W251 lataus
W251 lataus
Mistähän vikaa kannattaisi etsiä. Viime kesänä uusittiin ärrään laturi. Syystä siitä, että kylmillä keleillä heti käynnistyksen jälkeen muutaman minuutin ajan oirehti siten, että kun laittoi kaasua niin latausjännite tippui alas (10-11V tietämille) ja palattua tyhjäkäynnille asettui. Laturin vapaakytkin oli myös finaalissa ja hiilet tosi kuluneet yms. Tämä edellä kuvattu vika korjaantui laturin vaihdolla.
Mutta nyt oireena on seuraava: kun auton starttaa, ei latausjännite nouse normaaliksi. Käynnistyksen jälkeen yleismittarilla katsottuna jännite jää jonnekin 11,xV tasoon ja tästähän auto ei tykkää. Jos kaasua ei käynnistyksen jälkeen anna, tulee kohta näyttöön herja että toimintoja aletaan sammuttaa jne. eli latausjännite ei asetu normaaliksi käynnistyksen jälkeen ilman pientä kaasua. Kun autolle antaa vähänkin kaasua, tasaantuu/nousee latausjännite normaalille tasolle ja sen jälkeen myös pysyy siellä. Laturi pitäisi olla siis kunnossa, joten onko seuraava syyllinen akku? Sekin on viime talvena käytetty irti ja testerissä, ei ole kuin noin 3v vanha Varta AGM (alkuperäistä vastaava). Vai onko jossain joku muu mikä voi tämän oireen aiheuttaa? Oiretta siis esiintyi jo ennen pakkaskauttakin, eli ei ole suoranaisesti nyt tämän kylmän mukanaan tuoma oire..
Mutta nyt oireena on seuraava: kun auton starttaa, ei latausjännite nouse normaaliksi. Käynnistyksen jälkeen yleismittarilla katsottuna jännite jää jonnekin 11,xV tasoon ja tästähän auto ei tykkää. Jos kaasua ei käynnistyksen jälkeen anna, tulee kohta näyttöön herja että toimintoja aletaan sammuttaa jne. eli latausjännite ei asetu normaaliksi käynnistyksen jälkeen ilman pientä kaasua. Kun autolle antaa vähänkin kaasua, tasaantuu/nousee latausjännite normaalille tasolle ja sen jälkeen myös pysyy siellä. Laturi pitäisi olla siis kunnossa, joten onko seuraava syyllinen akku? Sekin on viime talvena käytetty irti ja testerissä, ei ole kuin noin 3v vanha Varta AGM (alkuperäistä vastaava). Vai onko jossain joku muu mikä voi tämän oireen aiheuttaa? Oiretta siis esiintyi jo ennen pakkaskauttakin, eli ei ole suoranaisesti nyt tämän kylmän mukanaan tuoma oire..
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W251 lataus
Laturi ei siis lataa ollenkaan, silloin kun jännite on jotain 11.x V. Ei olisi ensimmäinen tarvikelaturi joka ei tuon kauempaa toimi. Sellainenhan siellä on? Vaatii siis kierroksia että rupeaa lataamaan. No vapaakytkin tai jännitteensäätäjä voisi olla, muuten melkeimpä laturi taas vaihtoon.
2007 R 320cdi
Re: W251 lataus
Laturihan se siellä. Lin väylässä ja vaatii kierroksia että lähtee lataamaan itse.
Re: W251 lataus
Laturi tuli fixukselta, piti ainakin olla alkuperäislaatuinen. Olikohan se valeo merkiltään vai mikä mahtoikaan olla.
Re: W251 lataus
Kun fixukselta asiaa tiedustelin, olivat sitä mieltä että akku olisi niin sökö, että starttaaminen syö akun niin heikoksi ettei laturi lähde sen takia lataamaan. Tiedä häntä. Onko kellään kokemusta voiko se akusta olla kiinni tällainen? Noin vuosi sitten on tosiaan akku käytetty irti ja testerissä akkuliikkeessä. Eivät suositelleet uusimaan koska kaikki oli kunnossa ja akku melko uusi.
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: W251 lataus
Muuta en tiedä, mutta jos olisi akku "niin sökö", sillä tuskin lähtisi auto käyntiin. Helppohan ja halvin se on tietty ostaa uusi akku. Harvoin ne hukkaan menee lopulta...
2007 R 320cdi
Re: W251 lataus
Akussa saattaa olla yksi kenno oikosulussa. Viallisen kennon läpi virta kulkee, mutta jännite ei nouse kahta volttia, niin kuin terveissä. Terveiden kennojen virta riittää käynnistykseen, mutta latauksen ylijännite kiehuttaa akun pian kuivaksi. Minun kokemus vanhemmilla vehkeillä, joissa vaan latauksen merkkivalo.
Re: W251 lataus
Niin, mutta se oikosulku sitten loppuu aina saman tien kun vähänkin kaasua polkaisee? En tiedä. Käyn nyt alkavalla viikolla uuden akun ja jos edelleen temppuaa samalla tavalla niin saavat fixuksella tsekata laturin takuuseen. Ei kai tuossa nyt mitään muuta enää voi olla, ei kai siellä mitään korkeampaa älyä tuohon lataukseen liittyen kumminkaan ole..Forestman kirjoitti: ↑Pe 31.12.2021 09:30 Akussa saattaa olla yksi kenno oikosulussa. Viallisen kennon läpi virta kulkee, mutta jännite ei nouse kahta volttia, niin kuin terveissä. Terveiden kennojen virta riittää käynnistykseen, mutta latauksen ylijännite kiehuttaa akun pian kuivaksi. Minun kokemus vanhemmilla vehkeillä, joissa vaan latauksen merkkivalo.
Re: W251 lataus
Pitäisi uudella akulla korjaantua. Minulla jännite näytti auto sammuksissa 11,5 V ja käynnissä n. 14 V, silti lähti suht kot normaalisti käyntiin.
edit. Lepojännite oli 10,5V, muistin väärin.
edit. Lepojännite oli 10,5V, muistin väärin.