Olen ajellut vuoden verran pitkällä S 350 CDI:llä, vuosimalli on 2010, mutta auto on otettu käyttöön 2009. Auto tuli meille W220:n sekä S212:n tilalle.
W220:een verrattuna mukavuus ei ole parempi, mutta tunnelma sisällä on jotenkin arvokkaampi. Kummassakin alusta toimii hienosti. 221 saattaa olla hiljaisempi. W220:n penkit olivat mukavammat, mutta niitäpä ei saa tarpeeksi alas vaan siinä pitää istua melko korkealla.
Autolla on kiva taittaa matkaa hiljaisuuden, mukavuuden ja hyvän ajettavuuden vuoksi. Pitkä ässä on hyvä auto lapsiperheelle, vaikka ei ehkä tyypillisin valinta. Takapenkillä on reilusti tilaa, keskipaikka on lapselle ihan hyvä ja sedaniksi autossa on iso kontti. Meillä on 3 lasta, ja mahdumme tähän mukavasti – tosin lisätilaa tarjoaa Thulen XXL-kokoinen (610 l) suksiboksi.
Varustelistaus on kohtalainen, mutta siinä on hassuja puutteita. Autosta puuttuu esimerkiksi sähköpenkeistä muistipaikat. Epk:n vinkki oli (kiitos!) että muistipaikat lähtee toiminaan pelkällä näppäimien hankinnalla. Ohjainlaitetta ei siis tarvinnut uusia eikä mitään koodausta tehdä. Ebaysta vain näppäimet sekä oven sapluuna jossa on paikka muistinäppäimille. Onneksi ensimmäinen omistaja on valinnut Distronic Plussan sekä Harman Kardonin hifit. Minä olisin vielä valinnut hierovan penkin kuskille sekä imuovet.
197U OBSIDIAN BLACK
1P1 CONTROL CODE MARKETING
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
218 REAR-VIEW CAMERA
223 REAR BACK REST ADJUSTMENT AND HEAD RESTRAINTS, ELE
229L GERMANY
230 PARKING GUIDANCE
233 AUTONOMOUS INT. CRUISE CONT. PLUS (DISTRONIC PLUS)
234 BLIND SPOT ASSISTANT
236 ADAPTIVE REAR INTERIOR LIGHT
255B MB MOBILO WITH DSB AND GGD
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
294 KNEE AIRBAG
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
302B HEAD UNIT LANGUAGE - GERMAN
310 DUAL CUP HOLDER
360B BATTERY LABEL - GERMAN
386 UNIVERSAL TELEPHONY PACKAGE
401 FRONT SEAT CLIMATE CONTROL
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
476 AUTOMATIC LANE RECOGNITION
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
513 TRAFFIC SIGN RECOGNITION
518 UNIVERSAL COMMUNICATIONS INTERFACE (UCI)
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
538 ATTENTION ASSIST (DROWSINESS DETECTION)
540 ROLLER BLIND, ELECTRIC, FOR REAR WINDOW
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
608 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH (IHC)
622 HEADLAMP WITH ILS, RIGHT-HAND TRAFFIC
62N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
682 FIRE EXTINGUISHER
77N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
800 CHANGE OF MODEL YEAR, THE LAST FIGURE SHOWING THE NEW MODEL YEAR
810 PREMIUM SOUND SYSTEM
810A LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE
811A LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE - BLACK/ANTHRACITE
814 DVD CHANGER
863 TV-TUNER DIGITAL TO ANALOG
867 FRONT PASSENGER ENTERTAINMENT
872 REAR SEAT BENCH HEATING LEFT UND RIGHT
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II
99N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
A21 SHIFT BY WIRE
A22 NEW CONVERTER GENERATION
A24 JOINT FLANGE, 4-ARM 120
A49 CONVERTER WITH 3 FRICTION DISKS
A52 R- VALVE BODY ASSEMBLY WITH VGS 3
B12 WHEEL REPLACEMENT TOOL
F221 SERIES 221
FV SEDAN ELONGATED
G902 TRANSMISSION CODE VERSION 02
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
H15 TRIM ELEMENT - OPEN-PORE BLACK LIME WOOD (2B49)
HA REAR AXLE
J1A NAT2 WITH OPTIMIZED DSM
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
L LEFT-HAND STEERING
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
P20 DRIVING ASSISTANCE PACKAGE PLUS
P35 LIGHT PACKAGE (FFO)
P44 PARKING PACKAGE
P45 FRONT ENTERTAINMENT PACKAGE
P70 INFOTAINMENT PACKAGE
R01 SUMMER TIRES
R44 LIGHT ALLOY WHEEL 7-SPOKE DESIGN 17" ALL-ROUND
U01 REAR BELT STATUS INDICATION
U12 FLOOR MATS - VELOUR
U18 AUTOMATIC CHILD SEAT RECOGNITATION (AKSE)
U60 PEDESTRIAN PROTECTION - ACTIVE ENGINE HOOD
U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN
V23 SPEED- + LOADINDEX 99W
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT
Ilmajousitus toimii normaalisti eli ilman ongelmia enkä ole tehnyt muuta kuin kuivannut Airmaticin kompuran ryynit ja vaihtanut suodattimen.
Autossa ei ollut tehdaswebastoa eikä edes lohkolämmitintä, joten asensin TT-Thermon 1500 W lämppärin. Vetokoukun asensin myös heti oston jälkeen. Valinta osui puolalaiseen Auto-HAK -koukkuun vertikaalisella asennuksella. Yhtään reikää ei tarvinnut tehdä. Yksi ilta, laatikko kaljaa ja homma oli valmis. Puskuria ei tarvinnut leikellä ja pistokkeenkin voi kääntää piiloon, kun koukkua ei tarvita.
Alustan osat kestävät paremmin kuin W220:ssa, mutta yksi tukivarsi eteen on pitänyt vaihtaa.
Ottaen huomioon auton luotettavuus ja laatu, uudempi diesel eli OM642 on pettymys. Se kuluttaa polttoainetta vähintään yhtä paljon kuin pomminvarma OM648. Olen valitettavasti törmännyt muihinkin koneen "ominaisuuksiin" heti tuoreeltaan: turbon Y-haara oli jo aiemmin korjattu purkalla ja se alkoi talvella vuotamaan öljyä. Lääkkeeksi uusi osa (orkkis), jolle jäi klubialennuksen jälkeen hintaan noin 750 €. Lisäksi alipainepumppu vuoti öljyä ja jouduttiin uusimaan (n. 300 €). Suunnitelmissa oli alun perinkin vaihtaa jakoketju suht nopeasti. Niinpä talvella ketju, laahaimet ja kiristin vaihdettiin Huttekillä Lemillä. Kiristin oli jo kunnolla ulkona. Kulutus laski hieman vaihdon jälkeen. Laturikin hajosi ihan yllättäen Helsingin reissulla. Seuraavaksi odotellaan V-laakson silmälasitiivisteen porsimista

Ensimmäisten kuukausien aikana ilmeni sellainen vaiva, että laatikko vaihtoi nykäisemällä pienemmälle kiihdytettäessä +100 km/h vauhdissa. Vikaa etsittiin pitkään laatikosta ja mm. turbiini vaihdettiin enimmäkseen myyjän piikkiin. Konehuolto Siekkisellä laatikko otettiin tarkkaan syyniin, todettiin ehjäksi ja syylliseksi osoittautui huono softa. Tuikun softa korjasi tämän ongelman. Merkkiliike ja auton entinen omistaja kertoivat, että auto on vakio mikä ohjasi väärille urille vianetsinnässä. Lopputuloksena on kuitenkin hienosti toimiva 7G-Tronic ja mukavasti vetoja.
Muuten eteen ei ole tullut mitään ihmeellistä.
Liikennemerkkitunnistin pitäisi koodata vielä käyttöön. Joko niin, että käyttää MB-Labilla tms. tai sitten pitäisi asentaa omalle Star-koneelle myös Vediamo ja tutustua sen sielunelämään.
Kokonaisuutena auton korjauskulut ovat liittyneet enimmäkseen koneeseen ja ovat luultavasti kertaluonteisia. Muuten auto on ollut yllätyksetön ja varma. Mikään säästömalli 221 ei ensimmäisen vuoden perusteella ole ollut, mutta tässä koko- ja mukavuusluokassa kohtuullisin kustannuksin pidettävä auto.
Vanteiksi vaihdoin 222-korisen 19 " monipuolaiset vanteet, jotka sopivat 221:een mielestäni hyvin.