'Toimimaton 300 SE sisätilan lämmönsää...' ongelma ratkaistu
'Toimimaton 300 SE sisätilan lämmönsää...' ongelma ratkaistu
Iloinen Morjens!
Loppuraportti:
Käytin auton autosähköasentajalla ja hän totesi vialliseksi keskimmäisen lämpötila-anturin ilmaimuri sähkömoottorin. Ohjausyksikön ulkopuolisista osasista ei löytynyt muuta oireilua. Hankin tilalle (tähän hätään) toimivan käytetyn ilmaimurin M-B varaosasta Kempeleestä. Sama osa kuin 124 een sopii ja roottori pyörii oikein päin, kun katsoo mihin punainen lanka menee ja asettelee liittimen oikein päin.
Koska päävian todettiin jäävän ohjausyksikköön marssin ohjausyksikön kera SP-Elektroniikkaan ja sain asiantuntijoiden oivalla avustuksella kahden kärsineen näköisen transistorin tilalle vastaavat transistorit ja yhden kärsineen näköisen diodin tilalle samoin. Tinoineen 10 eur. Vaihto-operaatioiden jälkeen asensin osaset paikoilleen ja käynnistin moottorin kädet vavisten (uuden ohjausyksikön hinta on yli 1000 euroa, Veholla 1300 eur, käytettyjä ei tiedusteluni perusteella saa mistään) pelittämään ja tsädäm!! ohjausyksikkö ja lämpötilan säätely toimii ainakin tähänastisen kokeilun perusteella moitteettomasti.!!!!!
Tämmönen tapaus.
Ilmeisesti samaiset transistorit kärventyvät kaikista MB sisätilan lämpötilan säätelyn ohjausyksiköistä. Osat ovat näköjään suht tavallisia transistoreita ja diodeja, joita löytynee jokaisesta elektroniikan komponenttien kaupasta.
Vaihtoon menee kömpelöltäkin tinurilta, jollainen itse olen, alle 15 min.
Hyvää vuoden jatkoa!
/ Jo vain
Loppuraportti:
Käytin auton autosähköasentajalla ja hän totesi vialliseksi keskimmäisen lämpötila-anturin ilmaimuri sähkömoottorin. Ohjausyksikön ulkopuolisista osasista ei löytynyt muuta oireilua. Hankin tilalle (tähän hätään) toimivan käytetyn ilmaimurin M-B varaosasta Kempeleestä. Sama osa kuin 124 een sopii ja roottori pyörii oikein päin, kun katsoo mihin punainen lanka menee ja asettelee liittimen oikein päin.
Koska päävian todettiin jäävän ohjausyksikköön marssin ohjausyksikön kera SP-Elektroniikkaan ja sain asiantuntijoiden oivalla avustuksella kahden kärsineen näköisen transistorin tilalle vastaavat transistorit ja yhden kärsineen näköisen diodin tilalle samoin. Tinoineen 10 eur. Vaihto-operaatioiden jälkeen asensin osaset paikoilleen ja käynnistin moottorin kädet vavisten (uuden ohjausyksikön hinta on yli 1000 euroa, Veholla 1300 eur, käytettyjä ei tiedusteluni perusteella saa mistään) pelittämään ja tsädäm!! ohjausyksikkö ja lämpötilan säätely toimii ainakin tähänastisen kokeilun perusteella moitteettomasti.!!!!!
Tämmönen tapaus.
Ilmeisesti samaiset transistorit kärventyvät kaikista MB sisätilan lämpötilan säätelyn ohjausyksiköistä. Osat ovat näköjään suht tavallisia transistoreita ja diodeja, joita löytynee jokaisesta elektroniikan komponenttien kaupasta.
Vaihtoon menee kömpelöltäkin tinurilta, jollainen itse olen, alle 15 min.
Hyvää vuoden jatkoa!
/ Jo vain
Tutisee
Hienoa että vika löytyi ja noinkin pienellä pääsit. Yhtä lailla kädet hikoillen odottelen tuloksia magneettiventtiilien vaihdon jälkeen. Menköön nyt vielä ensi tiistaille samantein, kun otetaan vehjettä auki enemmänkin, ne venakumit jne. .....Jos lämpötilan säädön oikuttelu jatkuu, niin tulen esittämään erinäisiä kysymyksiä tuon operaation yksityiskohdista .
Kumma kyllä nyt "lämmityskauden" alettua esim. tänä aamuna kuskin puolen säätö toimi normaalisti - muutenhan se tuuppaa joko jääkylmää tai täyskuumaa. Nyt sai lämpöä myös siltä väliltä. Huominen voi taas olla jotain aivan muuta
Kumma kyllä nyt "lämmityskauden" alettua esim. tänä aamuna kuskin puolen säätö toimi normaalisti - muutenhan se tuuppaa joko jääkylmää tai täyskuumaa. Nyt sai lämpöä myös siltä väliltä. Huominen voi taas olla jotain aivan muuta
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Tutisee
Terve vaan,Jukka N. kirjoitti:.....Jos lämpötilan säädön oikuttelu jatkuu, niin tulen esittämään erinäisiä kysymyksiä tuon operaation yksityiskohdista .
Kumma kyllä nyt "lämmityskauden" alettua esim. tänä aamuna kuskin puolen säätö toimi normaalisti - muutenhan se tuuppaa joko jääkylmää tai täyskuumaa. Nyt sai lämpöä myös siltä väliltä. Huominen voi taas olla jotain aivan muuta
tuo säätelyn tila on tasan sama kuin kohdallanikin oli magneettiventtiilien vaihdon jälkeen. Kuskin puoli toimi satunnaisesti ja sen jälkeen sekin hyytyi olotilaan jossa ainoastaan max antoi täyskuumaa.
Jos satut avaamaan sen ohjausyksikön (avautuu suht helposti huom. kapeammilta sivuilta longottamalla esim moralla, kapeapäinen meisselikin käy) ja havaitset piirilevyssä tummanruskeaksi paahtuneita (minulla oli näitä 3 kpl) kohtia. Kahden vierivieressä olevien paahtuneiden kohdalta sieltä komponenttien puolelta löytyy kaksi identtistä kondensaattoria, joissa lukee Tekijän logo/8501/NSDU45 ja kantajärjestys E B C. Ohjaavat virtoja suoraan magneettiventtiileille. Arvaus. Nämä olivat ne rikkinäiset minun tapauksessani. Vaihdoin myös suurvirta diodin sen kolmannen tummentuman kohdalta.
Kaikkien näiden tilalle löytyi täältä Oulusta SP-Elektroniikasta vastaavat ja (ammattilaisten toimesta) helposti.
Ohjausyksikön ulkopuolisen järjestelmän testaamiseen ohjausyksikköön liittyvästä 12-pin liittimestä sain SEV8:lta saksankielisen testiproseduurin, jonka avulla testaaminen sujui vaivatta osa saksankielisistä sanoista arvaten.
Innostuin kertomaan tämän jo ennen kuin kohdaltasi tilanne selkiytyy. Onpahan ainakin mustaksi valkoiselle kaikkien hyödynnettäväksi präntätty.
/ Jo vain
Re: Tutisee
Transistoreitahan ne kai oli, eikä konkkia? Vai mitä... sipsi..jovain kirjoitti:
...
Jos satut avaamaan sen ohjausyksikön (avautuu suht helposti huom. kapeammilta sivuilta longottamalla esim moralla, kapeapäinen meisselikin käy) ja havaitset piirilevyssä tummanruskeaksi paahtuneita (minulla oli näitä 3 kpl) kohtia. Kahden vierivieressä olevien paahtuneiden kohdalta sieltä komponenttien puolelta löytyy kaksi identtistä kondensaattoria, joissa lukee Tekijän logo/8501/NSDU45 ja kantajärjestys E B C. Ohjaavat virtoja suoraan magneettiventtiileille. ...
Re: Tutisee
Kiitos huomautuksesta.jusuaappa kirjoitti:Transistoreitahan ne kai oli, eikä konkkia? Vai mitä... sipsi..jovain kirjoitti:
...
Jos satut avaamaan sen ohjausyksikön (avautuu suht helposti huom. kapeammilta sivuilta longottamalla esim moralla, kapeapäinen meisselikin käy) ja havaitset piirilevyssä tummanruskeaksi paahtuneita (minulla oli näitä 3 kpl) kohtia. Kahden vierivieressä olevien paahtuneiden kohdalta sieltä komponenttien puolelta löytyy kaksi identtistä kondensaattoria, joissa lukee Tekijän logo/8501/NSDU45 ja kantajärjestys E B C. Ohjaavat virtoja suoraan magneettiventtiileille. ...
Transistoreita todellakin piti kirjoittaman.
Tästä kirjoittamastani hupsahduksesta tehtäköön päätelmä: Piirilevyllä olevista osasista ei tarvitse tietää tuon taivaallista (ja en tainnut tietää minäkään) ja ohjausyksikön pystyy korjaamaan kuka tahansa. Tarvitsee vain mykkänä mennä sinne elektroniikkakomponenttimyymälään ja osoitella siihen piirilevyn suuntaan niitä tummentumia. Vaikkapa samalla lausahtaen: "öh rikkikkö?" Tuikkaavat käteen ehjät...... Ja sitä rataa.....
Jo vain / hyvä sipsi
Re: Tutisee
Kiitokset kumarruksinjovain kirjoitti: 1) Kuskin puoli toimi satunnaisesti ja sen jälkeen sekin hyytyi olotilaan jossa ainoastaan max antoi täyskuumaa.
2) Jos satut avaamaan sen ohjausyksikön (avautuu suht helposti huom. kapeammilta sivuilta longottamalla esim moralla, kapeapäinen meisselikin käy). Innostuin kertomaan tämän jo ennen kuin kohdaltasi tilanne selkiytyy. Onpahan ainakin mustaksi valkoiselle kaikkien hyödynnettäväksi präntätty.
/ Jo vain
1) Tuossa omassa kuskinpuolen oire on tavallaan päinvastainen eli jos säädin ei ole pakkokylmällä, niin täyskuumaa tuuppaa joka asennossa.
Repsikan lämpötilasäädön kohtalo on sitten juuri tuo kuvailemasi.
2) Ja kun alkuun on päästy, niin pieni lisäutelu. Jos ei verme tokene venttiilien vaihdolla, niin mistäs tuo ohjausyksikkö löytyy? Ei ole tullut koskaan moista edes mietittyä Siitä etiäpäin osaostokset, tinaukset ja tunaukset kyllä sujuvatkin, sen verran viljalti vaihtelevasti toimivia vahvistimia yms. on rakenneltuna - periaatteella "savun hälvettyä kytkentä tarkistetaan"
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41
Lämppärin testiproseduuri ja automaatti-ilmastoinnin ohjaus?
Alkoi kiinostaa tuo "Ohjausyksikön ulkopuolisen järjestelmän testaamiseen ohjausyksikköön liittyvästä 12-pin liittimestä sain SEV8:lta saksankielisen testiproseduurin". Saattais olla käyttöä... löytyiskö jostain?
Pukkaa meinaan pelkkää kuumaa toi 280 SE:n lämppäri.
Mahtaako automaatti-ilmastoinnin ohjaus hoitua saman piirilevyn kautta vai löytyykö sillekin vielä oma ohjauksensa?
Pukkaa meinaan pelkkää kuumaa toi 280 SE:n lämppäri.
Mahtaako automaatti-ilmastoinnin ohjaus hoitua saman piirilevyn kautta vai löytyykö sillekin vielä oma ohjauksensa?
Re: Tutisee
Hello,Jukka N. kirjoitti:jovain kirjoitti:
2) Ja kun alkuun on päästy, niin pieni lisäutelu. Jos ei verme tokene venttiilien vaihdolla, niin mistäs tuo ohjausyksikkö löytyy? Ei ole tullut koskaan moista edes mietittyä Siitä etiäpäin osaostokset, tinaukset ja tunaukset kyllä sujuvatkin, sen verran viljalti vaihtelevasti toimivia vahvistimia yms. on rakenneltuna - periaatteella "savun hälvettyä kytkentä tarkistetaan"
siellä se ohjausyksikkö rötköttää vänkärin puolen jälkatilassa verhousten alla piilossa ylhäällä vasemmalla. Kiinnitys kahdella 10mm päisellä ruuvilla.
Verhouksista irroitettakoon ensin sivulla oleva verme. Takareunasta irti asemastaan ja vetoa hieman taakse itseen päin....lähtee helposti ja helposti. Yläpalkissa selvästi näkyvät kolme ristipääruuvia ja hieman piilompana alempana uloinna oleva ristipää seuraavaks. Lattialla olevia vermeitä ei tarvitse irroittaa. Kun lasket yläpalkkia alemmaks huomaat sen jäävän kinkkiin ja kiinni kurkkutorveen roikkumaan. Kurkkutorveen, joka vie ilmat sivuikkunalle. Se kurkkutorvi lähtee irki varovasti yläpalkista yläpalkin ulkoreunaan alasvetoa tarjoamalla samanaikaisesti meisselillä talttasellaisella kurkkutorvea kevyesti irti avittamalla. Tulet huomaamaan, että jokunen ärräpääkin voi omasta kurkkutorvesta irrota ennen kuin kaikki tarvittava on purettuna ja vaikkapa takapenkille pinottuna.
Verhousten alkuperäisen ulkoasun palauttaminen sujuu päinvastaisessa järjestyksessä. Sen yläpalkkiin kiinnittyvän vaakamuovilämpäreen yläpalkista eteenpäin asettuvan voi laittaa ensimmäiseksi omalle paikalleen odottamaan viimeistelyn vaiheissa tehtävää yläpalkin ja vaakalämpäreen yhteenasettelua.
Yläpalkki seuraavaksi paikoilleen laitettakoon. Keskustan puoleinen yläpalkin kiinnitys on hieman konstikas saada paikoilleen lupsahtamaan.
Kurkkutorvea kannattaa jossakin välissä kevyesti vetää hieman alemmaksi. Tämän jälkeen yläpalkin kurkkutorveen kiinnittyvä osa menee houkuttelemalla ja maanittelemalla kuin ihmeen kaupalla, yläpalkkia paikoilleen tarjoamalla, kurkkutorveen kohdalleen ja perille paikoilleen. Ruuvit kiinni ja sivulla oleva verme paikoilleen. Yläpalkin ja vaakamuovilämpäreen kohdalleen laitto viimeiseksi.
Jokseenkin sellainen selostus. Ota siitä sitten selvää.
Jo vain
Jep
Kiitokset taasen
Koskaan en ole odottanut niin hartaasti ohjetta, jota en edes toivoisi tarvitsevani Vaan tämä selvitys menee nyt samantien tulostukseen ja huoltokansion väliin opiksi ja ojennukseksi.
Jos aika riittää rakennuspuuhien viimeistelyltä, niin venttiilit voinevat mennä vaihtoon jo huomenissa ja näin muodoin maanantaina joudutaan vierailulle paikalliseen Yleiselektroniikkaan. Tai sitten ei.
Koskaan en ole odottanut niin hartaasti ohjetta, jota en edes toivoisi tarvitsevani Vaan tämä selvitys menee nyt samantien tulostukseen ja huoltokansion väliin opiksi ja ojennukseksi.
Jos aika riittää rakennuspuuhien viimeistelyltä, niin venttiilit voinevat mennä vaihtoon jo huomenissa ja näin muodoin maanantaina joudutaan vierailulle paikalliseen Yleiselektroniikkaan. Tai sitten ei.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85