Mitä maksoi 200.000 km W212:lla?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Mitä maksoi 200.000 km W212:lla?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Yhdeksän vuotta sitten 77.600 km ajettuna ostamani 220 CDI:n mittarissa on nyt 277.600, joten on välitilinpäätöksen aika.

Nettiautossa on 2011 - 2012 vuosimallin ikkunahinta suunnilleen samoilla kilometreillä 12.000 €. Tingitään siitä pari tonnia pois ja arvioidaan auton hinnaksi 10.000 €. Maksoin syyskussa 2011 rekisteröidystä 2012 mallisesta autostani toukokuussa 2014 36.500 €, eli arvon alenemaa on tapahtunut 26.500 €

Polttoainetta on kulunut 10.753 litraa keskikulutuksella 5.38 sadalle. Mittaustarkkuus ei yllä mitenkään kolmen numeron tarkkuuteen, mutta pakko ilmoittaa noin, koska 5.38 on ihan eri lukema kuin 5.4. Polttoainekulut olivat 14.681 €.

Koska tämän auton tapahtumaloki on vain tekninen, joudun arvioimaan verojen ja vakuutusten vaikutuksen jälkeenpäin. Vakuutusten osalta käytän arvionani 9 x kuluvan vuoden vakuutusta 534,10 joka tekee koko käyttöajallani 4866.90 €

Veroitkin ovat vaihdelleen vuosien välillä, mutta 9 x 650 € on suunnilleen oikein, yhteensä 5850 €.

Renkaita on vaihdettu 1796 € arvosta ja uudet kesärenkaat ovat taas tilauksessa.

Huoltoon ja korjauksiin on kulunut rankasti enemmän kuin olisi pitänyt, yhteensä 11.810 €. Sanotaan, että uutena kalliin auton huollolla ei ole tapana halventua kilometrien kertyessä, mutta tässä on käynyt päinvastoin. Koko ajan parempia vuosiaan menevän auton trendi on laskeva, kun ensimmäisellä kolmivuotisjaksolla meni huoltoon ja remppaan 4774 €, seuraavalla 4534 € ja viimeisten kolmen vuoden aikana 2502 €. Lukemissa näkyy sekin, että kuski kypsähti jossain vaiheessa Vehon ja Wetterin palveluun ja siirtyi MB-Osan asiakkaaksi.

Koko lysti on kustantanut yhteensä 60.637 € eli 30.3 senttiä kilometrille.

Tuolla rahalla olisi ajanut työsuhdeautollakin, mutta ei E-sarjalaisella. Onko järkee vai ei riippuu näkökulmasta, mutta tuon minun autoiluni on maksanut.

Yhdeksän vuotta sitten autoa ostaessani budjetoin sille 8 vuoden käyttöajan. Sen jälkeen Rouvan S213, korona ja etätyöt ovat vähentäneet minun autoni ajomäärää niin paljon, että myönsin sille viime keväänä yhden lisävuoden. Arvioisin voivani vaihtaa alle kymppitonnin välillä tilalle vaikkapa hieman uudemman ja lähes puolet vähemmän ajetun S205:n tai 50 - 60.000 € välirahalla uuden patteriauton. Koska en osaa tehdä tuota valintaa juuri nyt ja koska autoni on edelleen toimiva ja mieleinen, annan sille toisenkin lisävuoden. Katsotaan, onko ensi keväänä mitään kiinnostavampaa tarjolla kohtuuhinnalla?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mitä maksoi 200.000 km W212:lla?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei parane vaihtamalla, ainakaan w205. Huoltoon ja korjauksiin mennyt yllättävän paljon, ajoin vastaavalla autolla n. 445-485tkm välin ja huoltoihin ja korjauksiin meni muutama satanen.
S124 300TE
S211 E500
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mitä maksoi 200.000 km W212:lla?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Minkä uuden patteriauton saisi 60 k€:n välirahalla? EQE alkaen hinta 76200€ ja siihenhän pitää vielä ruksailla minimissäänkin jonkin verran varusteita. Onko tuo edes vielä lämpöpumppumalli, ei kai Oulun seutuville kannata ostaa patteriautoa ilman lämpöpumppua? 50 k€ riittää jos ei tarvitse W212:n tiloja.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 633
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Mitä maksoi 200.000 km W212:lla?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

EQB:n tai Skoda Enyaqin ajattelin saavani tuolla välirahalla eikä niiden kanssa tarvitsisi tinkiä tiloista eikä harrastuksista kun sukset tai polkupyörä mahtuu mukaan sesongista riippuen. Katumaasturin tyylilajin toki joutuisi niissä hyväksymään mutta kaipa siihenkin tottuisi?

Olen samaa mieltä nimimerkin S202 kanssa. Minustakin huolto ja korjaaminen on ollut kalliimpaa kuin odotin. Syitä on useampia, on sattunut muutama tekninen haveri, auto on ollut pitkään merkkihuollon hoidossa ja kuski ei siedä ylimääräisiä natinoita eikä kolinoita, joten vanhaakin autoa hoidetaan uuden tavoin.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Vastaa Viestiin