Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18001
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja dealer »

- moottorin öljynjäähdytin rikkoutunut ja poistettu toiminnasta
Miksi en tajua mikä tässä on hajonnut ? Kuvia ? :D
wiimax.fi
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jusi »

Nozki kirjoitti: Ti 09.05.2023 19:25 Hienoa :thumbup:

Olenkin toisinaan miettinyt, että millaisen jatkon olemassaololleen tämä auto sai sen jälkeen, kun sitä kolaroitunakin kaupattiin. Hyvinhän sille kävi.

Muistelen, että siitä puhuttiin jossain ketjussa siunattuna autona, mikähän juttu se oli vai muistanko ihan väärin? Onko se ollut jollain hengenmiehellä tai -naisella uutena tai jotain?
Autolla on tosiaankin mielenkiintoinen historia rauhanturvaaja-kirkkoherran pitkäaikaisena silmäteränä. Sain häneltä auton ensimmäisen YK-rekisteriotteen tms. Kyseinen herrasmies on Mersumies isolla M:llä. Klubin paikallisessa jaoksessa auto on tunnettu siunattuna Mercedeksenä :)
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jusi »

dealer kirjoitti: Ti 09.05.2023 19:41
- moottorin öljynjäähdytin rikkoutunut ja poistettu toiminnasta
Miksi en tajua mikä tässä on hajonnut ? Kuvia ? :D
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jusi »

jusi kirjoitti: Ke 10.05.2023 21:41
dealer kirjoitti: Ti 09.05.2023 19:41
- moottorin öljynjäähdytin rikkoutunut ja poistettu toiminnasta
Miksi en tajua mikä tässä on hajonnut ? Kuvia ? :D
Ajettu jotain päin ja ihan rutussa. Sen jälkeen joku hilleri tai murmeli on leikannut linjat poikki ja vienyt mennessään :D
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18001
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja dealer »

Okei, joku jälkiasennushomma.
wiimax.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13596
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja karra »

dealer kirjoitti: To 11.05.2023 17:54 Okei, joku jälkiasennushomma.
Tässähän kyse siunatusta W124:sta. Eikös Jaakko ja Jaakon äiti törmänneet keskenään, tämä lankku ja G-Wagen ... olettaisin että Jaska ajoi Geellä :lol: .

Sukutörmäys suvun tiluksilla, oisko öljycooleri siinä rusentuntut :roll:

Eiköhän Jusi illalla bileissä kerro asian laidan :wink:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jusi »

dealer kirjoitti: To 11.05.2023 17:54 Okei, joku jälkiasennushomma.
Ei ole jälkiasennus, osa löytyy ihan Parts Informationista. Oletin, että on vakiokamaa 300 D:ssa automaatilla.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3486
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jackie »

Nozki kirjoitti: Ti 09.05.2023 19:25 Olenkin toisinaan miettinyt, että millaisen jatkon olemassaololleen tämä auto sai sen jälkeen, kun sitä kolaroitunakin kaupattiin. Hyvinhän sille kävi.

Muistelen, että siitä puhuttiin jossain ketjussa siunattuna autona, mikähän juttu se oli vai muistanko ihan väärin? Onko se ollut jollain hengenmiehellä tai -naisella uutena tai jotain?
Tälle kävi just niinku pitikin, eli tuumasin et kuivassa ladossa se joutaa seisomaan, kunnes löytyy oikea ostaja, tai vaihtoehtosesti iteltä aikaa parsia tuo :D Kolaroinnin jälkeen ajoin sen puolen kilsan päähä latoon, ja sit talvella jo tehtiinki jusin kanssa kaupat.
dealer kirjoitti: Ti 09.05.2023 19:41
- moottorin öljynjäähdytin rikkoutunut ja poistettu toiminnasta
Miksi en tajua mikä tässä on hajonnut ? Kuvia ? :D
dealer kirjoitti: To 11.05.2023 17:54 Okei, joku jälkiasennushomma.
Iha alkuperäne moottoriöljyn jäähdytin siellä on. Ensimmäisen omistajan aikana siellä oli alkanu kenno tai putki vuotamaan, ja hän oli sit kietassu sinne vaa hydrauliletkun lenkille. Mutkalle se meni vasta sit tuossa jälempänä mainitussa w124 vs. w463 mittelössä, tosin siinäki kantoa vasten, ku ei Gee niin alas yletä :lol:
karra kirjoitti: Pe 12.05.2023 09:20 Tässähän kyse siunatusta W124:sta. Eikös Jaakko ja Jaakon äiti törmänneet keskenään, tämä lankku ja G-Wagen ... olettaisin että Jaska ajoi Geellä :lol: .

Sukutörmäys suvun tiluksilla, oisko öljycooleri siinä rusentuntut :roll:

Eiköhän Jusi illalla bileissä kerro asian laidan :wink:
Sukutörmäys äitini tiluksilla :wink:

Etelä-Karjalan jaoksen tallilla saattaa olla tänää sen verran hyvät kemut (joihi en valitettavasti ite ehtint), et mie kerron varoiks stoorin tänne.

Läksin toissa syksynä yks päivä mökiltä, ja ku pihasta pääsin, katoin et äitini tulee vastaan. (Hän muute täytti hiljattain 80 vuotta, eikä enää ees yrittäny uusia ajokorttia, vaan totesi ihan oma-alotteisesti viime kesänä et eiköhä hänen ajelut oo ajeltu :clap: ) Äiskä ajeli kyllä iha tolkullisesti ja varovaisesti, mut nuo omat tiet tuppas olee vähä riskialttiita, ku "eihä siellä ketää muita liiku", niin hän saatto keskittyy vähä enemmä maisemien ihasteluun. Ja kuten hän kymmenisen vuotta sitten totes, kun sai vuosien tauon jälkeen erään w124:n ajoon w168:n tilalle, et "tää o ku vanha hevone; tää vie hänet aina kotia", eli mikäs siinä oli maisemia katellessa ku auto osas kulkee sinne minne ajatus käski. Nyt kävi kuitenki niin, että hän säpsähti sen verran, ku joku tulikin vastaan, että jalka joka paino rivakasti jarrua, ei ollutkaan ehtinyt siirtyä kaasulta jarrulle, eli vaikka mie olin jo ehtint lähtee peruuttamaan takas mökin pihaa kohti, isolohko-diesel ampaisi Geen puskuria uhmaten ojan yli kannon nokkaan :shifty: Jälkiviisaana voi todeta, et 200D:llä oltas tältä episodilta vältytty :mrgreen:

Ja sattuipa muute sopivasti, että foorumilainen W111 oli tuolloin meijän huudeilla lomailemassa, joten hänen kanssa käytiin sit pilkkimässä siunattu mersu pois ojasta. Tässä vielä vähä kuvamateriaalia. Ja uskokaa tai älkää, tuo etupuskuri säily törmäyslistan alapuolelta ehjänä :!:
DSC_3280_800x450.JPG
DSC_3282_800x450.JPG
IMG-20210920-WA0005_800x450.jpeg
_20210921_165034_800x400.JPG
IMG-20210920-WA0011_800x450.jpeg
DSC_3284_800x450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jusi »

Uijui, tämäkin vaihe auton historiaa on tullut dokumentoiduksi :D .

Puskuri on vahvaa tekoa, kun otetaan huomioon että lokari ja palkitkin ovat taipuneet.

Korjasin puskurin yläreunan omin kätösin, tarvikkeina muovikitti, marine epoksi ja lasikuitumatto. Ihan OK siitä tuli, ja bumerangilista istuu nätisti, mutta kyllä sen läheltä huomaa minun korjaamaksi ja maalaamaksi.

Auto on nyt jokapäiväisessä ajossaä. Ajelen myös työreissuja, ja auto herättää asiakkaiden keskuudessa ihailua ja ihmetystä :D
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jusi »

300 D meni läpi katsastuksesta ilman huomautuksia, savuarvo 0,6. Kiristin hivenen ohjaussimpukkaa ja ohjaus parani välyksen vähetessä. Huomenna auto menee nelipyöräsuuntaukseen.

Mikäköhän olisi oikea väri ajovalon pyyhkimien varsille? Ne on nyt väliaikaisesti poistettu ruosteen vuoksi ja pitäisi maalata, että kehtaa laittaa takaisin.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja Wikke »

jusi kirjoitti: Ma 29.05.2023 23:29 Mikäköhän olisi oikea väri ajovalon pyyhkimien varsille? Ne on nyt väliaikaisesti poistettu ruosteen vuoksi ja pitäisi maalata, että kehtaa laittaa takaisin.
Minun veikkaus olisi 7177 Stratusgrau, eli sama kuin W126 varret + peilin kuoret. :problem:

PS. Hyvin sopii Nauticblau W124:een. Harvemmin näkee. :thumbup:
1991 420 SE
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jusi »

Kiitos Wikke! Jos tuo ei ole oikea sävy, niin mikä sitten. Pitää käydä paikallisesta automaalikaupasta hakemassa purkki tuolla koodilla. Minäkin pidän kovasti nautikblausta.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja Wikke »

jusi kirjoitti: Ti 30.05.2023 22:17 Kiitos Wikke! Jos tuo ei ole oikea sävy, niin mikä sitten. Pitää käydä paikallisesta automaalikaupasta hakemassa purkki tuolla koodilla. Minäkin pidän kovasti nautikblausta.
Tuli muuten mieleen - eihän ne sittenkin W124:ssa kuulu olla mustat väriltään? Joku W124-asiantuntija voisi vahvistaa. :?:
1991 420 SE
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jusi »

300 D on kiva kesäauto. 3500 km on tullut ajettua toukokuun jälkeen.

Näin paljon ajetuksi autoksi meno on huoletonta. Ei ole ollut mitään vikoja, jos ei palaneita takavalon polttimoita lasketa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10) ja W124 300 D -91

Viesti Kirjoittaja jusi »

Etsin pitkään C 55 AMG:ta, mutta sopivaa ei tuntunut löytyvän ja kyllästyin etsimiseen. No sitten klubikaveri päätti luopua omasta W140:sta ja noin 3 minuutin harkinnan jälkeen päätin ostaa auton: W140 300 SE automaatti vuodelta 1991. Vuosimalli taitaa olla 1992.

Varusteina on mm. toimiva automaatti-ilmastointi, cruise, kattoluukku ja siniset nahkapenkit. Kyyti on miellyttävää. Ei ihan niin tasaista kuin W220:n ja W221:n ilmajousilla, mutta rautajousiseksi todella miellyttävää. Auto ei ole yhtään äänekkäämpi kuin W221 ja maantiellä auto kulkee kuin juna. Kevyt ohjaus tekee ajamisesta kaupungissa rentoa. Ajossa möhköä ei arvaisi 33 vuotta vanhaksi autoksi mistään muusta kuin 4-vaihteisesta lootasta.

Kuskin penkissä oli hieman kulumaa ja maalasin ne nahkamaalilla ja niistä tuli aika hyvät. Autossa olleet W211:n vanteet vaihdoin orkkis 8-reikiin, koska 16" kaivonkansia ei löytynyt ainakaan alle tonnin hintaan. Tavoitteena olisi parsia pienet virheet ja saattaa auto museokilpiin jo tänä vuonna.
W140.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1281
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja Ari »

W220 omistajana olen suurella mielenkiinnolla lukenut tarinoitasi,ja nyt vaan paranee :) On ollut vuoroin(ja yhtäaikaakin)W221 ja W140 kuumetta,mutta ostamatta on jäänyt.Kas,W220 on ollut hyvin vähävikainen vekotin ja kyyti erinomaista.Välillä havahtunut huomaamaan,että tämähän menee kuin uusi auto,tiukka tuntuma.En usko että W221 toisi merkittävästi suurempaa auvoa,mutta rahanmenoa reilusti,kuten aina kun autoa vaihtaa.Nyt kun tuli hankittua W123 ja siihen mennyt rahaa (toistaiseksi)useampi tonni,niin hieman mietityttää olisiko taannoin pitänyt ostaa mieluummin W140 mikä oli pitkään myynnissä,pitkälti laiteltu ja hintakin maltillinen.

Kaikenlainen vertailu näitten mallien kesken on mielenkiintoista luettavaa.Itse en ole koskaan ajanut hyväkuntoisella W140:lla,joten paras olisi olla sanomatta mitään.Sen verran kuitenkin,että noitten omistajat ovat niin fanaattista porukkaa(ainakin ulkomailla),että myyttiä mallin ylivertaisuudesta paisutellaan kohtuuttomasti.Onhan noissa vakavia vikoja(johdot ja ilmastointi ainakin) joita ei parjatussa W220:ssa esiinny.Lisäksi kaikenlaista muuta normaalia vikaa mitä nyt kaikissa autoissa.Vaikuttava vaunu kuitenkin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

Minusta ässät ovat enemmän tai vähemmän samasta puusta veistettyjä, mutta tietysti kehitystä tapahtuu. Lähinnä lapsellista väittää, että joku malli olisi ylivertainen toisiin verrattuna eivätkä nämä "myyttiset" mallit ole viattomia. Minunkin kokemuksen mukaan W220:n laatu on parempi kuin väitetään ja auto on modernin tuntuinen. Väittäisin, että ajamisen ja tekniikan kannalta muutos W221-W222 oli paljon pienempi kuin aiempien mallien erot. Mutta W222 on jäätävän kaunis sisältä ja ulkoa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

Päivitystä autojen korjauksista ja huolloista:

W221:n takakelkan isot puslat oli ihan loppu. Meni nopeasti huonoon kuntoon, vaikka katsastuksesta menikin läpi ja auto alkoi keväälä vikuroida käsittämättömästi urissa. Samalla narinahelat vaihtoon. Lisäksi 221:n katon maalit lähti kuoriutumaan hainevä-gps-antennin läpiviennistä. Katto on nyt maalattu ja Latvian pojilta ostettu käytetty GPS-antenni. Saamani suosituksen mukaan antennin liimaus Wurthin polymeeriliimamassalla. W221 on nyt tallissa seisonnassa, koska kesän ajot on tullut tehtyä W140:lla ja W124:lla.

300 D:lle ole tarvinnut tehdä mitään muuta kuin tankata dieseliä. Tällainen huoleton ja luotettava harrasteauto on kiva olla tallissa.

W140:een vaihdoin vesipumpun. Laakeri oli aivan väljä, mutta pumppu ei kuitenkaan vuotanut yhtään. Oli melko työläs homma, ei ollut tunnissa eikä kahdessa tehty, kun vesipumppu on lohkon kyljessä kiinni ja neljä ruuvia melko hankalissa paikoissa. Myös hihnankiristin piti ottaa irti ja ohjaustehostimen säiliö löystyttää. Mutta homma on tehty ja uudella pumpulla kuutonen käy nätisti. Katsastus pomppasi apukuskin puolen yläpallosta (tukivarsihässäkästä). Uusi osa odottaa vielä vaihtoa, reilu viikko on ajoaikaa jäljellä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja mpower »

:D Mites noi lokarien pullistukset? Aikoinaan katselin,niin hirmuiset kivenhakkaamat pullistuksissa oli! Kamalan kauhia, ei ole hjyvä ei! Ässää havitteliville W222 tai uudempi varallisuuden sallitessa meibii jees!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

mpower kirjoitti: Pe 12.07.2024 22:45 :D Mites noi lokarien pullistukset? Aikoinaan katselin,niin hirmuiset kivenhakkaamat pullistuksissa oli! Kamalan kauhia, ei ole hjyvä ei! Ässää havitteliville W222 tai uudempi varallisuuden sallitessa meibii jees!
Öö, mitä meinaat? W221:ssa melkein kaikki pellit on alumiinia, tosin juuri nuo takapellit on terästä. Mutta ainakaan minulla ei ole niissä kiveniskemää eikä mitään vikaa muutenkaan. Etuovien alareunoissa näkyy, ettei ole vanhan liiton kuraläppiä. Mutta kun ne ja etusiivet on alumiinia niin ei ole mikään ongelma. Ja sitten myös takakelkka on alumiinia, siksi ei ole samaa ongelmaa kuin W212:ssa ja W204:ssa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1281
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja Ari »

Miltä W140 kulutus vaikuttaa?Taitaa päästä matka-ajossa hyvinkin alle 10l.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

Ari kirjoitti: Su 14.07.2024 18:13 Miltä W140 kulutus vaikuttaa?Taitaa päästä matka-ajossa hyvinkin alle 10l.
Kahden tankkauksen perusteella 12,64 l/100 km. Siinä on yksi Helsingin-reissu ja muuten lähinnä kaupunkiajoa. Viidennen vaihteen puuttuminen nostaa kierroksia ja kulutusta nopeammassa maantieajossa.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

Airmatic-omistajan kauhun hetket katsastuksessa: vasen takajousitolppa pomppasi iskaritestissä. Eroa toiseen jotain 65-70 prossaa. Vähän pelkäsin tätä, koska jo viime vuonna oli aika iso ero. Tylsä homma, koska ilmajousi on ehjä. Tässä kohtaa en aio säästää, vaan tilaan orkkiksen eli Bilsteinin. Rahanmenoa siis luvassa.

Muuten elämä ollut auton kanssa helppoa. Oikean etukulman ABS-anturi meni pari viikkoa sitten rikki, toinen puoli meni tasan vuosi sitten. Uusi Hellan osa eBaysta oli postikuluineen kolmisen kymppiä. DAS muuten ohjeisti vaihtamaan molemmat puolet, tätä en huomannut viime vuonna.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

Tässä yhteydessä pitää ihmetellä suomalaisten autopurkaamojen hinnoittelua. Katsoin mielenkiinnosta, mihin hintaan voisi saada käytetyn osan. Pyytävät 550 euroa käytetystä 16 vuotta vanhasta osasta. Uusi Bilstein oli Autodocin toimittamana eBayssa 853 postikuluineen, jonka sitten tilasin. Autodocin omilla sivuilla hinta olisi ollut 870 euroa. En pidä hintaa pahana. KL myy Arnottia hintaan 1134 €.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

Minä en ole saanut uudessa testerikoneessani toimimaan WIS:ia. Osaisiko joku sanoa, kannattaako takailmajousi tyhjentää DAS:illa ennen jousitolpan vaihtoa? Youtubessa olevalla Arnottin ohjevideolla jousta ei tyhjennetä ja vaihto näyttää onnistuvan mallikkaasti. Olen itse vaihtanut aiemmin vain S212:n takapussit ja siinä oli välttämätöntä tyhjentää pussit.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

En itse ainakaan tyhjentänyt ja aikalailla samalla tavalla meni kuin siinä Arnottin videossa muutenkin asennus.

Edit: katoin WIS:istä että ensimmäinen työvaihe "Reduce pressure in suspension strut (41) with STAR DIAGNOSIS"
Star C3 @LPR
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

Kiitos Anselmi. Järkeenkäypää, pitää ottaa vähän painetta veks. Jousi onkin jo matkalla, varmaan ensi viikolla pääsee asentamaan. Nyt on kesken ajovalon tiivistysoperaatio. Apparin puoli on vuotanut vähän alareunasta.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

Takajousi on nyt vaihdettu. Arnottin ohjevideo on hyvä. Sen sijaan Bilsteinin ohjevideolla puretaan turhaan takaselkänoja ja hattuhylly. Jousen yläpään ja ilmalinjan saa siis irti ihan hyvin vaikka irroittaa vain hattuhyllyltä kaiuttimien ritilän sekä vaahtomuovin. Ilmalinjan irroittamiseen yläpäässä on tilaa hyvin vähän, piti käyttää nivelellä olevaa 10 mm avolenkkiä.

Toinenkin ongelma on nyt ratkaistu. Auton oikean ILS-ajovalon LED-parkki alkoi satunnaisesti välkkyä ja ilmoittamaan herjaa mittaristoon. Lopulta ongelma tuli pysyväksi . No olihan oikea umpio vähän kerännyt kosteutta, mihin en ollut laiskuuttani jaksanut paneutua. Irroitin autosta umpion ja purin siitä lasin, vilkun, parkin jne. Tarkastin ja putsasin piirilevyt ja liittimet. Testissä tallissa kaikki toimi hienosti. Tiivistin lasin Wurthin polymeeriliimamassalla ja laitoin takaisin läjään. Seuraavana päivänä ajossa parkin vilkkuminen alkoi valitettavasti uudelleen.

Parkille ei ole omaa varaosanumeroa eikä kukaan tietääkseni myy sitä erikseen. Eli pitää ostaa koko ajovalo, ellei osaa korjatta parkkia. Päätin kuitenkin etsiä kokonaan uuden ajovalon. Lyhyen googlailun perusteella edullisin hyväkuntoinen (käytetty) löytyi osoitteesta rrr.lt hintaan 350 + postitus. Valo oli täydellinen, mutta ohjainlaitteet eivät olleet mukana. Siirsin ohjainlaitteet vanhasta ja laitoin autoon. Kaikki toimi hienosti. Jäljelle jäi varaosaumpio, jossa toimii kaikki xenonien kilkkeet. Voisi varmaan ajan kanssa tutkailla sitä parkin piirilevyä ja johtoa, jos sen saisi vielä toimimaan.

Asiaan liittyy yksi kummallisuus. Parts Informationin mukaan autoni oikean umpion varaosanumero on A2218201059, missä olisi parkki ja vilkku halogeenipolttimolla. Autossa oli kuitenkin varaosanumeron A2218205459 valo, jossa on lediparkki ja -vilkku. Autoni on siis facelift vm. 2010, valmistettu 09/2009. Autossa kiinni olevan umpion numerolla en löydä Parts Informationista osumia. En tiedä, voiko Parts infossa olla väärää tietoa vai onko joku vaihtanut tähän toisen mallin valot.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

Lisää päivitystä valoasiaan. Eikös "uuden" umpion xenonissa ollut valokuvion läppämoottorin aktuaattorissa vikaa (E2m3 säätömoottori valon jakauma oikea). DAS ilmoittaa, että signaalia ei tule. Varjostin liikkuu hieman ylös-alas lähivalo- ja sumuvaloasennon välissä, ei onneksi sentään kaukovaloasentoon, eli ei pitäisi häikäistä vastaantulijoita.

No ei auta kuin vaihtaa vanhan umpion xenon aktuaattoreineen tähän. Nämä osat lähtee umpiosta helposti irti. Sinänsä hölmöä että mitään osia ei saa erikseen varaosina.
PXL_20241216_202350646.MP.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosi diesel-ässällä (W221 S 350 CDI Lang -10), W124 300 D -91 ja W140 300 SE -92

Viesti Kirjoittaja jusi »

No niin. Ajovalo on viimein kunnossa. Laitoin vanhasta lampusta koko yllä näkyvän xenon-yksikön purkuosana ostamaani ajovaloyksikköön. Lamppu on siis täysin purettavissa, vieläpä aika helposti. Johtosarjan testasin ennen kasaamista, eikä siinä ollut vikaa. Vikaantunut osa oli siis lampun läpän aktuaattori. Eilen en ehtinyt vielä laittaa lasia takaisin paikoilleen, kun aikaa meni vanhojen liimojen poisteluun. Lasi onneksi lähtee helposti pois, kun antaa vähän lämpöä ja varovaisesti laittaa muovista työkalua väliin. Myös purkuosana ostamani lampun lasi oli jälkikäteen tiivistetty. Aineena minulla on Wurthin polymeeriliimamassa, joka tuntuu aika hyvältä mämmiltä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Vastaa Viestiin