W124 bassojen kirous ja sen ratkaisu?

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

W124 bassojen kirous ja sen ratkaisu?

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Homman nimi on seuraava:

Diagnoosi: Hermot menee kun ei mikään riitä.

Hoito:
Tarkoitus jyrsiä ~4mm lattaraudasta kaulukset subbareille (esim. 4x10"), hitsata ne kiinni hattuhyllyn peltiin siten että niistä jatkuu alaspäin muutaman sentin verran kaulusta joka myöhemmin liitetään suoraan kiinni subbariboksiin tiivistäen boksin yläreunan yhtenäiseksi kauluksiin.

Lopputulos:
Täysin eristetty bassontoisto pois takaluukusta ja teoriassa luulisi ongelmien ratkeavan tällä hommalla. Ainut miinus elementin koko, sillä tankki rajaa elementin aika pieneksi. (tarvii varmaan unohtaa tuo 15")

Onko kukaan mahdollisesti toteuttanut vastaavaa operaatiota?
kuvia olisi kiva nähdä jossain ja jos jollain olisi omaa kokemusta sanoa tuollaisen asennuksen toimivuudesta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

teoriassa kuulostaa erittäin toimivalta, mutta mutta , elementtien kotelohan sijaitsisi edelleen takalootassa.... sitä yitän vaan pohtia että jotenkin tuntuu et ku boksi on edelleen takalootassa niin se vie silti "bassoa" pois kabiinista :?:

itse ratkaisin homman kun tein 3x isoa reikää hattuhyllyyn, johan rupes tuntuu bassot sisällä :P

luulis sen sullekin riittävän, ostat sen 15" taakse+reiät hattu hyllyyn, kyl luulis sulle riittävän :?: :wink:
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

epk kirjoitti:teoriassa kuulostaa erittäin toimivalta, mutta mutta , elementtien kotelohan sijaitsisi edelleen takalootassa.... sitä yitän vaan pohtia että jotenkin tuntuu et ku boksi on edelleen takalootassa niin se vie silti "bassoa" pois kabiinista :?:

itse ratkaisin homman kun tein 3x isoa reikää hattuhyllyyn, johan rupes tuntuu bassot sisällä :P

luulis sen sullekin riittävän, ostat sen 15" taakse+reiät hattu hyllyyn, kyl luulis sulle riittävän :?: :wink:
no tällä hetkellä on 15" takalootassa ja kolme kolmion muotoista reikää entisen EA-laukkukaukalon tilalla josta refleksiputket puhaltavat läpihengittävän verhoilun läpi kabiiniin.

eihän tämä mysteeri selviä kuin kokeilemalla... ;)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

edit: sähläystä...
Viimeksi muokannut epk, Ti 02.09.2003 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

pepemon kirjoitti:
epk kirjoitti:teoriassa kuulostaa erittäin toimivalta, mutta mutta , elementtien kotelohan sijaitsisi edelleen takalootassa.... sitä yitän vaan pohtia että jotenkin tuntuu et ku boksi on edelleen takalootassa niin se vie silti "bassoa" pois kabiinista :?:

itse ratkaisin homman kun tein 3x isoa reikää hattuhyllyyn, johan rupes tuntuu bassot sisällä :P

luulis sen sullekin riittävän, ostat sen 15" taakse+reiät hattu hyllyyn, kyl luulis sulle riittävän :?: :wink:
no tällä hetkellä on 15" takalootassa ja kolme kolmion muotoista reikää entisen EA-laukkukaukalon tilalla josta refleksiputket puhaltavat läpihengittävän verhoilun läpi kabiiniin.

eihän tämä mysteeri selviä kuin kokeilemalla... ;)
no eihän toi riitä alkuunkaan!!!, itse aloitin kans pelkällä ea-laukun reiällä, ei paljoa auttanut, sit tein 3x isompaa reikää niin rupes jo kuulumaan huomattavasti paremmin:


http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

no eihän toi riitä alkuunkaan!!!, itse aloitin kans pelkällä ea-laukun reiällä, ei paljoa auttanut, sit tein 3x isompaa reikää niin rupes jo kuulumaan huomattavasti paremmin:
jaa... minkäs kokoisia noin suurin piirtein?
entäpä oletko jäkistänyt peltiä jostain muaalta kun isot reiät hattuhyllyssä voi hieman heikentää korin jäykkyyttä...

esim. lattaraudasta pienet kiekot reikien ympärille?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

korin "heikentymisestä" oli myös juttua tuolla linkissä, jos varman päälle haluat pelata niin tee ihmeessä lattaraudasta jotain siihe. Mulla on jo ollu noi reiät joku vuos eikä mitään ongelmia ole ollut.


voin noi reikien koot vielä mitata, menee kyllä huomisen puolelle kun auto on kuivumassa maalin takia :wink:
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

epk kirjoitti:korin "heikentymisestä" oli myös juttua tuolla linkissä, jos varman päälle haluat pelata niin tee ihmeessä lattaraudasta jotain siihe. Mulla on jo ollu noi reiät joku vuos eikä mitään ongelmia ole ollut.


voin noi reikien koot vielä mitata, menee kyllä huomisen puolelle kun auto on kuivumassa maalin takia :wink:
se olisi todella ystävällistä teiltä jos kykenisitte moiseen suoritukseen.
Odottelen jo mielenkiinnolla rälläkkä kädessä, sormi liipaisimella ;)

no ei vaiskaan. voin kyllä odottaa.

EDIT: sähläystä itsellänikin --> kyllä nuo kuvasi riittävät kertomaan jo suurin piirtein reikien koon.
ei muuta kuin tuumasta toimeen.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mulla kans suunnitelmissa seuraavaksi samantyylinen subbarit hattuhyllylle projekti.Hattuhyllyn orkkis pellin olen jo aikoinaan leikannut kokonaan reunoja myöten pois ja keskelle on pitkittäis suunnassa kyhätty jykevä tuki.Ainakaan vielä ei minkäänlaisia haittoja ole ollut vaikka kilometrejä tullut "leikkauksen" jälkeen ainakin 200tkm.

Aiemmin subbarit olivat ihan vain peräkontinpuolella ja kohtuullisesti ilma vaihtui neljällä 12" JL Audiolla.Nyt sitten tosiaan tarkoitus tehdä kahdelle 12":selle kotelo jossa subbarit ylöspäin.Kotelon ja hattuhyllyn reunojen saumasta olisi tarkoitus saada niin tiivis ettei subbareitten puhallus huku peräkontin puolelle.

Ja EPK:lle:Eihän kotelon sijoitus peräkontin puolelle vaikuta mitään!En oikein ymmärrä miten kotelon sijoitus voisi vaikuttaa tässä tapauksessa.Kotelonhan tulee olla niin jäykkä ettei sen seinämät pääse heilumaan...
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

AM kirjoitti:
Ja EPK:lle:Eihän kotelon sijoitus peräkontin puolelle vaikuta mitään!En oikein ymmärrä miten kotelon sijoitus voisi vaikuttaa tässä tapauksessa.Kotelonhan tulee olla niin jäykkä ettei sen seinämät pääse heilumaan...
juuri niin.

kunnon materiaali kunnon tuilla tai hiekka/hartsivalulla tappavat aika hyvin kotelon "elämisen"

Sen verran ihastuin tuohon uuteen subbariini, että ajattelin vielä ensin kokeilla 4.asteen bandbass -kotelossa elementtiä siten että refleksiputket sojottavat hattuhyllyn aukkoihin. Ennen kuin ryhdyn mitään 10" ostelemaan. eihän ne ole edes täysikasvuisia subbareita ;)

6.asteen bandbass on jo pikaisesti kokeiltu ja todettu toimivaksi. (kahdella 8" tosin)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juu, jäykkyyttä peliin, tosin oma tehty "kiireellä" 24mm lastusta, ei tullut tehtyä tuki juttuja boksin sisään :cry:

voin reikien koot ihan piruuttani mitata, jos niitten koolla enää väliä on?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eli hattuhyllyllä on 3 reikää,

keskimmäinen kooltaan 39cm x 18cm ja sit sen vieressä 2 samankokoista reikää, 21cm x 15cm...

tein siksi noita 3, että ei tarvitse tehä tuki kyhäelmiä, siihen jää reikien ympärille nyt peltiä tukemaan :wink:
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Ongelma ratkaistu!

4.asteen bandbass toimii todella hyvin ja paineet tulevat kaikki ohjaamoon, eikä takapuskuri ym. enää rämise.

Kotelosta tulee suoraan etummaisesta kammiosta putket hattuhyllystä sisälle ja näin ollen kaikki basso sitä kautta ohjautuu sisälle kabiiniin.

Kyllä nyt kelpaa.
Taidanpa istua loppuyön pihalla autossa kuunnellen kaikki referenssilevyt läpi nautiskellen kunnon bassontoistosta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hyvä homma!!!

tuliko isokin kotelo?

oliks toi 4 asteen nyt se missä on elementti on suljetussa, ja sit sen edessä "refleksi" kotelo putkella?
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

epk kirjoitti:oliks toi 4 asteen nyt se missä on elementti on suljetussa, ja sit sen edessä "refleksi" kotelo putkella?
on

-Antti
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

pepemon kirjoitti:Ongelma ratkaistu!

4.asteen bandbass toimii todella hyvin ja paineet tulevat kaikki ohjaamoon, eikä takapuskuri ym. enää rämise.

Kotelosta tulee suoraan etummaisesta kammiosta putket hattuhyllystä sisälle ja näin ollen kaikki basso sitä kautta ohjautuu sisälle kabiiniin.

Kyllä nyt kelpaa.
Taidanpa istua loppuyön pihalla autossa kuunnellen kaikki referenssilevyt läpi nautiskellen kunnon bassontoistosta.
Voitko paljastaa mikä/mitkä elementit ja lähettää kotelon piirrustukset :wink: , jos se kerran noin hyvin toimii! Aina noista kaistanpäästökoteloista maalataan piruja seinille...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

kiinnostaa muakin

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Olis todella upeeta, jos hiukan valaisit 4. asteen kopan mitoilla ja jopa kuvilla 8) . Ei kaiketi synny kovin helpolla toimivia.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

epk kirjoitti:hyvä homma!!!

tuliko isokin kotelo?

oliks toi 4 asteen nyt se missä on elementti on suljetussa, ja sit sen edessä "refleksi" kotelo putkella?
Nettotilavuudet:

- Takakammio 48l
- Etukammio 38,5l

"Jumppakuution" fyysiset ulkomitat:

L: 74cm
K: 44cm
S: 42,5

Materiaalipaksuus 25mm, tukirimat pitkällä seinällä

PS: Kyllä saa hattuhyllyn verhoilu kyytiä ;)
Ja takakopan/puskurin räminä poistui.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

saul kirjoitti:
pepemon kirjoitti:Ongelma ratkaistu!

4.asteen bandbass toimii todella hyvin ja paineet tulevat kaikki ohjaamoon, eikä takapuskuri ym. enää rämise.

Kotelosta tulee suoraan etummaisesta kammiosta putket hattuhyllystä sisälle ja näin ollen kaikki basso sitä kautta ohjautuu sisälle kabiiniin.

Kyllä nyt kelpaa.
Taidanpa istua loppuyön pihalla autossa kuunnellen kaikki referenssilevyt läpi nautiskellen kunnon bassontoistosta.
Voitko paljastaa mikä/mitkä elementit ja lähettää kotelon piirrustukset :wink: , jos se kerran noin hyvin toimii! Aina noista kaistanpäästökoteloista maalataan piruja seinille...
Elementtinä DLS:n SP15.

Itselläni tämä oli jo järjestyksessään kuudes bandbass-kotelo, ja täytyy kyllä myöntää että niistä pari ensimmäistä meni "opettelun" merkeissä enemmän tai vähemmän pipariksi.

Mutta hyvin suunniteltu hommahan on jo puoliksi tehty, eikö ?

aiemmista kokeiluista pitää kyllä mainita että nuo bandbassit toimivat lähestulkoon minkä mallisessa autossa tahansa.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

pepemon kirjoitti: Nettotilavuudet:

- Takakammio 48l
- Etukammio 38,5l

"Jumppakuution" fyysiset ulkomitat:

L: 74cm
K: 44cm
S: 42,5

Materiaalipaksuus 25mm, tukirimat pitkällä seinällä

PS: Kyllä saa hattuhyllyn verhoilu kyytiä ;)
Ja takakopan/puskurin räminä poistui.
Kiitos! Ja lekana on se DLS SP15? Taitaa olla vähän liian suuri meikäläisen suunnitelmiin. Suunnittelin Diamondin kymppiä sinne kaistapäästökoteloon. :D Eli vähän modattuna se AutoSoundissa (joskus viime vuonna?) ollut "tilaihmetaikalaatikko".

EDIT: Kirjoiteltiin näköjään sen verran samaan aikaan, ettei vielä ehtinyt tulemaan tuo elementti selville. ;)
Viimeksi muokannut Saul, Su 07.09.2003 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

on kyllä harvinaisen kettumainen efekti tuo puskurin ryminä.. (olis vain pitäny kun puskuri oli irti ottaa ne "tyynyt" pois sieltä sisältä.. :evil: )
kannen ryminä hoidettiin paketillisella 4mm bitumi mattoa.. :lol:

-Antti
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hmmm... mielenkiintoista, mulla tärisi myös takaluukku+puskuri, takaluukku hoitui bitumilla, puskurista ei tarvinnut niitä tyynyjä ottaa pois, riitti kun laski piirun verran takapuskuria niin ettei enään tärissy koria vasten :wink:
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

ei se mullakaan enää koria vasten täräjä koska puskuria on laskenu kun jouduin tekemään uudet kiinnikkeet pariin kohtaan entisten rikkouduttua korroosion takia.. :roll:
mutta siinon sellanen että se/ne tyyny/tyynyt klopisee sielä kummasti kun eivät enää kunnolla istuneet paikalleen kun puskurin kokosin, kummajuttu :roll: :wink:
eipä se klopina mun "katu-uskottavuutta" paljoa vähennä.. :lol:

-Antti
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Vastaa Viestiin