Mersut

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Mersut

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Aika hurjasti tullut Mercedes Benz-merkkisten tuotteiden kanssa pelattua sen 10 vuoden aikana, mitä ajokortti on taskussa luurannut, mutta jostain syystä ei tälle foorumille ole tullut juuri kirjoiteltua. Ehkä tällaista tyytyväisyyden tunnetta muillekin harrastelijoille, jotka eivät katso pelkästään auton arvoa vaan yksilöä kunnostusprojekteja suunnitellessaan tarjoavia aiheita ei vaan sitten ole juuri ollut, vaan tähdelliset ovat enemmän ajaneet sitä käyttöauto-osiota.

Itselläni on jo vuosia ollut joku tietty kärsimys päällä siitä, että etenkin suomen autopiireissä harrastellaan aika paljon samoja malleja, merkkejä ja korimalleja. Tuntuu kuin kaveripiirien paine ja essonbaarijutut vaikuttaisivat poikkeuksellisen paljon siihen, mitä kulkineita harrastelijat itselleen hankkivat. Paljon on tätä kokeilematta jaskaa-osastoa. Tämä nyt ei Mersuihin liity vaan eniten tuonne ranskis/italia-osastolle, mutta W210 lie mersuista se vähiten harrastajia kiinnostava malli, etenkään jos kyseessä ei ole mikään V8 täysleluilla. Toki ruoste on ongelma ja itse olen sille hyvin allerginen, koska remontointimahdollisuudet ovat itselläni rajalliset - ja haluan ajaa siisteillä autoilla. Paavo on kuitenkin autona aivan ihana, niillä tuli aikanaan tahkottua hurjasti kilsoja, koska olivat pitkään ns. Parasta mitä parilla tonnilla sai, kunnes W211 vei kyseisen tittelin. Eli näissä muut ominaisuudet vähän vähentävät ketutusta agressiiviseen ruostumiseen - Vähän kuin Alfassa fiilis korvaa puuttuvan laadun.

Sitten asiaan. Paavoa ei pariin vuoteen ole taloudessa ollut, edellinen yksilö taisi olla juuri tätä itselle rakasta softattu fl 200 CDI 6V manukalla-kategoriaa, 2020 kesällä tuli sellaisella tahkottua kymppitonni. Taisi sen jälkeen olla yksi 280 4matic, mutta se ei oikein itseä innostanut. Mersut yleensä dieselillä ja Bemarit bensana. Mutta kuten ketjun otsikosta voi päätellä, poikkeus taas kerran vahvistaa säännön.

Tällä hetkellä piha on muutenkin täynnä pikkuprojektia, kun itsellä isompi rassausaika rajoittuu lumettomiin ajanjaksoihin. Pihalla olevasta CLK:sta saisi todella pienellä vaivalla leimapelin, mutta jotenkin sille ei vaan ole ollut innostusta. Liekö liian teinimäinen vehje omaan makuun. Tuli viime viikolla kuitenkin bongattua chattiautosta otsikon kulkine, omalla kylällä ja maltillisella hinnalla. Haukankatseeni jotenkin näki kuvista, että tämä on todellakin pelastamisen arvoinen yksilö, ja yllätyin kun mainittu mittarilukema ei ollutkaan kirjoitusvirhe. Auto on ollut suomessa 20 vuotta keskenään tutuilla henkilöillä, ja takuukilometreillä kuulemma aikanaan tuotu. Auton aikanaan suomeen tuonut henkilö siis auton minulle myöskin myi, ystävänsä puolesta joka ei terveyssyistä kyennyt enää Mersulla ajamaan. Liasta ja kolhitusta etunurkasta varmaan johtuu, ettei autosta olleet kyselleet kuin romu/katalysaattoriukot, ja kukaan ei tietenkään ollut mennyt paikan päälle katsomaan, vaan näitä perinteisiä parin sadan tarjouksia. Maksoin pyydetyn summan, ja vaivanpalkkaa päälle siitä että auto tupsahtaa loppuviikosta kotipihaan kyydillä. En autoa sen enempää paikan päällä tutkinut, mutta kyllähän tuo siinä kunnossa on, että siitä kannattaa minttu tehdä. :thumbup: Pari oikeasti aivan pinnassa olevaa ruosteenalkua, yksi kynnen kokoinen vähän syvempi rupi. Sisältä ehjä, likainen kuin mikä mutta sehän näissä tämänkaltaisissa projekteissa on juuri parasta - Näkee miten auto muuttuu helposti vain puunaamalla.

Ehkä osasyy ostohimoon oli kavereiden vähättelyt, "ai pien lommo, ihan kasassa, perus mätäpaavo" - Katsotaan ensi viikolla kun pesen auton ja vaihdan siiven.

Autolla ajettu viime katsastuksen jälkeen jokunen sata kilometriä, ja leima loppunut viime vuoden heinäkuussa. Eli katsastus tuskin on mikään isompi ongelma.

Värinä 341U Aquamarine Blue Metallic, ei ole joka pojalla?
Classic-ankeilustaan huolimatta jokunen varuste sentään ruksattu, nämä ei ainakaan W210 Prefacessa vakiona? Ilmastointi, ortopedi-istuin kuskille, cruise, sadetunnistin, himmentyvät peilit, valonpesurit ja penkinlämppärit. No, kolme ensimmäistä ainoita joilla on jotain merkitystä. Hauskasti tässä keskikyynärnoja vielä merkitty varustelistaan, ainoastaan ihan alkupään suomitaksi-220D-yksilöissä olen nähnyt kyynärnojattoman keskikonsolin. Kyllä, sellainen on olemassa, Nettiautossakin 1 kpl tarjolla ultra-ankeaa versiota.

Jatketaan tästä...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Stugenaattori, Ke 29.11.2023 16:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kiva kun laitat kuvia. Juttu on siten mielenkiintoista luettavaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

markoala kirjoitti: To 04.05.2023 10:34 Kiva kun laitat kuvia. Juttu on siten mielenkiintoista luettavaa.
Aina itsekin tulee iloiseksi, kun runsailla kuvilla höystettyjä projektipäiväkirjoja foorumeilta löytää, etenkin jos ne ovat tehty tällaisista ei-niin himoituista vehkeistä. Ysärikalusto on oikeasti uhanalaista, toki premium-puolella kato ei ole niin hurjaa kuin käyttispuolella. Juuri tajusin ettei vielä ihan muutama vuosi sitten niin jokapäiväisiä ykköslagunoita, ykkös/kakkos-mondeoita sun muita enää näe lainkaan liikenteessä. Kiva olisi jos edes jokunen yksilö säästyisi ihan jokaisesta automallista, viime vuosina pikkuvikojen takia paalaaminen on vaan lisääntynyt näiden katti ym. pelleilyjen takia.

Tämä laite on täysin alkuperäinen, katteineen ja kivalla historialla. Käyttiksiä tykkään retrofittailla paremmille varusteille, mutta tähän en taida edes nahkarattia vaihtaa, kun tuo aika kulumaton muoviratti tuo vähän ajetun fiilistä ajellessa...

Tuli huudosta ostettua pikkuvikainen kärcherin imevä höyrypesuri, kaikki nyt varmaan tietää mihin tarkoitukseen. Toivotaan että toimii riittävästi, että saa nuo penkit puhtaaksi :lol:
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14004
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mainiota! Väri on parhaimpia W210:aan, niin ysäriä. Täällä Savonlinnassa liikkuu vielä samanvärinen farkku kohtuukuosissa, aikanaan oli sedankin mutta sitä en ole aikoihin nähnyt. Ykkössarjan väykyissä kohtaa vielä vanhaa filosofiaa, että merkittävät varusteet piti yksitellen ruksia - paketeisaa oli lähinnä pientä hiplakaista. Näin ollen autot ovat enemmän yksilöitä kuin esim W211 saati myöhemmät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Timo L. kirjoitti: To 04.05.2023 17:15 Mainiota! Väri on parhaimpia W210:aan, niin ysäriä. Täällä Savonlinnassa liikkuu vielä samanvärinen farkku kohtuukuosissa, aikanaan oli sedankin mutta sitä en ole aikoihin nähnyt. Ykkössarjan väykyissä kohtaa vielä vanhaa filosofiaa, että merkittävät varusteet piti yksitellen ruksia - paketeisaa oli lähinnä pientä hiplakaista. Näin ollen autot ovat enemmän yksilöitä kuin esim W211 saati myöhemmät.
Kyllä 211-sarja aika samaa kastia vielä on, Classic oikeastaan vielä unkeellisempi Avantgardeen ja Eleganceen verrattuna, kuin W210:ssa. Etuovipahvin puita ei edes raaskittu viedä loppuun saakka, ja Avantgarde/Elegancessa on kromihilpettäkin vielä hienompien puiden ja ambilightien päälle. 212-sarjassa perusmalleissakin jo sentään nahkaruorit ja ambilightitkin taitavat olla ovenkahvoissa kaikissa malleissa. Mutta siinä olet oikeassa, että W210 facelift oli ensimmäinen, jossa cruise ja ilmastointi olivat edes vakiona, ja sitä varmaan tarkoititkin.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14004
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, en ole järin W211 ja 212 tutustunut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Auto kotiutui tänään, ja vähän sitä pihassa tutkin mitä flunssaltani jaksoin. Repsikan nostokohdassa on reikä, ja suolakalvojen takia listojen alapuolella puskee pientä pistettä siellä täällä. Yleiskunto kuitenkin on hyvä, nuo oli ainoat pettymykset. Harmittaa vaan kun ajattelin saavani pintapelleiltään ruosteettoman väyrysen parilla paikkamaalauksella, mutta noiden maalipinnalla se taitaa olla mahdotonta.

Kuva

Kuva

Kuva

Harmittaa kun ihmiset eivät pese autojaan, joskin tässä taisi terveyssyytkin vaikuttaa viime vuosina. Saa nähdä jaksaisiko spray-pumpulipuikkotaktiikalla siivota noita pisteitäkin pois. Tuossa siis auton ainoat näkyvät ruostekohdat, eli kai seisseen väyrysen kanssa tilanne voisi pahempikin olla. Kaikessa kyllä pienet kilsat näkyvät ja tuntuvat, epäilen vielä enemmän CLK:ni vastaavia kilsoja. Huoltokirjaa ikävä kyllä ei oltu suomen aikana täytelty, mutta tuolla historialla se ei ainakaan itselle ole ongelma.

Siipi ja suotimet tilailtu iparts.fi:stä, joka siis se paras ja halvin osien ostopaikka.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Vähän positiivisempaa kuvaa välillä. Pikainen sisäputsi ennen tervehtymistä ja höyrypesuria odotellessa. Saa nähdä minkä keuhkokuumeen tuosta hommasta vielä tienasin... Orkkis Becker vaihdettu paikalleen, kun sellainen löytyi varastosta. CLK:ssa ei toiminut valaistus, näemmä tässä toimii vaikka FL W210 mankka alunperin.

Eipä tarvitse kilometrejä epäillä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pari kuvaa salamalla, ihan vaan koska kerrankin se ei näytä/tunnu kovin kammottavalta. Mitään vikaa en autosta tänäänkään löytänyt, öljyä lisäsin pari litraa, toivottavasti papukka ei aivan hälläväliä-huolloilla ole päästellyt. Loota ehkä vähän viiveellä ottaa vedon kun painaa kaasua, mutta en muista oliko nämä vaan tällaisia rauhallisia. Jarrut toimii, myös käsijarru. Ei tarvitse edes polttimoita vaihtaa. No mittaristoon yhden vaihdoin. Taisi olla ensimmäinen, originaleja olivat kaikki.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja dealer »

On se harmi vieläkin, että tämä korimalli oli niin paha ruostumaan. Meillä olisi paljon enemmän kivoja autoja mistä valita käyttöautoakin, itse ajoin jonkin aikaa 320cdi -99 jolla ajaisin vieläkin ellei ruoste olisi syönyt. Sen auton onneksi pelasti eräs nuorimies entiseen loistoonsa.

Hieno on sinun auton väri, ja vaaleat sisustat ovat tosi valoisia 210:ssa.

Cruise lienee vakiovaruste automaattivaihteisessa.
Siipi ja suotimet tilailtu iparts.fi:stä, joka siis se paras ja halvin osien ostopaikka.
Tilasin ihan vasta Aeromotorsilta S203:een ison kasan osia hintaan 180 euroa. Kokeilin nyt samat tuotteet iparts ostoskoriin, niin siellä hinta 205 euroa.
Ainut ero siinä, että alatukivarsia en ottanut Aeromotorsilta halvimpia vaan Vaicot, niitä ei saanut ipartsilta niin kokeilin sieltä halvimmilla.
Rahtikuluja ei mene 180 euron tai kalliimmista paketeista Aeromotorsilla, laskin ipartsin hintaan 14,90 rahtikulut kuten heidän sivuillaan hinnoiteltu.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Hieno katsoa Väykyn kunnostusta! Itsekin saman vuotisen aikanaan kunnostin ja oli hyvä auto pitkän aikaa :thumbup: Vähän harmittaa kun sen myin, mutta silloin ei ollut tiloja säilytellä autoja.

Aeromotorsilta itsekin tilaillut osia, halvat hinnat ja nopea toimitus :D
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

dealer kirjoitti: Su 07.05.2023 07:21 Hieno on sinun auton väri, ja vaaleat sisustat ovat tosi valoisia 210:ssa.

Cruise lienee vakiovaruste automaattivaihteisessa.
Siipi ja suotimet tilailtu iparts.fi:stä, joka siis se paras ja halvin osien ostopaikka.
Tilasin ihan vasta Aeromotorsilta S203:een ison kasan osia hintaan 180 euroa. Kokeilin nyt samat tuotteet iparts ostoskoriin, niin siellä hinta 205 euroa.
Ainut ero siinä, että alatukivarsia en ottanut Aeromotorsilta halvimpia vaan Vaicot, niitä ei saanut ipartsilta niin kokeilin sieltä halvimmilla.
Rahtikuluja ei mene 180 euron tai kalliimmista paketeista Aeromotorsilla, laskin ipartsin hintaan 14,90 rahtikulut kuten heidän sivuillaan hinnoiteltu.
Aeromotors myös hyvä, lähinnä meinasin näitä jotka vaan taistelee surkean Autodocin kanssa, että järki käteen. Saksalaisten kanssa yleensä iParts ollut halvin, muun maalaisten kanssa Aeromotors. Poikkeuksiakin tosiaan varmasti on. Molemmat kannattaa tsekata.

On kyllä tullut vastaan Preface 210:ia tomaattina ja ilman Cruisea.

Edit: Mielenkiinnosta katselin tähän tilattujen osien hintaa Aerolta, ja euron-kaksi kalliimpia lokasuoja jne. Eli varmaan juuri tapauskohtaista, ja postikulutkin toki vaikuttaa.

Lisäksi Aeron sivut toimivat kännykällä aika kehnosti iPartsin vastaaviin verrattuna. Jostain syystä tekstin kopioiminen tökkii, jos vaikka haluaisi tuotteista hakea lisätietoa. Ei ole mobiililaitteille suunnattu.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Okei, millä varustekoodilla cruise on tässä autossa ? Joo autodocilta ei kyllä tilata mitään jos ei ihan pakko, ja pakkohan ei ole...
oulaistenliikenne.fi
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

dealer kirjoitti: Su 07.05.2023 16:31 Okei, millä varustekoodilla cruise on tässä autossa ? Joo autodocilta ei kyllä tilata mitään jos ei ihan pakko, ja pakkohan ei ole...
Listauksessa ei tainnut olla, ollut varmaan maakohtaista onko vakiona. Suomessa ei ainakaan :D
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
tyko h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja tyko h »

Katselin itsekin tätä projektia, ei vaan aika riitä kaikkeen ja vaikka saisi ostettua niin kerkeisikö tekemään? Hyvä kun meni osaavalleja kerkeävälle. Maalaus kannattaa tehdä kunnolla, ei kannata oikoa. Väri on hieno.
W903
V126
W203
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

tyko h kirjoitti: Su 07.05.2023 20:17 Katselin itsekin tätä projektia, ei vaan aika riitä kaikkeen ja vaikka saisi ostettua niin kerkeisikö tekemään? Hyvä kun meni osaavalleja kerkeävälle. Maalaus kannattaa tehdä kunnolla, ei kannata oikoa. Väri on hieno.
Hitsaaminen ei ainakaan toistaiseksi itseä kiinnosta, kun ei sitä tallia ole missä konetta säilytellä. Vuokranantajalta kone löytyy, mutta noloa olisi jatkuvasti sitä lainailla. Tallipaikkaa etsinyt vuosia, mutta ulosotot ja budjetti yleensä kaatavat asian, tai liian ADHD:t tallikaverit. Itse olen kuitenkin lähes raitis ehta pussihousu. (Jos jollakulla Kymenlaaksossa jotain halpaa vaikka 1 auton tallia, saa vinkata)

Pari vuotta vasta itse suurempia hommia tehnyt kun OKT:n muutin, tallitiloja ei ole vieläkään. Aivot kuitenkin löytyy ja ovat toimivat, eli voisin sanoa taitavani korihommat kuitenkin esim. Tätä esimerkkiä paremmin, kaikella rakkaudella: https://youtu.be/X1bujAFuiYY

Ruoste ahdistaa itseäni henkilökohtaisesti, joitain se ei tunnu pätkääkään kiinnostavan vaikka yksilön tekniikkaan ja huoltoihin työnnettäisi rahaa vaikka kuinka. Eniten ärsyttää huonosti tehdyt korityöt, esim. Ylimaalaukset joissa kaaren pokkaukset on jätetty mädiksi. Monikaan tuskin pienistä pisteistä listojen alapuolella stressaisi ennenkuin tilanne on akuutimpi, koska kyllähän säännöllinen pesu ja raudanpoiston käyttö hidastavat mätimistä jo rajusti. Itse kuitenkin haluaisin että kaikki autoni olisivat päältä priimoja, pohjan suhteen en ole niin kranttu, kun sinne ei kukaan näe.

Tapana on myös tehdä huolellisesti Google-selvitystyötä ennen kuin alan tekemään yhtään mitään. Korihommistakin oppinut monet niksit ihan vain nettiä selailemalla. Jokunen kaverini käyttää usein vieraampiin autohommiin tuntikausia turhaa aikaa, kun ego ei anna periksi ohjeiden katsomiselle ja ulkopuolisten neuvoille, vaan on pakollinen tarve oppia itse. Muutenhan tuo olisi ihan ok, mutta jos kirotaan sitten homman veemäisyyttä jälkikäteen, tekee se tilanteista vähän kummallisia.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12583
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja epk »

kannattaa nyt ens alkuun miettiä kannattaako tuosta sen enempää alkaa tekemään autoa itselle, meinaan kuvissa olevat ruosteet kertovat , varsinkin väykyssä, että näkyvät ruosteet kun kertoo ainakin kolmella niin voi olla lähellä totuutta. Eli tsekkaa koko alusta kauttaaltaan, sieltä varmasti tulee lisää yllätyksiä.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja puunakki »

epk kirjoitti: Su 07.05.2023 21:39 kannattaa nyt ens alkuun miettiä kannattaako tuosta sen enempää alkaa tekemään autoa itselle, meinaan kuvissa olevat ruosteet kertovat , varsinkin väykyssä, että näkyvät ruosteet kun kertoo ainakin kolmella niin voi olla lähellä totuutta. Eli tsekkaa koko alusta kauttaaltaan, sieltä varmasti tulee lisää yllätyksiä.
Näin valitettavasti. Itselläkin oli kyllä pohja siististi massassa, mutta löyty kyllä silti loppujenlopuksi pehmeitä paikkoja. Tuo ei välttämättä ole vielä paha, mutta pohja olisi kyllä syytä putsata ja korjata sitten paikat. Ehjä massa kun ei ole tae ehjälle pellille :lol:
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

epk kirjoitti: Su 07.05.2023 21:39 kannattaa nyt ens alkuun miettiä kannattaako tuosta sen enempää alkaa tekemään autoa itselle, meinaan kuvissa olevat ruosteet kertovat , varsinkin väykyssä, että näkyvät ruosteet kun kertoo ainakin kolmella niin voi olla lähellä totuutta. Eli tsekkaa koko alusta kauttaaltaan, sieltä varmasti tulee lisää yllätyksiä.
Autoja sen verran monta pihassa että jostain on luovuttava sitten kun alkavat olla kohtuullisessa kunnossa. En vielä tästä tiedä jääkö vai lähteekö, mutta talviliukuriksi tämä ei ainakaan ole enää menossa. Eli todennäköisesti tarjolle vain tänne foorumille. Väärällä käyttövoimallahan tämä toimii, siitä ei varmaan kukaan ole eri mieltä. Mutta toki mielenkiintoisempi tämä väliinputoaja-V6 kuin 220D :think:

Aiemmat lähikuvat näyttivät auton pahimmat paikat, ovien alapaneelien tai kylkilistojen välistäkään ei puske kuprua, takakaaren pokkauksissakin vain jotain oikeasti pinnallista ruostetta (siis sellaista, josta ei jää suuresti kraateria), kuskin puoli on parempi kuin tuo kuvattu repsikan puoli. Paksin lukon yhteydessä tyypillinen kupru, mutta sekin vielä pelastettavissa. Ehkä kuvat puhtaana tällä viikolla antavat yleisilmeestä paremmin osviittaa :wave:

Pohjassa varmasti sanomista on, mutta itsellä ollut alustojen kanssa se periaate, että kunhan leimalla kelpaa niin välttää. Resurssit ovat sen verran rajalliset, että jo nyt autojen paranteluun ja kunnossapitoon menee enemmän aikaa ja rahaa kuin mikä olisi elämänlaadun/vaihtelevuuden kannalta järkevää, eli jostain on ihan pakko tinkiä ja olla vähemmän tarkka edes jollain osa-alueella. Käytän toki kotelosuojaa, tervasprayta laitan yleensä kaaripokkausten päälle pesun jälkeen, ja jos alustaan joutuu hitsausta tekemään, tehdään ne edes jotenkin tulevaisuuttakin ajatellen.

Niin, ja W210:n kanssa voi ihan rehellisesti sanoa, että teenpä nyt tästä aihiosta kun ei parempaakaan löydä :lol: Jos perusvarusteinen pallokylki-volvo olisi edes tässä kunnossa, purkaisin sen millisekunneissa.

Eniten nyt jännittää, onko Colornetillä vähillä roposilla tilaamani maali oikean sävyistä. 341U-koodilla ei meinaan mistään nettikaupasta saa väriä, niin tilasin tuolta 341:llä. Ei ainakaan Google anna muun värisiä Mersuja hakutuloksissa ilman U:takaan, Aquamarinea puskee silti. Ja jenkkiläisiä kauppoja joissa tuota väriä myydään 341:nä. Kylän Fixukselta saa sekoitettuna, mutta 25-28€ purkki kilikolia on vähän turhan suolainen.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Ufotkin löytyivät romuläjästä.

Aika imeytynyttä osa liasta, niin en jaksanut ihan kaikkea hinkuttaa, kun kuitenkin myllytystäkin vaatii myöhemmin. Seuraavaksi etusiiven irroitus ja uuden maalaus. Varmaan löydän netistä ohjeita, mutta milläs puskuri irtoaa? Vissiin nurkan raottaminen riittää siipien irroitukseen, mutta aika huonossa maalissa sekin, niin kai se irrallaan on kivempi maalata.
Viimeksi muokannut Stugenaattori, Ke 29.11.2023 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Stugenaattori kirjoitti: Su 07.05.2023 17:06
dealer kirjoitti: Su 07.05.2023 16:31 Okei, millä varustekoodilla cruise on tässä autossa ? Joo autodocilta ei kyllä tilata mitään jos ei ihan pakko, ja pakkohan ei ole...
Listauksessa ei tainnut olla, ollut varmaan maakohtaista onko vakiona. Suomessa ei ainakaan :D
Kun listassa ei ole erikseen varustekoodia vakkarille niin se on ollut tässä autossa vakiovaruste (tai sitten jälkiasennettu, epätodennäköistä)
oulaistenliikenne.fi
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Laitetaas vielä pari kuvatusta tälle päivää. Roskia nyt tulee väkisinkin pirusti, mutta myöhemmin lisää lakkaa ja vesihiontaa.

Kuva

Kuva

Ja kyllä, paukulla. Epoksi pohjalla, ja siitä ei mikään muu pohjamateriaali tykännyt, niin oli pakko vetää suoraan epoksin päälle. Kestävyys ennen tyyliä kumminkin.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Kuva

Kuva

Kuva

Ei hyvältä näytä, mutta kuten kaverini viime kesänä yksiä paikkamaalauksiani solvatessa totesi, suurin osa nykyihmisistä ei tekisi yhtään mitään. Typerältä silti tuntui sotkea takakylkeä noin paljon jokusen ruostepisteen takia. Sävykään ei ihan kohtaa, tämä niin harvinainen sävy että lie mahdotonta saada sopivaa...
Viimeksi muokannut Stugenaattori, Ke 29.11.2023 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 Aut. Classic '98 201tkm Pelastamisprojekti

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Hirveä oksennus, ja vielä kivat painaumat kun oli väärinpäin pöydällä kun vetelin epoksit vastapuolelle. Istuvuuskin on mikä on, mutta on tuo kai parempi kuin rutussa oleva. Ei paljoa. En ymmärrä, kun viime syksynä maalailtiin mopon tankkia jne, tuli kiiltävää, ihan ruiskutasoista pintaa ilman että tarvitsi lakkaa vetää miljoona purkillista. Nytkin tuntuu että eka versio jossa oli vielä Motip lakkaa jäljellä, näytti jo yhden kerroksen jälkeen paremmalle, kuin mitä tuo nyt näyttää. Tiedä uskaltaako tuota edes vesihioa aikanaan, mutta voihan siihen vetää sitten uuden lakkakerroksen. Pellille ei huvita uudelleen vetää, sen verran budjetilla harrastelen.

Kai tänne muistakin romuista voi kirjoitella, CLK:sta irroitin tänään korisarjan, oli aika hurja takaa ilman lippaa ja etulippa oli risa, eikä jaksa sijoittaa sen korjaamiseen ellei joku kaveri puoli-ilman halua väkertää. Menköön siis orkkiksena. ABS-anturi tms. Ongelma vielä.

Tämän kökkäreen ongelmana on pöllyttely tyhjäkäynnillä. Kierroksia kun pitää, ei mitään, kun päästää, piha ihan sinisessä käryssä. Onko muita vaihtoehtoja kuin ahdin? Paneudun tuohon kun saan perän nousemaan ja auton rampeille, jotta saan taisteltua konepellin auki.
Viimeksi muokannut Stugenaattori, Ke 29.11.2023 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: E240 '98 201tkm, CLK 230K '98, W204 646-220 CDI '08, S211 320CDI '03

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hyvän näköinen W210 ja hieno väri.Ei se "U"värikoodin perässä muuten merkitse mitään.Eli oikeaa väriä saa pelkillä numeroilla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 '98 201tkm, CLK 230K '98, W204 646-220 CDI '08, S211 320CDI '03

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Paavo sai nyt levätä, eipä siinä muuta ole kuin paikka helmaan. Lainailin paksin lukkoa ja alipainepumppua CLK:n diagnosointiin ja nehän passasi, eli helpottaa osien saantia siihen kummasti kun nuo käyvät myös W210:sta. Abs-anturin sain vaihdeltua, mutten saanut vielä liikkeelle kun on takakaaren fiksailu kesken. Ilmeisesti pitää ajaa +40 km/h että sammuisivat valot, jos vika oli anturissa? Kehä ei ainakaan ole samanlainen kura kuin W204:ssä - Johon vaihdoin anturin myös ja vikavalo ei poistunut.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 '98 201tkm, CLK 230K '98, W204 646-220 CDI '08, S211 320CDI '03

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

W210:ssa lappu helmassa, eipä siinä kai muuta kuin leimaa koittamaan, kun saan paksin lukon ympärystän valmiiksi ja CLK:n lainatun lukon ja alipaineyksilön siirrettyä takaisin. W211 ei nouse vaikka kompura pelaa, Starilla ei päässyt CLK:n käsiksi ja muutenkin hommat etenee todella mallikkaasti.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 '98 201tkm, CLK 230K '98, W204 646-220 CDI '08, S211 320CDI '03

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Kuva

Puskuri fiksattu ja jotenkin paikallaan. Otin auton liikennekäyttöön eilen ja kävin tänään vähän ajelemassa. Ei mitään moittimista. Myös CLK:lla poistuin ensimmäistä kertaa kotipihasta, mutta sen kanssa yllätykset eivät olleet niin positiivisia.

Josko Maanantaina kävisi katsastuksessa, onhan tuohon katsastukseen vaikuttavia vikoja korjattu jo 1 kappale.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 '98 201tkm, CLK 230K '98, W204 646-220 CDI '08, S211 320CDI '03

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Kuva

Kuskin penkin pesu painepesurilla vaikutti tajunnanräjäyttävältä idealta. Puhdas siitä tulikin, yksi pieni raita jäi johon painepesuri ei ollut osunut. Nyt ei vaan enää ortopedisäädöt toimi. Ei ole ilmavuodoista kiinni, ilmaa ei liiku penkissä. Keskuslukko ja muut alipainelaitteet toimivat. Ajattelin että ilmaa puhaltaisi purkilta penkille koko ajan, ja ortopedisäädöt olisivat täysin mekaanisia, mutta josko tuolla jotain sähköä sitten on? Katsoo toimiiko kun kuivunut kunnolla. Voihan sieltä olla vaikka joku sulake palanut jos siellä jotain muuta elektroniikkaa on, kuin penkinlämmitin.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 '98 201tkm, CLK 230K '98, W204 646-220 CDI '08, S211 320CDI '03

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Kuva

Vikalistan haun jälkeen iki-ihanaan iridium-tulppien vaihtoon.

Kuva
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Stugenaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 28.03.2019 05:34

Re: E240 '98 201tkm, CLK 230K '98, W204 646-220 CDI '08, S211 320CDI '03

Viesti Kirjoittaja Stugenaattori »

Ihan niin pahasti ei kiillotettuna pistä nuo maaliraiskaukset silmään, jos sävy olisi osuvampi, olisin melkein tyytyväinen. Ei paukulla kuitenkaan ihmeisiin pysty.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Päivittäin tullut ajeltua. Ei moittimista. Olisipa muidenkin yksilöiden kanssa yhtä helppoa. En tiedä millä S211:sen vuotoja voisi etsiä ilman nosturia. Isot rampit on, mutta eipä niillekään pysty perä tontissa peruuttamaan.
W204 C220 CDI OM646 Man 6v, Perusmalli
S211 E320 CDI OM648 Aut, Avantgarde
W208 CLK230 Kompressor Aut, Sport
W210 E240 Aut, Classic
+Muun merkkisiä
Vastaa Viestiin