W124 320 CE -museoautoprojekti-

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja karra »

Dieselross kirjoitti: Ti 25.04.2023 09:47 Voisikohan tuo olla ns. saksanparkki eli piuha jolla syttyy joko vasemman tai oikean puoleiset parkkivalot auton sammutettuna vilkun viiksen mukaan? En tunne W124 sähkökaaviota niin voi olla väärä arvaus.
Mersussahan puoliparkki on valokytkimessä. Olen tuollaisen liittimenkin jossain nähnyt mutta en nyt jaksa muistaa missä :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

karra kirjoitti: Ti 25.04.2023 17:13
Dieselross kirjoitti: Ti 25.04.2023 09:47 Voisikohan tuo olla ns. saksanparkki eli piuha jolla syttyy joko vasemman tai oikean puoleiset parkkivalot auton sammutettuna vilkun viiksen mukaan? En tunne W124 sähkökaaviota niin voi olla väärä arvaus.
Mersussahan puoliparkki on valokytkimessä. Olen tuollaisen liittimenkin jossain nähnyt mutta en nyt jaksa muistaa missä :D
Juu, puoliparkki on valokatkaisimessa klo 10 ja klo 11 asennoissa.
Farkun kytkentäkaavioissa näkyi pääliittimestä haarautuva johto erllisen liittimen kautta takalasin pyyhkimen releelle. Olisikohan se? Varaosanumeron viikselle katsoin PartsInfosta, että luulisi olevan oikea viiksi kuitenkin...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja E280T »

Farmarissa takapyyhkimen ”automaattipyyhkäisy” jos pakki kytkettynä ja tuulilasipyyhin päällä
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

E280T kirjoitti: Ke 26.04.2023 08:52 Farmarissa takapyyhkimen ”automaattipyyhkäisy” jos pakki kytkettynä ja tuulilasipyyhin päällä
Okei, niissä on jo tuollainen ominaisuus. Ei olekaan koskaan ollut farmari-124 omistuksessa.
Dänks
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vähän hiljaista ollut coupen ympärillä, mutta jotain pientä kuitenkin...
Kasasin sisustan takaisin kuosiinsa. Keskikonsolissa oli vänkärin puolelle joskus ruuvattu jotain ja siitä muistona viisi reikää. Yritin paikkaillla reiät nahkakitillä ja värjätä mustaksi. Ei ihan 100-0 suoritus, vastavaloon reiän kohdat näkyvät edelleen, mutta jossain valossa ja kulmassa ihan kohtuullinen...
konsoli_1.jpg
konsoli_2.jpg
Piti ostaa uusi akku. Vanha ei enää latautunut, eikä jaksanut käynnistää autoa. Ostin Exider -merkkisen 74Ah akun. Tähän olisi fyysisen kokonsa puolesta sopinut isompikin akku, mutta tämä oli ns. normikokoinen P278 x L175 x K190. Onko se sitten suo SA koodi 673 HIGH-CAPACITY BATTERY, joka sallii isomman kokoluokan patterin?
Akun alta siivosin kaikki roskat pois ja käytin tietysti akun aluspeltiä irti ja putsailin lehdet ja urpukat pois. Akun kenkiä paikalleen laittaessa levitin hieman miinusnavan kenkää sillä seutauksella, että se meni poikki. Lainasin 250DT:stä miinuskaapelia ja sain coupen käyntiin. Auto on vielä renkaat ilmassa pukkien varassa vaihteenvalitsimen puslien vaihdon jäljiltä ja sain nyt varmistettua, että kaikki pykälät toimivat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jatkoin keulan osien hieromista.
Säin konepellin säädettyä mieleiseen kohtaan, mutta kun laitoin konepellin saranoiden jouset takaisin paikalleen, niin vänkärin puolen tuulilasin nurkka nousi taas liian ylös. Vaikka kaikki säätövara oli niin alhaalla kun sai, irvisti konepelti rumasti liian ylhäällä. Aikani tutkittuani huomasin, että vänkärin puolen konepellin saranassa on väljää. Jousivoima veti saranaa ylöspäin pellin ollessa kiinni. Onneksi ostin purkuautosta saman väriset saranat niin sain vaihdettua timmimmän tilalle.
Nyt pelti asettuu linjaan.

Otin vänkärin puoleisen alkuperäislokasuojan työn alle. Siihen on tehty vilkunreikä liian ylös. Lisäksi reiän muoto oli sellainen, ettei vilkkuumpio peitä reikää kokonaan. Reiän ympärillä oli jonkinlaista liimamassaa joten aiempi vilkku on varmankin ollut sellaisella kiinni.
Noh, mallinsin reiän oikeamman kohdan ja koon tarvikelokasuojasta ja piirrotin peltiin. Leikkasin reiän oikeaan muotoon ja väkersin paikan hutireikään. Hitsasin paikan kiinni ja hioin saumat tasalle. Kittaus yms hieromiset jäi seuraavaan kertaan.
lokasuoja_1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Löin keulan nippuun toistaiseksi tarvikelokasuojilla. Tuo kuskinpuoleinen saa ehkä jäädä, sain sen istumaan ihan asiallisesti.
Poistin mustaksi maalatusta maskista maalit pois. Maalinpoistoaineella onnistui ihan hyvin, mutta onpas melkoinen nysvääminen kaikissa rakosissa...
Oikasin vänkärin takajalkatilan kohdalla olleen patin. Tämä on joskus saanut kopauksen altapäin ja jalkatilassa oli patti. Painelin sen takaisin alas, ihan kohtuullisesti on muodossaan.
Säätelin valot osoittamaan oikein ,vaihdoin parit palaneet parkit ja varasin ajan katsastukseen. Katsastushan on mennyt jo melkein vuoden pitkäksi remontin takia, mutta nyt sain tuoreen leiman. Jarrut ja iskunvaimentimet toimivat erittäin tasaisesti. Päästöt meinasivat olla vähän korkealla, mutta pyysin inssiä hieman lämmittämään KATtia niin lopulta päästötkin asettuivat sallitun rajoihin. Yritin kyllä antaa hieman kenkää ennen katsastusta, mutta ajat olivat hieman myöhässä ja auto kerkesi jäähtyä.. Onneksi inssillä oli malttia odottaa.

Alusta tuntui kyllä todella hyvältä. Jämäkkä, muttei liian kova. Auto täristää jonkun verran. Ohjauskulmia ei toki ole vielä säädetty, mutta ei perstuntumalla ole ehkä siitä kiinni, ennemminkin renkaat tms. En ainakaan muista, että ennen remonttia olisi ollut suurempia vapinoita. Tutkitaan....
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

:thumbup: Leima
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sharedoc kirjoitti: Pe 30.06.2023 20:17 :thumbup: Leima
Pari mersua kun käyttää konttorilla saman päivän aikana niin ehkä toiseen saa ajoaikaa..:)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Löysin joskus alkutalvesta torista myynnissä Becker GP 2000 soittimen. Oli ihan muutaman kilometrin päässä, mutta hintaa 500€, joten en ottanut yhteyttä. Kuitenkin muutaman päivän kuluttua sama soitin samalla myyjällä oli 100€ hinnalla myynnissä. Ottaen huomioon näiden nykyiset hintapyynnit, 100€ kuulosti kohtuulliselta. Otin yhteyttä myyjään ja sain sovittua noudon ajankohdan.

Osoite vei asumattoman näköisen kerrostalon pihaan. Vain osoitteen mukaisen rapun edustalta oli lumet putsattu, muut raput olivat lumen peitossa. Putsatun rappukäytävän ovi oli auki ja edessä odotti pimeä ylöspäin lähtevä porraskäytävä. Asunnon numerot ja asukkaat osoittava taulu oli tyhjä. En saanut valoja mistään päälle, mutta hetken päästä joku sytytti valot ja huhuili jostain ylempää. Pari kerrosta ylempää löytyi kyseinen huhuilija. Menin sisälle pieneen asuntoon, jossa oli tavaraa melkoisesti. Myyjä vaati nähdä henkilöllisyystodistukseni, noh, minä näytin ajokorttiani. Halusi ottaa siitä kuvan, mutta en antanut. Kuulemma kyseisessä kaupungissa asuu niin outoa porukkaa (no shit), että parempi varmistua henkilöstä. Hän piti jonkinlaista Youtube -live lähetystä samalla joten myös tämä kaupankäynti näkyi/kuului jonkinlaiselle seuraajajoukolle. Oli kuulemma saanut ylinopeussakot jossain ja järjesti koko kuukauden kestävän 24/7 liven Youtubessa varainkeruuksi.
Noh, sitten itse soitin olikin pöydällä ja sitä tutkailtiin. Hän sanoi laittaneensa hinnaksi ensin 500 euroa, mutta tutkittuaan soitinta, oli sitä mieltä ettei siinä ole yli 100 euron arvoista tekniikkaa sisällä. Toimivuudesta kun ei ollut tietoa, niin kaiveltiin netistä kytkentäkaaviot mankalle ja myyjällä oli virtalähde, jolla soitin lähti tulille. Koodia myyjällä ei ollut, soitin oli hänen entisen kaverinsa entisestä autosta. Entinen kaveri siksi, että kun kysyin, voisiko koodin mahdolisesti saada tältä kaverilta niin häneen ei aiokonut olla enää yhteyksissä... Koodilappua käytiin kyllä etsimässä kerrostalon toisesta asunnosta tavarapaljouden keskeltä, mutta ei löytynyt.

Noh, arvelin koodin kyllä selviävän jotain kautta ja olin valmis 100€ maksamaan. Minä sain soittimen ja myyjä vilkutteli setelirahaa live-seuraajilleen.
Kun olin lähdössä pois, myyjä halusi vielä esitellä remonttitaitojaan; mentiin siis vielä kolmanteen asuntoon samassa rappukäytävässä ja siellä tavarapaljouden keskellä oli remontoitu kylpyhuone. Suihkukopissakin tosin jotain peseytymisen estävää tavaraa, mutta kuitenkin. Oli kuulemma jämäeristä yms purkutyömailta saaduista tarvikkeista kasannut kylpyhuoneensa. Eipä siinä, kehuin työnjälkeä siistiksi ja lopuksi vielä ihmeteltiin kylppärin säädettävää diskovalaistusta ja läksin soittimen kanssa autolle.
Erikoinen kokemus tuokin...

Foorumilaisen kautta ostin oikeanlaisen virtaliittimen, kaiutinliitännät oli itselläni valmiina. Väkersin Beckerliitin - ISO-liitin adapterin ja sain soittimen tulille. Ystävällisten foorumilaisten kautta sain oikean koodin ja soitin tuntuisi pelittävän. Valaistus, radio, kasettisoitin, moottoriantennin ohjaus yms ainakin pikaisen testauksen jälkeen vaikuttaa toimivan.
Nyt siis autossa olisi alkuperäisen kaltainen soitin kiinni kohtuullisella kustannuksella.
becker_gp2000.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hieno on soitin. Tekee paljon arvokkaamman oloiseksi sisustaa kun soitin on aikakautensa mukaisista vielä "oikeaa" merkkiä.
Olen aiemminkin varmaan täällä harmitellut niitä aikoja, kun lukemattomista 124-korisista syydettiin autoliikkeessä beckerit roskiin uudempien soittimien tieltä ja samaten ufopölärit, E-mallin kapselien paikalleen laittamiseksi. Onneksi en itse ollut juurikaan noita fiksaushommia tekemässä, niin harmittaa vain hirveästi, ei ylipääsemättömän hirveästi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: La 01.07.2023 20:57 Hieno on soitin. Tekee paljon arvokkaamman oloiseksi sisustaa kun soitin on aikakautensa mukaisista vielä "oikeaa" merkkiä.
Olen aiemminkin varmaan täällä harmitellut niitä aikoja, kun lukemattomista 124-korisista syydettiin autoliikkeessä beckerit roskiin uudempien soittimien tieltä ja samaten ufopölärit, E-mallin kapselien paikalleen laittamiseksi. Onneksi en itse ollut juurikaan noita fiksaushommia tekemässä, niin harmittaa vain hirveästi, ei ylipääsemättömän hirveästi.
Mietin joskus samaa, että on noilla varmaan heitelty vesilintuja 20 vuotta sitten, kun cd-soittimet alkoivat yleistyä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

JanneW124 kirjoitti: La 01.07.2023 20:39 Löysin joskus alkutalvesta torista myynnissä Becker GP 2000 soittimen. Oli ihan muutaman kilometrin päässä, mutta hintaa 500€, joten en ottanut yhteyttä. Kuitenkin muutaman päivän kuluttua sama soitin samalla myyjällä oli 100€ hinnalla myynnissä. Ottaen huomioon näiden nykyiset hintapyynnit, 100€ kuulosti kohtuulliselta. Otin yhteyttä myyjään ja sain sovittua noudon ajankohdan.

Osoite vei asumattoman näköisen kerrostalon pihaan. Vain osoitteen mukaisen rapun edustalta oli lumet putsattu, muut raput olivat lumen peitossa. Putsatun rappukäytävän ovi oli auki ja edessä odotti pimeä ylöspäin lähtevä porraskäytävä. Asunnon numerot ja asukkaat osoittava taulu oli tyhjä. En saanut valoja mistään päälle, mutta hetken päästä joku sytytti valot ja huhuili jostain ylempää. Pari kerrosta ylempää löytyi kyseinen huhuilija. Menin sisälle pieneen asuntoon, jossa oli tavaraa melkoisesti. Myyjä vaati nähdä henkilöllisyystodistukseni, noh, minä näytin ajokorttiani. Halusi ottaa siitä kuvan, mutta en antanut. Kuulemma kyseisessä kaupungissa asuu niin outoa porukkaa (no shit), että parempi varmistua henkilöstä. Hän piti jonkinlaista Youtube -live lähetystä samalla joten myös tämä kaupankäynti näkyi/kuului jonkinlaiselle seuraajajoukolle. Oli kuulemma saanut ylinopeussakot jossain ja järjesti koko kuukauden kestävän 24/7 liven Youtubessa varainkeruuksi.
Noh, sitten itse soitin olikin pöydällä ja sitä tutkailtiin. Hän sanoi laittaneensa hinnaksi ensin 500 euroa, mutta tutkittuaan soitinta, oli sitä mieltä ettei siinä ole yli 100 euron arvoista tekniikkaa sisällä. Toimivuudesta kun ei ollut tietoa, niin kaiveltiin netistä kytkentäkaaviot mankalle ja myyjällä oli virtalähde, jolla soitin lähti tulille. Koodia myyjällä ei ollut, soitin oli hänen entisen kaverinsa entisestä autosta. Entinen kaveri siksi, että kun kysyin, voisiko koodin mahdolisesti saada tältä kaverilta niin häneen ei aiokonut olla enää yhteyksissä... Koodilappua käytiin kyllä etsimässä kerrostalon toisesta asunnosta tavarapaljouden keskeltä, mutta ei löytynyt.

Noh, arvelin koodin kyllä selviävän jotain kautta ja olin valmis 100€ maksamaan. Minä sain soittimen ja myyjä vilkutteli setelirahaa live-seuraajilleen.
Kun olin lähdössä pois, myyjä halusi vielä esitellä remonttitaitojaan; mentiin siis vielä kolmanteen asuntoon samassa rappukäytävässä ja siellä tavarapaljouden keskellä oli remontoitu kylpyhuone. Suihkukopissakin tosin jotain peseytymisen estävää tavaraa, mutta kuitenkin. Oli kuulemma jämäeristä yms purkutyömailta saaduista tarvikkeista kasannut kylpyhuoneensa. Eipä siinä, kehuin työnjälkeä siistiksi ja lopuksi vielä ihmeteltiin kylppärin säädettävää diskovalaistusta ja läksin soittimen kanssa autolle.
Erikoinen kokemus tuokin...

Foorumilaisen kautta ostin oikeanlaisen virtaliittimen, kaiutinliitännät oli itselläni valmiina. Väkersin Beckerliitin - ISO-liitin adapterin ja sain soittimen tulille. Ystävällisten foorumilaisten kautta sain oikean koodin ja soitin tuntuisi pelittävän. Valaistus, radio, kasettisoitin, moottoriantennin ohjaus yms ainakin pikaisen testauksen jälkeen vaikuttaa toimivan.
Nyt siis autossa olisi alkuperäisen kaltainen soitin kiinni kohtuullisella kustannuksella.
becker_gp2000.jpg
Rehellisen oloinen kauppamies…
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Juuh, sitä ei voi kiistää.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JPM »

Millainen KATti sulla tässä on, orggis vai tarvike?

GP2000 on kyllä hieno soitin.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

JPM kirjoitti: Su 02.07.2023 12:33 Millainen KATti sulla tässä on, orggis vai tarvike?

GP2000 on kyllä hieno soitin.
Ööh, enpäs tiedä. Jotain tuolle putkistolle on tehty, kun kaikki liitokset oli hitsattu. Katin ja keskivaimentimen välissä ei ole laippaliitosta, vaikka ilmeisesti pitäisi olla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JPM »

Olisko siellä tarvikemalli sitten, alkuperäinen on massiivisen kokoinen ja hyvin eristetty, sen kyllä tunnistaa. Mulla on omassa autossa aika pienikokoinen tarvikekatti joka on kyllä Eberpächerin putkistoon suoraan sopivilla kiinnityksillä, mutta ei oikein meinaa pysyä lämpimänä. Mietin, että olisko hommaan apua, jos pinnoittaisi pakosarjat ja etuputket.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kiristelin takapään pultit vielä uudelleen, nyt kun jokunen sata kilometriä ajettu. Käytin autoa pyöränsuuntauksessa. Saatiin taka -ja etupään auraus kohdalleen. Etupäässä kuskinpuoleista camberia ei saatu säädettyä, koska säätöpultti on jumissa. Camberia tuntui olevan aika reilusti, mutta aika samanlainen molemmilla puolilla. Etupää on kuitenkin jonkun verran alempana kuin takapää, joten vaihdoin jousen korokekumit kakkosesta neloseen. Täytyy saada kaikki säädöt toimimaan ja sitten käyttää uudelleen suunnattavana. Pääasia, että sai auraukset kohdalleen ja ratin suoraksi. Jousenkumien vaihdosta huolimatta keula on vielä aavistuksen alempana. Huono kuva epätasaiselta alustalta :)
ce_4.jpg
Ajossa ilmenevää tärinää tunnustelin ja tuntui, että veto päällä ei niinkää tärise, mutta kun kaasua höllää niin jytistää enenmmän. Ja kun täristys tuntuu lähinnä istumalihaksissa, arvelin syyn olevan kardaanin kannattimessa tai sen laakerissa. Kurkkasin hieman sille osastolle ja kumihan siellä oli aivan riekaleina. Laakeri olisi vielä mennyt, mutta vaihtui kuitenkin. Jotenkin tuo unohtui tarkastaa talvella... mutta vaihtuuhan se näin jälkeenpäinkin. Kardaanin kohdistusmerkit eivät olleet kohdakkain. Rikkinäisessä kannattimessa oli MB:n logo ja varaosanumero, joten se voisi olla alkuperäinen, jolloin kardaaniin ei ehkä olisi kajottu...? Käänsin puolikkaita kuitenkin sen verran, että merkit sattuvat kohdalleen. Laitoin aiemman asennon myös "muistiin", jos kuitenkin tarvitsee laittaa niin.

Ensimmäisen testilenkin perusteella kaikki jytinä ei kadonnut. Epäilen siltikin vielä renkaita ja se asia selvinnee kun vaihdan lähiaikoina toisen setin alle

Ehostelin hieman sisustaa maalaamalla ohjauspyörän, vaihdekepin nupin ja molempien etupenkkien selkänojien ulommaiset kyljet. Kuskin penkin kylkeen sai vähän laittaa täyteainettakin, vaikka jäi siihen siltikin jotain pientä poteroa. Etupenkeissä on myös vähän jo uurteita jotka voisi vielä jossain vaiheessa hipistellä kuntoon. Vaatii koko penkin uudelleen maalaamista ja siihen en nyt ala. Toistaiseksi tämä taso saa riittää.
Maali on Nahkatohtorilta MB musta -sävyllä ja sillä olen aiemmatkin ratit yms maalaillut. Sävy on ihan hyvä, mutta kiiltoasteessa on eroa olemassa olevaan tilanteeseen. Onko penkit aluperinkin olleet kiiltävät vai kiillottuvatko ajan saatossa? Jotenkin näyttäisi, että selvästi vähemmän käytetyt takapenkit olisivat vähemmän kiiltävällä pinnalla...
Maaliin on saatavilla myös pinnoitetta eri kiiltoasteilla, jolla sävyeroa voisi korjata.
Penkit puhdistin ja kävin läpi nahkaa pehmentävällä hoitaineella. Päälle vielä suojaava hoitoaine.
etupenkki_3.jpg
etupenkki_4.jpg
JPM kirjoitti: Su 02.07.2023 13:12 Olisko siellä tarvikemalli sitten, alkuperäinen on massiivisen kokoinen ja hyvin eristetty, sen kyllä tunnistaa. Mulla on omassa autossa aika pienikokoinen tarvikekatti joka on kyllä Eberpächerin putkistoon suoraan sopivilla kiinnityksillä, mutta ei oikein meinaa pysyä lämpimänä. Mietin, että olisko hommaan apua, jos pinnoittaisi pakosarjat ja etuputket.
Vaikka hetken vietin aikaa katalysaattori naaman edessä, niin en silti muistanut katsella sen tarkemmin mikä katti siellä luuraa... Pinnoituksisita mulla ei ole mitään kokemusta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hmm, itselläni on sellainen fiilis, että penkit on näissä kiiltävämpää nahkaa kuin uudemmissa joissa ne on miltei mattaa.

Katilla ei niin väliä, mietin vaan onko niissä eroja lämpenemisen suhteen, kun ovat näissä aika takana.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

JPM kirjoitti: Ma 17.07.2023 11:50 Hmm, itselläni on sellainen fiilis, että penkit on näissä kiiltävämpää nahkaa kuin uudemmissa joissa ne on miltei mattaa.

Katilla ei niin väliä, mietin vaan onko niissä eroja lämpenemisen suhteen, kun ovat näissä aika takana.
Okei. Täytyypä varmaan tilailla pinnoitetta eri kiiltoasteilla ja kokeilla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja epk »

mielestäni ne eivät ole matta eikä kiiltävä, vaan siitä välistä satiini puolikiiltävä. Kamalan näköisiä näissä kun jengi kiillottaa näitä markettikamalla kiiltäväksi, samalla vielä kojelautaan silikonilla wet lookki nii voi morjes :lol:
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

epk kirjoitti: Ma 17.07.2023 18:21 mielestäni ne eivät ole matta eikä kiiltävä, vaan siitä välistä satiini puolikiiltävä. Kamalan näköisiä näissä kun jengi kiillottaa näitä markettikamalla kiiltäväksi, samalla vielä kojelautaan silikonilla wet lookki nii voi morjes :lol:
Ok.
Furniture Clinicin pinnoitetta on mattaa, puoli kiiltävää ja kiiltävää. Täytyy kokeilla, kumpi kiiltävistä olisi passeli.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ensimmäisen testilenkin perusteella kaikki jytinä ei kadonnut. Epäilen siltikin vielä renkaita ja se asia selvinnee kun vaihdan lähiaikoina toisen setin alle
Ruuvasin monoblockit uusilla renkailla alle ja tärinät sekä jytinät katosivat.

Kasettisoitin toimii hienosti, ei mitään onkelmia siinä.

Kulutus parin tankillisen mukaan 9,4-10,2 l/100km. Pa-mittarin viisaria pitänee kääntää hieman, ei mene ihan äärilaitaan tankki täynnä ja toisaalta menee tyhjänä reilusti yli asteikon ennenkuin valo syttyy.
Mittaristovaloista toinen pimeänä ja ulkolämpömittarissa aivan liian kirkas polttimo.

Kuskin penkkiin tarvitsisi pari osaa, turvavyölukon ympärysmuovi ja penkin oikeaan sivuun tuleva muovi jossa kangasverhoilu päällä. Ostoilmoitus ei ole vielä poikinut täysin ehjiä osia tarjolle...

Etulokasuojan pajoitus on vielä kesken.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Käytin mittaristoa irti. Ulkolämpömittarin taustavalona oli 1,2W lasikantapolttimo, kuten ylikirkkaudesta arvelinkin. Kolvasin n. 0,4W pikkupolttimon tilalle.
Samalla siirsin polttoainemittarin viisaria niin, että se lepää tyhjän tankin merkkiviivan kohdalla. Aiemmin se oli aikalailla merkkivalon kohdalla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ajelin ajokauden loppuun ja 200 000km rajakin ylittyi juuri ennen talviunia syyskuun lopulla.
Otin työn alle moottoriöljyvuodon, joka paikallistui suodatijalassa olevaan jäähdyttimen tiivisteeseen. Imusarja piti irroittaa edestä ja otin suodatinjalan irti. Tiiviste oli rikki ja sen vaihdoin uuteen. Ostin tiivisteet ennen purkamista ja tottakai ensin sain väärän tiivisteen, kun näissä on käytetty sekä O-rengasta että paperitiivistettä. Tässä tapauksessa oli paperitiiviste käytössä.
suodatinjalka.jpg
lämmönvaihdin.jpg
tiiviste.jpg
Kasatessa uusin toki kaikki irroitetut tiivisteet ja O-renkaat mm. imusarjaan, jäähdytysputkeen, suuttimiiin jne.

Otin myös venttiilokopan irti siistimistä varten. Puolapoteron kannen kuudesta kiinnityspultista vain yhdessä oli pitävät kierteet jäljellä, joten rikkinäisiin tein helcoil-korjauksella toimivat jengat. Putsasin kopan ja maalasin RAL7044 sävyllä näkyvät pinnat siisteiksi. Ei siitä nyt ihan priima tullut, mutta paljon siistimpi kuin alkutilanne.
Venttiilikopan yli menevän putken kiinnityskorvakkeet olivat rikki. Löysin käytetyn ehjän putken ja uusin venttiilikoppaan myös huohotusläpiviennin tiivisteet. Toki myös venttiilikopan tiivistesarja meni uusiksi.
venttiilikoppa_1.jpg
venttiilikoppa_2.jpg
vk.jpg
vk_1.jpg
vk_2.jpg
Ilmansuodattimen ja ilmamassamittarin väliset kiinnitysklipsutkin löytyivät samalta myyjältä jolta ilmaputkikin ja nippusideviritys sai väistyä alkuperäisen tieltä.
Johtosarjan peitemuovin sai vielä ihan orkkisosana n. 30€ hintaan ja sen uusin myös samalla.
Vaihdoin myös uudet tulpat vastuksettomiin Beru Beru 14F8 DU4 tulppiin. Aiemmin laitoin tähän Bosch FR8DC+ tulpat, jotka eivät olekaan vastuksettomat kuten kuuluisi.

Yksi öljyvuotoepäily oli öljyntasoanturin O-rengas ja epäilys osoittautui oikeaksi. Vanha tiiviste oli poikki ja aivan kivikova. Imaisin öljyt pois ja vaihdoin uuden tiivisteen. Samalla uudet öljyt ja suodatin sekä jäähdytysnesteet. Ohjaustehostimen letku näytti siltä, että tuleva vuoto on vain ajan kysymys ja uusin pykineen letkun ehjään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja karra »

Ihan siisti venakoppa. En ole varma mikä oli RAL sävy kun oman maalautin, vähän vaaleampi minulla. Kierteet piti itelläkin korjata.

Kävin tänään ajelemassa E320 cabriota parkkihallissa kerroksia ympäri, ilmastointiakin käyttelin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

karra kirjoitti: La 27.01.2024 20:06 Ihan siisti venakoppa. En ole varma mikä oli RAL sävy kun oman maalautin, vähän vaaleampi minulla. Kierteet piti itelläkin korjata.

Kävin tänään ajelemassa E320 cabriota parkkihallissa kerroksia ympäri, ilmastointiakin käyttelin.
Tosi siisti tuli tuosta karran avon kopasta. Minähän vain hioin vanhan maalipinnan puhtaaksi/mataksi ja maalasin siihen päälle. Vanha pinta oli paria rupea lukuunottamatta ehjä niin päädyin tekemään näin.

En löytänyt tietoa, mikä olisi se ihan oikea värikoodi mutta tuo 7044 vaikutti olevan hyvin lähellä. On vähän tuollainen kellertävä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 320 CE -museoautoprojekti-

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Seuraavaksi ajattelin vaihtaa moniurahihnan. Vanhassa oli pieni vekki selkäpuolella ja uuden hihnan olin ostanut jo aiemmin mutten ollut vielä vaihtanut. Kun hihna oli irrallaan, tunnustelin kaikki apulaitteiden hihnapyörät ja vesipumpussa tuntui ylimääräinen radiaalisuuntainen välys. Ajattelin, että kesäkäytössä tuo menee kuitenkin vielä monta vuotta joten uusi hihna sitten paikalleen, mutta sepä ei kiristynytkään tarpeeksi kireälle. Tuntui, että kiristimen säätötangon kierre oli korkannut joten ostin uuden säätötangon. Kun kerran osia piti tilata niin hommasin sitten myös uuden vesipumpun ja vaihdoin sen väljän tilalle. Samalla uusin termostaatin ja paisuntasäiliön. Vanha paisari oli tosi nuhjuinen, uudesta näkee jopa nesteen tason.

Vesipumpun vaihdon jälkeen laitoin kiristimen kasaan uudella säätötangolla. Se ei kuitenkaan auttanut, samalla tavalla luisti eikä hihna kiristynyt tarpeeksi. Tarkemmin tutkittuani selvisi, ettei kiristysvara riitä, vaan säätötangon mutteri tulee kirteeltään pois. Jonkin aikaa piti raapia päätä kunnes huomasin, että kiristimen keskiosan hahlo ei ole oikealla kohdalla. Tästä syystä kiristimen säätötanko asettui väärään asentoon eikä kirivara riitänyt. Pitipä siis ostaa vielä uusi kiristin, joten nyt on sekin sitten uusittu iskareineen. Samoin hommasin uuden kiristimen viisarin, se oli kadonnut jossain vaiheessa auton elämää.
Työlääksi meinasi mennä hihnanvaihto, mutta nyt uusi hihna asettuu oikealle kireydelle.
Screenshot_20240310_175635_Gallery.jpg
Screenshot_20240310_175630_Gallery.jpg
Screenshot_20240310_175625_Gallery.jpg
Konehuone alkaisi olla nyt kohtuu siisti. Joitain epäsiistejä muoviosia on vielä, mutta nyt kaikki osat löytyy ja ovat ehjiä.
Screenshot_20240310_175552_Gallery.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Vastaa Viestiin