Öljyn imuvaihto OM642
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Öljyn imuvaihto OM642
Tuleeko kaikki/lähes kaikki öljyt moottorista pois mittatikun kautta -12 ikäisestä 265hv OM642 moottorista. Sellaisella 6,5L vetoisella allipaineimurilla olisi tarkoitus kokeilla.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Ei tule missään autossa kaikki imemällä ja sakka ainoastaan se mitä leijailee öljyn seassa. Öljyjä en kyllä imisi ellei ole kyse jostain remontista jossa joutuu öljyt poistamaan tms, mutta kausvaihto ilmanmuuta laskemalla.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 579
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Eikös Mersut oo suunniteltu juuri imuvaihdolla tehtäviksi?
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Korjaamot vaihtaa imemällä, se on käsittääkseni mersun oma ohjekin. Niin olen aina itsekin tehnyt.
Onko MouTine mitannut paljonko sakkaa jää kun ensin imaisee ja sitten avaa propun? Tästähän aina aika-ajoin väitellään foorumilla, olisi kiva saada faktoja
Onko MouTine mitannut paljonko sakkaa jää kun ensin imaisee ja sitten avaa propun? Tästähän aina aika-ajoin väitellään foorumilla, olisi kiva saada faktoja
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Joskus OM604:ssa kokeilin. Ensin imuvaihtajalla öljyt pois ja sitten propun avaus. Muutama tippa tuli propusta eli käytännössä ei mitään. Sen koomin en ole proppua availlut. En tosin muista oliko auto täysin vaaterissa, mut mulle riitti todisteeksi
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Löytyykö tuollaisiin bilteman imupumppuihin oikeaa adapteria, mikä tulisi öljytikun putkeen oikein kiinni? Tuolla ohuella muoviputkella on ilmeisen hidasta imeä kaikki öljyt pois.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000017049
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000017049
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Mukanahan tulee useampi letku. Kyllä sieltä löytyy vaihtoehto, jonka saa tiiviisti öljytikun putkeen. Minä imen aina kompuran kanssa ja kuumat öljyt tulee hyvin nopeasti, ei yhtään hitaammin kuin propusta.AaPoo kirjoitti: ↑Ti 28.09.2021 11:19 Löytyykö tuollaisiin bilteman imupumppuihin oikeaa adapteria, mikä tulisi öljytikun putkeen oikein kiinni? Tuolla ohuella muoviputkella on ilmeisen hidasta imeä kaikki öljyt pois.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000017049
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Ainakaan Bilteman kuvassa näkyvistä muoviputkista ei taida yksikään sopia öljytikun putkeen kuin sisäpuolelle.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Mistä sitä sakkaa sinne moottoriin tulee?
Vanhemmissa kun voi öljytikun päästä imaista niin lämpimällä öljyllä virtaus on vähintään yhtä suuri kuin tulpasta laskemalla (kunnollisella imurilla). Tulee ne sakatkin jos joku niitä on moottoriin lisännyt juuri ennen öljynvaihtoa. Imuvaihtoon suunnitellusta moottorista tulee imemällä öljyt yhtä tarkkaan kuin propusta kuten tuossa jo todettiinkin.
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Itse olen aina tuollaisella bilteman alipainepumpulla öljyt vaihtanut. Sopivan ohuen pillin vaan työntää tikun reijästä öljypojan pohjaan ja alkaa pumppaamaan. Kuumana öljy tulee kohtuullisen nopeasti pois.
PS: Jos epäilet, että on jäänyt jotain paskaa ajansaatossa öljypohjaan pyörimään niin ota joskus asiaksi ottaa alempi öljypohja irti (sehän on vaan tiivistesilikonilla tiivistetty) niin saat sen putsattua ja mielen rauhan.
PS: Jos epäilet, että on jäänyt jotain paskaa ajansaatossa öljypohjaan pyörimään niin ota joskus asiaksi ottaa alempi öljypohja irti (sehän on vaan tiivistesilikonilla tiivistetty) niin saat sen putsattua ja mielen rauhan.
Viimeksi muokannut Sorsso, Ti 28.09.2021 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Karstaa sakkaa paskaa syntyy palamisen oheistuotteena ja kulkeuttuu osittai öljyyn ja sitä myöden öljypojan pohjalle. Se ei imemällä sieltä tule ylös.DBFI kirjoitti: ↑Ti 28.09.2021 13:24Mistä sitä sakkaa sinne moottoriin tulee?
Vanhemmissa kun voi öljytikun päästä imaista niin lämpimällä öljyllä virtaus on vähintään yhtä suuri kuin tulpasta laskemalla (kunnollisella imurilla). Tulee ne sakatkin jos joku niitä on moottoriin lisännyt juuri ennen öljynvaihtoa. Imuvaihtoon suunnitellusta moottorista tulee imemällä öljyt yhtä tarkkaan kuin propusta kuten tuossa jo todettiinkin.
Vetoakselin suojakumejakin on perinteisiä ja sitten sellasia puettavia heille jotka ei vetoakselia irti saa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Sellainen kovempi letku menee juuri imuputken sisään tiukasti, imetty kaikista allekirjoituksen Mersuista.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Karstaa sakkaa paskaa syntyy palamisen oheistuotteena ja kulkeuttuu osittai öljyyn ja sitä myöden öljypojan pohjalle. Se ei imemällä sieltä tule ylös.
[/quote]
Nykyaikaisilla öljyillä pitäisi pääosan palamisjätteistä jäädä öljyyn ja siitä osa suodattimeen mutta jos sitä öljypohjan pohjalle kertyy niin ei se sieltä sen paremmin tulpasta juokse pois kuin imuvaihdolla.
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Kiitos neuvoista juuri tuollaista Bilteman pumppua olenkin katsonut, ei vaan ole biltemaa lähellä joten Motonet siellä 10€ kalliimpi mutta ei väliä. Meilä oli työpaikalla tuollainen pumppu, sillä imettiin koneista missä oli hankalassa paikassa öljyproppu öljyt pois.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Bilteman imupumppu on hyvä peli, justiin viikonloppuna vaihdoin öljyt sillä. Pienempi putki vaan tikun putkea alas asti ja kun imee säiliöön alipaineen, muutamassa minuutissa tulee kuuma öljy pois. Sen voi jättää siihen imemään ei tarvitse koko ajan pumpata. Jos on paineilma, niin siinä on ejektori myös, saa vielä helpommin alipaineen mutta käsipumpulla pärjää hyvin kyllä.Suodattimen jalastakin saa viime tipan pois.
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Imuvaihtajan putkea ei työnnetä öljypohjaan vaan vain tikun putken päähän, niissä kaikissa mersun koneissa joissa on tämä isompi putki. Se on suunniteltu öljynvaihtoa varten nimenomaan niin. OM651 taitaa sitten aina olla se pienempi, jolloin joutuu työntämään putken öljypohjaan saakka.
Bilteman imuvaihtajassa käy just eikä melkein yksi putkista siihen imuputken päähän ja sillä saa helposti lämpimän / kuuman öljyn pois.
Bilteman imuvaihtajassa käy just eikä melkein yksi putkista siihen imuputken päähän ja sillä saa helposti lämpimän / kuuman öljyn pois.
wiimax.fi
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 579
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Mullakin on muistaakseni Biltemasta, mutta10l ja paineilmalla. Saattaa olla motonetistakin, ei jaksa lähtee katsomaan.
Imuvaihtaja on kyllä ihan ykköslaite, varsinkin kun noissa omissa suodattimenkin saa todella helposti ihan pellinalta.
Imuvaihtaja on kyllä ihan ykköslaite, varsinkin kun noissa omissa suodattimenkin saa todella helposti ihan pellinalta.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Öljyn imuvaihto OM642
No se saattaa hyvin sopiakin, en kokeillut. Anteeksi.dealer kirjoitti: ↑Ti 28.09.2021 18:49 Imuvaihtajan putkea ei työnnetä öljypohjaan vaan vain tikun putken päähän, niissä kaikissa mersun koneissa joissa on tämä isompi putki. Se on suunniteltu öljynvaihtoa varten nimenomaan niin. OM651 taitaa sitten aina olla se pienempi, jolloin joutuu työntämään putken öljypohjaan saakka.
Bilteman imuvaihtajassa käy just eikä melkein yksi putkista siihen imuputken päähän ja sillä saa helposti lämpimän / kuuman öljyn pois.
Anyway, hoituu se sillä pienemmällälin ja letkustosta tulee vielä sopivan pitkä, että saa sen säiliön möllinkin korkuisessa lintassa seisomaan lattialla. Ei nyt tullut kokeiltua sillä paksummalla, miten se yltäisi. Ehkä ensi kerralla.
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Mulla kokemusta vain näistä nooanarkeista ja kokeilin yhdenkerran silleen että imemällä kaikki pois mitä tulee ja sit proppu auki ja kattomaan mitä vielä tulee. Siihen kertaan se mulla imuvaihto sitten jäi. Varmaan eriasia jos oikein suunniteltu imuvaihtoja silmällä pitäen.
Tuosta sakkahommelista ni eipä sieltä pohjasta taida senenempi tulla imi tai laski propunkautta? Se siinä kuitenkin on että propun kun avaa ni öljy kyl tulee sellaisella vauhdilla et ei öljyvaihtajat siihen taida kyetä? Onko sillä sitten merkitystä tai ei ni eipä taida ellei nyt sitte isompia irto-osia satu tarjolla olemaan?
Niin se kuitenkin monesti on että kun öljypohjan ottaa pois paikaltaan ni ainakin purkumoottoreissa pohja usein on paksun paskan peitossa. Onko sit niin että ehtoopuolen autoihin ei huoltoja enään tehdä ja siitä kertyy moskaa vai jääkö sitä pikkuhiljaa sinne vaikka huoltaisikin? Vähän epäilen että osin kertyy ajansaatossakin meinaan tyttären kulkupeliin nyt mutaman kerran vaihtanu öljyt ni suotimen paineventtiililautanen on ollu jokakerta mustan paskan peitossa. Ohut kalvo ja lähtee cleanerilla mutta kerto siitä et paskaa voi kertyä pikkuhiljaa. Niin joo. Tämä ei ole mesetti mutta eipä se kerääntyminen merkkiä katto.
Siinä kohtaa tuolla saattaa oikeasti olla haittaa jos vaihtaa öljymerkkiä ja ö-pohjaan kertynyt paska lähtee liikkeelle?
Sit jos auto on seissy kauan ni ENNEN kun mosaa yrittääkään yhtään startilla veivata ni propunkautta öljyt pois suodin vaihtoon ja uudet tilalle!
Nm. kannattaa se siitä vakikulkupelistä pois otettu öljy jättää puhtaaseen astiaan laskeutumaan tyyliin pariksi kolmeksi kuukaudeksi ja sit kaataa öljyn pois siitä astiasta. Veikkaan et moni yllättyy siitä mitä astian pohjalle jää Tai no edelleen ei kokemusta uusista autoista mutta mutta..
Tuosta sakkahommelista ni eipä sieltä pohjasta taida senenempi tulla imi tai laski propunkautta? Se siinä kuitenkin on että propun kun avaa ni öljy kyl tulee sellaisella vauhdilla et ei öljyvaihtajat siihen taida kyetä? Onko sillä sitten merkitystä tai ei ni eipä taida ellei nyt sitte isompia irto-osia satu tarjolla olemaan?
Niin se kuitenkin monesti on että kun öljypohjan ottaa pois paikaltaan ni ainakin purkumoottoreissa pohja usein on paksun paskan peitossa. Onko sit niin että ehtoopuolen autoihin ei huoltoja enään tehdä ja siitä kertyy moskaa vai jääkö sitä pikkuhiljaa sinne vaikka huoltaisikin? Vähän epäilen että osin kertyy ajansaatossakin meinaan tyttären kulkupeliin nyt mutaman kerran vaihtanu öljyt ni suotimen paineventtiililautanen on ollu jokakerta mustan paskan peitossa. Ohut kalvo ja lähtee cleanerilla mutta kerto siitä et paskaa voi kertyä pikkuhiljaa. Niin joo. Tämä ei ole mesetti mutta eipä se kerääntyminen merkkiä katto.
Siinä kohtaa tuolla saattaa oikeasti olla haittaa jos vaihtaa öljymerkkiä ja ö-pohjaan kertynyt paska lähtee liikkeelle?
Sit jos auto on seissy kauan ni ENNEN kun mosaa yrittääkään yhtään startilla veivata ni propunkautta öljyt pois suodin vaihtoon ja uudet tilalle!
Nm. kannattaa se siitä vakikulkupelistä pois otettu öljy jättää puhtaaseen astiaan laskeutumaan tyyliin pariksi kolmeksi kuukaudeksi ja sit kaataa öljyn pois siitä astiasta. Veikkaan et moni yllättyy siitä mitä astian pohjalle jää Tai no edelleen ei kokemusta uusista autoista mutta mutta..
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Kyllä. Oliko 123 se ensimmäinen, jossa oli moottorit (mittatikun putki) suunniteltu öljyt imemällä vaihdettavaksi? Ja tietystihän se edellyttää, että öljynsuodattimen saa helposti vaihdettua yläpuolelta. Propun kautta öljyjen valuttaminen edellyttää aina nosturin käyttöä tai jotain muuta keinoa, jolla auton saa nostettua niin, että se on vaakatasossa.Jari Nysten kirjoitti: ↑Ti 28.09.2021 10:48 Eikös Mersut oo suunniteltu juuri imuvaihdolla tehtäviksi?
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Imemällä tulee saman verran kuin pohjapropun kauttakin. Myös propun kautta valuttamalla voi jäädä mahdollista sakkaa, jos sen tekee huolimattomasti, esim niin että auto ei ole vaakasuorassa.
Hyvillä öljyillä (BEVO) sitä sakkaa tuskin jää yhtään. Mutta, jos haluaa ajaa halvoilla ja huonoilla öljyillä, niin kait se mahdollista on. Ja ainakin niillä hyvillä öljyillä mersun pellit ruostuu jo ennen kuin se mahdollinen sakka voisi aiheuttaa mitään ongelmia moottorissa. Mitähän me ollaan tehty erilailla, jos minulla toimii, mutta sinulla ei?
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Olenko kirjoittanut ettei toimisi? Luetun ymmärtäminen?tehodia kirjoitti: ↑Ke 29.09.2021 09:58Imemällä tulee saman verran kuin pohjapropun kauttakin. Myös propun kautta valuttamalla voi jäädä mahdollista sakkaa, jos sen tekee huolimattomasti, esim niin että auto ei ole vaakasuorassa.
Hyvillä öljyillä (BEVO) sitä sakkaa tuskin jää yhtään. Mutta, jos haluaa ajaa halvoilla ja huonoilla öljyillä, niin kait se mahdollista on. Ja ainakin niillä hyvillä öljyillä mersun pellit ruostuu jo ennen kuin se mahdollinen sakka voisi aiheuttaa mitään ongelmia moottorissa. Mitähän me ollaan tehty erilailla, jos minulla toimii, mutta sinulla ei?
Varmasti saa imettyä sen verran että voi sanoa öljynvaihdon suoritetuksi. Fakta vaan on että öljy valuu alaspäin ja tuo tullessaan paskaa pannun pohjalta. Kauan saat imuroida pillilllä sumppua että pääset samaan lopputulokseen, niin imetyn öljyn kuin paskan suhteen.
Pian varmaan joku väittää ettei Bevo-listatuilla öljyillä öljy mustu ja imuvaihdolla saa imettyä jopa enemmän kuin valuttamalla.
Ei kaikki öljypohjat ole suoria pannuja tai että pillin paikka osuisi alimmaiseen kohtaan. Monissa Mersuissa on jopa useampi öljyproppu moottoriöljylle.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Täh? Ymmärsin varmaan aivan väärin meinaan eikait sentään 123:ssa? 124:ssa ei ainakaan ole suunniteltu tuolleen on senverta paljon irti on pohjasta tuo tikunputki.tehodia kirjoitti: ↑Ke 29.09.2021 09:46Kyllä. Oliko 123 se ensimmäinen, jossa oli moottorit (mittatikun putki) suunniteltu öljyt imemällä vaihdettavaksi? Ja tietystihän se edellyttää, että öljynsuodattimen saa helposti vaihdettua yläpuolelta. Propun kautta öljyjen valuttaminen edellyttää aina nosturin käyttöä tai jotain muuta keinoa, jolla auton saa nostettua niin, että se on vaakatasossa.Jari Nysten kirjoitti: ↑Ti 28.09.2021 10:48 Eikös Mersut oo suunniteltu juuri imuvaihdolla tehtäviksi?
Mähän teen matikeissa silleen et ajan keulan rampille kun proppu on pohjan takaosassa apparinpuolella ja kaxvedoista tunkkaan apparinpuolen takarenkaanvierestä kun proppu on kuskinpuolella pohjan etuosassa. Samalla tyhjenee se lisäöljypohja kunnolla ahdettuja kun ovat.
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Ymmärsit kysymykseni ihan oikein. Eli ei ollut vielä 123:ssa. Mutta 124:ssä se imuvaihto tuli. Olisiko sitten joissain moottorimalleissa ollut niin, ettei 124:ssäkään vielä olisi ollut kaikissa?
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Kylläpäs W123:ssa(kin).
Kuva Mersun tehtaan museolta ostetusta kirjasta "Mercedes-Benz W123", sivulta 103.
Selvennetään varmuudeksi, että kuvatekstissä kerrotaan huoltoon liittyvistä uudistuksista, joista toinen on yläkautta vaihdettava suodatin ja toinen on mahdollisuus imeä öljyt pois mittatikun putkesta.
EDIT: Mitä tulee itse asiaan, ettei menis aivan offtopiciksi, niin lienee täysin selvää, että nää Mersun moottorit on suunniteltu niin, että öljyt voi vaihtaa mittatikun kautta ja yhtä selvää on se, että meistä joidenkin mielestä se on kuitenkin niin huono tapa, ettei sitä kannata noudattaa. Ei taida yksimielisyttä löytyä, vaikka tästä kuinka kauan väännettäisiin täällä.
Kuva Mersun tehtaan museolta ostetusta kirjasta "Mercedes-Benz W123", sivulta 103.
Selvennetään varmuudeksi, että kuvatekstissä kerrotaan huoltoon liittyvistä uudistuksista, joista toinen on yläkautta vaihdettava suodatin ja toinen on mahdollisuus imeä öljyt pois mittatikun putkesta.
EDIT: Mitä tulee itse asiaan, ettei menis aivan offtopiciksi, niin lienee täysin selvää, että nää Mersun moottorit on suunniteltu niin, että öljyt voi vaihtaa mittatikun kautta ja yhtä selvää on se, että meistä joidenkin mielestä se on kuitenkin niin huono tapa, ettei sitä kannata noudattaa. Ei taida yksimielisyttä löytyä, vaikka tästä kuinka kauan väännettäisiin täällä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Vehon huoltotiedotteen mukaan vuonna 1979 mahdollistui imuvaihto, autoissa joissa on tulppaaninmallinen öljytikun putki.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Öljyn imuvaihto OM642
No tätähän täytyy oikein kokeilla josko sittenkin mulla kävi jokin käpy aiemmin. Peeveli kun olis tuon tienny meinaan viikonloppunahan mä tuohon bensamatikkiin öljyt vaihdoin kun noin 4t km oli takana. Ekathan vaihtui muutaman 100km jälkeen. Nyt sit saapi mennä se 10t. Toisen matikin ö-vaihtoon on matkaa joku 4t eli menee jonnekin vuodenvaihteeseen mutta palaan varmasti täähän aiheeseen kuvien kera.
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Älkää hakeko Mätänetistä sitä MTX merkkistä alipainevaihtajaa, ei ole adapteria mittatikun putken päähän se pitää patentoida itse jos haluaa siitä imeä. Pieni pilli menee putkeen kovan kääntelyn jälkeen, ja aikaa pitää varata vaikka öljy on lämpöistä. Mätänetin mallista ei lähde pumppuun tulevasta sovitteesta letku irti, vaan siihen letkuun pitää liittää ohuempi letku, mikä mahtuu mittatikun reiästä. Entisellä työpaikalla oli vastaava pumppu missä jokaisessa letkussa oli oma sovite pumppuun, ja adaptereja mukana. Bilteman vastaava tms olisi ollut järkevämpi hankinta, kyllä tuollakin onnistui mutta hidas todella hidas.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: Öljyn imuvaihto OM642
Ei sitä imuputkea pidä tunkea mittatikunreikään syvälle, vaan tehtävä sellainen adapteri, joka käy mittatikun levennykseen sisäpuolelle.jupasierra kirjoitti: ↑Ke 06.10.2021 07:29 Älkää hakeko Mätänetistä sitä MTX merkkistä alipainevaihtajaa, ei ole adapteria mittatikun putken päähän se pitää patentoida itse jos haluaa siitä imeä. Pieni pilli menee putkeen kovan kääntelyn jälkeen, ja aikaa pitää varata vaikka öljy on lämpöistä. Mätänetin mallista ei lähde pumppuun tulevasta sovitteesta letku irti, vaan siihen letkuun pitää liittää ohuempi letku, mikä mahtuu mittatikun reiästä. Entisellä työpaikalla oli vastaava pumppu missä jokaisessa letkussa oli oma sovite pumppuun, ja adaptereja mukana. Bilteman vastaava tms olisi ollut järkevämpi hankinta, kyllä tuollakin onnistui mutta hidas todella hidas.