W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Jos ensimmäisen langan tännekin alottaisi ja vähän pistäisi ylös käyttiksen tarinoita (kun muistaa).

Hommasin pikkupuljusta täällä pirkanmaalla "unelmien" auton vuoden 2021 huhtikuussa.
S -sarjalainen muhkeilla muodoilla (lempinimi Samantha) ja maltillisilla kilometreillä (311508) ja hulppeaan vajaaseen 12 000€ hintaan.

Ostettaessa oli tiedossa oikean takailmayksikön iskariongelma. Ajossa tuon huomasi pienestä kolinasta.
Kaikki kulut olen merkkaillut drivvo-nimiseen softaan, niin sieltä voin kätevästi kaivaa datat nyt ja tulevaisuudessa.

Vakuutus on halvat 92€/kk ja verot vielä halvemmat 881€/vuosi. Jokainen ajettu kilometri pienentää €/km hintaa mukavasti.

Ensimmäinen tilanne, kesäkuu 2021: auto tontissa.
-mitähän tälle....no soittelin myyntipuljuun ja kävin piuhan päässä ja auto nousee. hieman rattia käännellen saa näkyviin alustan korkeussensorin kuskin renkaan takaa.....sehän on poikki. kl-varaosista uusi kehiin 40€. Samantha pukeille, rengas irti, tappi vaihtoon (kuvakin varmaan jossain puhelimen perukoilla on...pitää pistää näkyville myöhemmin), takaisin baanalle. oli muuten joku nohevasti hitsannut vanhan tapin, eikä alempi pallonivel päässyt liikkumaan...päättelin, että tästä syystä myös katkesi, kun korkeus vaihteli, eikä nivel joustanut.

Toinen tilanne, heinäkuu 2021: ilmajousien tilaus taakse.
-tein virheen ja ostin halppikset...810€ 2kpl aerosusin ilmajousia taakse. vaihto pihassa. baanalle. siitä lähtien on kolissut pienissä montuissa. käytin auton myös nelipyöräsuuntauksessa vänttisellä (156€), eikä kuulema ollut mitään vikaa alustassa (kun muuten suuntausta ei järkeä tehdä). tästä myöhemmin lisää.

Kolmas tilanne, heinäkuu 2021: öljynvaihto
-ajattelinpa vaihtaa öljyt. tilasin samalla myös koiranluut taakse 57€, 317302km. luut vaihtui...öljytkin (filtteri 15, öljyt 85€) melkein....kiristäessä mutteria momenttiin, kierteet män. nooh...öljypohja irti ja mutkalle purkaessa, purkuosa netistä (54€) tilaukseen. odottelua. oikeaa tiivisteainetta ikh:sta (57€) ja pannu takaisin.

Neljäs tilanne, elokuu 2021: uudet kesärenkaat
-satuinpa katsomaan kumeja. ei hyvät. uudet kumit vianorilta (dimaxin rJotain) alle halvennuksesta (479€). baanalle.

Viides tilanne, joulukuu 2021: renkaiden vaihto
-meni hyvin....paitsi yhdessä talvinakissa reikä....kesänakit takas alle ja kumikorjaamolle. paikkaus (20€). ei paha.

Kuudes tilanne, helmikuu 2022: renkaiden pultit, ka-asentotunnistin, lambda
-talvirenkaiden kanssa tulikin liian pitkät pultit. nehän tietty söi käsijarrut. yms. no hainpa käsijarrusarjan kl:ltä. samalla otin kampiakselin asentotunnistimen (kun käynti välillä pätkäs ja cel pamahti lasiin) ja lambdan (yht. 188€)....löysinpä myös pirkkalasta vastaperustetun huoltamon juurikin tähtimerkkiläisille. Samantha sinne osien vaihtoon ja alustan tarkastukseen (411€). siinä sitten löytyi myös viallinen vasen etulaakeri, joka vänttisen suuntauksessa olisi pitänyt huomata, takakelkan taaemmat puslat täysin kuluneet....tämäkin olisi pitänyt suuntauksessa huomata...laskuttivat näet vielä osien kunnon tarkastuksesta/löysien etsinnästä sen 50-60. kampiakselin asentotunnistimesta löytyi pieni metallin pala, joka oli nuo nykimiset aiheuttanut....tämä ongelma hävisi....myös uudet ja oikean pituiset pultit löytyi (55€). loppui rahinat ja ujellus.

Seitsemäs tilanne, huhtikuu 2022: airmatic.
-virhettä pukkaa. soitto nopaselle: "kerkiättekö tsekkaan? myös johtosarja oli hapettunut ja jakoketjun vois tarkastaa". kompura paskana. uuden vaihto ja kassan kautta (620€) baanalle. ketju ja johtosarja sit myöhemmin.

Kahdeksas tilanne, heinäkuu 2022: iso huolto, ketjuhuolto, vaihteistoöljyt, peräöljyt, hapettunut johto (olikin jäähdytysaineputki), yms.
-nopaselta uus aika. "teettekö ketjurempan, yms. huollot" auto huoltamolle ja jännäämään loppuhintaa. no ei se ollut niin paha. (1549€) ja sain vielä tingattua tähtilippiksen (0€) hattuhyllyn komistukseks.

Yhdeksäs tilanne, elokuu 2022: moniurahihna
-piti lähteä juurihuolletulla hurmurilla pidemmälle reissulle....peruutus pihassa....no prkl, kun on raskas kääntää. konepelti auki ja siellähän se - moniurahihna päreinä. no mentiin sitten emännän kilpurilla. paluumatkalla mutanetistä hihna ja kotona 3h räpellyksen jälkeen uus hihna paikoillaan (30€). eikun baanalle.

Kymmenes tilanne, syyskuu 2022: startti ja akku
-olinpa nokian mc:n drive-in -kaistalla ja ajattelin vähän säästää ympäristöä. sammutin Samanthan...no eihän se enää käynnistynyt. McD:n tarjoilijan ja takanatulevan auton kuskin kanssa saatiin työnnettyä kulman taakse. soitto hinurille ja toimitus nopaselle. aamulla soittoa perään. "katotteko myös laturin ykssuuntakytkimen. tiputin myös syylärin propellin klipsin sinne jonnekin ja siitä yhdestä kovamuoviputkesta puuttui yks pultti." no startti vaihtui ja alkuperäinen? akkukin. ja muut hilut. eikä ees ollut paha hinta (543€). sitten baanalle

Yhdestoista tilanne, syyskuu 2022: lampun vaihto
-no pistinpä sadesäällä valot automaattiasennosta on-asentoon....ja sinne sammui xenon. no hakemaan pari mutanetistä (75€) ei paha...no nehän oli väärät...antoivat rekkarilla d2s:t, kun piti olla d1s:t....vaihto (-75€, 150€). ja sitten vaihtamaan. sehän käy helposti....puskuri irti, umpiot irti ja a vot. no eihän se mitään auttanut.....umpioiden alta ballastit ristiin ja vika vaihtaa paikkaa....oikea ballast siis rikki (jossain tästäkin kuva). xenonit jäi varastoon tulevaisuutta varten. ballast löytyi latvian verkkokaupasta (69€). odottelua.....osa tuli. vaihto....valo räpsyy....osa irti...aivan hapettunut. hohhoijjaa...onneks löytyi suomen purkaamosta sama pulikka (161€), joka on tänään noudettavissa. haenpa tossa parin tunnin päästä ja vaihdan paikoilleen....olis kyllä ollut hulppea hinta marmoritiskiltä tuollekin peltipurkille 1500€.

Tällä hetkellä tilanne näyttäisi olevan kirjanpidon mukaan seuraava:

21792km
39km päivässä
23916,59€
42,68€ päivässä
1,09€ kilometri.

Mitä mieltä? Eikö otiskko pidä paikkansa?
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Aivan...varustekoodit unohtui:

182 CONVERTER WITH DEV. CHARACTERISTIC
204B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - FINNISH
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
228 AUXILIARY HEATER
250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
268B AIRBAGLABLE - FINNISH/ENGLISH
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
526 COMAND DVD (WITHOUT NAVIGATION)
529L FINLAND
550 TRAILER COUPLING
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
5XXL EUROPE
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
615 BI-XENON HEADLICHT W.ACTVIE CURVELIGHT RIGHT-DRIVE
619 CORNERING ILLUMINATION
666 PRODUCT PROT.F.TRANSPORT VEH. W/O TIE-DOWN HOOKS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
690 EMERGENCY SPARE TIRE (MINI SPARE)
775U IRIDIUM SILVER - METALLIC FINISH
800A LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE
806 YEAR OF MODIFICATION
808A LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE - GRAY
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
876 INTERIOR LIGHT ASSEMBLY
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
983 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W/O REG. CERT. PART II
A21 SHIFT BY WIRE
A22 NEW CONVERTER GENERATION
A24 JOINT FLANGE, 4-ARM 120
A28 J - VALVE BODY ASSEMBLY VGS 2 (550 NM)
A34 TORSIONAL DAMPER VARIANT
H08 WOOD TRIMM CALYPTUS
K10 SOFTWARE CONTROL FOR STATIC CURVE ILLUMINATION
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
R44 LIGHT ALLOY WHEEL 7-SPOKE DESIGN 17" ALL-ROUND
U60 PEDESTRIAN PROTECTION - ACTIVE ENGINE HOOD
U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN
Viimeksi muokannut trapmax, Ma 10.07.2023 15:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Vähän vielä huomioita. Tuohon oli/on vaihdettu jotain led-valoja sisälle, rekisterikilpeen, ovien alavaloihin, yms. Tarkoituksena onkin vaihtaa kaikki himmelit alkuperäisosiin. Rekisterikilven hirvitykset vaihtuikin jo (27€) alkuperäisiin. Aurinkolasikotelosta on poikki kuskinpuoleinen klipsu, niin se pitäisi uusia. samoin mukitelineen (joka pitäisi hankkia) kansi on jotenkin rikki. pitää purkaa ja ottaa kuvia ja etsiä ehjä tilalle. mitähän muuta. vanteista pitäisi ottaa selvää....ja tänään voisin yrittää ottaa kuvia puskurin/umpioiden irroituksesta, jos jotakuta moinen kiinnostaa. harmittaa vähän jälkikäteen, että ei ole pidempi versio, ei ole tutkaa ja distronicia, ei ole ilmastoidut muistipenkit, eikä takana ole sähköpenkkejä (kuten edustusluokan menopelissä pitäisi olla). voipi olla, että kun takakelkan puslat ja takajousiyksiköt saa vaihdettua, niin pitääkin alkaa etsiä seuraavaa kohdetta....paremmilla varusteilla tietenkin.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Äkkiseltään kuulostaa kalliilta kilometreiltä vaikka omalla edellisellä dieselillä jo pääomakulut enemmän kilometriltä, siihen vakuutukset ja dieselvero päälle (liian vähän metrejä). Mutta eikö pitäisi arvioida myös jälleenmyyntiarvo, varmaan vähintään se mitä maksoit ostaessasi? Kaikki kulut on relevantteja mutta muihin verratessa ne omat mokat saisi laskea pois. Yritin laskea kertomuksesta kuluja 1.5 vuodelle mutta en saanut lukuja täsmäämään eli jäi jotain 5000 listastasi huomaamatta.

Kai nuo kilometrit piti paikkaansa? Joka tapauksessa tuossahan ei juuri sellaista ollut mitä ei taksimersusta samalla moottorilla olisi joutunut remppaamaan? Tästä eteenpäin varmaan reilusti halvempia kilometreja, sinulle tai seuraavalle omistajalle?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tuolla on vähän vastaavia... viewtopic.php?f=3&t=109488&p=1176306

noilla halvan hinnan aikoina mulla näköjään oli alta 30 senttiä kilometri, nyt en halua edes laskea...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja jusi »

Korjauskulut siis enemmänkin OM642:sta kuin W221:sta johtuvia. Minulla ihan sama tilanne. Kustannus tasoittuu kun ajelee samalla autolla vähän pitempään. Pitkä versio on kiva perhekäytössä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Torstai 2022.10.20 - Ballastin vaihto (1 307 329 113):
Tarvittavat työkalut:
-min. 2 kättä
-10mm hylsy
-8mm hylsy
-joku koukku tms. (nipsujen ja ritilän vetämiseen)
-pihdit (kyseisten nipsujen ulosvetoon)
-ruuvari (talttapää) liitinten kampeamiseen
-torx-ruuvari (olisko ollut T15)

Samanthan keula kuivaan ja valoisaan.
Kuva

Akku irti (10mm hylsy). Tuolta umpiosta voi ilmeisesti se 20 000 volttia ottaa, niin ehkä parempi näin.
Kuva

Ratti täydet kumpaan tahansa suuntaan ja eturenkaan suojakotelon nipsut (3kpl) irti (koukulla/ruuvarilla ja pihdeillä)
Kuva

Kolme ruuvia irti etukulmasta (8mm hylsy). Itsellä puuttuu yksi ruuvi apukuskin puolelta...ehkä siksi tuo kulma on todella kurainen suojien takaa...ehkä siksi tuo ballast myös meni rikki. ehkä siksi myös kompura meni hajalle.....
Kuva

Puskurin kiinnike irti kummaltakin puolelta (torx-ruuvari).
Kuva Kuva Kuva

Ritilä irti (joku koukku). Tämähän on kiinni kolmesta kohtaa. Vedä suoraan ulospäin, niin ei klipsut hajoa.
Kuva

Alapultit irti (10mm hylsy). Pultit oikealla ja vasemmalla...ei voi erehtyä.
Kuva

Yläpultit irti (10mm hylsy). Olis varmaan voinut jotenkin ympyröidä ne....mut kyl te löydätte.
Kuva Kuva

Siinä oli kiinnitykset. Vedin puskuria vähän irti:
Kuva

Ennen irtirepimistä kannattaa tsekata seuraavat piuhat.
Sumareiden piuhat kummaltakin puolelta, lämpotila-anturi (hieman kuskin puolella), ja parkkitutkasensoreiden piuha (apukuskin sivupuoli):
Kuva Kuva Kuva

Pesurin irroitus (torx-ruuvari):
Löysää ruuvi (jää kiinnikkeeseen kätevästi kiinni, niin ei tarvi yrittää irroittaa väkisin) ja työnnä pesuria sisäänpäin. Umpion pohjassa on pieni ura ja kolonen, johon pesuri sitten ujutetaan takaisin.
Kuva Kuva

Umpion irroitus (8mm hylsy 2x):
Irrota pultit..liikuttele varovasti niin, että saat ulkopuolen tapin irti kumityynyn sisältä:
Kuva Kuva Kuva Kuva

Irroita liittimet (2kpl):
Itse avustin varovasti talttapäisellä ruuvarilla.
Kuva

Ballast lähtee umpion pohjasta helposti ruuvien (torx-ruuvari, 3x) jälkeen kampeamalla.
Vielä lopuksi polttimolle menevä piuha irti ja a vot
Kuva Kuva

Onneksi purkaamolta tilattu ballast toimi paremmin, kuin latviasta tilattu. Enää tarvis vaihdella parkkipolttimo, niin ei olis yhtään vikailmoitusta mittarissa.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13147
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kilpaillaanko tässä Mou:n kanssa auton kunnostamisesta uutta paremmaksi?

Sellainen kommentti sähköiskuista että tuon starttiakun irrottaminen ei estä sähköiskua, pitäisi irrottaa se consumer akku takakontista jos ei luota siihen että virrat pois ja odotus lepotilaan riittää.
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

DBFI kirjoitti: Pe 21.10.2022 09:32 Kilpaillaanko tässä Mou:n kanssa auton kunnostamisesta uutta paremmaksi?

Sellainen kommentti sähköiskuista että tuon starttiakun irrottaminen ei estä sähköiskua, pitäisi irrottaa se consumer akku takakontista jos ei luota siihen että virrat pois ja odotus lepotilaan riittää.
Ei kilpailla, ei :) Tarkoitus saada tuosta luotettava menopeli. Tähän mennessä tuntunut aina startatessa, että kohta jotain menee hajalle.
Sehän näissä käytetyissä on, että kaikki on vanhaa/kulunutta ja historiasta ei mitään tietoa. Nyt alkaa olla sen verran "huollettu", että isoimmat ongelmakohdat on käyty läpi.

Tuon starttiakun irroitus kyllä estää valojen päällemenon, niin voisi kuvitella, että tässä tapauksessa riittää. Mene ja tiedä...
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

DBFI kirjoitti: To 20.10.2022 20:04 Äkkiseltään kuulostaa kalliilta kilometreiltä vaikka omalla edellisellä dieselillä jo pääomakulut enemmän kilometriltä, siihen vakuutukset ja dieselvero päälle (liian vähän metrejä). Mutta eikö pitäisi arvioida myös jälleenmyyntiarvo, varmaan vähintään se mitä maksoit ostaessasi? Kaikki kulut on relevantteja mutta muihin verratessa ne omat mokat saisi laskea pois. Yritin laskea kertomuksesta kuluja 1.5 vuodelle mutta en saanut lukuja täsmäämään eli jäi jotain 5000 listastasi huomaamatta.

Kai nuo kilometrit piti paikkaansa? Joka tapauksessa tuossahan ei juuri sellaista ollut mitä ei taksimersusta samalla moottorilla olisi joutunut remppaamaan? Tästä eteenpäin varmaan reilusti halvempia kilometreja, sinulle tai seuraavalle omistajalle?
Tuossa postauksen lopussa olevassa laskelmassa on siis itse ajamani kilometrit + kaikki kulut (varaosat, huollot, auton ostohinta, pesut, nesteet, vakuutukset, verot, softan vuosikulut (6€), yms. polttoainetta unohtamatta.
Pelkät polttoainekulut näyttävät seuraavalta:

kulut:
total 3481,37€
by day 6,51€
by km 0,17€

polttoaine:
1905,05l
lowest: 6.98l/100km
average: 8.7l/100km
highest: 19.29l/100km
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

jusi kirjoitti: To 20.10.2022 23:26 Korjauskulut siis enemmänkin OM642:sta kuin W221:sta johtuvia. Minulla ihan sama tilanne. Kustannus tasoittuu kun ajelee samalla autolla vähän pitempään. Pitkä versio on kiva perhekäytössä.
Siltä vaikuttaa. Jotain osia tarvis tosiaan tuohon itse koriin vaihdella...mm. jo mainitut ledivalot, mukiteline, yms.
Isoimpana on tietysti tulossa ne takailmajouset orkkisversioina...hinta taitaa hipoa 1500€/kpl, niin on vähän vielä odottelemassa pankkitilin täyttöä se. Etujousistahan ei ole tietoa myöskään....ehkä sekin tulee vielä vastaan. luultavasti jo ensi talvena, kun sitä vähiten odottaa. :D
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja jusi »

Ei kai ilmajousitolpista niin paljon tarvitse maksaa. Bilsteiniä saa n. 800 €/kappale, ja muita merkkejä halvemmalla. Esim. Miessler josta löytyy myös ADS maksaa noin 500. Parin satasen jousia tietysti kannattaa välttää. Minulla oli W220:ssa alkuperäiset tai ainakin ikivanhat - ja ehjät - tolpat.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja Ari »

"Luksusautossa on luksushuolet".Tavallinen tarinahan on,että usein joutuu aluksi laittamaan rahaa ja aikaa uuteen hankintaansa.Toivotaan että tästä kuoriutuu W221 maineen veroinen varmatoiminen vaunu.Korimalli on ajoittain kutkuttanut pahastikin,mutta enköhän jatka W220:lla;reilun viiden vuoden aikana mennyt ns.pakollisiin korjauksiin n.1000e.Summa muodostuu lauhduttimesta,venttiiliyksiköstä ja kompurasta.Pitkään ollut elo pelkkää normihuoltoa a´la öljynvaihto yms.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Seuraan mielenkiinnolla! Samanlainen jollain asteella ja aikataululla kiinnostaisi 420CDI:nä. Käytännössä todennäköisesti kuitenkin tällä samalla moottorilla…
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1522
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Hieno 221. Näitä seuraan mielelläni, koska moni juttu voimalinjasta huolimatta heijastuu myös 216 mailmaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

jusi kirjoitti: Pe 21.10.2022 17:23 Ei kai ilmajousitolpista niin paljon tarvitse maksaa. Bilsteiniä saa n. 800 €/kappale, ja muita merkkejä halvemmalla. Esim. Miessler josta löytyy myös ADS maksaa noin 500. Parin satasen jousia tietysti kannattaa välttää. Minulla oli W220:ssa alkuperäiset tai ainakin ikivanhat - ja ehjät - tolpat.
Pistäs linkkiä noin halpoihin bilsteineihin. :D
Aerosusia en voi kyllä omien kokemusten perusteella kenellekään suositella. tosin hintakin oli sen 840€/pari.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Ari kirjoitti: Pe 21.10.2022 20:22 "Luksusautossa on luksushuolet".Tavallinen tarinahan on,että usein joutuu aluksi laittamaan rahaa ja aikaa uuteen hankintaansa.Toivotaan että tästä kuoriutuu W221 maineen veroinen varmatoiminen vaunu.Korimalli on ajoittain kutkuttanut pahastikin,mutta enköhän jatka W220:lla;reilun viiden vuoden aikana mennyt ns.pakollisiin korjauksiin n.1000e.Summa muodostuu lauhduttimesta,venttiiliyksiköstä ja kompurasta.Pitkään ollut elo pelkkää normihuoltoa a´la öljynvaihto yms.
W220 oli myös harkinnassa, mutta muhkeiden muotojen takia päädyin tähän. Näin vanhemmiten on alkanut miellyttää silmää enemmän ja enemmän.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Tenutähti kirjoitti: La 22.10.2022 13:27 Seuraan mielenkiinnolla! Samanlainen jollain asteella ja aikataululla kiinnostaisi 420CDI:nä. Käytännössä todennäköisesti kuitenkin tällä samalla moottorilla…
Tämä on eka V6-koneinen vehje, minkä oon omistanut. Hyvä ja kestävä tuo kai lienee, kunhan öljynlauhduttimen tiivisteet uusii ja vaihtelee öljyt tarpeeksi usein. Turbo itseä vähän mietityttää, että mitähän on kokenut näiden 333tkm aikana. Mahtaakohan ilmoitella itsestään, jos on sanoutumassa irti? Mene ja tiedä.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

MouTine kirjoitti: La 22.10.2022 18:36 Hieno 221. Näitä seuraan mielelläni, koska moni juttu voimalinjasta huolimatta heijastuu myös 216 mailmaan.
Vähän olisi vielä tekemistä, mm. penkkien ristiselän säätö vuotaa kummastakin penkistä. Pitäisi katsoa varmaan sitten ensi kesänä, ettei tarvi näpit jäässä pihassa puuhastella. :)
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja jusi »

trapmax kirjoitti: Ma 24.10.2022 16:42
jusi kirjoitti: Pe 21.10.2022 17:23 Ei kai ilmajousitolpista niin paljon tarvitse maksaa. Bilsteiniä saa n. 800 €/kappale, ja muita merkkejä halvemmalla. Esim. Miessler josta löytyy myös ADS maksaa noin 500. Parin satasen jousia tietysti kannattaa välttää. Minulla oli W220:ssa alkuperäiset tai ainakin ikivanhat - ja ehjät - tolpat.
Pistäs linkkiä noin halpoihin bilsteineihin. :D
Aerosusia en voi kyllä omien kokemusten perusteella kenellekään suositella. tosin hintakin oli sen 840€/pari.
https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/20965317/16058

Nähtävästi taka-akseli kalliimpi, menee yli 800, myönnetään. Toki Arnott taitaa jäädä alle 800 euron.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

jusi kirjoitti: Ma 24.10.2022 18:32
trapmax kirjoitti: Ma 24.10.2022 16:42
jusi kirjoitti: Pe 21.10.2022 17:23 Ei kai ilmajousitolpista niin paljon tarvitse maksaa. Bilsteiniä saa n. 800 €/kappale, ja muita merkkejä halvemmalla. Esim. Miessler josta löytyy myös ADS maksaa noin 500. Parin satasen jousia tietysti kannattaa välttää. Minulla oli W220:ssa alkuperäiset tai ainakin ikivanhat - ja ehjät - tolpat.
Pistäs linkkiä noin halpoihin bilsteineihin. :D
Aerosusia en voi kyllä omien kokemusten perusteella kenellekään suositella. tosin hintakin oli sen 840€/pari.
https://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/20965317/16058

Nähtävästi taka-akseli kalliimpi, menee yli 800, myönnetään. Toki Arnott taitaa jäädä alle 800 euron.
Kiitos. Pitänee tutustua valikoimaan ja pistää tarvittavaa kilkettä tilaukseen.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Pikapäivitys:

Käyty katsurilla (65€) pakokaasumittausten kera -
Kuva

Ja hyväksyttyhän sieltä pamahti. Ei oo mennyt huollot ja korjaukset hukkaan :D
Vasen etukoiranluu pitäis vaihtaa....eli kummatkin, koska noi tuppaan vaihtaa aina kummallekin puolelle. KL:stä 50€/kpl lemförideriä siis tilaukseen.
Takakelkan etummaiset tukikumit oli kyllä melkosessa kunnossa. Pitänee alkaa budjetoida käyntiä Nopaselle.

Tarkastin vielä automaattilootan tukikumin -
Kuva

Mitä mieltä? Keskellähän tuon pitäis olla. Olisko tuokin jo vaihtokunnossa?
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olisiko järkevä hommata joku "säästösika" ja ajella sillä arkiajot ja jättää tämä edustuskäyttöön?
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hienoa että meni läpi.Tykkään noista prefacelift takavaloista,herraskaisen näköiset.Vaihteiston tukikumi ainakin helppo ja halpa kohde,mutta jos ei mitään oireita,niin ehtiihän sen?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
|parsakaali|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.05.2006 23:53
Paikkakunta: Kajaani

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Minulla on ollu joitakin vuosia w221 320cdi arkiajossa ja kieltämättä vähän vähemmällä minulla mennyt. Ketjun vaihdoin ja samalla ne v-laakson tiivisteet. Ilma kompuran suodatin ja imuputki. Etutukivarren helat vaihdoin nelivetomallista. Vaihdelaatikon kannakekumin. Moniurahihnan vaihdoin ostaessa ja laatikkoöljyt huuhtelemalla. Muuten ihan vain ajellut perus öljynvaihto huolloilla :) Kilometrejä pyörähti 300tkm täyteen joku aika sitten.
trapmax kirjoitti: Pe 21.10.2022 09:26
Akku irti (10mm hylsy). Tuolta umpiosta voi ilmeisesti se 20 000 volttia ottaa, niin ehkä parempi näin.
Tuo akku on vain startille tarkoitettu. Peräkontista löytyy toinen akku, mikä on mm valoille. Se on siellä selkänojan takana.
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Sharedoc kirjoitti: To 27.10.2022 16:57 Olisiko järkevä hommata joku "säästösika" ja ajella sillä arkiajot ja jättää tämä edustuskäyttöön?
Olen miettinyt...ja päätynyt siihen, että laita(tuta)n tuon arkiajokuntoon. Edustuskäyttöön on pari ideaa takaraivossa (w111/w112) kunhan saa rakenneltua hallin ensin.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Ari kirjoitti: To 27.10.2022 20:50 Hienoa että meni läpi.Tykkään noista prefacelift takavaloista,herraskaisen näköiset.Vaihteiston tukikumi ainakin helppo ja halpa kohde,mutta jos ei mitään oireita,niin ehtiihän sen?
Sama. Joka vuosi näyttää vaan paremmalta omaan silmään.

Ajattelin alkaa katsoa ja vaihtaa noita kuluvia osia ennen kuin ovat ihan puhki. Saapi nähdä.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

|parsakaali| kirjoitti: To 27.10.2022 23:46 Minulla on ollu joitakin vuosia w221 320cdi arkiajossa ja kieltämättä vähän vähemmällä minulla mennyt. Ketjun vaihdoin ja samalla ne v-laakson tiivisteet. Ilma kompuran suodatin ja imuputki. Etutukivarren helat vaihdoin nelivetomallista. Vaihdelaatikon kannakekumin. Moniurahihnan vaihdoin ostaessa ja laatikkoöljyt huuhtelemalla. Muuten ihan vain ajellut perus öljynvaihto huolloilla :) Kilometrejä pyörähti 300tkm täyteen joku aika sitten.
Jep. No tässä tietysti vaikuttaa tuo, kun en historiasta mitään tiedä ja km-määrä nyt on mitä on. Eiköhän kohta ala olla kaikki tärkeimmät läpikäytynä. Ohjaustehostimen pumppu ja öljyt pitänee lisätä listalle ja hoitaa jossain välissä.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

trapmax kirjoitti: Pe 28.10.2022 08:36
Sharedoc kirjoitti: To 27.10.2022 16:57 Olisiko järkevä hommata joku "säästösika" ja ajella sillä arkiajot ja jättää tämä edustuskäyttöön?
Olen miettinyt...ja päätynyt siihen, että laita(tuta)n tuon arkiajokuntoon. Edustuskäyttöön on pari ideaa takaraivossa (w111/w112) kunhan saa rakenneltua hallin ensin.
Voi olla ihan järkevä liikku.
trapmax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 23.05.2012 15:47

Re: W221 OM642 - Halpoja kilometrejä

Viesti Kirjoittaja trapmax »

Ja vuoden (toivottavasti) viimeinen huoltokäynti Nopaselle varattu ensi viikolle.

Läpikäytävät/vaihdettavat osat:

-Takakelkan etupuslat. Nämä olikin aika rankassa kunnossa, kun katsastusasemalla pääsi itsekin näkemään.
-Tarkastetaan moottorin tukikumit + tarvittaessa vaihto. (Isolla todennäköisyydellä menee vaihtoon).
-Vaihteiston tukikumin tarkastus/vaihto
-Eteen koiranluut (nämä oli jo hommattuna)
-Vuotavan lasinpesunestesäiliön tarkastus
-Eteen parkkien vaihto (ainoa "virhe"ilmoitus tällä hetkellä)
-Puuttuva ruuvi etukulman suojamuoveihin

Itse odotan eniten sitä, miten ajettavuus muuttuu. Nythän tuo ei ole S:n arvolle sopivaa, vaan kaiken maailman urahakeutumista/niiailua/kolinaa.
Palataan asiaan, kun saa auton huollosta ja koettua mahdolliset muutokset ajettavuudessa.
W221 -06 S 320 CDI
W638 -03 Vito 108 CDI
W203 -05 C 180 Kompressor
W210 -98 E 200 CDI
Vastaa Viestiin