Vetonivelten suojakumien vaihto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Vetonivelten suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

124:sen suojakumet vaihtoon. Lähteekö vetarista kopsauttamalla nivel irti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vetonivelten suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ei lyömällä, siellä on seger-rengas. Se perän puoleisen nivelen ulommainen kuppi lähtee naputtelemalla irti. Sieltä paljastuu akselin pää ja seger.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Vetonivelten suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Jep.
Miten tuo toinen. Tosin taitaa onnistua molemmat samasta päästä, jos pelkästään suojakumet vaihtaa. Olis tarkoitus kuitenkin puhaltaa ainakin akselit ja jotain tuolle ulommalle vetonivelen kuorellekkin pitäisi tehdä.
Tuoltape se löytyi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vetonivelten suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

300E W124 1987 kirjoitti: Pe 07.04.2023 21:20 Jep.
Miten tuo toinen. Tosin taitaa onnistua molemmat samasta päästä, jos pelkästään suojakumet vaihtaa. Olis tarkoitus kuitenkin puhaltaa ainakin akselit ja jotain tuolle ulommalle vetonivelen kuorellekkin pitäisi tehdä.
Tuoltape se löytyi.
Kumit onnistuu vaihtaa ottamalla vain tuo sisäpään nivel.
Ulkopään nivel onkin vähän työläämpi, suojakumin kuppi pitää ensin raottaa irti. Sitten nivelen ulompi osa lähtee taittamalla ja saa akselin pään näkyviin. Jos purat nuo nivelet, niin merkkaa ja ymmärrä mitenpäin kaikki osat tulee. Kuulien urat ovat vinot ja asettuvat toisiinsa nähden ristiin. Kuulia paikallaan pitävää siderengasta ei kannata kääntää vaan laittaa just samoin päin kuin oli.
Kuva
Kuva
Kuva
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Vetonivelten suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Juu. Sain merkattua ja kuulat numeroiduissa pusseissa.
Viimeksi muokannut 300E W124 1987, La 08.04.2023 07:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Vetonivelten suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Olipa tuohon yhteen pintaan tuollainen erikoinen jälki ilmaantunut.
Taitaa olla valmistusvika. Takuujuttuja.
Tuossa ollut kuula oli kylläkin ehjä eikä pinnassa näkynyt mitään jälkiä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: Vetonivelten suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Näissäkin varmaan, kun vetareita irrottaessa käännellään ja väännellään, jotta laakerilta mahtuu ulos niin tuohon peltirasian kehälle mihin suojakumi tulee, tulee ulkonemia ja niistä vettä ja muuta mukavaa ajan saatossa vetarille.
Tiedä onko näihin suojakumeja kukaan paikoillaan vahtanut varsinkaan tuota ulompaa

korjaus tekstiin. Sisempihän onnistaa ja saa puhtaaksi, mutta tuo ulompi jo haasatavampi.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Vastaa Viestiin