Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Autoni (E 2019 ajettu 40 tkm) parkkipaikka kolhinnan kohteena. Törmääjän mielestä osui hieman taka puskuriin, no takakylki huolella sisässä ja olihan se puskuriinkin osunut. Vannekin oli saanut osumaa ja nyt sopivassa vauhdissa (110 ) tekee tasaisin väliajoin sarjan värähdyksiä, kun tarkemmin katsoin niin vanteen puolissa on reunasta lähtenyt maali ja alumiinikin hiukan muokkaantunut, (kuva alla) kysynkin että pitääkö tuo nyt vaan hyväksyä kun auto ei enää ole ihan uusikaan vai nillitänkö korjaamolla, tuskin ne ainakaan muuten tuolle mitään tekee. Arviota oli puskurin ja takakyljen maalaus noin 2000€. Saa nähdä millainen tulee maalauksesta, mihin maalin rajat ja tuleeko kaari enää kohdilleen niin ettei peilaa mustassa värissä.
IMG_20230513_072617884_HDR (2).jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tietenkään pidä hyväksyä. Vahinkotarkastaja ei ole tehnyt työtään kunnolla.
oulaistenliikenne.fi
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Ammattitaitoa ei tähän asiaan liittyen ole, mutta kokemusta on. Sellaista kolarikorjauksen jälkeistä vikaa ei olekaan, mikä "täytyy hyväksyä". Kolarikorjauksen, ja sen että se maksetaan vakuutuksesta, idea on että sinulla on auto semmoinen kuin se oli ennen kolaria. Jos täristää ja vanteessa on vikaa niin sinulle kuuluu korjattu tai uusi vanne.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JuKoS kirjoitti: La 13.05.2023 09:29 Autoni (E 2019 ajettu 40 tkm) parkkipaikka kolhinnan kohteena. Törmääjän mielestä osui hieman taka puskuriin, no takakylki huolella sisässä ja olihan se puskuriinkin osunut. Vannekin oli saanut osumaa ja nyt sopivassa vauhdissa (110 ) tekee tasaisin väliajoin sarjan värähdyksiä, kun tarkemmin katsoin niin vanteen puolissa on reunasta lähtenyt maali ja alumiinikin hiukan muokkaantunut, (kuva alla) kysynkin että pitääkö tuo nyt vaan hyväksyä kun auto ei enää ole ihan uusikaan vai nillitänkö korjaamolla, tuskin ne ainakaan muuten tuolle mitään tekee. Arviota oli puskurin ja takakyljen maalaus noin 2000€. Saa nähdä millainen tulee maalauksesta, mihin maalin rajat ja tuleeko kaari enää kohdilleen niin ettei peilaa mustassa värissä. IMG_20230513_072617884_HDR (2).jpg
Yksin kertaista Ei mitään,
saavat korjata käytetyillä osilla mutta kuntoon pitää tulla
ja jos eivät saa kuntoon ongelam ei ole sinu joko korjaavat tai lunastavat ja jos lunastuksesta tarjotaan mielestäsi liian vähän ei sitä tarvitse hyväksyä vaan sanot että siteen korjatte
usein kuulee yritävät velmuilla vaikka millä että samanlaisen auton saa sillä ja sillä hinnalla selityksillä niin siihen sitten käykää sitten ostamassa ja tuokaa näytille niin katsot onko saman kuntoinen
ja enenkaikkea älä hyväksy mitään korjausta nenkuin olet tarkistanut työn
näissä maalailuissa kanttaa tarkista myös näkymätömiin jäävät kohdat mahdolisiman hyvin
Mökkillä
'
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Kiitos vastauksista. Pitää yrittää saada auto vastaavaan kuntoon kuin ennen kolhimista, sinänsä eihän tuo vannekaan pahalta nyt näytä mutta vuoden parin jälkeen paljas ja raapittu alumiini tahtoo hapettua ja se hapettuma leviää lakan alla nopeasti. Auton maalipinta oli tähän asti virheetön, jos jotain jälkeä tai kiveniskua tuli niin ne korjattiin ja kiillotettiin pois.
Sikäli kun ymmärsin niin minkäänlaista ruoste suojausta ei tulla korjatun kohdan sisälle tekemään, ei ole kuulemma tarpeen, onko alkuperäinen suoja aine niin juoksevaa vielä että imeytyy oiotun takalokarin kaaren kahden pellin väliin?
Saas nähdä millaista sijaisautoa tarjotaan? Pitäisi aktiivi (siis ei kokoon menevä) pyörätuoli mahtua kyytiin, pitänee kolhijan vakuutusyhtiöltä (Turva) kysellä kun ei sieltä ole otettu vielä yhteyttä.
Auto menee kesäkuun alussa korjaukseen.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä ne korjatut pitää suojata kuten se on ennen kolariakin ollut.
Tuskin mikään on niin paljoa muuttunut vuosien saatossa, joskus aikoinaan tein hommia pajassa missä oli oma autopeltiseppä. Kyllä ne kaikki suojattiin pläkkärin ja maalaamon jälkeen kotelosuojalla tai alustamassalla missä niitä oli alunperinkin ollut.

Mitään puolihuolimatonta ei pidä hyväksyä, joskus joutunut maalaamoa vaihtamaan kun ei sävy vaan onnistu ensimmäisessä.
Vakuutuksista maksetaan ja sille maksulle voi vaatia palvelua.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Palataan aiheeseen. Mersu on nyt korjattu, muutaman lisäkäynnin jälkeen täysin virheettömään kuntoon.
Vannekin uusittiin ja nelipyörä suuntaus tehtiin jossa löytyi hieman säädettävää joka on mahdollisesti ollut jo tehtaalta (kaikissa aiemmissakin uusissa mersuissani on ollut säädölle tarvetta).
Oikaisu on tehty täydellisesti, en näe mitään normaalista eroavia heijastuksia tai muotovirheitä. Maalissa oli pari virhettä joiden takia käytiin lopullisessa fiksauksessa kuukauden kuluttua (maalin kuivuttua).
Jostain syystä rattiin oli ilmestynyt naarmuja jotka korjattiin myös fiksauksen yhteydessä.
Ensimmäisessä fiksauksessa jäi vielä yksi maalivirhe joka korjattiin seuraavina päivinä ja sijaisauton käyttöä jatkettiin niiltä osin. Sinänsä mukavaa kun näitten jälkitöiden ajan oli vastaava täysin uusi mersu käytössä.
IMG_20230801_100753086_HDR (2).jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hienoa että meni about kunnialla korjaus läpi!
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 366
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Tämä kuulunee kategoriaan: Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä se uudelleen.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Jürgen kirjoitti: Ti 01.08.2023 18:36 Tämä kuulunee kategoriaan: Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä se uudelleen.
Juuri näin. Kolarikorjausala tiivistettynä.

Hyvä että tuli kuntoon.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Nyt en tiedä mitä sanoisi/tekisi, pestyäni auton ja ryhdyin valmistelemaan jos vaikka vahaisin sen niin huomasin että tuon aikaisemman kolarikorjauksen jäljiltä on ikään kuin kitti tai pohjamaalin hiontarajoja tullut esiin, peilaa tuolla kolhitulla alueella kuin olisi lammikon reunoja, pisin taitaa olla yli kymmenen senttiä. Silmällä nuo näkee peilauksena mutta kännykän kameralla vaikea saada esiin, yritin silti, kuva raidasta alla, yksi niistä näkyy keskellä kuvaa vaakatasossa epäselvänä raitana. näitä on siis useita lammikon näköisiä. Paheneekohan nuo vai enkö vain huomannut aikaisemmin kun onnellisena otin auton vastaan, ei millään jaksaisi taas maalaus rumbaakaan.
jälki.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 512
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Periaatteessa ei pitäis pahentuam mutta vaikea sanoa kun ei nää livenä. Mutta muuten työ on tehty huonosti jos silmäällä näkee
lammikon näköisiä jälkiä. Itse veisin näytille korjaamoon ja vaatisin paikkaamaan jäljet. Ei tuommoista tarvitse hyväksyä eikä
pidä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kittiraja tai jonkun puhki hiotun maalikerroksen raja tullut näkyviin. Kuvasta ei tosin näe mutta ymmärsin tuosta lammikon reunasta. Taitaa olla nykymaaleilla yleistä kun vedetään päivän aikana märkää märälle systeemillä.
S124 300TE
S211 E500
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3901
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ehdin jo kirjoitella lämpötila eroista yms...
Otetaan vähän takaisinpäin, eihän toi ollut talvella maalattu... Kitti kutistuu vähän ja tulee rajoja näkyviin.... talvella maalatuissa tätä ongelmaa joskus tulee vastaan kun kesä alkaa lämmetä.
Vie takas, ei kelpaa kuitenkaan. Virhe on virhe ja sillä hyvä.
Temu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 20.10.2008 21:13

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja Temu »

Ehdottomasti uudelleen maalaukseen. Virhe pohjissa
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Mitä vikaa pitää hyväksyä kolarikorjauksessa jäävän?

Viesti Kirjoittaja epk »

kolarikorjaus nykyään niin iso bisnes ja kun varmaan joku 90% ihmisistä ei edes tajua katsoa tuollaisia virheitä niin kyllähän noita tulee. Aika on rahaa ja hyvin tehdyt pohjat ei käytänössä sen puitteissa mahdollista. Maalilinjat isoissa konserneissa otetaan sen mukaan ketä ne milloinkin tarjonnut, oli ne sitten toimiva käytännössä tai ei jne.

Takas vaan, kyllä ne virheensä korjaa.
Vastaa Viestiin