TARVITTAVAT VEHKEET JA AINEET
1. Vedenkeitin 230 V
2. 12V upotettava pentteripumppu (Biltema)
3. 12V akkulaturi, tai akku pumpun pyöritykseen
4. Kaksi 19 mm (sisähalkaisija) kumiletkua, pituus n. 1+1 m
5. Jäähdyttimen puhdistusaine (Biltema)
6. Kahvinkeittimen puhdistustyynyjä 4 kpl
PROSESSI
1. Poista tuulilasinpyyhkimet
2. Irrota muovinen suojus
3. Irrota tuulilasinpyyhkimien mekanismi
4. Irrota vesiventtiili kennon putkista
5. Kytke 2-kumiletkua kennon ulostuloputkiin
6. Laita letkujen toiset päät vedenkeittimen sisälle ( toiseen letkuun liitetty pentteripumppu)
7. Kaada puhdistusaine vedenkeittimeen + lisää vesi
8. Kytke pumppu toimintaan ja kytke vedenkeitin päälle
9. Anna liuoksen kiertää noin tunnin ajan ja kokoajan tarkkaillen, että liuos on mahdollisimman kuumaa.
10. Poista liuos keittimestä ja suorita huuhtelu puhtaalla vedellä 2-kertaa.
11. Täytä keitin vedellä ja lisää sinne 4- tyynyä kahvinkeittimen puhdistustyynyjä (poistaa mahdolliset kalkkeutumat).
12. Kytke pumppu-ja keitin päälle ja anna kuuman liuoksen kiertää kennostossa 10-20 min.
13. Huuhtelu puhtaalla kylmällä vedellä pari kertaa.
Kun tein ko toimenpiteet omaan W211:seen niin kenno/lämmitys alkoi toimia kuin uutena.
LÄMMITYSYSKENNON PUHDISTUS W211
LÄMMITYSYSKENNON PUHDISTUS W211
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: LÄMMITYSYSKENNON PUHDISTUS W211
Puhalsiko vain kylmää, vai vaihteliko haaleaa.lämmintä -kylmää? Moottori tietysti normaali lämmössä.
Re: LÄMMITYSYSKENNON PUHDISTUS W211
Niin, moottorin lämpötila oli koko ajan n. 90 mutta tuli vain haaleaa "lämpöä" kabiiniin. Sitten kokeilin ja laitoin koko järjestelmään putsausaineet, useita eri valmisteita useammalla kerralla, mutta se ei asiaa auttanut. Sitten viimein eilen kokeilin tuota systeemiä ja ennen operaatiota päästin suoraan painevesiletkulla vettä sisään kennon putkista jolloin sieltä alkoi tulla jäykähköä tavaraa ulos. Sen jälkeen vasta tein ko täyden operaation.
Sitten varsinaiseen kysymykseesi.
Aiemmin autoni teki tuota mainitsemaasi vaihtelevaa haaleaa-lämmintä-kylmää ja syy oli se, että se sähköohjattu vesiventtiili oli käytännöllisesti katsottuna jumissa. Kun sen sitten avasin (väkisin) niin se oli sisältään täysin ruosteisessa tahmeassa sakassa. Siellä on sisällä muoviset hammaspyörät jotka eivät enää pyörineet. Uusi venttiili ja heti alkoi toimia. Se ilmeni myös kesällä, kun oli pirun kuuma ilma, niin, että vasemman puolen ilmasuuttimista ei tullut kylmää ilmaa vaikka muuten ilmastointi toimi. Oikea puoli toimi kuten kuuluikin.
Sitten varsinaiseen kysymykseesi.
Aiemmin autoni teki tuota mainitsemaasi vaihtelevaa haaleaa-lämmintä-kylmää ja syy oli se, että se sähköohjattu vesiventtiili oli käytännöllisesti katsottuna jumissa. Kun sen sitten avasin (väkisin) niin se oli sisältään täysin ruosteisessa tahmeassa sakassa. Siellä on sisällä muoviset hammaspyörät jotka eivät enää pyörineet. Uusi venttiili ja heti alkoi toimia. Se ilmeni myös kesällä, kun oli pirun kuuma ilma, niin, että vasemman puolen ilmasuuttimista ei tullut kylmää ilmaa vaikka muuten ilmastointi toimi. Oikea puoli toimi kuten kuuluikin.
Re: LÄMMITYSYSKENNON PUHDISTUS W211
Tämä on hyvä ohjeistus, kiitoksia! Helppo valmistautua hommaan, kun ei tarvi miettiä ja mitata, millaisia letkuja ja muita tarvikkeita tarvitaan.
Semmonen työturvallisuusvinkki, että kun veden lämmittää keittimellä kunnolla, niin se sitten kanssa on aika hlvtin kuumaa, siihen kannattaa varautua vaikkapa paksuilla hanskoilla letkujen käsittelyyn ja muuten tarkkuudella, kun touhuaa virtaavan / avoimessa kannussa olevan veden kanssa.
Oma kokemus on, että kennosta ei tullut pihalle juuri mitään näkyvää likaa tai muuta (vuoden 2009 E 220 CDI, jolla ajettu noin 350 000km). Saas nähdä, tuntuuko eroa sitten käytännössä, vielä en ole päässyt testaamaan, kun muutenkin huoltohommat ovat kesken.
Semmonen työturvallisuusvinkki, että kun veden lämmittää keittimellä kunnolla, niin se sitten kanssa on aika hlvtin kuumaa, siihen kannattaa varautua vaikkapa paksuilla hanskoilla letkujen käsittelyyn ja muuten tarkkuudella, kun touhuaa virtaavan / avoimessa kannussa olevan veden kanssa.
Oma kokemus on, että kennosta ei tullut pihalle juuri mitään näkyvää likaa tai muuta (vuoden 2009 E 220 CDI, jolla ajettu noin 350 000km). Saas nähdä, tuntuuko eroa sitten käytännössä, vielä en ole päässyt testaamaan, kun muutenkin huoltohommat ovat kesken.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09