Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja epk »

Pyle kirjoitti: Su 03.09.2023 18:55
epk kirjoitti: Su 03.09.2023 13:32 lähtisin ensimmäiseksi korjaamaan testeri yhteyttä, jäis arvuuttelu vähemmällä tuossakin.
Kävi jo testerissä. Ainut vika minkä anto asr kytkin, se on vaihdettu. Tai no toinen vika can väylä ja lh moduuli. Konkkien vaihdon jälkeen ei oo vielä testerissä käyny.
entä tallentuneet vikakoodit tai livedata , tutkittiinko niitä ?
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

epk kirjoitti: Ma 04.09.2023 20:09
Pyle kirjoitti: Su 03.09.2023 18:55
epk kirjoitti: Su 03.09.2023 13:32 lähtisin ensimmäiseksi korjaamaan testeri yhteyttä, jäis arvuuttelu vähemmällä tuossakin.
Kävi jo testerissä. Ainut vika minkä anto asr kytkin, se on vaihdettu. Tai no toinen vika can väylä ja lh moduuli. Konkkien vaihdon jälkeen ei oo vielä testerissä käyny.
entä tallentuneet vikakoodit tai livedata , tutkittiinko niitä ?
Tallentuneet koodit oli se asr-kytkin ja can väylän lh moduulilta ei vastausta. Livedatassa arvot näytti olevan kohdillaan.

Kondensaattorien vaihdon jälkeen ei ole testerillä tarkastettu.
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

Noh asr/abs sekoilu loppu kun käytin abs/asr pumpun releet ja johdot irti. Eli se vika on ilmeisesti siinä pumpussa tai asr releessä.

No sitten rikkaalla käymiseen. PA-suodatin vaihdettu, vieläkin tuntuu käyvän rikkaalla.

Pitänee vielä hankkia kunnollinen painemittari niin pääsee mittaamaan paineen tarkasti.
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

Polttoainepaine täysin kohdallaan.
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

Vaihtoehtoina on nyt sitten: Maffi (vaikka hyviä arvoja näyttiki), LH moduuli, muu sähkövika, ajoitus...

Kiertokangen anturi näytti hyviä lukemia...

Voiko säätyvä imunokan tunnistin vaikuttaa? Tai nokan asentoanturi?
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Re85 vaan tankkiin, sillai reilusti niin ainakin noi co arvot saat kohdilleen
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -92 S320
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

Noniin. Hht-winillä taas dataa seurattu, koodit luettu ja boksit nollattu. Can väylävika hävisi konkkien vaihdolla, ilmamassamittarin arvot hyvät ja kaikki muutkin anturien arvot hyvät. Silti tuntuu käyvän rikkaalla hajusta päätellen. Tässä tuntuu nyt, että ainooks vaihtoehdoks jää että jako ei ole kohdallaan. Tuntuu vaan älyttömältä kun moottori toimii normaalisti.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tuo, että asr/abs-vikavalot herkästi syttyvät AGM-akulla viittaa siihen, että yj-suojarele lyö osan elektroniikasta pois päältä kun akku ottaa rajusti virtaa vastaan. Ja näin kuuluukin olla.

Esim. joissakin vanhoissa venemoottoreissa, joissa ei ole ylijännitesuojausta elektroniikalla, ei suositella lainkaan AGM-akkuja.

En tunne LH:ta, mutta en hämmästyisi vaikka sekin liittyisi tähän samaan kuvioon.

Tutkittiinko vanhoja tulppia? Oliko niissä eroja? Mitattiinko suutintestissä niiden tuotot/erot?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

Noniin. Palataas tähän asiaan. Jakoketjussa venymää. Nokat 8 astetta myöhässä. Hydrauliset nostajat olivat myös aivan jumissa.

Vaihtelen tässä lähipäivinä ketjun ja katsotaan rupeeko rikkaalla käyminen häviämään. Nostajat purin ja putsasin, johan rupesivat liikkumaan. Tässä oli Ina:n nostimet. Onkohan tehtaalla mersu inaa käyttänyt?
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

Uus ketju paikallaan mutta jää silti noin 5 astetta nokat jälkeen. Todennäköisesti vaikuttaa yleinen kuluminen siihen, että ei saa aivan kohilleen. Uusi ketju puoli lenkkiä lyhyempi kuin vanha. Alemmat laahaimet suht vähän kuluneet. Veikkaampa että jumiutuneet nostajat vaikuttavat noihin päästöihin, venttiilit eivät menneet kokonaan kiinni.

No totuus selviää kunhan saan loput osat ja koneen käyntiin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pyle kirjoitti: To 22.02.2024 21:25 Uus ketju paikallaan mutta jää silti noin 5 astetta nokat jälkeen. Todennäköisesti vaikuttaa yleinen kuluminen siihen, että ei saa aivan kohilleen. Uusi ketju puoli lenkkiä lyhyempi kuin vanha. Alemmat laahaimet suht vähän kuluneet. Veikkaampa että jumiutuneet nostajat vaikuttavat noihin päästöihin, venttiilit eivät menneet kokonaan kiinni.

No totuus selviää kunhan saan loput osat ja koneen käyntiin.
Kampiaakselin merkistä katsottuna vai mihin verratuna ?
heittokellola/astelvyllä ja ykk merkki tarkastettuna ?
jos tehtaan merkiin niin ne on monesti vain ohjammassa että menee oikeallae hampalle
eli kaikissa muissa asenoissa olisi merkki reilusti pielessä,
sekin että onko astette nokilta vai kampi akselislta nehän ei ole samat
kun pyörivät eri vauhtia (5/2.5astetta)

jos ventilit kantanut niin varmasti on päästöt pilessä rittä hyvinkin siihen
Mökkillä
'
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 23.02.2024 13:45
Pyle kirjoitti: To 22.02.2024 21:25 Uus ketju paikallaan mutta jää silti noin 5 astetta nokat jälkeen. Todennäköisesti vaikuttaa yleinen kuluminen siihen, että ei saa aivan kohilleen. Uusi ketju puoli lenkkiä lyhyempi kuin vanha. Alemmat laahaimet suht vähän kuluneet. Veikkaampa että jumiutuneet nostajat vaikuttavat noihin päästöihin, venttiilit eivät menneet kokonaan kiinni.

No totuus selviää kunhan saan loput osat ja koneen käyntiin.
Kampiaakselin merkistä katsottuna vai mihin verratuna ?
heittokellola/astelvyllä ja ykk merkki tarkastettuna ?
jos tehtaan merkiin niin ne on monesti vain ohjammassa että menee oikeallae hampalle
eli kaikissa muissa asenoissa olisi merkki reilusti pielessä,
sekin että onko astette nokilta vai kampi akselislta nehän ei ole samat
kun pyörivät eri vauhtia (5/2.5astetta)

jos ventilit kantanut niin varmasti on päästöt pilessä rittä hyvinkin siihen
Kampuran merkistä katsottuna. Nokat kun laittaa kohalleen ketju päällä niin kampuran merkki 5 astetta yli OT:n. Ykkös mäntä yläasennossa.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pyle kirjoitti: Su 25.02.2024 17:47 Kampuran merkistä katsottuna.
Nokat kun laittaa kohalleen ketju päällä
niin kampuran merkki 5 astetta yli OT:n. Ykkös mäntä yläasennossa.
Eli jos kampurn merkkiin laittaa kohdilleen nokat 2.5 pielssä(ei taida noiken hampaiten tiheys)antaa myöden siirtää tuota 2.5)
jos kampura olisi hampaan pilessä niin olisi enemän(tosin ei enän muisti kuvaa miten tiehä hammsatus mutta yleensä 1 hammas alapäässä vaikuttaa enemän kuin tuon 5 )
syitä moiseen kulumaa rattais epätarkat merkit(merkit osoitaa vain mille hapaale)
jos asiast haluua varmmuden niin stoppari tappi, astelevy, heittokello ja nokkien tiedot milloin
ventili aukkeaa/sulkeuttuu ja sitten mittaa onko kohdillaan vai ei
Mökkillä
'
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

FinlandMerceds kirjoitti: Ma 26.02.2024 15:08
Pyle kirjoitti: Su 25.02.2024 17:47 Kampuran merkistä katsottuna.
Nokat kun laittaa kohalleen ketju päällä
niin kampuran merkki 5 astetta yli OT:n. Ykkös mäntä yläasennossa.
Eli jos kampurn merkkiin laittaa kohdilleen nokat 2.5 pielssä(ei taida noiken hampaiten tiheys)antaa myöden siirtää tuota 2.5)
jos kampura olisi hampaan pilessä niin olisi enemän(tosin ei enän muisti kuvaa miten tiehä hammsatus mutta yleensä 1 hammas alapäässä vaikuttaa enemän kuin tuon 5 )
syitä moiseen kulumaa rattais epätarkat merkit(merkit osoitaa vain mille hapaale)
jos asiast haluua varmmuden niin stoppari tappi, astelevy, heittokello ja nokkien tiedot milloin
ventili aukkeaa/sulkeuttuu ja sitten mittaa onko kohdillaan vai ei
Siirsin hampaalla nokkia aikasemmaks, nii nokat on sillä asetuksella 10 astetta kampuraa edellä. Varmaan paras jättää tohon vitoseen.
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

No nyt se on saatu käyntiin. Tuntuu kyllä vastaavan kaasuun paremmin. Edelleen kyllä haisee, mutta ei ehkä enää niin paljoa. No selviää tarkemmin keväällä kun saa auton ajoon.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Pyle kirjoitti: Ti 27.02.2024 15:44 Siirsin hampaalla nokkia aikasemmaks, nii nokat on sillä asetuksella 10 astetta kampuraa edellä. Varmaan paras jättää tohon vitoseen.
Jättää siihen missä lähinnä oikeaa,
jos merkit ei osu ihan joko rattaat kulunut sen verran tai
merkit vain osoitamassa lähinnä oikeaa hammasta
Mökkillä
'
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 01.03.2024 08:56
Pyle kirjoitti: Ti 27.02.2024 15:44 Siirsin hampaalla nokkia aikasemmaks, nii nokat on sillä asetuksella 10 astetta kampuraa edellä. Varmaan paras jättää tohon vitoseen.
Jättää siihen missä lähinnä oikeaa,
jos merkit ei osu ihan joko rattaat kulunut sen verran tai
merkit vain osoitamassa lähinnä oikeaa hammasta
Joo lähimpään jätin. Pitää vielä mitata puristukset että tuliko muutosta mihinkään.
Pyle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 31.08.2019 21:06

Re: Päästöt W140 -91 300SE LH-SFI

Viesti Kirjoittaja Pyle »

Ohivuodot mitattu. Aika rajua vuotoa öljytilaan sylintereiltä joissa oli puristuspaine matalampi. Tästähän ne palokaasut menevätkin sitten huohottimien kautta imusarjaan, mikä selittäisi huonon palamisen ja päästöt. Elikkä nopeesti pääteltynä männän renkaat jumissa tai poikki.

Mahdollista on että olisivat vaan jumissa, koska auto seisonut yhdessä vaiheessa lähes kymmenen vuotta.

Kokeiltava tukkia imusarjasta huohotinreijät ja kokeilla onko eroa.

No hyvin suurella todennäköisyydellä kone on avattava, mutta saa jäädä myöhemmäksi.
Vastaa Viestiin