W211 abr jarrupoljin menee pohjaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Perryg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 29.04.2019 11:44

W211 abr jarrupoljin menee pohjaan

Viesti Kirjoittaja Perryg »

Autossani, s211 facelift ABR jarruilla, menee jarrupoljin täysin pohjaan. Olen yrittänyt ilmata jarruja, mutta poljin menee silti pohjaan. Jarrut toimivat muuten erittäin hyvin ja hold toiminto toimii. Pintaherkkyys on hyvä ja tehossakaan ei ole mitään moitittavaa.

Mietinkin, että onko tuo enemmänkin ominaisuus kuin vika? Meneekö muilla w/s211 omistajilla poljin pohjaan paikallaan kun painaa pitkään ja aivan liioitetulla voimalla jarrupoljinta?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 abr jarrupoljin menee pohjaan

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Perryg kirjoitti: To 20.05.2021 22:55 Autossani, s211 facelift ABR jarruilla, menee jarrupoljin täysin pohjaan. Olen yrittänyt ilmata jarruja, mutta poljin menee silti pohjaan. Jarrut toimivat muuten erittäin hyvin ja hold toiminto toimii. Pintaherkkyys on hyvä ja tehossakaan ei ole mitään moitittavaa.

Mietinkin, että onko tuo enemmänkin ominaisuus kuin vika? Meneekö muilla w/s211 omistajilla poljin pohjaan paikallaan kun painaa pitkään ja aivan liioitetulla voimalla jarrupoljinta?
Ilma on perinteinen löysyyden aiheuttaja mutta polkimen valuminen hiljalleen pohjaan on ollut merkki vuotavasta jarrupääsylinteristä/jarruputkesta.

Katoaako nestettä tai näkyykö kosteaa jarrupääsylinterin lähellä tai jopa jarruputkissa vuotoa?
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 abr jarrupoljin menee pohjaan

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Meneekö poljin pohjaan, jos moottori sammuksissa poljet muutaman kerran ja pidät sitten painettuna? Miksi olet yrittänyt ilmata, eli onko tehty jotain korjauksia jarruihin? Jos jarruputki vuotaa, eikä lisää nestettä, niin aika pianhan se nestemäärän valon pitäisi ilmoitella. Yleensä putkivuoto ilmenee selkeänä polkimellakin, kun poljin menee jo melko kevyesti ja nopeasti pohjaan.
Avatar
Perryg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 29.04.2019 11:44

Re: W211 abr jarrupoljin menee pohjaan

Viesti Kirjoittaja Perryg »

Edellinen autoni oli vw passat ja tähän verrattuna ainut mikä tuntui selkeästi huonommalta oli jarrut. Ensimmäinen ajatus oli, että järjestelmässä on ilmaa ja ilmasin jarrut, mutta tuntuma pysyi samana. Jarruputket taakse on vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Itse olen rahaa ja rakkautta antanut myös tuohon saamatta kuitenkaan sen isompaa vaikutusta toimintaan tai siihen miltä jarrut tuntuu. Olen vaihtanut mm.

Taakse:

- Jarrulevyt, palat, käsijarrukengät ja muut hilppeet
- Jarruletkut taakse
- Jarrusatuloiden tiivisteet
- Liukutapit

Eteen:

- Jarrupalat (levyt lähes uudet)
- Jarruletkut
- Jarrusatuloiden tiivisteet
- Liukutapit
- Jarrupääsylinteri

Osat pääosin OEM tai vastaava. Olen ilmauttanut jarrut myös korjaamolla, koska polkimen saaminen pohjaan tuntuu niin omituiselta, mutta sieltäkin se tuli samanlaisena takaisin. Ei ole vuotoa missään, paine pysyy ja jarruteho on aivan riittävä. En usko että saisin ajossa painettua poljinta mitenkään pohjaan, koska ABS puuttuu peliin huomattavasti aikaisemmin. Moottori sammutettuna poljin muuttuu vain kovaksi ja jää ylös.

Jotta polkimen saa pohjaan täytyy sen päälle suurinpiirtein seisoa. Tai vähintäänkin tuntuu, että poljin menee poikki. Silti se tuntuu omituiselta, koska missään edellisessä autossani näin ei ole päässyt käymään. Siksi mietin, että onkohan se sittenkin ominaisuus?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 abr jarrupoljin menee pohjaan

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Perryg kirjoitti: Pe 21.05.2021 12:06 Edellinen autoni oli vw passat ja tähän verrattuna ainut mikä tuntui selkeästi huonommalta oli jarrut. Ensimmäinen ajatus oli, että järjestelmässä on ilmaa ja ilmasin jarrut, mutta tuntuma pysyi samana. Jarruputket taakse on vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Itse olen rahaa ja rakkautta antanut myös tuohon saamatta kuitenkaan sen isompaa vaikutusta toimintaan tai siihen miltä jarrut tuntuu. Olen vaihtanut mm.

Taakse:

- Jarrulevyt, palat, käsijarrukengät ja muut hilppeet
- Jarruletkut taakse
- Jarrusatuloiden tiivisteet
- Liukutapit

Eteen:

- Jarrupalat (levyt lähes uudet)
- Jarruletkut
- Jarrusatuloiden tiivisteet
- Liukutapit
- Jarrupääsylinteri

Osat pääosin OEM tai vastaava. Olen ilmauttanut jarrut myös korjaamolla, koska polkimen saaminen pohjaan tuntuu niin omituiselta, mutta sieltäkin se tuli samanlaisena takaisin. Ei ole vuotoa missään, paine pysyy ja jarruteho on aivan riittävä. En usko että saisin ajossa painettua poljinta mitenkään pohjaan, koska ABS puuttuu peliin huomattavasti aikaisemmin. Moottori sammutettuna poljin muuttuu vain kovaksi ja jää ylös.

Jotta polkimen saa pohjaan täytyy sen päälle suurinpiirtein seisoa. Tai vähintäänkin tuntuu, että poljin menee poikki. Silti se tuntuu omituiselta, koska missään edellisessä autossani näin ei ole päässyt käymään. Siksi mietin, että onkohan se sittenkin ominaisuus?
Eräs vastaava juttu tapahtui omalle kohdalle kun ostin uudet takajarrusatulat joiden asentamisen jälkeen poljin meni aina lähes puoleenväliin vaikka ilmaili manuaalisesti tai ylipaineella.
Lopulta puolivahingossa huomasin, että ostetut jarrusatulat olivat 38mm männillä kun alkuperäiset olivat 36mm männillä jolloin takajarrujen toiminta vaati uusilta satuloilta pääsylinteriltä paljon enemmän jarrunestettä ja poljin siten painui alemmas.
Laitoin alkuperäiset takajarrusatulat paikoilleen ja jarrut olivat pinnassa heti ilmauksen jälkeen.
Tuo oli aivan oma vika.

En tiedä onko tuohon W211 -malliin olemassa erilaisia jarrusatuloita?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 abr jarrupoljin menee pohjaan

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noiden jarrujen ilmaaminen ei onnistu kaikilta korjaamoiltakaan, jos siellä ilmaa on niin kannattaa käyttää paikassa jossa on laitteet ja osaaminen.
Paljon hankalammat ilmata kuin SBC:t.
oulaistenliikenne.fi
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: W211 abr jarrupoljin menee pohjaan

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Perryg kirjoitti: Pe 21.05.2021 12:06Osat pääosin OEM tai vastaava. Olen ilmauttanut jarrut myös korjaamolla, koska polkimen saaminen pohjaan tuntuu niin omituiselta, mutta sieltäkin se tuli samanlaisena takaisin. Ei ole vuotoa missään, paine pysyy ja jarruteho on aivan riittävä. En usko että saisin ajossa painettua poljinta mitenkään pohjaan, koska ABS puuttuu peliin huomattavasti aikaisemmin. Moottori sammutettuna poljin muuttuu vain kovaksi ja jää ylös.
Se on ainakin minimivaatimus, että moottori sammutettuna ei painu pohjaan edes pidempään painaessa.

Pitkässä jyrkässä alamäessä, ja nopeutta se satanen jos laki sallii, voi testata meneekö pitkässä jarrutuksessa oikeasti pohjaan (tai normaalia syvempään) ja jarrutusvaikutus heikkenisi. Minuakin on joskus ihmetyttänyt, miten erilaiset jarrut voi olla saman automallinkin sisällä. Minä tykkään enemmän sellaisesta pitkähköliikkeisestä poljintuntumasta. Ja taas toisessa yksilössä voi olla, että tuntuisi, että melkein kuin hätäjarrutustehostus toimisi heti, kun jarrupolkimeen koskee. Ja molemmissa siis jarrut on tarvittaessa yhtä toimivat ja tehokkaat.
Vastaa Viestiin