W211 E55 amg Supercharger pulley / APUA KAIVATAAN!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tahtikapula
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 24.07.2023 13:24

W211 E55 amg Supercharger pulley / APUA KAIVATAAN!

Viesti Kirjoittaja Tahtikapula »

Moro!
Kompressorille pitäisi hankkia kokonaan uusi magneettikytkin. Ebayta ja verkkokauppoja selaillessa vastaan tulee ihan reippaasti sinne käyviä magneettikytkimiä, joiden kokoina on joko 77mm tai 83mm. Ne lienevät molemmat kuitenkin puhtaasti viritysosia, eikä ne taida olla hyviä vaihtoehtoja muilla vakio-osilla. Tuskin ainakaan toimivat ilman säätöä?

Alkuperäisen magneettikytkimen halkaisija lienee 90mm. (vai onko?) En sitä tietoa mistään löytänyt. Osan löysin kuitenkin 1638$ hintaan. Pakettiin näyttäisi kuuluvan myös simmilevyjä joilla ilmeisesti kohdistetaan kyseinen murkula(?)

Tässä linkki kyseiseen osaan: https://www.fcpeuro.com/products/merced ... escription

Jatkoin etsimistä, sillä OEM osan hinta on aika suolainen verrattuna noihin pienempiin magneettikytkimiin. Vastaan tulikin tuote, jonka halkaisija on 88mm. Siinä ei taida tulla simmilevyjä kuitenkaan mukana. Sopiikohan tuo sellaisenaan alkuperäisen tilalle ilman muita kilkkeitä tai säätämistä? Erotusta ei kuitenkaan ole kuin millimetri suuntaansa akselilta. Itseltäni löytyy myös uusi vakiomittainen hihna.

Tässä vielä linkki: https://www.performancechiptuning.com/8 ... 5l-engine/

Kaikki tieto on tarpeen, sillä liikutaan mulle ihan vieraalla alueella. Jos joku tietää mistä tilata alkuperäistä vastaavaa osaa, tai jos jollain on jotain muuta tietoa / ideoita, niin otan avun mielelläni vastaan.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W211 E55 amg Supercharger pulley / APUA KAIVATAAN!

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Pienetämällä hihnapyörää saadaan hieman enemmän kierroksia kompressorille, siis jonkinmoista viritystä tarjoilla. Arvelisin kuitenkin että se magneettikytkin on saman kokoinen niissä viritysosissakin. Nuo annetut mitat on arvatenkin niitä hihnapyörän halkaisioita.
Tahtikapula
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 24.07.2023 13:24

Re: W211 E55 amg Supercharger pulley / APUA KAIVATAAN!

Viesti Kirjoittaja Tahtikapula »

Joo. Se on selvää että magneettikytkin on sama ja asentamisen puolesta se sinne sopii. Tuo mitta on se ulkohalkaisija, eli hihnapyörän halkaisija.

Toimintaperiaatteen ymmärrän (mitä pienempi halkaisija, sitä kovempaa se pyörii) , mutta onko se auton toiminnan sekä hihnan ym kannalta käytännössä sama, onko siellä 88mm kiekko vai 90mm kiekko, kun erotusta on niin vähän?

Joku yksityinen myy ebayssa ihan OEM palikkaa 750eurolla. Jos on pienintäkään epäilystä siitä että tuon 88mm osan kanssa tulee jotain muuta ostettavaa/ säädettävää niin tyydyn ostamaan tuon orkkiksen sieltä. Tarkoituksena saada nyt auto vaan toimimaan.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W211 E55 amg Supercharger pulley / APUA KAIVATAAN!

Viesti Kirjoittaja -230k- »

ei vaadi muita toimenpiteitä vaikka laittais "viri" hihnapyörän, lyhemmän moniurahihnan voi joutua laittamaan, auton vakio ecu osaa kyllä säätää seokset oikeeksi vaikka ahtopaine ja ilmamäärä vähän lisääntyy.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Tahtikapula
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 24.07.2023 13:24

Re: W211 E55 amg Supercharger pulley / APUA KAIVATAAN!

Viesti Kirjoittaja Tahtikapula »

Tietääkö kukaan saako kyseistä osaa tilattua jostakin päin eurooppaa vai onko se tilattava rapakon takaa?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3924
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 E55 amg Supercharger pulley / APUA KAIVATAAN!

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ihan vain välikysymyksenä, onko se kytkin fyysisesti hajonnut tai liian kulunut?
Laakerithan siihen saa erikseen jos se pitää ääntä.
Tahtikapula
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 24.07.2023 13:24

Re: W211 E55 amg Supercharger pulley / APUA KAIVATAAN!

Viesti Kirjoittaja Tahtikapula »

Laakeri on siis jo kokonaan rikki. Aluksi tarkoituksena olikin vaihtaa vain laakeri, mutta kytkin on kuitenkin sen verran ottanut kipeää/kulunut että päädyin kokonaan uuteen murkulaan.

Päädyin nyt ostamaan saksasta 83mm halkaisijalla olevan magneettikytkimen ja sille sopivan hihnan. Georgiasta olisi saanut teetettyä haluamaansa kokoa olevan kytkimen aina tuohon 90mm vakiokokoon saakka ja yhdysvalloista olisi saanut ihan OEM pakettia, mutta verotuksellisista syistä päädyin sitten tilaamaan euroopasta saatavilla olevat osat.

Saa nyt sitten nähdä tuleeko tuon ecun kanssa mitään ongelmia. Ilmeisesti ei pitäisi tulla, kuten tuossa jo aiemmin mainittiinkin.

Alkuperäiseen magneettikytkimeen tilaan kyllä jokatapauksessa tuon laakerin, se ei paljon maksa. Onpahan sitten sellainenkin varaosana.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: W211 E55 amg Supercharger pulley / APUA KAIVATAAN!

Viesti Kirjoittaja BHN »

Samalla kun puuhailet niin tarkista hihnapyörien laakerit. Minulta porsi se tuplapyörä ja välystä oli muuallakin . Myös vesipumpussa. Kilsoja vain 140tkm.
Tuplapyörän korjaukseen 20e ohjeet tubessa. Orggis maksaa 500e tjsp.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3924
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W211 E55 amg Supercharger pulley / APUA KAIVATAAN!

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Siitä alkuperäisestä voi ottaa hiparin sorvissa ja simmata välys oikeaksi ja pitäisi toimia taas ihan ok. Muistaakseni siellä on simmilevy välissä millä välys säädetään.
Vastaa Viestiin