M271 EVO jakopää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja toozi »

Moi. Nyt tarvittais vinkkejä ongelmaan.

Eli potilas on S212 vm.-10 M271 turbo koneella. Joskus n. 130t ajettuna alkoi antamaan vikakoodia kampi ja nokka-akselin synkronoinnista.
No auto vietiin pajalle(muistaakseni Heino motors) ja siellä laitettiin ketju + pyörät + kiristin uusiksi ja vikakoodit hävisi. Sitten n. 1,5-2v ja 30000-40000km kuluttua alkoi antamaan Delphillä luettuna vikakoodia:

0011 - Incorrect position of the intake camshaft
- Commanded position not reachable
- Permanent
ja välillä myös:
0016 - Camshaft sensor inlet, incorrect signal
- The signal comparison is faulty
- Intermittent

Välillä vikavalo syttyi ja sitten sammui omia aikojaan. No auto toimi, niin sillä ajeltiin vikakoodit aina leimalle nollattuna muutaman vuoden. No nyt 215000km mittarissa alkoi öljynsuodattimen jalka vuotamaan öljyä, niin päätettiin ottaa auto remonttiin. No nyt on ketju + pyörät + kiristin laitettu uusiksi. Ketju oli venynyt vähän reilun tappivälin/hampaan verran, muuten näytti ihan hyvältä. Jakomerkitkin oli aika hyvin kohdallaan.
No nyt antaa edelleen samoja koodeja, kuin ennen remonttia. Paikallaan kaasuttelemalla sain tulemaan myös koodin:

0017 - Camshaft sensor, the signal of Camshaft sensor is implausible in comparison
to the signal of Crankshaft position sensor
- The signal comparison is faulty
- Permanent

No käytettiin sitten auto vielä starin nokassa ja samaa koodia sieltäkin:
P001662 The position of the intake camshaft (cylinder bank 1) is implausible relative to the position of the crankshaft
. The signal comparison is faulty.
XD_SCCO_20220317_1920_Passenger car212247_WDD2122471A160918_Whole page.pdf
Eli imunokka olis käsittääkseni myöhäisellä? pakonokka ok. Ongelma vaan, että jakomerkit on kohdallaan... Katsoin sitten vielä anturin reijistä, niin eri kohdassa näyttäis olevan toi nokan tunnistin kohouma pako ja imunokassa kampiakselin ollessa O/T merkissä ja jakomerkit kohdallaan.
pakonokka.jpg
imunokka.jpg
Luulis että liipasu tapahtus nousevalla tai laskevalla pulssilla, eli pakonokasta päätellen laskevalla. Imunokassa sen sijaan kohouma keskellä reikää. Periaatteessa toi starin lukema vois olla just anturin reijästä näkyvän verran myöhäsellä, jos liipasu olis laskevalla reunalla. Ei kyllä luulis nokankaan menevän rusetille vaikka kuinka olis kiristetty pyörää lukitusrautaa vasten. Hal-anturikin on vaihdettu varmuudeksi jossain vaiheessa ja on kolmelta viimeiseltä numerolta eri kuin alkup. ,mut ei luulisi vaikuttavan. Voisin tietty vielä vaihtaa pako ja imuanturit päittäin ja laittaa alkuperäisen takaisin.

Jos jollain ideoita mikä vois olla vikana, niin apuja otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja jos joku viitsisi tarkistaa nokkapyörien kiristysmomentin(pitäs varmaan se klubijäsenyys hommata, et pääsis itse katsomaan :-)). Löysin netistä sekä 90nm että 130nm. Vin koodi WDD2122471A160918.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Tarkista että värinänvaimentimen, siis kampiakselin hihnapyörän, O/T merkki on kohdallaan.
Yleistä että hihnakehä liikahtaa vaimentimen keskiöön nähden, eli kumin vulkanointi pettää.

O/T pitäisi olla lukitusaukon kohdalla tarkalleen. Siis mihin kampiakselin lukituspala kohdistuu.
Kuvassa ehjä pyörä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Jos sinun autossa on pyörä jossa on myös tuo U/T merkki, siitäkin näkee onko liikahtanut; sen viiva menee kumin yli ja sisäosaan asti.
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja toozi »

Kiitos. Täytyypä tarkastaa tuo pyörä. Ei muistaakseni ole U/T merkkiä, mutta täytyy sitten vaikka tulpan reijästä hakea yläkuolokohta.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja pazo »

Minulla vanhemmassa ja vähemmän ajetussa M271 Kompressorissa CEL syttyi ja heitti vikakoodia pakonokan asentotunnistimesta. Merkkiliike avasi jakopään, josta ei löytynyt vikaa. Kun ehdottivat uutta ECUa, hokasin, ettei heillä ollut viasta hajuakaan. Korjasin itse: vaihdoin ko. tunnistimen uuteen tarvikkeeseen ja kuntoon tuli. Eli anturien vaihtoa kannattaa kyllä kokeilla, kuten sunnittelit.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

km lukema remontin jälkeen jo niin iso
että jako voi hyvinkin olla pielessä,
Mökkillä
'
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja toozi »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 23.03.2022 14:29 km lukema remontin jälkeen jo niin iso
että jako voi hyvinkin olla pielessä,
Pahoittelen alkup. viestiä. Tuli vähän sekava tarina, jossa turhaakin jaarittelua. Mutta jakopään siis laitoin juuri uusiksi ja ongelma jatkuu. Antureiden vaihtoa en vielä kerinnyt tekemään. Täytyy se koittaa seuraavaksi ja tarkastaa toi pyörä samalla. Tässä vielä kuvana starin näytöltä, niin ei tarvitse avata pdf:ää. Imunokan toimintatestiä ei stari myöskään suostunut tekemään tai ei ainakaan mitään tapahtunut.
Star_2.jpg
Star_1.jpg
Niin ja jos joku viitsisi kaivella wissistä ton nokkapyörän kiristysmomentin, niin kiitos ja kumarrus etukäteen :wink: Vin koodi siis WDD2122471A160918.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Ettei nyt kuitenkin olisi imunokan ajoitus hampaan pielessä. Olihan uudet nokkapyörät lukko asennossa kun asetit jakoa kohdilleen, jos auki asennossa missä usein toimitetaan niin helpolla menee ajoitus pieleen. Näitä muutamia ollu mitä muualla alotettu ja lopulta hinautettu meille ja jokaisesta jokin perus ajoituksen asetus kämmi ollut
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja toozi »

Kyllä ne pyörät mielestäni lukko-asennossa olivat, ainakin ihan yhtä puuta. Pakopyörässä muistaakseni kyllä pientä klappia. Pyörässä oleva merkki asettui myös linjaan nokassa olevan kanssa. Saiskohan tuota menemään edes paikalleen noin, jos ei olis lukossa? Asettuuko ne nokan päähän muuta kuin yhteen asentoon? (toivottavasti ei)
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Itse ottaisin viellä kopan irti ja hakisin ykk kohdan tulpanreiästä tapin kanssa ja siinä tarkistas sitten lukitus raudan kanssa että ketjun perusajoitus varmasti kohdillaan. Tuo starin parametreissä näkyvä ajoituksen pielessä olo imunokassa vaan on suurinpiirtein yhden hampaan aiheuttama heitto.

130NM on nokkapyörän pultin momentti
Viimeksi muokannut kankkis, Ke 23.03.2022 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja toozi »

Joo. Jos ei antureista vikaa löydy, niin varmaankin vielä käytettävä koppa irti.
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Niin onhan tuo imu nokka anturin reiästä katottunakin pielessä, uusilla jakopää osilla pitäs olla kyllä yhtä keskellä kuin pakonokan lirpake
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja toozi »

Imunokan lirpake on keskellä, mutta pakonokan ei. Pitäiskö näiden molempien olla samanlailla/keskellä?
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja kankkis »

toozi kirjoitti: Ke 23.03.2022 19:09 Imunokan lirpake on keskellä, mutta pakonokan ei. Pitäiskö näiden molempien olla samanlailla/keskellä?
Muistaakseni pitäis olla keskellä molemmat. Varsinaisesti en juurikaan noista ajoitusta tarkista niin aivan 100% varma en ole.
Ihmettelen vaan että tunnistin olisi rikki niin että näyttää väärää ajoitusta kun kuitenkin ylipäänsä toimii ja näyttää jatkuvaa arvoa

Edit: tosiaan katoin liian hätäisesti kuvia ja noissa tosiaan pakonokan lirpake ei aivan keskellä
Edit: Tässä kuva miten pitäis olla. Eli muistin väärin
Screenshot_20220323-193457.png
Tulipas epäselvä kuva mutta alempi nokan kuvaaja pako ja ylempi imu
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja toozi »

Kiitos paljon, että kaivoit kuvan esille. Jos oikein tulkitsin, niin tosta vois ehkä päätellä, että pako olis nimenomaan laskevalla reunalla eli oikein. Imusta ei vissiin voi päätellä paljoakaan, kun niitä lirpakkeita on siinä nokassa useampia. Pitäis pyörittää konetta 180 ast. niin silloin pitäis kai kuvan mukaan olla nouseva reuna keskellä?
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja kankkis »

toozi kirjoitti: Ke 23.03.2022 20:46 Kiitos paljon, että kaivoit kuvan esille. Jos oikein tulkitsin, niin tosta vois ehkä päätellä, että pako olis nimenomaan laskevalla reunalla eli oikein. Imusta ei vissiin voi päätellä paljoakaan, kun niitä lirpakkeita on siinä nokassa useampia. Pitäis pyörittää konetta 180 ast. niin silloin pitäis kai kuvan mukaan olla nouseva reuna keskellä?
Juurikin niin.
Helpompi ja tarkempi kyllä ottaa vaan se koppa pois :D
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja toozi »

Jep. Ei oo paha homma nykästä se ylös :thumbup:
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja toozi »

Löysin nyt tohon momenttiin jostain youtube videolta kuvankaappauksen josta vois päätellä et 271.8 koneeseen (EVO?) olis 130Nm. Kiristin vaan 90Nm, joka ilmeisesti kompuran 271.9 momentti. No ei auta kun toivoa et pysyy kiinni siksi kun saa kopan irti :eh: :oops:
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja kankkis »

toozi kirjoitti: Ke 23.03.2022 21:49 Löysin nyt tohon momenttiin jostain youtube videolta kuvankaappauksen josta vois päätellä et 271.8 koneeseen (EVO?) olis 130Nm. Kiristin vaan 90Nm, joka ilmeisesti kompuran 271.9 momentti. No ei auta kun toivoa et pysyy kiinni siksi kun saa kopan irti :eh: :oops:
Sulle tonne muutama viestiä sitten ton momentin laitoinkin jo 😃
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja toozi »

Kiitos vielä tästäkin! Oli menny täysin ohi :oops:
Eugen Race
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 07.04.2022 19:37

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja Eugen Race »

Risto113 kirjoitti: Su 20.03.2022 21:56 Tarkista että värinänvaimentimen, siis kampiakselin hihnapyörän, O/T merkki on kohdallaan.
Yleistä että hihnakehä liikahtaa vaimentimen keskiöön nähden, eli kumin vulkanointi pettää.

O/T pitäisi olla lukitusaukon kohdalla tarkalleen. Siis mihin kampiakselin lukituspala kohdistuu.
Kuvassa ehjä pyörä.
Kuinkas yleistä tämä vulkanoinnin pettäminen on?
Vein täysin toimivan S204:n,KE16ML ajettu 160000, huoltoon koska kylmäkäynnistyksessä kuului jakopäästä hetken aikaa ääntä.
Diagnoosi: ketju venynyt, nokkapyörät kuluneet ja JAKO HYPÄNNYT KAKSI PYKÄLÄÄ.
Uudet helyt jakopäähän ja asennuksen jälkeen jako enää pykälän pielesssä...
Seuraavana päivänä homma uusiksi ja kone käy huonosti, asentaja tarkistaa perusasiat ja tuo pyörän vulkanointi pettänyt eli merkki ei pidä paikkaansa.
Uudessa varaosassa ei ole merkintää, mutta saivat koneen kuitenkin kasaan ja ilmeisesti kohdalleen (kolmas päivä). Ainakin toimii taas.
Eikös tuommoinen parin pykälän hyppäys jo pitäisi tuntua ajossakin?
Ja paljonko sillä ketjulla on varaa pomppia ennenkuin mäntä ja venttiili kohtaavat?

Ratsatan vanhalla aiheella, sori siitä!
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Eihän se harvinaista ole että pettää.
Ei-alkuperäinen osa jos ei merkintää?

Ketjun hyppäämisestä yli 2 hammasta uskoisin, että osuu silloin venttiileihin. Paljon enempää ei ole kyllä varaa.
Nyt oli tuuria jo matkassa.
Hyvin pääsit jos 160tkm alkuperäisellä ketjulla!
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Eugen Race kirjoitti: To 07.04.2022 19:57
Risto113 kirjoitti: Su 20.03.2022 21:56 Tarkista että värinänvaimentimen, siis kampiakselin hihnapyörän, O/T merkki on kohdallaan.
Yleistä että hihnakehä liikahtaa vaimentimen keskiöön nähden, eli kumin vulkanointi pettää.

O/T pitäisi olla lukitusaukon kohdalla tarkalleen. Siis mihin kampiakselin lukituspala kohdistuu.
Kuvassa ehjä pyörä.
Kuinkas yleistä tämä vulkanoinnin pettäminen on?
Vein täysin toimivan S204:n,KE16ML ajettu 160000, huoltoon koska kylmäkäynnistyksessä kuului jakopäästä hetken aikaa ääntä.
Diagnoosi: ketju venynyt, nokkapyörät kuluneet ja JAKO HYPÄNNYT KAKSI PYKÄLÄÄ.
Uudet helyt jakopäähän ja asennuksen jälkeen jako enää pykälän pielesssä...
Seuraavana päivänä homma uusiksi ja kone käy huonosti, asentaja tarkistaa perusasiat ja tuo pyörän vulkanointi pettänyt eli merkki ei pidä paikkaansa.
Uudessa varaosassa ei ole merkintää, mutta saivat koneen kuitenkin kasaan ja ilmeisesti kohdalleen (kolmas päivä). Ainakin toimii taas.
Eikös tuommoinen parin pykälän hyppäys jo pitäisi tuntua ajossakin?
Ja paljonko sillä ketjulla on varaa pomppia ennenkuin mäntä ja venttiili kohtaavat?

Ratsatan vanhalla aiheella, sori siitä!
Täysin normalia ko koneelle
sillä erotuksella että jäi vielä ehjäksi
Mökkillä
'
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: M271 EVO jakopää

Viesti Kirjoittaja kankkis »

toozi kirjoitti: Ke 23.03.2022 23:06 Kiitos vielä tästäkin! Oli menny täysin ohi :oops:
Mites löytyikö tästä vika että mistä johtui
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Vastaa Viestiin