Kattoluukun huolto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Kattoluukun huolto

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Nyt kun tässä on edessä kattoluukun korjausta, niin ajattelin aloittaa keskustelua sen huollosta. Muovin ja metallin yhdessä elo vaatii oikean voiteluaineen, joka ehkäisee vaurioita ja tuottaa sujuvan toiminnan.

Mersun kohdalla tietysti vannotaan omaan ”erikoisrasvaan”, joka tietysti on ihan järjettömän hintaista :lol:

Järjellä ajateltuna, tuohon kelpaa hyvin joku silikonivapaa kuivavoiteluaine(dry lube)

Mitä mieltä raati on?

Esim crc dry lube tai wurthin ptfe, näissäkin saa olla tarkkana, ettei ota purkkia vaan sentakia, että siinä lukee dry lube!
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Kattoluukun huolto

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie olen käyttäny CRC Multilube Pro:ta. Tätä suositteli CRC:n myyntipäällikkö. Olen voidellut tuolla myös kaasuvivuston, vielä vuoden jälkeen oli kuin olisi eilen ruiskutettu. Kattoluukun kiskoja rasvatessa kannattaa suojata verhoilua ettei tahriinnu sprayatessa, vaikka pullossa pilli onkin.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Kattoluukun huolto

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Tuossa on vaan se ongelma, että tuo on ja pysyy märkänä. Sitoo pölyä yms

Tilasin uudet vaijerit luukkuun, niin 83€ sai niistäkin köyhtyä ja tietysti aikaa menee vaihtamiseen, niin mieluummin sitten tekee kerralla järkevästi. Melko hintavia muutenkin nuo osat, uudet haitarituulisuojat olisi 90€ :shock:
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: Kattoluukun huolto

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Itse olen käyttänyt crc dry lubea ja würthin ptfe:tä monissa paikoissa. Würthin tuote kestää kulutusta huomattavasti enemmän ja pitää pinnan liukkaana. Parhaiten eron olen huomannut oikohöylässä, painavatkin lankut liukuvat liukkaasti pitkään.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Kattoluukun huolto

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Würthilla mennään, sitä oli saatavilla sopivasti. Varmaan kestää hetken, ennenkuin saa vaijerit kouraan ja pääsee purkamaan, siinä samalla katselee sitten josko tarvitsee muita hilppeitä tilailla? Se on selvä, ettei viitsi liian kuluneita rikkinäisiä osia sinne jättää, jos niitä eteen tulee remontin aikana
Mikvei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 15.02.2016 12:10

Re: Kattoluukun huolto

Viesti Kirjoittaja Mikvei »

Ebaysta VW Groupin samaan tarkoitukseen tehtyä rasvaa, myydään 90g tuubissa joka kestää vuositolkulla.

Linkki
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Kattoluukun huolto

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Tulipa putsailtua, en tiedä mitä vesivaseliinia sinne oli tungettu :?: kun ei se mitään märkää rasvaa sinne tarvitse.

Kuva

Tällaista oli imassut kiskon alta, siis alta, näköjään ihan yleistä.

Kuva

Samalla korjailin nuo haitarit, ihan kumi-/muovipikaliimalla

Kuva

Vedin vielä tämmösellä vahvistukset

Kuva

Kuva

Tämmönen holkkipidike pitäs jostain taikoa tuolle rullalle, tuo keltanen. Oli pikspoks

Kuva
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Kattoluukun huolto

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Sillalailla, tuon saa ostettua vain tuon varren yhteydessä :clap: rupea 45€ maksamaan, pistän jotenkin muuten kiinni, ajaa asiansa.


Tässä vielä ”vaijerin” pää. Takana häämöttää nuo pari reikää(toinenkin on, näkyy heikosti), johon tulee ylemmässä kuvassa näkyvät lätkät

Kuva
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Kattoluukun huolto

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Vaijerit vaihdeltu ja homma kasassa. Semmoinen huomio, että oikeanpuoleinen vaijeri on pidempi, kuin vasen.
Ei hommana mikään ihmeellinen, putsailut vie aikaa
Vastaa Viestiin