Sprinter w903 mäntien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Seba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2021 13:06

Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja Seba »

Pitkän aikaa riitti kun vaan luki muiden ongelmista,nyt valitettavasti joutuu jo kyselemään itsekkin tyhmiä...
Kuvittelin että tuo om612 olisi ollut se maailmanlopun kone,pl suutinmurheet,mutta nyt noita on kaksi 316 sprintteriä hajonneilla männillä tuossa pihalla.
Enää ei lisää hankita,eikä korjaustakaan voi lykätä tuota tuonnemmas,joten onnistuuko tuo mäntien vaihto nostamatta konetta pois? Kattelin että kiinnikkeet joutuu varmaan irrottamaan,mutta vaikuttaisi että yläpuolella on sen verran tilaa että teoriassa saattaa onnistua nostamaan riittävästi...?
Vai onko vaan turhaa vaikeutusta?
Korjaamoista en ole kyselly edes,pelkään että remontti tulee sen verran kalliiksi teetettynä että taas uusi auto on halvempi,mutta siihen ei enää olisi varaa,tälläkin pääsi melkein 7kk...
Yhteistä noille on lanssihistoria,en tiedä onko se syynä että porsii männistä. Siinä käytössä tuskin on rauhassa lämmitelty kun on liikkeelle lähdetty.
Toki jos jollakulla on VARMASTI ehjä ja jotenkin tolkullisilla ajokm oleva tekniikka myynnissä kohtuulähellä pk seutua,niin sekin on hyvä vaihtoehto.
Jos oikein olen ymmärtänyt niin kaikki om612 peruskoneet käy,olkoon C tai E mutta oheishilut joutuu vain siirtämään alkuperäisestä.
Työtä koneen vaihdossa on vaan sen verran että jotain dataa pitäisi toiminnasta olla...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Seba kirjoitti: Pe 29.10.2021 13:24 Pitkän aikaa riitti kun vaan luki muiden ongelmista,nyt valitettavasti joutuu jo kyselemään itsekkin tyhmiä...
Kuvittelin että tuo om612 olisi ollut se maailmanlopun kone,pl suutinmurheet,mutta nyt noita on kaksi 316 sprintteriä hajonneilla männillä tuossa pihalla.
Enää ei lisää hankita,eikä korjaustakaan voi lykätä tuota tuonnemmas,joten onnistuuko tuo mäntien vaihto nostamatta konetta pois? Kattelin että kiinnikkeet joutuu varmaan irrottamaan,mutta vaikuttaisi että yläpuolella on sen verran tilaa että teoriassa saattaa onnistua nostamaan riittävästi...?
Vai onko vaan turhaa vaikeutusta?
Korjaamoista en ole kyselly edes,pelkään että remontti tulee sen verran kalliiksi teetettynä että taas uusi auto on halvempi,mutta siihen ei enää olisi varaa,tälläkin pääsi melkein 7kk...
Yhteistä noille on lanssihistoria,en tiedä onko se syynä että porsii männistä. Siinä käytössä tuskin on rauhassa lämmitelty kun on liikkeelle lähdetty.
Toki jos jollakulla on VARMASTI ehjä ja jotenkin tolkullisilla ajokm oleva tekniikka myynnissä kohtuulähellä pk seutua,niin sekin on hyvä vaihtoehto.
Jos oikein olen ymmärtänyt niin kaikki om612 peruskoneet käy,olkoon C tai E mutta oheishilut joutuu vain siirtämään alkuperäisestä.
Työtä koneen vaihdossa on vaan sen verran että jotain dataa pitäisi toiminnasta olla...
Onko se miten varmaa ettei muuta vikaa ole nykyisissä kuin männät? Useinhan koneesta hajoaa kaikenlaista.

Helpompaa on ehdottomasti vaihtaa osia kun moottori on irrallaan ja vaikka työtä irroittamisessa on, helpottuu osien vaihtotyö vastaavasti.
Seba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2021 13:06

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja Seba »

Kristallipallo kertoo ettei ole kuin kampikammion kattovalo palamassa. Mistäpä sitä tietää ennenkuin pata palasina,ja korjaamo olosuhteissa valinta lienee helppo mutta tuo pohjolan suurin kimppatalli ajaa epätoivoisiin yrityksiin...
Muistelen joskus törmänneeni vastaavaan tapaukseen,mutta nyt kun aihe olisi akuutti,ei kirjoitusta löydy mistään. No kuumessa on aikaa kattella kuinka päivänvalo lyhenee ja elohopea laskee...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Seba kirjoitti: La 30.10.2021 20:52 Kristallipallo kertoo ettei ole kuin kampikammion kattovalo palamassa. Mistäpä sitä tietää ennenkuin pata palasina,ja korjaamo olosuhteissa valinta lienee helppo mutta tuo pohjolan suurin kimppatalli ajaa epätoivoisiin yrityksiin...
Muistelen joskus törmänneeni vastaavaan tapaukseen,mutta nyt kun aihe olisi akuutti,ei kirjoitusta löydy mistään. No kuumessa on aikaa kattella kuinka päivänvalo lyhenee ja elohopea laskee...
Sittenhän tuossa on halpa vaihtoehto olemassa. Ottaa toisesta hajonneesta ehjän männän/kangen ja laittaa risaan jolloin meno taas jatkuu?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kannattaa varmaan ensin korjata se, mikä niitä mäntiä rikkoo.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Seba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2021 13:06

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja Seba »

Ihan kiva että neuvotaan,mutta ei tuo kyllä tuohon kysymykseen vastaa... No selviäähän se kokeilemallakin aikanaan. Pikku vinkkinä,mäntä on vain pikkukulu tuossa loppusummassa...Ainakin toistaiseksi vaikuttaa siltä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Seba kirjoitti: Su 31.10.2021 19:13 Ihan kiva että neuvotaan,mutta ei tuo kyllä tuohon kysymykseen vastaa... No selviäähän se kokeilemallakin aikanaan. Pikku vinkkinä,mäntä on vain pikkukulu tuossa loppusummassa...Ainakin toistaiseksi vaikuttaa siltä.
Mikä on suuri kulu remontissa? Ja jos on suuria kuluja, ei korjaus kannata koska ehjiäkin moottoreita on saatavilla.
Seba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2021 13:06

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja Seba »

Ehjä tolkullisesti ajettu kone olisi ostoslistalla jos sellainen jossain pk seudulla olisi tyrkyllä. Harmi että vaatimuksena on jonkinlainen toimintatakuu,paskaa paskaan vaihtamalla ei tule kuin paha mieli. Jos myyjän ilmotuksessa menee jo kilometrit sinne kolmen vuoden takaiseen läpäistyyn katsastukseen,en jaksa muutakaan sanomista uskoa...Yhdestä sellasesta soittelin jo. Satku-150t tulee helposti lisää ,mutta kukapa sitä enää reilusti yli 400t ajettua konetta ostaa... Voihan se pitää kutinsa,mutta kokemus osoittaa optimismin yleensä harhaksi.
Oikeasti yllätyin kuinka edullisia nural merkkiset männät tähän on. Merkki nyt on toistaiseksi tuntematon,jos on tietoa laadusta/laaduttomuudesta niin kiinnostaa.

Eli jos joku kauppaa 250t ajettua konetta ilman koekäyttömahdollisuutta ja/tai jonkinlaisia pitäviä dokumentteja kunnosta ja kilsoista,taidan mieluummin rempata tuon,hinnasta riippumatta. Ottaa enemmän aikaa,mutta huomattavasti nopeampi kun vaihtaa kone,rempata tuo,ja vaihtaa taas. Silloin ei tarvitse jännittää virta avaimen kääntämiseen asti.Ainakaan niin paljoa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mulla olis hyväkuntoinen 647 osina, ehjät hyvät männät, kansi, lohko, ym.
Lohko vois tarvita kevyen hoonauksen käsihoonilla kun ruskettuu nuo väkisin varastossa.
Ei ole kallis jos haet pois.
Seba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2021 13:06

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja Seba »

Pidetään mielessä jos tulee tarvetta.
Seba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2021 13:06

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja Seba »

Aika pitkään piti motivaatiota etsiä,mutta nyt tuo on palasina. Voin varmistaa huhun että kakkonen ja vitonen on yleisimmät halkeavat männät. Vitonen kokonaan laelta halki,ja kakkosessa alkavaa halkeamaa. Ei rotansyömää eikä juuri mitään muutakaan kulumaa näkyvissä.
Sitten pitää jostain kaivaa tieto mitkä kaikki pultit pitää vaihtaa,mitä voi käyttää uudelleen. Korjausmanuskasta ei tunnu tietoa löytyvän...
Romppareilla oli tarjolla niin paljon ajettuja raakakoneita että eipä oikein ole järkeä moiseen ryhtyä.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja zukka »

Hae MJPfiniltä valmiit männät vaikka kankineen jos pääsette kauppoihin jos siellä kerran on hyväkuntoiset osat saatavilla.
Kankien laakerit vaihtaisin samalla kerran auki ovat.

Nural merkkiset männät laitoin juuri omaan volkkariin, mutta ajettu vasta 500km joten kokemuksia niistä ei uskalla jakaa😄
Halvat olivat kuitenkin.

Yleisesti ne pultit ainakin vaihtoon joissa on momentin lisäksi kiristysasteet lisänä.
Eli luultavasti kankien ja kannen pultit vähintään tässä tapauksessa.
Seba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2021 13:06

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja Seba »

Noi koneesta löytyneet männät oli myös nuraleja... taidan vaihtaa merkkiä tässä kohtaa. Voi ne silti olla ihan hyviä,lanssihistoria lienee se suurin syy noihin hajoamisiin.
Jossain sanottiin myös että ykkönen ja kolmonen on ne jotka hajoaa,joten yhteenvetona taitaa mennä mikä sattuu ilman sen suurempaa todennäköisyyttä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3903
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuolla nuo männät on varastossa vielä jos ne kiinnostaa, ei maksa paljoa jos tulet hakemaan.
Minulle ne on turhia kun auto vaihtui.
Seba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2021 13:06

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja Seba »

Pistän uudet. Oli näköjään jo ylikoossakin,ei taida olla eka kerta kun hajoaa. Selittää laakereiden ja sylinterien hyvän kunnon kilsoihin nähden.
Suoraan pelastuslaitokselta ostettu,eikä missään papereissa ole kun määräaikashuolloista merkinnät. Onko siis ymmärrettävä että mäntien vaihto on määräaikashuoltoa...Nyt on vakiot kolbensmithit hyllyssä odottelemassa palautusta...
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Seba kirjoitti: La 17.06.2023 12:05 Pistän uudet. Oli näköjään jo ylikoossakin,ei taida olla eka kerta kun hajoaa. Selittää laakereiden ja sylinterien hyvän kunnon kilsoihin nähden.
Suoraan pelastuslaitokselta ostettu,eikä missään papereissa ole kun määräaikashuolloista merkinnät. Onko siis ymmärrettävä että mäntien vaihto on määräaikashuoltoa...Nyt on vakiot kolbensmithit hyllyssä odottelemassa palautusta...
Tuota, ne Kolbenschmidtit olivat ne jotka ekaksi hajosivat jos ne alkuperäisosia olivat...?
Seba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2021 13:06

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja Seba »

No sitten ei olleet,koska nuralit tuolta koneesta löyty. Mersun logo niissäkin kyllä on.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Seba kirjoitti: La 17.06.2023 22:16 No sitten ei olleet,koska nuralit tuolta koneesta löyty. Mersun logo niissäkin kyllä on.
Ok, alkuperäisosakin voi hajota.
Seba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 29.10.2021 13:06

Re: Sprinter w903 mäntien vaihto

Viesti Kirjoittaja Seba »

Case closed. Lisäyllärinä löyty vielä kappaleina oleva vetolevy. Onneksi halkeamat osu silmään,ei tullu mieleenkään että noitakin menee. Netin tietojen mukaan aika yleistä vanhalla mallilla. Uusi tuli sitten tuplapaksu,josko kestäis.
Niin se tässäkin meni että vaikeinta on alotus,seuraavaksi koneen pois kaivaminen ja takasin laitto.
Muutaman kerran tuli kirottua suunnitteluinsinöörit sinne kuumaan paikkaan,mutta kun muistaa että näitä ei ole tehty korjattavaksi vaan korvattavaksi niin selitys idioottimaisuuksiinkin löytyy... Nelonen olisi helpompi ruuvata ja taoudellisempikin,mutta joutuu nyt tyytymään tohon vitoseen... :lol:
Itse remppa menee melkeen miellyttävästi. Sehän ei ole kun ruuvaamista. Toki katkotun hehkun pois kaivaminen alkoi myös hieman hehkuttaa,mutta nyt sen sieltä sai. Hehkureleestä oli neljä piiriä poikki...silti se lähti vielä käyntiin :) Nyt on ulkoiset sulakkeet noissakin,jos joskus menee taas hehkuja oikariin.

Seuraava lanssi pölkkyjen päällä odottelemassa samaa operaatiota... Syynä että siinäkin kori on vielä sen verran hyvässä kuosissa että kannattanee,vs paska raksapaku. Jollainen tossa väliaikasena oli.
Vastaa Viestiin