalle. Tein aiheesta myös päättötyön ammattitutkintoa varten, joten homma oli sikälikin hyödyksi.
Toisaalta monesti bensa-autot ovat vähemmän ajettuja ja koriltaan siten parempikuntoisia. Lahosta dieselistä kun tyrkkää tekniikan parempaan koriin, niin saa taas kelpo käyttöauton useaksi vuodeksi.
Teen nyt oletuksen, että autoilet itse melko tuoreella kalustolla jota sitten vaihdetaan kun edellinen vanhenee käsiin.
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta siellä autoilubudjetin alemmilla portailla tällaista tehdään jatkuvasti. Joko sen takia, että se on taloudellisti jossain määrin järkevää, tai sitten ihan vaan harrastuksen vuoksi.
Tekniikan vaihto siis onnistuu edelleen kun viranomaisen edellytykset täyttyvät. Jos joku katsoo, että viranomainen on tehnyt väärän päätöksen, voi siitä tehdä hallintokantelun jossa menettely tarkistetaan.
Jos puolestaan on sitä mieltä, että nykyinen käytäntö on väärä, järjetön, nöyryyttävä ja asiaton, on epäilijä kiistatta oikeassa ja siihen voi vaikuttaa äänestämällä oikein. Voi tehdä myös kansalaisaloitteen mutta ne eivät etene mihinkään suuntaan koskaan. Tuosta valtion touhusta minulla on kokemusta eikä se ole miellyttävää.
Perimmäisenä syynä tuohon kaikkeen kurjuuteen on Suomen asema Euroopan vanhimman autokannan omaavana valtiona mikä puolestaan johtuu rähmällään olevista vihervasureista jotka pitävät verotuksen järjettömillä toimillaan Euroopan korkeimpana kun mitataan käytössä olevaa ostovoimaa. Tuota tilannetta jatkossa edelleen pahentaa nykyisen eduskunnan päätös maksaa noin 4000€ jokaista työssäkäyvää kohti tukena Espanjalle (neljäpäiväinen työviikko) ja Italialle (mafia kiittää) sekä mm. Unkarille joka poistaa tuloverot kokonaan alle 25 -vuotiailta.
Jatkossa myös kaikenlainen liikkuminen kallistuu alkuvaiheessa noin 300€ vuodessa per auto ja jatkossa paljon enemmän koska käyttöä tullaan verottamaan etenkin vanhemman kaluston osalta plus tietenkin jo pitkälti toteutusta vailla olevan GPS-kyttäyksen tullessa voimaan.
Edelleen, jos kynnyskysymys on 380€ hinta, voi siteerata erästä foorumilaista ja kysyä, onko tullut ostettua liian kallis auto? Hinnat koskevat kaikkia muitakin eivätkä kohdistu kehenkään yksittäiseen henkilöön. Harrastus usein myös maksaa joten eihän sille tarvitsekaan laskea hintaa. Sama se on vaikka golfissa tai laskettelussa.
Parasta kuitenkin on niin autoilun kuin harrastusten suhteenkin valinnanvapaus jossa voi itse päättää mitä haluaa ja mihin hintaan.
Viimeksi muokannut E200kompressor, La 22.05.2021 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Siis eihän noita harrastuksen vuoksi vaihdettuja moottoreita edelleenkään kukaan kiellä, maantiekelpoisuus vaan vähitellen loppuu. Joten niitä joutuu harrastamaan vain "pelloilla" ja suljetuilla radoilla. Se "moderni dieselkin" tuntuu olevan mersun kohdalla vähän teoreettinen. Jotenkin tuntuu, että useimmat haluaisivat vieläkin laittaa sen 606-moottorin mieluummin kuin cdi:n. Muitten merkkien kohdalla en sitten tiedä, kun niille ei ole 606:n veroista moottoria enää juurikaan tarjolla.Maastis kirjoitti: ↑To 20.05.2021 10:54 Yleisesti ottaen tarkoitan "modernilla dieselillä" mitä tahansa 2000 luvun Commonrail konetta.
Jälkimmäisellä tarkoitan sitä että tällaisen käyttövoiman muuttamisen laittaminen poikkeusluvan taakse on lähinnä kiusantekoa. Etenkin jos kohdennetaan näin yhteen polttoainetyyppiin. Määrät on niin pieniä että tulolähteenä vallanpitäjälle merkityksetön. Ja taas ekotavoite vinkkelistä päästömäärä näistä kapistuksista alle viivanvahvuus... enemmänkin tämänkin toiminnan turruttaminen tarpeettomalla pyrokratialla vähentää kokeilunhaluisten yksilöiden osaamisen kehittymistä, josta voi olla huomattavasti pitkäkestoisemmat negatiiviset vaikutukset kuin tekemättä jättämisestä.
TJ
Tuohan ei kohdistu vain yhteen polttoainetyyppiin, se koskee kaikkia fossiilisia polttoaineita, joka sääntönä voidaan kyllä kiertää kuten aiemmin mainittu. Mutta taas tullaan siihen, että Suomi haluaa olla länsimainen sivistysvaltio ja osa EU:ta. Sieltähän ne säännöt otetaan melko suoraan, ellei kyse ole Suomen autoverotuksesta. Se "ekotavoite" on päästä eroon öljyriippuvuudesta ja pois erityisen rikkaiden öljypohatoiden vallan alta. Hinnat nousevat joka tapauksessa tulevaisuudessa, ellei kysyntää saada vähennettyä merkittävästi. Jotta voitaisiin puhua ekotavoitteesta ilman lainausmerkkejä, pitäisi mm autojen painot puolittaa. Esim sähköön siirtyminenhän ei sinällään vähennä sitä energian kulutusta yhtään.
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Joo, mä en ainakaan väittäny että olis kielletty. Kysehän oli siitä että yhdenlaiseen konversioon tarvitaan poikkeuslupa ja toisenlaiseen ei. Kaiketi tämä on "ekotavoite" (peitenimi projektille päästä riippumattomaksi mustasta kullasta) näkövinkkelistä näin päädytty säännöstelemään/ohjaamaan. Mutta kai sitten olis piyäny listata poikkeuksena vaikka rypsiöljyllä ajettava dieseli...Siis eihän noita harrastuksen vuoksi vaihdettuja moottoreita edelleenkään kukaan kiellä,
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Niinpä, sinun "fiksut" kysymyksesi tässä(kin) aiheessa ovat auttamista ja jos sitä kritisoi on herne nenässä tai ei ymmärrä.E200kompressor kirjoitti: ↑Ke 19.05.2021 22:51Vedit sitten taas herneet nenään.dealer kirjoitti: ↑Ke 19.05.2021 22:13E200kompressor kirjoitti:Miksi pitäisiE200kompressor kirjoitti:Miksi tuollaisia autoja pitäisiTosi hienoa että foorumilla on niitä, jotka ymmärtävät olennaisia asioita ja tietävät muiden ymmärtämisistä vaikkei niitä esille tuotaisi.E200kompressor kirjoitti:Edelleen se käyttövoiman muutos onnistuu vaikka et sitä ymmärräkään.
Autan mielelläni kun voin. Alkuperäinen kysyjäkin saa autonsa muutettua kun hakee tarvittavat dokumentit ja maksaa nimellisen korvauksen.
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Saatko muutettua jotenkin viranomaisen menettelyä?dealer kirjoitti: ↑To 20.05.2021 17:49Niinpä, sinun "fiksut" kysymyksesi tässä(kin) aiheessa ovat auttamista ja jos sitä kritisoi on herne nenässä tai ei ymmärrä.E200kompressor kirjoitti: ↑Ke 19.05.2021 22:51Vedit sitten taas herneet nenään.dealer kirjoitti: ↑Ke 19.05.2021 22:13E200kompressor kirjoitti:Miksi pitäisiE200kompressor kirjoitti:Miksi tuollaisia autoja pitäisiTosi hienoa että foorumilla on niitä, jotka ymmärtävät olennaisia asioita ja tietävät muiden ymmärtämisistä vaikkei niitä esille tuotaisi.E200kompressor kirjoitti:Edelleen se käyttövoiman muutos onnistuu vaikka et sitä ymmärräkään.
Autan mielelläni kun voin. Alkuperäinen kysyjäkin saa autonsa muutettua kun hakee tarvittavat dokumentit ja maksaa nimellisen korvauksen.
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Jotenkin absurdia kinastella, kun ei kumpikaan ymmärrä mistä riideltäisiin. Minä olen tipahtanut täysin kyydistä, tosin ei hävetä yhtään tunnustaa se.
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Joo, elikkä alunperinhän kysymyksessä oli pelkkä käyttövoimanmuutos ilman erittelyä onko kyseessä joku vanhempaa korimallia oleva vaiko uudempi ajoneuvo. Huoli on ilmeisesti juurikin näistä W/S 124,123,115 koppaisten käyttövoiman muutoksesta. Minusta tuossa asetuksessa ei ole mitään järkeä ainakaan ilmastonmuutokseen vedoten, koska ko. ajoneuvojen kanta on jo niin pieni ettei niitten aiheuttama saastepilvi maapalloa tuhoa vaikka toimisivat koksilla.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Tämä viestiketju löytyi kun hain aiheesta "käyttövoiman muutos" ja vaikka tuossa aiemmin on yritetty verrata herneitä appelsiineihin ajattelin kuitenkin tämän jatkoksi lisätä tietoa aiheesta kun viestiketjua haku tarjoaa.
Poikkeuslupa on mahdollista saada kohtalaisen helposti, eli perusteluksi riitti "turvallisuuden parantuminen ja päästöjen vähentyminen"
Kyseessä vuonna 1991 rekisteröity W124 M102 2,3 johon vaihdetaan OM602 2,5 diesel vuosimallin 1988 autosta. Myös tekniikanluovuttajan ikä mainittu hakemuksessa.
Näin siis yhden kokeilun perusteella.
Poikkeuslupa on mahdollista saada kohtalaisen helposti, eli perusteluksi riitti "turvallisuuden parantuminen ja päästöjen vähentyminen"
Kyseessä vuonna 1991 rekisteröity W124 M102 2,3 johon vaihdetaan OM602 2,5 diesel vuosimallin 1988 autosta. Myös tekniikanluovuttajan ikä mainittu hakemuksessa.
Näin siis yhden kokeilun perusteella.
oulaistenliikenne.fi
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Tähän sopii sitten takaikkunaan tarra "Pelastettu museoinnilta" Eli selvää hotroddausta
Ei sitten herneitä nenään, tämä oli vitsi
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: dieselöinti ei onnistu enää ilman poikkeuslupaa?
Pulushakki: argumentointi, jossa toinen osapuoli toimii kuin kyyhkynen shakkilaudalla, kaataa kaikki nappulat, tekee kakat laudalle, ylpeänä ilmoittaa voittaneensa ja jättää sotkun dealerin hoidettavaksi https://fi.wiktionary.org/wiki/pulushakki