w124 pystysuuntainen klappi eturenkaissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

w124 pystysuuntainen klappi eturenkaissa

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Eli kesärenkaita vaihtaessa ja renkaita kopistellessa hieman kolahteleva klappi pystysuuntaisesti löytyi kuskinpuolelta.

Selkeää syytä ei silloin löytynyt joten pienen tovin ajoin ja rupesi kiemurtelemaan urissa yms. Epätasaisuuksissa.

Kokeilin että klappi jatkui vaikka toinen painoi jarrua, käsittääkseni näin voi pyöränlaakerin poissulkea?
Alapallot kun oli tässä vanhat niin ne vaihdatutin korjaamossa molemmat eteen ja kiemurtelut loppui :arrow: ja ohjaus parantui kivasti.
Kuitenkin klappi jatkui tästä huolimatta kuskinpuolella (ei vänkärin puolella).

Nyt asiallisessa mestassa keula ylös ja kopistelemaan, nyt sama klappi on molemmilla puolilla?
Edelleen jarrun painaminen ei muuta mitään.

Iskarit ja ylätukikumit vaihdettu 30tkm sitten eikä nämä mitenkään jousta erityisemmin, varsinki ylätukikumeista hyvä että maali on vähän karissu.
Samoihin aikoihin vaihtui raidetangotki vaan näiden ei kait pitäisi vaikuttaa pystysuuntaiseen klappiin? Toinen oli vaihtohetkellä aika loppui niin se tuntui vaakasuunnassa, ei pystysuunnassa.

Niin ja iskarin pultit oli ainakin kiinni kun löytänyt tällaisenkin vaihtoehdon jollakin käyneen.
Myös vaakasuuntaista klappia ei löydy kummastakaan.

Mitä sitten kokeilisi kun alkaa omat neuvot loppumaan :eh:
Sen verta vielä että talvirenkaita laittaessa viime syksynä kaikki oli klapitonta ja kivaa. Varsinkin kylmänä ei tuntunut kuin vaimea klappi laakereista (ei kolahteleva!) Ja tämäkin katoaa jos painaa jarrua tai käy ajamassa lenkillä laakerit lämpimiksi.
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: w124 pystysuuntainen klappi eturenkaissa

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Nyt kokeiltu putsata navan ja vanteen välistä sekä eri vanteilla, ei muutosta.
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: w124 pystysuuntainen klappi eturenkaissa

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Päivitetäämpäs tätä monologin tavalla :D

Jotta tästä monologista olisi hyötyä jollekin tulevaisuudessa niin tosiaan iskarin ylätukikumit oli ainakin osasyyllinen ja näiden vaihtaminen poisti toiselle puolelle ilmaantuneen klapin.
Näiden toteaminen selvisi kun tunkkasin renkaan ilmaan ja pyöränkotelon puolelta lampulla sai valoa kajastettua läpi sen tukikumin syvennyksistä!
Vaihtohetkellä rupesi muutenkin terävästi rasahdellen ottamaan kaikki montut sun muuta ja ratkeamat levisivät hyvästi, eli n. 30tkm kesti FAG iskarin tukikumit. Tietääpä näitäkin lampulla katsoa jatkossa aina kun tunkkaa renkaan ilmaan :)
Sekä tosiaan nyt kulkee paljon pehmeämmin kaikista montuista yms. :)

Klappi jäi edelleen kuskinpuolelle mutta parani. Tällä kertaa klappi poistuu jarrua painamalla eli pyöränlaakeri olkoon kyseessä. Kaipasihan se säätöä vaan tuntuu että jos luottaa tällä kertaa kolmioprikkaan niin jää juuri ja juuri kolahteleva klappi (vaikka ajaakin laakerit lämpimäksi?) renkaasta kopistelemalla pystysuuntaisesti :think:

Edellisestä kerrasta oppineena annan ainakin nyt kolmioprikan liikkua ja jos löysäämällä + kopistelemalla (jos se asettuisi paremmin) ei kummene niin laakeri vain vaihtoon.
Ainakin olka-akselissa ei ole tällä kertaa vikaa (pitäisi olla) kun piti muovivasaralla taputella napaan samalla kun työnsi kädellä napaa olka-akseliin. Eli koolin ja akselin välissä ei pitäisi olla klappia vaan nyt tällä kertaa itse laakerissa.

PS. sattumalta pyöränlaakerikin on FAG-merkkinen, liekö laatu heikentynyt heilläkin vaikka olen pitänyt laatumerkkinä? Voisi alustavasti hommata SKF-laakerin jos sattuu löytymään (FAG-laakeri ostettu kun SKF-laakeria ei löytynyt ja varaosaliikekin tarjosi jotain SNR-laakeria mistä ollut ennen kuullutkaan). Toisella puolella SKF-pyöränlaakeri rokannut jo 75tkm 8)
Vastaa Viestiin