500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Efraim kirjoitti: La 01.04.2023 18:51 Toivottavasti nostimet ovat oikeat, sillä ainakin M119.974 moottoriin sopii myös väärällä nostolla olevat osat.
https://www.500eboard.co/forums/threads ... ost-117467
Pitäsi olla oikeat, tässä on 119.960 moottori. Ja nosturien korkeus on 24mm.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Orlov kirjoitti: La 01.04.2023 20:01 Helppohan se on vin numerolla katsoa oikeat kupit :think:
Pitäsi olla oikeat, auton vin numerolla tilattu Saksasta..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuossa uusien numero näkyy:
Kuva
Kokeilin tongilla (ja muovi välissä tietysti) painaa sisään tappia ja menee se sisään mutta saa ottaa voimien takaa. Tosin se tappi on sitten kuitenkin yhtä jäykkä painaa sisään, ei mene sormipelin sisään.. Tuntuu kummalle jos kaikissa 32kpl ois vika, onko sitten että uudet kuuluu olla tuommoset ja kun menee hunoks niin häviää se jäykkyys niistä?
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mitä olen lukenut eilisen illan aikana niin uudet nostajat pitää olla kovat. Laitan tähän youtubevideon jossa näkee miten helposti siinä menee nokka-akseli paikalleen.. mulla ei siis mene noin helposti koska nostajat on jäykät eikä anna periksi niinkuin tuossa videossa. Elikkä tuossa videossa olevat nostajat on varmaan niin kuluneet. 8minuutista eteenpäin alkaa nokka-akselin laitto. Mulla on nokka-akseli just samassa asennossa..https://www.youtube.com/watch?v=8su5yE-VAX8
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 975
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Tämmösen inan numeron löysin A1040501225 tuolle moottorille, eli on tuo 24mm korkea. Pumppailitko öljyssä ennen asennusta? Tosin sillä mitään merkitystä ole, mutta näkisi ettei ole ihan jumissa? Sormin ei kyllä pitäisi onnistua :think:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Orlov kirjoitti: Su 02.04.2023 13:38 Tämmösen inan numeron löysin A1040501225 tuolle moottorille, eli on tuo 24mm korkea. Pumppailitko öljyssä ennen asennusta?
Ne on jo täytetty öljyllä.. siks kai on kovat :)
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 975
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Joo, lisäilin näköjään samalla kun vastasit :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Eiköhän se tästä pikkuhiljaa :)
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on ketju paikallaan ja onnistui jopa ensimmäisellä heitolla kohilleen :o
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

EGR roskan jätin pois kokonaan.
Kuva
Yks pelleistä:
Kuva
Öljypohja putsattu:
Kuva
Ja paikallaan:
Kuva
Venttiilikopat putsattu ja paikallaan..
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Veljet teki mulle kunnon kellon talliin koska vanha oli hajonut :D
Kuva
Sitten oli aika osien putsaukseen..
Kuva
Kuva
Näin pitkälle olen päässyt :D
Kuva
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Hyvältä näyttää. Siivoa vielä katalyytitkin pois putkista.

Voisi leikkiä ajatuksella jos tätä kesällä poikkeasi katsomaan ohiajaessa...
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Ke 12.04.2023 08:47 Hyvältä näyttää. Siivoa vielä katalyytitkin pois putkista.

Voisi leikkiä ajatuksella jos tätä kesällä poikkeasi katsomaan ohiajaessa...
Kiitos :) Katalyysaattori saa olla vielä jälellä kun kerran toimii.. Poikkase vaan tänne jos haluat :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Uudet moottorityynyt ja vaihteistotyyny tilattu. Sillä aikaa laitan moottorin johtosarjaa kuntoon kun oli kaasuläpän potentiometristä ja kaasun moottorista rapissu eristeet irti..
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sehän on kohta ajossa, hyvin etenee. Itse harhaannuin heti autosta prätkiin kun lumet suli. No ehkä se oma projekti joskus tulee valmiiksi.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: To 13.04.2023 22:51 Sehän on kohta ajossa, hyvin etenee. Itse harhaannuin heti autosta prätkiin kun lumet suli. No ehkä se oma projekti joskus tulee valmiiksi.
Tarkotus on ens viikon lauantaina laittaa moottori ja laatikko takasin autoon. Joskus tarvii taukoa näistä autohommista.. :mrgreen:
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja maukku »

[quote=pasi84 post_id=1373432 time=1681414207 user_id=28130]
...sillä aikaa laitan moottorin johtosarjaa kuntoon kun oli kaasuläpän potentiometristä ja kaasun moottorista rapissu eristeet irti..
[/quote]

Tälläkin forumilla esiin tullut asia on hajoava johtosarja, joka murenee AIVAN joka paikasta lämmön ja ajan myötä konehuoneen puolella. Kannattaa eristeiden alta katsoa ja uusia johdot vähintään tulipeltiin asti unohtamatta alempaa johtosarjaa.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja maukku »

...vai olisiko niin, että tuossa-90 mallissa olisi vielä eristeet kunnon materiaalia? Omassa w124:a ei tätä ongelmaa vielä ollut.
MB 300CE12 -90
MB GL 320 CDI -08
MB 500SE-92
MB 500S -02
MB 600SL -93
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 975
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Syynä on, että vihreä ajattelu noihin aikoihin pääsi saastuttamaan autonvalmistajia ja jostain aivopierusta johtuen käytettiin materiaalia, joka jo alunperin olisi pitänyt sijoittaa suoraan kompostiin, eikä autoon
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tämän auton pitäisi olla riittävän vanha että noista kompostoituvista johtosarjoista ei tarvitse murehtia. Alkoi muistaakseni R129:n tapauksessa joskus 1992 se aika.

Ja nyt kun taidan ensimmäistä kertaa tähän ketjuun kommentoida, todettakoon että hienoa duunia. Aktiivisessa seurannassa on!
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 975
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Valitettavasti se alkoi jo -80 luvulla, se että asia tuotiin esiin esiin myöhemmin, perustui täysin tietotekniikan yleistymiseen ja alkava viherajattelu oli vain tekosyy perustella oikeaa syytä,joka tietysti oli raha
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

maukku kirjoitti: La 15.04.2023 12:46 ...vai olisiko niin, että tuossa-90 mallissa olisi vielä eristeet kunnon materiaalia? Omassa w124:a ei tätä ongelmaa vielä ollut.
Joo tässä on muuten johtosarjat kunnossa mutta kaasuläpän potentiometri ja kaasuläpän sevomoottori niin niitten ulommaiset kuoret rapis irti, johtimien eristykset siis kunnossa.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Orlov kirjoitti: La 15.04.2023 16:57 Valitettavasti se alkoi jo -80 luvulla, se että asia tuotiin esiin esiin myöhemmin, perustui täysin tietotekniikan yleistymiseen ja alkava viherajattelu oli vain tekosyy perustella oikeaa syytä,joka tietysti oli raha
Ehkä alkoi jo 80 luvulla mutta ei visiin mersuissa? Mulla ei ole missään mersussa ollut ongelmia johtosarjojen kanssa jotka on valmistettu ennen 1992/1993..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt alkaa olemaan hyvässä mallissa, ootan vieläkin moottorityynyjä ja vaihteiston tyynyä. Ohjauksen iskari myös tilattu..
Kuva
Aika puhtaaks sain moottorin :)
Kuva

Seuraavaks pesen vaihteiston ja vaihdan takimmaisen kampiakselin stefan :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Vaihteisto sai painepesurista :)
Kuva
Kampiakselin takimmainen stefan vaihto alkanut.
Kuva
Aika iso möykky se on :mrgreen:
Kuva

Ainut mitä nyt mietin on tuo viskotuuletin.. Pyörii jäykästi kun on paikallaan tuossa remmilevyssä.. Ehkä siksi kun moottori kävi liian kylmänä kun ostin auton, jos se pyörii koko ajan moottorin mukana tuossa.. miten sen vois tarkistaa?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hyvin etenee!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mittasin moottorin jäähytysjärjestelmän painemittarilla, 0,8bar ja hyvin pysy paineet siellä :)
Kuva
Kytkin uuden jäähyttimen ja ylipaisuntasäiliön tilapäisesti ja moottorin takana olevat putkiliitoksen vedin letkulla vaan yhteen siks aikaa.
Kuva

Seuraavaks mietin miten saan tuon stefan parhaiten paikalleen kun erikoistyökalua ei ole..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on stefa vaihettu. Niitä on kahta eri mallia, toinen on korjausmalli,kuvassa oikean puoleinen oranssi. Siinä on huuli eri kohassa kuin tuossa vasemmassa joka on niinku orkkismalli. Jos oisin laittanut tuon orkkiksen niin se huuli ois tullut samaan kohtaan kampiakselissa missä oli jo pieni ura.
Tratista leikkasin sellaisen että meni just kampiakselin päälle tratti ja sitten työnsin kopan uuden stefan kanssa tratin päälle ja se luiskahti hyvin sitten paikalleen :)
Kuva
Tässä stefa paikallaan.
Kuva

Seuraavaks laitan vaihteiston paikalleen moottoriin kiinni ja sitten ois tarkotus laittaa paikalleen vaimon kansse se autoon lauantaina jos kaikki sujuu niinku olen suunnitellut..
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jaa tuollaisiakin korjaus stefoja saa, en tätä tiennyt. Oli hyvä päivä kun oppi taas jotain uutta.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Voisitko heittää mittoja minkä kokoinen tuo takastefa on? Kiinostaisi vertailla onko lähellekkäään M112/113/272/273/156 stefaa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin