m103 päästöt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jore J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 08.05.2022 08:49

m103 päästöt

Viesti Kirjoittaja Jore J »

Tästäkin aiheesta varmaan tuhat topiccia, mutta tehdään 1001. Katsastus meni kutakuinkin niin kuin odotinkin. Eli ne legendaariset päästöt. Auto -92 300E KAT

Tyhjäkäynti
CO% 0,5
CO2 13,4
HC 165
O2 1,5

Kierroksilla
CO% 0,58
CO2 13,7
HC 82
O2 1,1

Lambda 1,030

Tyhjäkäynti on vähän korkea, noin 1000rpm.

Onko ehdotuksia millä noi päästöt vois saada sallittuihin arvoihin vai mennäänkö suosiolla käteiskatsastukseen?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
rallikuski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 11.01.2014 00:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: m103 päästöt

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

No tulpat, ilmansuodatin, sytkäosat vaihtoon... suuttimet kunnossa? Katti tarpeeksi lämmin mitattaessa? K-jetti muuten kunnossa? K-jetin vikakoodit katottu??
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: m103 päästöt

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Jore J kirjoitti: Ti 09.05.2023 10:27 Tästäkin aiheesta varmaan tuhat topiccia, mutta tehdään 1001. Katsastus meni kutakuinkin niin kuin odotinkin. Eli ne legendaariset päästöt. Auto -92 300E KAT

Tyhjäkäynti
CO% 0,5
CO2 13,4
HC 165
O2 1,5

Kierroksilla
CO% 0,58
CO2 13,7
HC 82
O2 1,1

Lambda 1,030

Tyhjäkäynti on vähän korkea, noin 1000rpm.

Onko ehdotuksia millä noi päästöt vois saada sallittuihin arvoihin vai mennäänkö suosiolla käteiskatsastukseen?
Katti ei oikein vaikuta toimivan tai sitten seos on vaan niin rikas esim. sytytyskatkosten tai polttoainejärjestelmän hartsiutumisen vuoksi ettei katti voi enää puhdistaa. Mikä taas voi johtaa siihen ettei katti toimi.

Omassa M111 -moottorissa vastaava HC tyhjäkäynnillä tuplaantui edelliskerrasta ja oli 2.
Kierroksilla samoin tuplaantui lukuarvoksi HC 4.

CO% puolestaan tyhjäkäynnillä nousi edelliskerrasta lukemaan 1 ja kierroksilla tuplaantui lukemaan 2. Mitään temppuja en ole tehnyt ja katsastanut toistakymmentä kertaa mutta aina olen käyttänyt Nesteen pienmoottoribensaa säilytyksessä sekä poikkeuksena nyt E98:a kausisäilytysaineen kanssa. Todennäköisesti tuo nosti päästömittausarvot noin ylös.

Onko sinulla auto säilytyksessä talvisin tarkoitukseen sopivan polttoaineen kanssa?
Tavallinen E95 tai E98 alkaa pilaantua jo kolmen kuukauden säilytyksen jälkeen ja pahimmillaan tukkii suuttimia ja venttiilejä polttoainejärjestelmässä hartsin tapaisella töhnällä joka ei liukene millään kokeilemallani aineella. Mukaanlukien suolahappo ja pikeytymien poistoon tarkoitettu erinomainen Kent One Shot.
Avatar
Jore J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 08.05.2022 08:49

Re: m103 päästöt

Viesti Kirjoittaja Jore J »

Autolla ajettu ympäri vuoden. Ei ole ollut säilössä. Viime syksynä uusittu vj pyörijä ja tulpat (Denso t20epu) Enne mittausta kävin ajaa motaria noin 20min. Mittailin tosta x11 pistokkeesta seuraavia:

3 pistokkeesta jännite seilasi tyhjäkäynnillä 4,6v-5,5v @80°C
Jenkki foorumilta ymmärsin, että pitäis olla 0,45v?

Hz duty cycle virrat päällä 70% ja tyhjäkäynnillä 50%

Edit. Lambdan johdot esiin apparin maton alta ja mittailemaan. Jännite laskee 0,1v tietämille ja pysyy siellä. Eli lambda ilmeisesti sökö.
Vastaa Viestiin