OM 646.820 egr venttiili vika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

OM 646.820 egr venttiili vika

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Kaupoilla kävin aamusta kylmällä koneella n. 2km suuntaansa ja meni vikatilaan kaupan pihalla. Tyhjäkäynnillä kämpille ja töpselin perään. Herjas venttiilille y27/9 sisäistä vikaa.
Perjantaille katsastettu ja päästöt oli hyvät. 436tkm menty.
Meneekö uuden ostoksi vai saako elvytettyä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: OM 646.820 egr venttiili vika

Viesti Kirjoittaja hentar »

Voipi herkistyä voitelemalla. Ota egr- venttiilin muovikotelo auki, alta paljastuu mekanismi, kaareva ura säätömoottorin akselilla ajaa "rullanostajaa" .Taisin itse jotakin keraamista lämmönkestävää käyttää. Huomaat käteen kyllä eron.
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: OM 646.820 egr venttiili vika

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Jep
Laitoin kent one shot akselille ja alkoi liikkumaan alkuunsa kangerrellen palautui. Nyt liikkuu jo hyvin.
Täytyy hakea jotain lämmönkestävää voiteluun.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM 646.820 egr venttiili vika

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

hentar kirjoitti: Ma 15.05.2023 13:26 Voipi herkistyä voitelemalla. Ota egr- venttiilin muovikotelo auki, alta paljastuu mekanismi, kaareva ura säätömoottorin akselilla ajaa "rullanostajaa" .Taisin itse jotakin keraamista lämmönkestävää käyttää. Huomaat käteen kyllä eron.
Ääni tuolle keraamiselle voiteluaineelle. Itse olen voidellut takan luukkujen saranat ja EGR:n karan AT-keraamisella sprayllä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6003448 ... ine-500-ml
AT - Keraaminen voiteluaine edustaa viimeisintä, edistyneintä teollisuuden voiteluteknologiaa. Keraamisen ainesosan paineenkesto- ja erotusominaisuudet ovat omaa luokkaansa, paremmat kuin muiden lisäaineiden, kuten grafiitti, MoS2 sekä PTFE. Keraamisen lisäaineen lämpötilankesto aina + 900°C saakka, ja 4 - 10 mikronin ohutlevyinen, liuskeinen koko takaavat erinomaisen voitelun, kulumiskestävyyden ja irrotuksen.

IKH lupaa paremman lämmönkeston

https://www.ikh.fi/fi/keraaminen-voitel ... l-tip90307
erittäin kovaa kulutusta kestävä metalliton keramiikkasuihke
poistaa kirskunnan ja äänet pitkäksi aikaa
kestää suolavettä, happoja ja emäksiä
lämpötila-alue -40°C...+1600°C
[/quote
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: OM 646.820 egr venttiili vika

Viesti Kirjoittaja epk »

ei mielestäni kannata voidella millään, eikös se sitten kerää kahta kauheammin karstaa itseensä ? Uunipesusprayllä lähtee myös hienosti puhtaaksi.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2325
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM 646.820 egr venttiili vika

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

epk kirjoitti: Ma 15.05.2023 20:33 ei mielestäni kannata voidella millään, eikös se sitten kerää kahta kauheammin karstaa itseensä ? Uunipesusprayllä lähtee myös hienosti puhtaaksi.
Omassa tapauksessa liikkuva kara oli jäykkä kuivuuttaan ja keraaminen kuumankestävä voiteluaine on niin ohutta ettei siitä jää juuri mitään muuta kuin liukas pinta.
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: OM 646.820 egr venttiili vika

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

jos siinä näkyy varrella sellaista tervaa nokea, niin jotain kovaa liuotinta suihkuttaa siihen niin se koko alaosa täyttyy sillä ja se valuu vartta pitkin ja putsaa sen noen pois. se herkistää sitä. kun ei se ylärakenne siinä mitään yleensä jumita vaan se varsi.

itsellä ei yleensä ole ongelmaa jos autolla ajaa joka päivä, mutta jätä pari-kolme päivää niin jo voi nykiä kun tuo jumittaa. tai jos seisoo pari viikkoa niin sitten saa jo melkein koodia. liimaantuu kiinni
W212 E350cdi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM 646.820 egr venttiili vika

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nurmituomas kirjoitti: Ti 16.05.2023 10:48 jos siinä näkyy varrella sellaista tervaa nokea, niin jotain kovaa liuotinta suihkuttaa siihen niin se koko alaosa täyttyy sillä ja se valuu vartta pitkin ja putsaa sen noen pois. se herkistää sitä. kun ei se ylärakenne siinä mitään yleensä jumita vaan se varsi.

itsellä ei yleensä ole ongelmaa jos autolla ajaa joka päivä, mutta jätä pari-kolme päivää niin jo voi nykiä kun tuo jumittaa. tai jos seisoo pari viikkoa niin sitten saa jo melkein koodia. liimaantuu kiinni
Ja lian lisäksi se ventilin varren liukupinta voi kulua
alkaa sitten takertelemaan/keräämän paskaa sinne väljistynessen vällin pika vauhdilla
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin