M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Hery »

1988 W126 katiton, eli ei lambdaa. Auto käynnistyy ja käy kylmänä täysin moitteetta, mutta lämmetessä (ei välttämättä juuri 80c) alkaa käymään satunnaisesti huonosti tyhjäkäyntiä, se ei suuri ongelma.

Painattaessa kaasua hivenen, kone ottaa kierroksia ok. Jos kaasua painetaan enemmän (yli 20%) kone pistää vastaan ja nykii. Täyskaasulla kierrokset eivät oikein tahdo nousta ollenkaan. Muutaman kerran kaasuttelun yhteydessä on iskenyt paukkua imusarjasta/ilmamäärämittarista.

Jos pintakaasulla nostaa kierroksen yli 3k kiertää siellä hyvin. Tuntuu vaikeammalta mitä alempaa kierrokset ovat kaasua painattaessa.

Eilen ajaessani ympyrää muutaman sata metriä tuntui, että yhtäkkiä oireet "himmenivät" melkein kokonaan, kunnes taas palaavat. Myöskin lämmin start on pitkä suurimman osan ajasta.
Tyhjäkäynti n. 600 vapaalla ja D:llä 500. Ehan ruuvia myös koitin säätää 1/4-1/2 kierrosta, mutta ei oikein vaikuta.

Ei oikein enää keksi mitä seuraavaksi, myydä pois? :D

Autoon tehty/vaihdettu
-Akku
-Tulpat
-Puola
-Tulpanjohdot
-virranjakajan kansi
-Pyörijä
-Toista kampiakselitunnistinta kokeiltu
-Suuttimet
-Polttoainesuodatin
-jakajan kylkeen tuleva messinkinen bensasuodatin
-Lämpöanturi (mittaristo)
-Lämpöanturi 2 napanen vihreä takana, ruisku?
-Potikka vaihettu ja 0.7v±0.05v
-Kokeiltu 3 eri EHAa.
-Huohotinletku (90°, venttiilikopasta alaspäin)
-Paineet mitattu, ero n. 0.42bar ainakin yli 0.4, pumppu n. 5.5bar
-Paineet tippuu 3 bar samuttaessa ja siitä n 10 sek nollaan. Painevaraaja? Vaikuttaako käytiin? Takaiskuventtiili pumpussa?
Viimeksi muokannut Hery, Ke 01.03.2023 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tässä tulee linkki likimain suoraan yhen käyntihäiriön loppuratkasuun, mut kannattaa toki selata kyseistä topikkia taaksepäinkin, ni selviää mitä kaikkea oli ehitty kokeilla: viewtopic.php?f=3&t=138459&start=60
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ilmamäärän mittarin lautasen ripustukset jumissa?
Ilmansuodattimen imuputken päässä oleva lämpötila-anturin kontaktit hapetunut?
Potikka ei alkuperäinen bosch?
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Hery »

Unohdin mainita että akku myös juuri uusittu, olen avannut hiilet laturista niin toinen oli paljon kuluneempi, mutta ei liian kyllä lyhyt.

Luin tuon topikin läpi mutta ei oikein mitään uutta paljastunut :/
Venttiilivarren kumit joku sanoi että sotki kun vuosi öljyä, en tiedä sitten kun kylmänä/ei kokoajan ei tee oireita. EHAn virrat voisi vielä mitata myös. Tekisi mieli vaan viedä venetmäelle ja maksaa niille 1000e että korjaa.

Voisikohan bensapumpun takaiskuventtiili olla syy vai kannattaako unohtaa?
Viimeksi muokannut Hery, Ke 01.03.2023 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Hery »

Sharedoc kirjoitti: Ke 01.03.2023 12:43 Ilmamäärän mittarin lautasen ripustukset jumissa?
Ilmansuodattimen imuputken päässä oleva lämpötila-anturin kontaktit hapetunut?
Potikka ei alkuperäinen bosch?
Lautasessa ei tunnu ainakaan olevan vastusta, en muista miten mutta tuntui hieman erilaiselta kuin tenavan m102, olisiko ollut että klappia mitä pitäisi olla alussa ei tuntunut ollenkaan. Muuten en ole lautasta/jakajaa ihmetellyt.

Potikka ei bosch, mutta luotettavaksi osoittautunut saksalainen kaveri joka myy ebayssa 5v takuulla. Vaihto ei vaikuttanut käytännössä mihinkään muuta kuin korjasi mitatut resistanssiarvot.
Viimeksi muokannut Hery, Ke 01.03.2023 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Hery kirjoitti: Ke 01.03.2023 02:03 Ehan ruuvia myös koitin säätää 1/4-1/2 kierrosta, mutta ei oikein vaikuta.
Tämä on aina huono juttu. Perussäädöissään jos kone on (tai on ollut) niin mikään vika ei korjaannu tuolla säätämisellä. Pitäisi aina korjata se alkuperäinen vika eikä senkään jälkeen alkaa säätelemään.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Hery »

Sharedoc kirjoitti: Ke 01.03.2023 12:43 Ilmansuodattimen imuputken päässä oleva lämpötila-anturin kontaktit hapetunut?
Mittailin lämpöanturin resistanssia ja näytti 87.0 kOhm 0-3c hallissa. Vaihdoin tilalle tenavasta joka näytti 5.4 kOhm, mikä on toleranssissa. pyöräytin autoa hallissa, auto kävi tyhjäkäyntiä n. 1000-1500rpm ja nyki koko kierrosalueella, potikka näytti 1.08-1.3V (alempi jännite kun kone käynyt enemmän niin lämpesi) varmaan täytyy säätää uudelleen.

EDIT: Luin että KE-jetissä potentiometri ei muka tee mitään kun kone yli 80c tai yli? kylmällä koneella rikastaa eniten ja siitä laskee kun kone lämpenee?

Kuva
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Näiden tietojen perusteella imuputken lämpöanturi on ollut viallinen. Tämä on tarkoittanut että KE-jet on luullut että ulkona on pakkasta -40 C ja kone on käynyt aivan liian rikkaalla.

Jos kone on käynyt kauan liian rikkaalla niin moottoriöljyn sekaan on voinut tiivistyä bensaa, joka koneen lämmettyä alkaa haihtumaan ja kulkeutuu imusarjaan. Moottoria kannattaisi lämmíttää lohkolämmittimellä muutama päivä jotta bensa haihtuisi öljyn seasta. Tai vaihtaa uudet öljyt.

Potikka kannattaisi vaihtaa alkuperäinen Bosch takaisin ja säätää se kohdalleen.
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Hery »

Sharedoc kirjoitti: To 02.03.2023 09:00 Jos kone on käynyt kauan liian rikkaalla niin moottoriöljyn sekaan on voinut tiivistyä bensaa, joka koneen lämmettyä alkaa haihtumaan ja kulkeutuu imusarjaan. Moottoria kannattaisi lämmittää lohkolämmittimellä muutama päivä jotta bensa haihtuisi öljyn seasta. Tai vaihtaa uudet öljyt.
Potikka kannattaisi vaihtaa alkuperäinen Bosch takaisin ja säätää se kohdalleen.
Mitä kautta bensa voi päästä öljyjen sekaan?
Kone kummiskin kylmänä käy hyvin, niin eikö rikastus ole silloinkin käytössä? enkä mitannut anturia lämpimässä mitä silloin olisi näyttänyt...

Öljyt vaihdettu alle 50km sitten, mutta kone käynyt varmaan 5-8 tuntia. Vanha potikka oli tosi kulunut alkupäästä ja näytti 10-30x oikeista arvoista alussa, kummiskin varmaan 380tkm ajettu. Tuo uusi kuulemma pitäisi olla ihan käypä peli.

Olen kyllä säästänyt kaikki vaihdetut osat varmuuden varalta, pois lukien suodattimet tms. Tuo nykiminen/ei tehoa nostaa kierroksia samanlailla koko kierrosalueella antaisi toivoa, että johtuisi nyt väärin säädetystä potikasta, kun aikaisemmin ongelmat vain pienemmillä kierroksilla (500-2500).
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jos kone käy hyvin rikkaalla se huuhtelee öljykalvon sylinterin seinämästä, jolloin palamatonta kaasuseosta ohivirtaa männänrenkaiden ja sylinterin välistä kampikammioon, tiivistyy kylmää moottorin lohkoa vasten ja valuu öljyn sekaan.

Ei kannata vaihtaa öljyjä jos noin tuoreet.

Muistaakseni boschin potikassa voi vääntää kärkipihdellä varovasti potikan kontaktia kulkemaan eri uraa liu’ulla. Näin voi elvyttää vanhaa osaa.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1270
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Myöskin lämmin start on pitkä suurimman osan ajasta.
Paineet tippuu 3 bar samuttaessa ja siitä n 10 sek nollaan. Painevaraaja? Vaikuttaako käytiin? Takaiskuventtiili pumpussa
Pitkä startti lämpinänä johtunee tuosta paineiden tipahtamisesta. Pitäisi pysyä yli 2,8bar 30min stopista.
http://www.w124performance.com/service/ ... 3-1603.pdf
Muutoin mittaamasi pumpun paineet ja paine-ero näyttäisi olevan toleranssissa, joten käyntihäiriö ei välttämättä johdu tuosta.

Potentiometri säädetään 0.7V käyntilämpöisellä koneella, kylmänä jännite saattaa olla jotain muuta.

http://www.w124performance.com/service/ ... chElec.htm
Tuossa vielä linkkin vianhakuun, vaikka olit löytänytkin näköjään jo jotain mittauspohjaa
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Hery »

Tuossa viime yönä kun kävin säätämässä potikan uudelleen, joka oli aika työmaa kun tyhjäkäynti vaihtui muutamaan otteeseen 600-1400 välillä. Vaihdoin myös alkuperäisen ehan paikalle ja vähän ajan päästä auto yhtäkkiä vain vaikutti toimivan. Seuraavana päivänä lähti kylmänä hyvin ja lämpimänäkin toimi ok. Katotaan kuinka kauan käy :D

Pitää varmaan vielä viedä jollekkin ketä saisi tarkasti mitattua seoksen paremmalla painemittarilla, ettei ainakaan ole liian laihalla.

Jäljelle jäi vain pieni viive/tosi lyhyt nykäsy jos 500rpm polkasee. tätä ei kyllä huomaisi jos ei tiedä miten auton kuuluisi käydä.
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

:thumbup:
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Hery »

Ongelmat palaa. Sain auton katsastettua vaikka kone sammuili muutaman kerran katsastushallissa. Katsastuksen jälkee ajelin autolla 20km ja tuntui toimivan taas moitteetta. Tänään lähdin autolla muutaman viikon tauon jälkeen ja auto sammui liikenneympyrässä, ihan kuin olisi puolan irrottanut.

Isoilla kierroksilla röpöttää kuten aikaisemminkin oli ongelmana

Ensin ei meinannut käynnistyä, sitten lähti ja sammui n. 5sek jälkeen. Noin 30 min jälkeen auto kävi ja käytännössä sammuu kokonaan jos kaasua antaa enemmän kuin pikkuvarpaalla. En kyllä oikein keksi mistä vikaa nyt lähtisi etsimään?

Yj releen kokeilin ja juotin kaikki liitokset

Nyt kun auto saatiin liikkenneympyrästä omalle paikalleen (ajaen) niin sammui ihan tyhjäkäynnillä minuutin jälkeen.
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1105
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Koko satakolmosen heikoin lenkki on virranjakaja. Ei olisi ensimmäinen kerta kun eteen tulee auto, johon on ”kaikki sytkäosat juuri vaihdettu”, ja sieltä se vika kumminkin löytyy. Heikoin jakajan kansi oli kestänyt alle 1000 kilometriä.

Ehat, potikat sun muut harvemmin aiheuttavat noin irrationaalisia oireita. Mitä syvemmälle sitten mennään ruiskun herkkiä tehdasasetuksia ronkkimaan, sitä varmemmin lopputuloksena on auto, jossa mikään ei enää ole niin kuin pitää, ja ennallistaminen ei enää noin vain korvakuulolta onnistu.

Monesti myös asetuksia rukkaamalla voidaan hetkellisesti peittää tai kompensoida niitä varsinaisia vikoja, mutta pitkässä juoksussa joudutaan vaan syvemmälle suohon.

Huono puola voi myös oireilla epämääräisesti, samoin vahvistin. Ja onhan sen lämmönjohto koriin myös kunnossa?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Hery »

Karel kirjoitti: Ma 10.04.2023 09:12 Koko satakolmosen heikoin lenkki on virranjakaja. Ei olisi ensimmäinen kerta kun eteen tulee auto, johon on ”kaikki sytkäosat juuri vaihdettu”, ja sieltä se vika kumminkin löytyy...

Huono puola voi myös oireilla epämääräisesti, samoin vahvistin. Ja onhan sen lämmönjohto koriin myös kunnossa?
Tarkoitatko "lämmönjohdolla" EZL kapulaa kun on lokasuojan kohdalla?

Avasin virranjakajan joka oli hieman hapettunut. Putsasin pinnat ja hiosin keskellä olevan hiilen vahingossa lyhyeksi kun luulin sen olevan metallia. Kone käynnistyi helposti, mutta johtui luultavasti vain kun oli kerennyt jäähtyä. Eli vika ei korjaantunut. Sain ajettua auton talliin.

Tallissa vaihdoin muuten vaan ilmasuodattimen kun uusi pyöriskeli takapenkillä. Koskin CO ruuviin, mutta kuusiokolo olikin väärän kokoinen. (Pakokaasumittauksessa kokeiltiin, että 1/4 kierros tiputtaisi CO:n 3 -> ~1.5)

Tämän jälkeen auto ei sammunut itsekseen, mutta isommalla kaasulla röpötti. Hetken kaasuttelin autoa ja yhtäkkiä alkoi toimia ihan ok. Ajoin autolla 50km moitteetta ja toiset 30km parin tunnin päästä.

Ainoa miinus on vapaalla kaasuttessa putkessa pieni pauke ja käynti aika kylmänä kevyessä 80kmh ajossa (65-80c) = käy rikkaalla?

M102 tenavassani kyllä paukkuu samanlailla kun kaasun nostaa.


Täytyy varmaan ostaa jakajaan kaikki muoviosat uusia. Takana oleva suojakansi oli aika kuluneen näköinen. Jakajan kansi oli bremi, ihan ok merkki? Uudet Boschin osat olisi satasen enemmän bremiin verrattuna..

Nyt kyllä auto toimii ok nykyisilläkin osilla, mutta kauanko?....
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1105
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Boschin osilla on yleensä saatu Bremin kamoilla ”korjatut” toimimaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Hery »

Edit: vaihdoin Tulpat ja nyt tuntuu taas toimivan tällä hetkellä. Vanhat olivat ainakin oikeaa sorttia eli vastuksettomat. Edellinen omistaja oli nekin vaihtanut....

Otin auton taas ajoon ja toimi ok n 20 minuuttia kaupunkipyöritystä kunnes taas sammui ajossa. Ostin boschin virranjakajan kannen ja pyörijän ja vaihdoin virranjakajan sillä mukana olleet työkalut eivät riittäneet pyörijän pultteihin. Ei kyllä auttanut boschinkaan osa. Nykyinen pyöriä oli muuten bosch.

Röpöttää/sammuu kaasuttaessa ja sammuu kun laittaa D:lle. Täytyykö jo alkaa miettimään sähkökonversiota autosta? :/

Uudelleen startti vaati kolme 5 sek yritystä jolloin lähti. Pintakaasulla nousee kierrokset ja käy tasaisesti 4500 kierroksellakin kevyellä jalalla. Sahaamisen jälkeen "röyhtäsee" imusarjan kautta tai käy muutaman kierroksen.
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Hery
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 19.12.2021 23:24
Paikkakunta: Tampere

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Hery »

Nyt on autolla ajettu lähemmäs 3000km ja ongelmana oli 1 huono tulppa ja 3 euron nokka-akselin stefa, tämä vuosi öljyä virranjakajaan jossa sitten kipinät meni miten sattuu.

ainoa käyntivika on tällä hetkellä hieman alhaiset kierrokset D:llä. noin 490rpm. ihan ajettava silti niin ei ole jaksanut pureutua siihen.
W126 300SEL -88
W201 2.0E -86
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: M103 KE-Jet apua? Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onkohan moottorin huohotuskanava karstaantunut tukkoon jos stefasta hönkii öljyä niin paljon että kipinä katoaa?
Vastaa Viestiin