W124 bassojen kirous ja sen ratkaisu?
W124 bassojen kirous ja sen ratkaisu?
Homman nimi on seuraava:
Diagnoosi: Hermot menee kun ei mikään riitä.
Hoito:
Tarkoitus jyrsiä ~4mm lattaraudasta kaulukset subbareille (esim. 4x10"), hitsata ne kiinni hattuhyllyn peltiin siten että niistä jatkuu alaspäin muutaman sentin verran kaulusta joka myöhemmin liitetään suoraan kiinni subbariboksiin tiivistäen boksin yläreunan yhtenäiseksi kauluksiin.
Lopputulos:
Täysin eristetty bassontoisto pois takaluukusta ja teoriassa luulisi ongelmien ratkeavan tällä hommalla. Ainut miinus elementin koko, sillä tankki rajaa elementin aika pieneksi. (tarvii varmaan unohtaa tuo 15")
Onko kukaan mahdollisesti toteuttanut vastaavaa operaatiota?
kuvia olisi kiva nähdä jossain ja jos jollain olisi omaa kokemusta sanoa tuollaisen asennuksen toimivuudesta.
Diagnoosi: Hermot menee kun ei mikään riitä.
Hoito:
Tarkoitus jyrsiä ~4mm lattaraudasta kaulukset subbareille (esim. 4x10"), hitsata ne kiinni hattuhyllyn peltiin siten että niistä jatkuu alaspäin muutaman sentin verran kaulusta joka myöhemmin liitetään suoraan kiinni subbariboksiin tiivistäen boksin yläreunan yhtenäiseksi kauluksiin.
Lopputulos:
Täysin eristetty bassontoisto pois takaluukusta ja teoriassa luulisi ongelmien ratkeavan tällä hommalla. Ainut miinus elementin koko, sillä tankki rajaa elementin aika pieneksi. (tarvii varmaan unohtaa tuo 15")
Onko kukaan mahdollisesti toteuttanut vastaavaa operaatiota?
kuvia olisi kiva nähdä jossain ja jos jollain olisi omaa kokemusta sanoa tuollaisen asennuksen toimivuudesta.
teoriassa kuulostaa erittäin toimivalta, mutta mutta , elementtien kotelohan sijaitsisi edelleen takalootassa.... sitä yitän vaan pohtia että jotenkin tuntuu et ku boksi on edelleen takalootassa niin se vie silti "bassoa" pois kabiinista
itse ratkaisin homman kun tein 3x isoa reikää hattuhyllyyn, johan rupes tuntuu bassot sisällä
luulis sen sullekin riittävän, ostat sen 15" taakse+reiät hattu hyllyyn, kyl luulis sulle riittävän
itse ratkaisin homman kun tein 3x isoa reikää hattuhyllyyn, johan rupes tuntuu bassot sisällä
luulis sen sullekin riittävän, ostat sen 15" taakse+reiät hattu hyllyyn, kyl luulis sulle riittävän
no tällä hetkellä on 15" takalootassa ja kolme kolmion muotoista reikää entisen EA-laukkukaukalon tilalla josta refleksiputket puhaltavat läpihengittävän verhoilun läpi kabiiniin.epk kirjoitti:teoriassa kuulostaa erittäin toimivalta, mutta mutta , elementtien kotelohan sijaitsisi edelleen takalootassa.... sitä yitän vaan pohtia että jotenkin tuntuu et ku boksi on edelleen takalootassa niin se vie silti "bassoa" pois kabiinista
itse ratkaisin homman kun tein 3x isoa reikää hattuhyllyyn, johan rupes tuntuu bassot sisällä
luulis sen sullekin riittävän, ostat sen 15" taakse+reiät hattu hyllyyn, kyl luulis sulle riittävän
eihän tämä mysteeri selviä kuin kokeilemalla...
no eihän toi riitä alkuunkaan!!!, itse aloitin kans pelkällä ea-laukun reiällä, ei paljoa auttanut, sit tein 3x isompaa reikää niin rupes jo kuulumaan huomattavasti paremmin:pepemon kirjoitti:no tällä hetkellä on 15" takalootassa ja kolme kolmion muotoista reikää entisen EA-laukkukaukalon tilalla josta refleksiputket puhaltavat läpihengittävän verhoilun läpi kabiiniin.epk kirjoitti:teoriassa kuulostaa erittäin toimivalta, mutta mutta , elementtien kotelohan sijaitsisi edelleen takalootassa.... sitä yitän vaan pohtia että jotenkin tuntuu et ku boksi on edelleen takalootassa niin se vie silti "bassoa" pois kabiinista
itse ratkaisin homman kun tein 3x isoa reikää hattuhyllyyn, johan rupes tuntuu bassot sisällä
luulis sen sullekin riittävän, ostat sen 15" taakse+reiät hattu hyllyyn, kyl luulis sulle riittävän
eihän tämä mysteeri selviä kuin kokeilemalla...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
jaa... minkäs kokoisia noin suurin piirtein?no eihän toi riitä alkuunkaan!!!, itse aloitin kans pelkällä ea-laukun reiällä, ei paljoa auttanut, sit tein 3x isompaa reikää niin rupes jo kuulumaan huomattavasti paremmin:
entäpä oletko jäkistänyt peltiä jostain muaalta kun isot reiät hattuhyllyssä voi hieman heikentää korin jäykkyyttä...
esim. lattaraudasta pienet kiekot reikien ympärille?
korin "heikentymisestä" oli myös juttua tuolla linkissä, jos varman päälle haluat pelata niin tee ihmeessä lattaraudasta jotain siihe. Mulla on jo ollu noi reiät joku vuos eikä mitään ongelmia ole ollut.
voin noi reikien koot vielä mitata, menee kyllä huomisen puolelle kun auto on kuivumassa maalin takia
voin noi reikien koot vielä mitata, menee kyllä huomisen puolelle kun auto on kuivumassa maalin takia
se olisi todella ystävällistä teiltä jos kykenisitte moiseen suoritukseen.epk kirjoitti:korin "heikentymisestä" oli myös juttua tuolla linkissä, jos varman päälle haluat pelata niin tee ihmeessä lattaraudasta jotain siihe. Mulla on jo ollu noi reiät joku vuos eikä mitään ongelmia ole ollut.
voin noi reikien koot vielä mitata, menee kyllä huomisen puolelle kun auto on kuivumassa maalin takia
Odottelen jo mielenkiinnolla rälläkkä kädessä, sormi liipaisimella
no ei vaiskaan. voin kyllä odottaa.
EDIT: sähläystä itsellänikin --> kyllä nuo kuvasi riittävät kertomaan jo suurin piirtein reikien koon.
ei muuta kuin tuumasta toimeen.
Mulla kans suunnitelmissa seuraavaksi samantyylinen subbarit hattuhyllylle projekti.Hattuhyllyn orkkis pellin olen jo aikoinaan leikannut kokonaan reunoja myöten pois ja keskelle on pitkittäis suunnassa kyhätty jykevä tuki.Ainakaan vielä ei minkäänlaisia haittoja ole ollut vaikka kilometrejä tullut "leikkauksen" jälkeen ainakin 200tkm.
Aiemmin subbarit olivat ihan vain peräkontinpuolella ja kohtuullisesti ilma vaihtui neljällä 12" JL Audiolla.Nyt sitten tosiaan tarkoitus tehdä kahdelle 12":selle kotelo jossa subbarit ylöspäin.Kotelon ja hattuhyllyn reunojen saumasta olisi tarkoitus saada niin tiivis ettei subbareitten puhallus huku peräkontin puolelle.
Ja EPK:lle:Eihän kotelon sijoitus peräkontin puolelle vaikuta mitään!En oikein ymmärrä miten kotelon sijoitus voisi vaikuttaa tässä tapauksessa.Kotelonhan tulee olla niin jäykkä ettei sen seinämät pääse heilumaan...
Aiemmin subbarit olivat ihan vain peräkontinpuolella ja kohtuullisesti ilma vaihtui neljällä 12" JL Audiolla.Nyt sitten tosiaan tarkoitus tehdä kahdelle 12":selle kotelo jossa subbarit ylöspäin.Kotelon ja hattuhyllyn reunojen saumasta olisi tarkoitus saada niin tiivis ettei subbareitten puhallus huku peräkontin puolelle.
Ja EPK:lle:Eihän kotelon sijoitus peräkontin puolelle vaikuta mitään!En oikein ymmärrä miten kotelon sijoitus voisi vaikuttaa tässä tapauksessa.Kotelonhan tulee olla niin jäykkä ettei sen seinämät pääse heilumaan...
juuri niin.AM kirjoitti:
Ja EPK:lle:Eihän kotelon sijoitus peräkontin puolelle vaikuta mitään!En oikein ymmärrä miten kotelon sijoitus voisi vaikuttaa tässä tapauksessa.Kotelonhan tulee olla niin jäykkä ettei sen seinämät pääse heilumaan...
kunnon materiaali kunnon tuilla tai hiekka/hartsivalulla tappavat aika hyvin kotelon "elämisen"
Sen verran ihastuin tuohon uuteen subbariini, että ajattelin vielä ensin kokeilla 4.asteen bandbass -kotelossa elementtiä siten että refleksiputket sojottavat hattuhyllyn aukkoihin. Ennen kuin ryhdyn mitään 10" ostelemaan. eihän ne ole edes täysikasvuisia subbareita
6.asteen bandbass on jo pikaisesti kokeiltu ja todettu toimivaksi. (kahdella 8" tosin)
Ongelma ratkaistu!
4.asteen bandbass toimii todella hyvin ja paineet tulevat kaikki ohjaamoon, eikä takapuskuri ym. enää rämise.
Kotelosta tulee suoraan etummaisesta kammiosta putket hattuhyllystä sisälle ja näin ollen kaikki basso sitä kautta ohjautuu sisälle kabiiniin.
Kyllä nyt kelpaa.
Taidanpa istua loppuyön pihalla autossa kuunnellen kaikki referenssilevyt läpi nautiskellen kunnon bassontoistosta.
4.asteen bandbass toimii todella hyvin ja paineet tulevat kaikki ohjaamoon, eikä takapuskuri ym. enää rämise.
Kotelosta tulee suoraan etummaisesta kammiosta putket hattuhyllystä sisälle ja näin ollen kaikki basso sitä kautta ohjautuu sisälle kabiiniin.
Kyllä nyt kelpaa.
Taidanpa istua loppuyön pihalla autossa kuunnellen kaikki referenssilevyt läpi nautiskellen kunnon bassontoistosta.
Voitko paljastaa mikä/mitkä elementit ja lähettää kotelon piirrustukset , jos se kerran noin hyvin toimii! Aina noista kaistanpäästökoteloista maalataan piruja seinille...pepemon kirjoitti:Ongelma ratkaistu!
4.asteen bandbass toimii todella hyvin ja paineet tulevat kaikki ohjaamoon, eikä takapuskuri ym. enää rämise.
Kotelosta tulee suoraan etummaisesta kammiosta putket hattuhyllystä sisälle ja näin ollen kaikki basso sitä kautta ohjautuu sisälle kabiiniin.
Kyllä nyt kelpaa.
Taidanpa istua loppuyön pihalla autossa kuunnellen kaikki referenssilevyt läpi nautiskellen kunnon bassontoistosta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
kiinnostaa muakin
Olis todella upeeta, jos hiukan valaisit 4. asteen kopan mitoilla ja jopa kuvilla . Ei kaiketi synny kovin helpolla toimivia.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Nettotilavuudet:epk kirjoitti:hyvä homma!!!
tuliko isokin kotelo?
oliks toi 4 asteen nyt se missä on elementti on suljetussa, ja sit sen edessä "refleksi" kotelo putkella?
- Takakammio 48l
- Etukammio 38,5l
"Jumppakuution" fyysiset ulkomitat:
L: 74cm
K: 44cm
S: 42,5
Materiaalipaksuus 25mm, tukirimat pitkällä seinällä
PS: Kyllä saa hattuhyllyn verhoilu kyytiä
Ja takakopan/puskurin räminä poistui.
Elementtinä DLS:n SP15.saul kirjoitti:Voitko paljastaa mikä/mitkä elementit ja lähettää kotelon piirrustukset , jos se kerran noin hyvin toimii! Aina noista kaistanpäästökoteloista maalataan piruja seinille...pepemon kirjoitti:Ongelma ratkaistu!
4.asteen bandbass toimii todella hyvin ja paineet tulevat kaikki ohjaamoon, eikä takapuskuri ym. enää rämise.
Kotelosta tulee suoraan etummaisesta kammiosta putket hattuhyllystä sisälle ja näin ollen kaikki basso sitä kautta ohjautuu sisälle kabiiniin.
Kyllä nyt kelpaa.
Taidanpa istua loppuyön pihalla autossa kuunnellen kaikki referenssilevyt läpi nautiskellen kunnon bassontoistosta.
Itselläni tämä oli jo järjestyksessään kuudes bandbass-kotelo, ja täytyy kyllä myöntää että niistä pari ensimmäistä meni "opettelun" merkeissä enemmän tai vähemmän pipariksi.
Mutta hyvin suunniteltu hommahan on jo puoliksi tehty, eikö ?
aiemmista kokeiluista pitää kyllä mainita että nuo bandbassit toimivat lähestulkoon minkä mallisessa autossa tahansa.
Kiitos! Ja lekana on se DLS SP15? Taitaa olla vähän liian suuri meikäläisen suunnitelmiin. Suunnittelin Diamondin kymppiä sinne kaistapäästökoteloon. Eli vähän modattuna se AutoSoundissa (joskus viime vuonna?) ollut "tilaihmetaikalaatikko".pepemon kirjoitti: Nettotilavuudet:
- Takakammio 48l
- Etukammio 38,5l
"Jumppakuution" fyysiset ulkomitat:
L: 74cm
K: 44cm
S: 42,5
Materiaalipaksuus 25mm, tukirimat pitkällä seinällä
PS: Kyllä saa hattuhyllyn verhoilu kyytiä
Ja takakopan/puskurin räminä poistui.
EDIT: Kirjoiteltiin näköjään sen verran samaan aikaan, ettei vielä ehtinyt tulemaan tuo elementti selville.
Viimeksi muokannut Saul, Su 07.09.2003 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
ei se mullakaan enää koria vasten täräjä koska puskuria on laskenu kun jouduin tekemään uudet kiinnikkeet pariin kohtaan entisten rikkouduttua korroosion takia..
mutta siinon sellanen että se/ne tyyny/tyynyt klopisee sielä kummasti kun eivät enää kunnolla istuneet paikalleen kun puskurin kokosin, kummajuttu
eipä se klopina mun "katu-uskottavuutta" paljoa vähennä..
-Antti
mutta siinon sellanen että se/ne tyyny/tyynyt klopisee sielä kummasti kun eivät enää kunnolla istuneet paikalleen kun puskurin kokosin, kummajuttu
eipä se klopina mun "katu-uskottavuutta" paljoa vähennä..
-Antti
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]