W213 Etuiskareiden vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Majza
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 30.05.2013 17:21

W213 Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Majza »

Moro!

Auto on n. 126tkm ajettu 18-mallinen e220d sedan joka on tullut jo tehtaalta jollain puoli pykälää matalammalla teräsjousitetulla alustalla (Avantgarde?).

Se on tuotu Saksasta pari vuotta sitten ja käytin sen tänään ensimmäistä kertaa itse katsastuksessa. Vasen etuiskari tuomittiin tehottomaksi, joten ne menevät nyt sitten molemmat vaihtoon.

Auto on ulospäin aivan normitaksin oloinen, mutta varustelistalta löytyvät Multibeamit, adaptiivinen vakkari, aktiivinen kaista-avustin, Drive Pilot, yms. ja noiden seurauksena tietysti kameroita ja tutkia joka suuntaan. Aloin vain miettiä, joutuuko iskarien vaihdon jälkeen tekemään jotain kalibrointeja tms., joihin tarvittaisiin merkkiliikkeen välineitä ja osaamista vai onnistuuko vaihto ihan tavallisella monimerkkipajalla?

Kotipaikkakunnalla ei ole merkkihuoltoa vaan sitä varten joutuu ajelemaan vähän pitemmälle, joten olisi kätevää, jos homman voisi teettää lähempänä.

Lisäksi, onko kenelläkään arvausta siitä paljonko uudet etuiskarit vaihtoineen suunnilleen tulevat maksamaan?

Kiitokset kaikesta mahdollisesta lisätiedosta jo näin etukäteen.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3539
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Avantgardessa on sama alusta kuin kaikissa muissakin näissä uudemmissa Mersuissa. 211 mallissa oli aikanaan matalampi, mutta ei enää 212 ja 213. Lienee AMG paketti niin sitten on madallettu. En tiedä onko tuota alustaa saanut sitten lisävarusteena muihinkin versioihin?
Eli eipä ne iskarit sen ihmeellisemmät ole, jos ei siis ole AMG paketti tai Airmaticia. Mcphersonihan siellä on, elikkä kunhan korjaamolta löytyy mielellään sellainen lattiamallin jousipuristin, niin perushommaa. Joissakin Mersuissa meillä ei ole se käsimallin sivusta puristava riittänyt. Siinä vaiheessa kun on iskari levällään, niin harkitsisin samalla yläpääntuen/laakerin vaihtoa, ettei sitten tarvi myöhemmin sitä erikseen lähteä vaihtamaan. Aikaisemmissa korimalleissa mulla ainakin on se kumin vulkanointi pettänyt ja yläpää mennyt kasaan jolloin se on lopulta rikkonut iskarin. Näin siis 204 korissa. Samoin kun tuossa joutuu vakaajan nivelet irrottamaan, niin niissä on riskinä mennä väljäksi jos ei lähde suosiolla. Toki noin vähän ajetussa tuskin ongelmaa.
Hintapuoleen sen verran, että omaani vaihdettiin eteen madallusjouset, eli tehtiin käytännössä sama työ, niin se oli pyöränkulman säätöineen jotakin 250€ luokkaa Autoasilla. Facebookista juuri eilen luin että joku oli saanut madallusjousten vaihdosta jopa 800€ tarjouksia, joten vaihtelu on melko rajua.
Mitä noihin kalibrointeihin tulee, niin jos ei se nytkään viallisena mitään herjaa, niin eipä se herjaa silloinkaan kun se palaa tehdasasentoon.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Timex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 10.08.2009 21:47
Paikkakunta: Itäsuomi

Re: W213 Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Timex »

Hei, itsellä oli W212 Ava 250 cdi, jossa oli matalampi jousitus kuin perusmallissa. Näki selvästi liikkeessäkin kun oli versiot nähtävillä.
Amg oli vielä matalampi.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13195
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Timex kirjoitti: Pe 04.11.2022 15:55 Hei, itsellä oli W212 Ava 250 cdi, jossa oli matalampi jousitus kuin perusmallissa. Näki selvästi liikkeessäkin kun oli versiot nähtävillä.
Amg oli vielä matalampi.
Tarkoitatko että oli tehtaan jäljiltä matalampi kuin perusmalli mutta korkeammalla kuin AMG? Ja vieressä ollut perusmalli ei ollut mikään comfort/mökkijousituksella? Ilmajousitus vai vietereillä? Muistatko rekkarin/runkonumeron?

Tuossa vaan kun edellä sanotaan että 213:ssa ei eroa Avantgardessa niin olisi siistiä laittaa tarkemmat perusteet kommentille.
Vallgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 19.02.2010 18:14

Re: W213 Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Vallgren »

En kyllä usko tuota että samanlaiset alustat. Alkuaikojen w213 Avantgardet oli kyllä silminnähden matalampia. Muistaakseni sen sai tilatessa vanhaan tyyliin vaihtaa Exclusiven Comfort-alustaan ilman lisämaksua samoin kuin 211 ja 212. Jossain vaiheessa tämä valintamahdollisuus poistui.

Minulla oli ensimmäisessä Exclusive-varustelun Comfort-alusta ja toisessa madallettu comfort. Olisin ottanut sen normaalin Comfortin toiseenkin mutta ei ollut saatavilla. Kyllä ainakin tuo korkeampi Comfort-alusta oli todella paljon erilainen ajaa kuin sen aikuinen avantgarde joka oli matalampi ja jäykempi.

Edelliseen vaihdettiin takaiskarit takuuseen eikä siinä mielestäni mitään ihmeellistä ollut.
w213, w124
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2719
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ei erityistä etuiskareidenkaan vaihdossa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
Timex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 10.08.2009 21:47
Paikkakunta: Itäsuomi

Re: W213 Etuiskareiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Timex »

Joo näin oli, että tuolloin olivat kyllä erilaisilla jousilla perusmalli, ava ja AMG ihan vakiona.
Muistaakseni avankin sai halutessaan eri jousilla, jos "linjastolta tilasi".
Rekkaria en muista enää, aikaa kuitenkin yli 10 v.
Vastaa Viestiin